Η οργάνωση του χώρου στο συνεργατικό δημοτικό σχολείο

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αμπαλάκης Στέλιος Διδακτική Αμπαλάκης Στέλιος
Advertisements

ΚΕΑ - Λονδίνο 14/02/2011 ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Νίκη Λαμπροπούλου * Σοφία Ντάνη Intelligenesis.eu.
Δ ΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ Α ΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Ε ΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ Υ Λ ΟΓΙΣΜΙΚΟ Υ Αναστασία Γεωργιάδου.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΜΕΣΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Δημήτρης Γερμανός, Καθηγητής ΑΠΘ
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ 4ΕΤΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – Επιστημονική.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
34ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Φυσική Άσκηση & Υγεία»
Ίδρυμα Ευγενίδη, Καφενείο της επιστήμης, Τεχνολογίες Πληροφορίας & Επικοινωνιών Παιδαγωγική αξιοποίηση Τ. Α. Μικρόπουλος.
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
1 ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Προετοιμασία μαθήματος με.
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΟΛΙΓΟΘΕΣΙΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Σενάρια διδασκαλίας ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
Ο επικοινωνιακός ρόλος του εκπαιδευτικού σε συμβατικά, υπολογιστικά και δικτυακά περιβάλλοντα μάθησης Μαρία Κορδάκη, Ph.D, M.ED.
ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΓΟΝΕΩΝ – ΣΧ.ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ –ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ 1/3/2004 Σκοπός – στόχοι της Συνάντησης Ο ρόλος του Σχολικού Συμβούλου (Παιδαγωγική ευθύνη λειτουργίας.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
 Π.Ε.ΚΑ.Π. Νικ. Καλογερόπουλος Αξιοποίηση των τεχνολογιών της πληροφορίας και της επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην εκπαίδευση. Η εξέλιξη της τεχνολογίας.
- Ημερίδα «Πολιτισμική Πληροφορική και Εκπαίδευση», 24 Νοεμβρίου IΣΤΟΣ Ένα λειτουργικό πρότυπο για την αξιόπιστη προσφορά πολιτιστικού και εκπαιδευτικού.
Συνεργασίες σχολείων στην Ευρώπη
Η κοινωνία εμπιστεύεται το σχολείο Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Σχολική Μονάδα Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Σχολική Μονάδα Ο θεσμός.
Χωροταξία και διαρρύθμιση της Σχολικής τάξης ως κοινωνικό υποσύστημα
Ερευνητικές Εργασίες Παιδαγωγικό πλαίσιο. Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία; Προσεγγίζουν διερευνητικά την γνώση και τη μάθηση Προϋποθέτουν.
ΑΠΟ ΕΝΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΣΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ – ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΟΔΕΥΟΝΤΑΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΠΟΪΔΡΥΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Διαρρύθμιση Διδακτικού Χώρου
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Οικονομία - Επιχειρηματικότητα , στη Β/θμια εκπαίδευση Επιστημονική Υπεύθυνη ‘Εργου ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΝΕΩΝ Δρ. Θεοχαρούλα Μαγουλά
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
Κοινότητες Πρακτικής και Μάθησης
Ενότητα 1.1 Ο ρόλος των ΤΠΕ στη δόμηση της κοινωνίας της Γνώσης. Η ένταξη των ΤΠΕ στα πλαίσια των στόχων της εκπαίδευσης για την περίοδο και.
 Λαμβάνουν υπόψη τις πολιτισμικές και κοινωνικές συνθήκες μάθησης.  Έχουν επιρροές από ανθρωπολογία και κοινωνική ψυχολογία  Ενδιαφέρονται για τις.
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΕΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ-
Εκπαιδευτικό λογισμικό Εκπαιδευτικό λογισμικό είναι το προϊόν της τεχνολογίας μέσω του οποίου πραγματοποιείται η διδασκαλία ενός ή περισσοτέρων γνωστικών.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
«ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΙ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ»
Η ΧΡΗΣΗ VIDEOCONFERENCE ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΙΛΟΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ 2o Δημοτικό Σχολείου Βόλου Παρουσίαση.
Τεχνοκρατικό vs ανθρωπιστικό
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ και ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ Αντωνία Παπαδάκη Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Πέλλας.
Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη : από το θρανίο και το έδρανο στην κοινωνική-οικονομική αρένα Δημήτριος Καλαϊτζίδης Δρ Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης-Σχολικής.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΒΟΡΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ / ΜΥΤΙΛΗΝΗ / Ετήσιο Πρόγραμμα Παιδαγωγικής Κατάρτισης Ε.Π.ΠΑΙ.Κ.
Αξιολογηση εκπαιδευτικου εργου
Το σχολείο στο μέλλον… Μια παρουσίαση γεμάτη φαντασία, διάφορες μελλοντικές υποθέσεις και σκέψεις!
ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
Διδακτική της Πληροφορικής
ΟΛΥΜΠΙΑΣ project Ο βασικός στόχος είναι η κοινωνική ενσωμάτωση των ανθρώπων με αναπηρίες, κάτι που είναι απόλυτα σύμφωνο τόσο με τις αρχές και την φιλοσοφία.
KAINOTOMA ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
¨Διαθεματικότητα – Συνεργατική μάθηση – Αναλυτικό πρόγραμμα¨
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Εναλλακτικές εφαρμογές αξιολόγησης
ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Εισαγωγή στο πρόγραμμα Mascil
Εναλλακτικές μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης
ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΑΣ
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Διεθνείς έρευνες (PISA) και κυπριακό εκπαιδευτικό σύστηµα: δεδοµένα και προβληµατισµοί Δρ Αθ. Μιχαηλίδου Διευθύντρια Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Διαφοροποιημένη διδασκαλία και εναλλακτική αξιολόγηση
Project.
Παραπρόγραμμα / Λανθάνον ή κρυφό ΑΠ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η οργάνωση του χώρου στο συνεργατικό δημοτικό σχολείο Δημήτρης Γερμανός Καθηγητής ΑΠΘ

