Μαθαίνω τον Παρατατικό και τον Αόριστο

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ – ΑΠΡΟΣΩΠΗ ΣΥΝΤΑΞΗ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Advertisements

Η Υποτακτική στα Αρχαία Ελληνικά
Αιτιολογικές προτάσεις
Κλίση ουσιαστικών Β΄ κλίσης.
Ελληνικά στο ΤΕΠΑΚ1 ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ ΚΕΝΤΡΟ ΓΛΩΣΣΩΝ • ΣΗΜΕΡΑ • ΑΥΡΙΟ • ΧΤΕΣ.
Κλίση ουσιαστικών Α΄ κλίσης.
Κλίση ουσιαστικών Γ΄ κλίσης.
Μαθαίνω τους χρόνους των ρημάτων με τη Ριρή
Η ΔΟΞΟΛΟΓΙΑ Aurelii Augustini de animae quantitate Incipiunt Sancti Augustini soliloquiorum libri duo Carmen angelicum Gloria in excel[si]s D[e]o. Et in.
FUTURE SIMPLE Μέλλοντας Απλός
Γλώσσα Α Δημοτικού ΚΑΡΑΒΙΑ Αγγίσταλη Ματίνα.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Ταξη β Αντικειμενο
Φύγαμε για αρχαία Αθήνα! Έχει διάλεξη ο Ισοκράτης... Θα μιλήσει:
Γραμματική της αρχαίας ελληνικής Γλώσσης ΛΥΟΜΑΙ.
    ρήματα εις-μι Ενεργητική φωνή.
Ξημερώνει μια νέα μέρα. Ώρα για σχολείο…
ΔΟΚΙΜΑΣΤΕ ΤΙΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΣΑΣ ΣΤΑ 10 ΜΕΡΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Ενότητα 6 Α΄ κλίση ουσιαστικών.
Ιστοριογραφικά προοίμια
PAST CONTINUOUS Αόριστος Διαρκείας
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
φα ὁ δεινός ἡ δεινή τό δεινόν ὁ ὀλίγος ἡ ὀλίγη τό ὀλίγον ὁ ἅγιος
Υποθετικοί λόγοι.
ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣ
ΕΝΟΤΗΤΑ 13 ΜΕΣΗ ΦΩΝΗ.
Οριστική Ενεστώτα και Μέλλοντα
Η Β’ ΚΛΙΣΗ ΤΩΝ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΩΝ
Αφηγηματικό κείμενο Ο χώρος όπου συμβαίνουν τα γεγονότα
Ενότητα 14 ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ γ΄ κλίσης ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Επανάληψη για το διαγώνισμα του β΄ τρίμηνου
12η ΕΝΟΤΗΤΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ Γ΄ΚΛΙΣΗΣ.
Oριστική Παρατατικού και Αορίστου Μ.Φ.. ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΦΩΝΉΜΕΣΗ ΦΩΝΗ Ενεστώτας: σύ παύεις Ενεστώτας: ἡ με ῖ ς παυόμεθα Παρατατικός: ο ὗ τος ἔπαυε Παρατατικός:
Αρχαία Ελληνικά Η ΟΜΟΡΦΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΑΝ
Μέση Φωνή βαρύτονων ρημάτων Υποτακτική 
Τα σύμφωνα.
Μαθαίνω τους χρόνους των ρημάτων με τη Ριρή
Τα φωνήεντα είναι επτά και φωνάζουν δυνατά : α,ε,ι,η,ο,υ,ω
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
ΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΑ Γεια σας! Είμαι η ψιλή! ἀκρόπολις.
Πίνακες σχηματισμού Γιάννης Παπαδόπουλος Φιλόλογος.
Ο Σωκράτης για τη φιλία Χαρακτηριστικό παράδειγμα στενών φίλων ήταν ο Αχιλλέας και ο Πάτροκλος.
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΜΕΤΟΧΗΣ ΣΤΟ ΛΟΓΟ Διδ/σα: Έλ. Κελεσίδου
Γραμματική της αρχαίας ελληνικής Γλώσσης ΛΥΩ.
Πώς σχηματίζουμε την προστακτική των σύνθετων ρημάτων
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου Συντακτική ανάλυση Ενότητα 2η Θυσία για την πατρίδα Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου Συντακτική ανάλυση Ενότητα.
2. Eπικοινωνία Γραπτός – προφορικός λόγος. F. de Saussure To σχήμα της επικοινωνίας.
ΧΡΟΝΟΙ-ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΒΑΘΜΙΔΕΣ- ΠΟΙΟΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Ονοματικό και Ρηματικό Σύστημα
πα πα πα τα τα τα μα μα μα ρα ρα ρα
ΤΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ
Κείμενα Ελληνιστικής – Ρωμαϊκής περιόδου
Χρόνοι Κοντίδου Θέμις – Ε΄2.
Γλωσσική επαφή στην Αρχαιότητα
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα
Γραμματική της αρχαίας ελληνικής Γλώσσης
Η συνταξη τησ αε.
ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ
Μαθαίνω τους χρόνους των ρημάτων με τη Ριρή
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία στο Γυμνάσιο
Μαθαίνω τους χρόνους των ρημάτων με τη Ριρή
Croy 15 - Exercises 1. ἐν ταῖς ἡμέραις ἐκείναις ἦν ὁ υἱὸς αὐτῆς μικρός, νῦν δὲ γέγονεν ἄνθρωπος καὶ ἔχει αὐτὸς υἱόν.
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
Ξενοφών, ελληνικά, Επεξεργασία κειμένου με σκοπό την εμπέδωση της αναγνώρισης συντακτικών όρων μιας πρότασης και την κατανόηση του συντακτικού ρόλου.
Ευκτική ενεργητικής Φωνής
Συντακτικό της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας Η σύνταξη του απαρεμφάτου Το απαρέμφατο, αφού βρίσκεται μέσα σε μια πρόταση, χρησιμοποιείται ως υποκείμενο, αντικείμενο.
Croy 7 - Exercises 1. λέγετε λόγον κατὰ τοῦ κυρίου τοῦ οὐρανοῦ;
Croy 14 - Exercises 1. ἐν ἐκείνῃ τῇ ἡμέρᾳ ἡμεις ἐπίομεν οἶνον
Η λύση του γόρδιου δεσμού
δε μας αρέσει η προστακτική
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μαθαίνω τον Παρατατικό και τον Αόριστο Μαθαίνω τον Παρατατικό και τον Αόριστο

