ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΕΩΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΕΥΑ ΙΩΑΝΝΙΔΟΥ PhD,
Κατασκήνωση Η έννοια της λέξης κατασκήνωση, παραπέμπει συνειρμικά στην ομαδική συμβίωση στην ύπαιθρο κατά τη διάρκεια των διακοπών. Η κατασκήνωση μπορεί να είναι τρόπος ζωής, βιωματική εμπειρία, κοινόβιο, ψυχαγωγία, περιπέτεια … και να χαρακτηρίζεται από φαντασία, ρομαντισμό, γραφικότητα …. Μπορεί ακόμη να μας θυμίζει αλησμόνητες χαρούμενες στιγμές της παιδικής και εφηβικής μας ηλικίας. Η κατασκήνωση μπορεί να σημαίνει πολλά διαφορετικά πράγματα. Κυρίως όμως η κατασκηνωτική εμπειρία έχει αναγνωρισθεί ως σημαντικός παράγοντας της ανάπτυξης του παιδιού και της βελτίωσης της κοινωνίας μας (Miller, 1997). Ιστορικά αποδεικνύεται ότι ο κατασκηνωτικός θεσμός διατηρείται αλώβητος, η αξία του παραμένει σημαντική και μπορεί να προσαρμόζεται στις μεγάλες αλλαγές, στις ανάγκες, στις ιδιαιτερότητες και στην κουλτούρα κάθε εποχής.
Στόχοι του μαθήματος : Η προετοιμασία σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο των φοιτητών - ιών, ώστε να γνωρίσουν όλα τα απαραίτητα στοιχεία και να γίνουν ικανοί - ές να εργασθούν ως στελέχη όλων των διοικητικών επιπέδων στο χώρο των κατασκηνώσεων. Η γνωριμία της ζωής μέσα στη φύση, στην κατασκήνωση, η εξοικείωση με το κοινόβιο και η προστασία του περιβάλλοντος.
Στόχοι του μαθήματος : Κύριος άξονας στην παιδική κατασκήνωση, είναι τα παιδιά και οι έφηβοι, οι παιδαγωγικές αρχές, η αναψυχή, το παιχνίδι, η κατανόηση των αναγκών, επιθυμιών και προσδοκιών τους, η εκπαίδευση και η ευαισθητοποίηση τους γύρω και μέσα από την υπαίθρια ζωή. Η συνειδητοποίηση των σύγχρονων απαιτήσεων για τη βελτίωση των υπηρεσιών των κατασκηνώσεων, στον τομέα της αναψυχής (animation). Ανάλυση το επαγγελματικού προφίλ και του ρόλου του ανιματέρ, προοπτικές καριέρας.
Διδακτικές ενότητες 1. Εισαγωγή 2. Κατασκήνωση, Αναψυχή, animation, Βασικές έννοιες, Ιστορική εξέλιξη του κατασκηνωτικού θεσμού, Νομοθεσία 3. Υπηρεσίες, χαρακτηριστικά, σύγχρονες προκλήσεις των κατασκηνώσεων 4. Μάνατζμεντ των κατασκηνώσεων, Παράγοντες του Περιβάλλοντος 5. Στελέχη κατασκηνώσεων, Θέματα επαγγελματικών δραστηριοτήτων 6. Σχεδιασμός και εφαρμογή προγραμμάτων αναψυχής στις κατασκηνώσεις 7. Το παιχνίδι στην κατασκήνωση 8. Παιχνίδια και βραδινές εκδηλώσεις animation για ενήλικους κατασκηνωτές 9. Παιδικές κατασκηνώσεις 10. Δραστηριότητες αναψυχής στις παιδικές κατασκηνώσεις 11. K ατασκηνωτικά παιχνίδια 12. Παιχνίδια στη φύση 13. Σύνοψη
Σχεδιασμός του μαθήματος 1. 18/2 2. 25/2 3. 4/3 ( ) 4. 11/3 5. 18/3 6. 25/3 ( αργία ) 7. 1/4 8. 22/4 9. 29/4 10. 7/5 /5 /5 /5