Τα τελευταία χρόνια το ελληνικό σχολείο βρίσκεται σε μια αργή και γεμάτη αμφιταλαντεύσεις μεταβατική περίοδο Η πορεία αυτή επιταχύνθηκε με την εισαγωγή νέων θεσμών που παρεμβαίνουν ολιστικά στο εκπαιδευτικό περιβάλλον: Το Ολοήμερο Σχολείο Τα Διαθεματικά Προγράμματα Σπουδών (ΔΕΠΠΣ) Τα προγράμματα της Ευέλικτης Ζώνης 2-5-06

Για να εφαρμοσθούν, οι θεσμοί αυτοί απαιτούν καινοτομίες στην εκπαιδευτική διαδικασία: Δραστηριότητες βιωματικής μάθησης, που καταργούν το φορμαλιστικό βερμπαλισμό του «παραδοσιακού σχολείου» Ομαδοκεντρικά σχήματα λειτουργίας της τάξης, που αντιμάχονται τον ατομικό ανταγωνισμό → → → 2-5-06

Προώθηση της κριτικής σκέψης, του διαλόγου, της συνεργασίας στην τάξη, → → → Συνάρτηση του μαθήματος τόσο με νέα γνωστικά αντικείμενα, όσο και με τις καθημερινές εμπειρίες των παιδιών, αποδεσμεύοντάς την εκπαιδευτική διαδικασία από αφηρημένα λογικά σχήματα Προώθηση της κριτικής σκέψης, του διαλόγου, της συνεργασίας στην τάξη, που καταπολεμούν την παθητική συμπεριφορά του μαθητή 2-5-06

Στο πλαίσιο αυτό, αλλάζει η ποιότητα των ρόλων του μαθητή και του εκπαιδευτικού : Ο μαθητής αποκτά ενεργητικό ρόλο, που βασίζεται στην εκπαιδευτική αλληλεπίδραση την πρωτοβουλία και τη δημιουργικότητά του Ο εκπαιδευτικός μετατρέπεται σε συνερευνητή των παιδιών και συντονιστή της λειτουργίας της τάξης, εγκαταλείποντας το δασκαλοκεντρικό του ρόλο. 2-5-06

Ωστόσο, γεννάται το ερώτημα: Μπορεί ο χώρος του ελληνικού σχολείου, όπως είναι σήμερα, να δεχθεί τις νέες εκπαιδευτικές κατευθύνσεις; 2-5-06

Τα χαρακτηριστικά του χώρου στο παραδοσιακό Δημοτικό σχολείο Τα χαρακτηριστικά του χώρου στο παραδοσιακό Δημοτικό σχολείο 2-5-06

Όπως έδειξε η έρευνα, τα χαρακτηριστικά του χώρου στο σημερινό Δημοτικό σχολείο εμφανίσθηκαν στα τέλη του 19ου αιώνα και διατηρούνται ουσιαστικά ανέπαφα μέχρι σήμερα… 2-5-06