οριστικής παρατατικού ε.φ. Σχηματισμός οριστικής παρατατικού ε.φ.

Η Αύξηση είναι: α.  συλλαβική (ἐ) Όταν το ρήμα ξεκινά στον ενεστώτα από σύμφωνο, π.χ. παιδεύω  ἐπαίδευον (παρατατικός) ἐπαίδευσα (αόριστος)

(έκταση του βραχύχρονου σε μακρόχρονο), αἰσθάνομαι  ᾐσθανόμην β. χρονική (έκταση του βραχύχρονου σε μακρόχρονο), Όταν το ρήμα ξεκινά από φωνήεν α / ε  η π.χ. ἅπτω  ἧπτον ἐλπίζω  ἤλπιζον o  ω ὀνομάζω  ὠνόμασα ῐ  ῑ ἱδρύω  ἵδρυσα ῠ  ῡ ὑβρίζω  ὕβριζον αι / ει  ῃ oι  ῳ αἰσθάνομαι  ᾐσθανόμην οἴχομαι  ᾠχόμην αυ / ευ  ηυ αὐξάνω  ηὔξανον εὔχομαι  ηὐχόμην

οριστικής παρατατικού ε.φ. Σχηματισμός οριστικής παρατατικού ε.φ.

ἔ-λυ-ον ἔ-λυ-ες ἔ-λυ-ε ἐ-λύ-ομεν ἐ-λύ-ετε

Σχηματισμός οριστικής αορίστου ε.φ.