Προτεινόμενη βιβλιογραφία Μάκρας, Σ.,(2009). Στην παιδική κατασκήνωση. Αθήνα Νικηταράς, Ν.,(2004). Υπαίθρια ζωή. Τελέθριον, Αθήνα Παπασωτηρίου, Κ., (1996). Το παιδί και η φυσιολογική σωματο - ψυχο - πνευματική ανάπτυξη και εξέλιξη. Κατασκήνωση - Υπαίθρια ζωή. Αθήνα Φιλιππίδης, Δ. & Γκόλιας, Ν., (2001). Ψυχαγωγία και Άθληση Πελατών Ξενοδοχείων. ΕΛΛΗΝ, Αθήνα Γλυνιά, Ε., Λύτρας, Π. & Μαράς, Δ., (2004). ΑΝΙΜΑΣΙΟΝ. Ψυχαγωγία και άθληση στον τουρισμό. INTERBOOKS, Αθήνα Gilbertson, K., Bates, T., McLaughlin, T. & Ewert, A. (2006).Outdoor Education. Methods and Strategies. Human Kinetics Van der Smissen, Β., Goering, O. & Brookhiser, J.,(2005). Nature-Oriented Activities American Camp Association, Inc. Β all, A. & Ball, B. (2004). Basic Camp Management (6th ed.). U.S.A.: American Camp Association, Inc. Camping Magazine / American Camp Association Διδακτικές Σημειώσεις
Προτεινόμενη βιβλιογραφία J. Silberg (2007) «125 παιχνίδια για έξυπνα και χαρούμενα παιδιά » Διόπτρα J. Neuman « Παιχνίδια και ασκήσεις στη φύση » Salto J. Neuman « Περιπετειώδη παιχνίδια » Salto Συλλογικό έργο (2003) « Το μεγάλο βιβλίο των παιχνιδιών » Άγκυρα B. Loraine (1998) « Παιχνίδια από όλο τον κόσμο » Salto X. Καραίσκου «100 παραδοσιακά παιχνίδια » Διάπλαση Α. Ανατολίτης (2000) « Ελληνικά παραδοσιακά παιχνίδια » Ατλαντίς Ο. Ripoll « Παιχνίδια για όλες τις εποχές του χρόνου » Σαββάλας J. Glenn, C. Denton « Τα παιχνίδια της παρέας » Κέδρος T. Dahlke «365 παιδικά παιχνίδια » Πατάκης Μ. Κυνηγού « Μουσικά ρυθμικά και κινητικά παιχνίδια » Διάπλαση Ζ. Σκαλίδη, Φ. Τσαμπρα (2000)« Πρωτότυπα παιχνίδια » Κέδρος Α. Γρίβα (1998)« Ελάτε να παίξουμε » Θυμάρι P. Wetton (1998) « Παιχνίδια φυσικής αγωγής » Salto M. Gustafson et al. (1995) « Τα ωραιότερα παιχνίδια » Salto Α. Αναστασιάδης (2010) « Κινητικά – Παιδαγωγικά Παιχνίδια » Σημειώσεις, ΑΠΘ
Ο ρόλος του / της γυμναστή / ιας «O γυμναστής ήταν, είναι και θα είναι το πιο ζωτικό στέλεχος της κατασκήνωσης » ( Κώστας, 2002) Οι σύγχρονες κατασκηνώσεις απαιτούν στελέχη με γνώσεις, δεξιότητες και επαγγελματισμό και οι γυμναστές - ιες είναι τα καταλληλότερα άτομα που μπορούν με επιτυχία να συμβάλλουν στην υλοποίηση των στόχων τους. Η φύση της δουλειάς, η εκπαίδευση και εξειδίκευση, καθιστούν τους / τις γυμναστές - ιες ικανούς - ές να εργασθούν ως στελέχη σε όλα τα διοικητικά επίπεδα ( αρχηγοί - μάνατζερ, υπαρχηγοί, κοινοτάρχες, ομαδάρχες, ναυαγοσώστες, προπονητές, ανιματέρ ) Οι γυμναστές - ιες είναι πρωτοπόροι στην ανάπτυξη του κατασκηνωτικού θεσμού. Η λειτουργία των παιδικών κατασκηνώσεων στηρίζεται στην τεχνογνωσία και εμπειρία των γυμναστών - ιών. Οι γυμναστές - ιες παίζουν σημαντικό ρόλο στον εμπλουτισμό του ελεύθερου χρόνου των κατασκηνωτών και στην απόκτηση θετικής βιωματικής εμπειρίας. Οι γυμναστές - ιες δίνουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε μια κατασκήνωση.
Ευχαριστώ για την προσοχή σας