Ομοιότητες παρατηρούνται από το 1895 μέχρι σήμερα στα βασικά χαρακτηριστικά του χώρου της αίθουσας διδασκαλίας : 3: Περιοχή των μαθητών και διάταξη των θρανίων τους 3 1895 4: Διάδρομοι κυκλοφορίας 4 1970 2: Θέση του πίνακα 2 1: Περιοχή εξέτασης του μαθητή 1 5: Θέση του εκπαιδευτικού 5 Προσανατολισμός των θρανίων 2006 2-5-06

Ομοιότητες … Τάξη στα τέλη του 19ου αιώνα 2-5-06

Ομοιότητες … Τάξη στις αρχές του 20ου αιώνα (1903) Ομοιότητες … Τάξη στις αρχές του 20ου αιώνα (1903) 2-5-06

Ομοιότητες … Τάξη στη δεκαετία του ΄70 Ομοιότητες … Τάξη στη δεκαετία του ΄70 2-5-06

Ομοιότητες … Τάξη του 1998 2-5-06

Ομοιότητες … Σημερινή τάξη (2006) Ομοιότητες … Σημερινή τάξη (2006) 2-5-06

Η διατήρηση αυτών των όμοιων στοιχείων του σχολικού χώρου οφείλεται στην επιβίωση ορισμένων αναχρονιστικών στοιχείων της μεθόδου διδασκαλίας που είναι όμοια από το 1880 2-5-06

Δεν άλλαξαν ουσιαστικά: - ο τρόπος διδασκαλίας Δεν άλλαξαν ουσιαστικά: - ο τρόπος διδασκαλίας (μετωπικός, ατομική εργασία) - ο ρόλος του μαθητή (εκτελεστής οδηγιών, χωρίς πρωτοβουλίες) - ο ρόλος του εκπαιδευτικού (καθοδηγητικός) 2-5-06

Ουσιαστικά, δεν άλλαξε ο τρόπος λειτουργίας της τάξης… Ουσιαστικά, δεν άλλαξε ο τρόπος λειτουργίας της τάξης… 2-5-06

Βασικά χαρακτηριστικά της εκπαιδευτικής διαδικασίας στο συνεργατικό σχολείο 2-5-06

Στη συνεργατική τάξη οι πρακτικές μετάδοσης της γνώσης είναι ριζικά διαφορετικές από τη δασκαλοκεντρική τάξη Ο τρόπος εργασίας των μαθητών είναι τόσο ατομικός, όσο και ομαδικός Η συνεργασία είναι το κλειδί λειτουργίας της τάξης. Ακόμα και η ατομική εργασία αποτελεί μια φάση της συνεργασίας Η επικοινωνία μεταξύ των μαθητών είναι συνεχής και δυναμική Ο διάλογος είναι η βασική μορφή επικοινωνίας 2-5-06

Οι μορφές εργασίας και επικοινωνίας που καταγράφηκαν από έρευνες σε συνεργατικές τάξεις 1 Συνεργασία 2 Διάλογος 2-5-06

Η σχέση παιδιού-χώρου αλλάζει για να ευνοείται η ανάπτυξη αλληλεπίδρασης και ενεργητικής συμμετοχής στην τάξη (καταγραφή θέσεων του σώματος από έρευνα σε 15 τάξεις-1997) Μόνο η Νο 1 ήταν αποδεκτή στη δασκαλοκεντρική τάξη Όλες οι θέσεις του σώματος θεωρούνται αποδεκτές 2-5-06

Έτσι, η λειτουργία της συνεργατικής τάξης στηρίζεται στο ότι: Έτσι, η λειτουργία της συνεργατικής τάξης στηρίζεται στο ότι: Μαθητές και εκπαιδευτικοί υιοθετούν πολλές, διαφορετικές μεταξύ τους μορφές συμπεριφοράς και πρακτικών Οι μορφές αυτές προωθούν την εκπαιδευτική αλληλεπίδραση, την πρωτοβουλία και την ενεργητική συμμετοχή του μαθητή στην τάξη 2-5-06

Αυτή η πολυμορφία και η ελευθερία των μορφών συμπεριφοράς και πρακτικών στη συνεργατική τάξη συνδέεται με το σχολικό χώρο: α) εκφράζεται και με την διαρρύθμιση του χώρου και β) στηρίζεται στον τρόπο χρησιμοποίησης του χώρου… Η εικόνα του χώρου είναι τελείως διαφορετική από εκείνη της δασκαλοκεντρικής τάξης 2-5-06

με παιδαγωγικά, ψυχοκοινωνικά και αρχιτεκτονικά κριτήρια Απαιτείται, λοιπόν, ένας ανασχεδιασμός του σχολικού χώρου, με παιδαγωγικά, ψυχοκοινωνικά και αρχιτεκτονικά κριτήρια 2-5-06