ἔ-λυ-σ-α ἔ-λυ-σ-ας ἔ-λυ-σ-ε ἐ-λύ-σ-αμεν ἐ-λύ-σ-ατε ἔ-λυ-σ-αν

ΠΡΟΣΟΧΗ!!! Να θυμόμαστε τι γίνεται με το -σ-, όπως στο μέλλοντα ΠΡΟΣΟΧΗ!!! Να θυμόμαστε τι γίνεται με το -σ-, όπως στο μέλλοντα χειλικόληκτα: -ψα, π.χ. τρέπ-ω → ἔ-τρεπ-σ-α → ἔτρεψα, βλάπτω → ἔβλαψα. ουρανικόληκτα: -ξα, π.χ. λήγω → ἔληγ-σ-α → ἔληξα, τάττω → ἔταξα. οδοντικόληκτα: -σα, π.χ. πείθω → ἔπειθ-σ-α → ἔπεισα.

Να δοκιμάσουμε: παιδεύω ἐ-παίδευ-ον ἐ-παίδευ-ες ἐ-παίδευ-ε ἐ-παιδεύ-ομεν ἐ-παιδεύ-ετε ἐ-παίδευ-ον

ἐ-παίδευσ-α ἐ-παίδευσ-ας ἐ-παίδευσ-ε ἐ-παιδεύσ-αμεν ἐ-παιδεύσ-ατε Και τώρα, στον Αόριστο ἐ-παίδευσ-α ἐ-παίδευσ-ας ἐ-παίδευσ-ε ἐ-παιδεύσ-αμεν ἐ-παιδεύσ-ατε ἐ-παίδευσ-αν

Μην ξεχνάτε τις αλλαγές στα αφωνόληκτα ! Ενεστώτας-Παρατατικός Παράδειγμα Μέλλων - Αόριστος Χειλικόληκτα π, β, φ, πτ βλάπτω βλάψ-ω ἔβλαψ-α Ουρανικόληκτα κ, γ, χ, ττ/σσ, ζ ταράττω ταράξ-ω ἐτάραξα Οδοντικόληκτα τ, δ, θ, ττ/σσ, ζ πείθω πείσ-ω ἔπεισα

Να συμπληρώσετε τις ακόλουθες προτάσεις με ρηματικούς τύπους παρατατικού και αορίστου σύμφωνα με το παράδειγμα: α. Οἱ ἄνδρες οὗτοι ἐφύλαττον / ἐφύλαξαν τὸν ἐν Δελφοῖς θησαυρόν (φυλάττω). β. Ἀθηναῖοι πρέσβεις τοῖς Λακεδαιμονίοις …………………/…………….…….. (πέμπω). γ. Τῶν Σειρήνων προσδεδεμένος Ὀδυσσεὺς τῷ στύλῳ ………....…/…….………(ἀκούω). δ. Θουκυδίδης Ἀθηναῖος ……………..……./…………….τὸν πόλεμον τῶν Πελοποννησίων καὶ Ἀθηναίων (γράφω). ε. Οἱ Ἀθηναῖοι τοὺς νεκροὺς τοὺς πλείστους ……..……………. /………………………(θάπτω).

φυλάττω : ………………………………………… διώκω : …………………………………………… Να γράψετε τον παρατατικό των παρακάτω ρημάτων : φυλάττω : ………………………………………… διώκω : …………………………………………… ἐλέγχω : ………………………………………….. λέγω : …………………………………………….. κηρύττω : ………………………………………… οἰκίζω : …………………………………………… αὐξάνω : …………………………………………. ἁμαρτάνω : ………………………………………. ἐθέλω : …………………………………………… ῥίπτω : ……………………………………………

ἰσχύω : …………………………………………………. φυλάττω : …………………………………………… Να σχηματίσετε τον αόριστο των παρακάτω ρημάτων : ἰσχύω : …………………………………………………. φυλάττω : …………………………………………… κηρύττω : …………………………………………… βλάπτω : ……………………………………………… οἰκίζω : ……………………………………………… ῥίπτω : ………………………………………………… ταράττω : …………………………………………… ὑβρίζω : ………………………………………………… ἱδρύω : ……………………………………………… ὀνομάζω : ………………………………………… ἀκούω : …………………………………………………….