Ο χώρος της συνεργατικής τάξης αναπτύσσεται σε 4 επίπεδα: 1. Διαμορφώνεται σε περιοχές,… …ώστε να εξυπηρετεί πολλαπλά επίπεδα συνεργασίας και τρόπους πρόσβασης στη γνώση 2-5-06

Οργάνωση της τάξης σε περιοχές (8ο Δημοτικό Σχολείο Νεάπολης-2003) Οργάνωση της τάξης σε περιοχές (8ο Δημοτικό Σχολείο Νεάπολης-2003) Βιβλιοθήκη τάξης Καθιστικό Περιοχή δραστηριοτήτων σε μικρές ομάδες ή ατομικά Περιοχή Νέων τεχνολογιών 2-5-06

Οργάνωση της τάξης σε περιοχές (Δημοτικό Σχολείο Πομού-Κύπρος, 1999, ΠΡΙΝ την παρέμβαση) 2-5-06

Οργάνωση της τάξης σε περιοχές (Δημοτικό Σχολείο Πομού, 1999, ΜΕΤΑ την παρέμβαση) 2-5-06

Η οργάνωση της τάξης σε περιοχές (Δημοτικό Σχολείο-Πομός Κύπρου, 1999, ΠΡΙΝ από την παρέμβαση) 2-5-06

Η οργάνωση της τάξης σε περιοχές (Δημοτικό Σχολείο-Πομός Κύπρου, 1999, ΜΕΤΑ από την παρέμβαση) 2-5-06

Οργάνωση της τάξης σε περιοχές: Το καθιστικό (2ο Δημοτικό Σχολείο Περαίας, 1998, ΠΡΙΝ την παρέμβαση) 2-5-06

Οργάνωση της τάξης σε περιοχές: Το καθιστικό (2ο Δημοτικό Σχολείο Περαίας, 1998, ΜΕΤΑ την παρέμβαση) 2-5-06

Οργάνωση της τάξης σε περιοχές: Βιβλιοθήκη (2ο Δημοτικό Σχολείο Περαίας, 1998, ΜΕΤΑ την παρέμβαση) 2-5-06

Οργάνωση της τάξης σε περιοχές: Βιβλιοθήκη (2ο Δημοτικό Σχολείο Περαίας – 1998) 2-5-06

Ο χώρος της συνεργατικής τάξης αναπτύσσεται σε 4 επίπεδα: 2. Διαμορφώνεται ευέλικτα,… … για να προσφέρει τη δυνατότητα πολλαπλών διατάξεων, που θα διευκολύνουν διαφορετικές μορφές διδασκαλίας και μάθησης. 2-5-06

Ευελιξία χώρου στην τάξη/1 (Γυμνάσιο Μετεώρων Θεσσαλονίκης, 1998, ΠΡΙΝ την παρέμβαση) 2-5-06

Ευελιξία χώρου στην τάξη/1 (Γυμνάσιο Μετεώρων Θεσσαλονίκης, 1998, ΜΕΤΑ την παρέμβαση) 2-5-06

Ευελιξία χώρου στην τάξη/2 (Γυμνάσιο Μετεώρων Θεσσαλονίκης, 1998, ΜΕΤΑ την παρέμβαση) 2-5-06

Ευελιξία χώρου στην τάξη/3 (Γυμνάσιο Μετεώρων Θεσσαλονίκης , 1998, ΜΕΤΑ την παρέμβαση) 2-5-06

Ο χώρος της συνεργατικής τάξης αναπτύσσεται σε 4 επίπεδα: 3. Δημιουργείται «οικεία ατμόσφαιρα» στο χώρο,… …ώστε να διαμορφωθεί ένα θετικό ψυχολογικό-παιδαγωγικό κλίμα στην τάξη, που συμβάλλει στη δημιουργική ένταξη του παιδιού στο σχολείο 2-5-06

Δημιουργία «οικείας ατμόσφαιρας» στην τάξη (1ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμαριάς, 2004, ΠΡΙΝ την παρέμβαση) 2-5-06

Δημιουργία «οικείας ατμόσφαιρας» στην τάξη (1ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμαριάς, 2004, ΠΡΙΝ την παρέμβαση) 2-5-06

Δημιουργία «οικείας ατμόσφαιρας» στην τάξη (Δημοτικό Σχολείο Χρυσαυγής Λαγκαδά, 1998, ΠΡΙΝ την παρέμβαση) 2-5-06

Δημιουργία «οικείας ατμόσφαιρας» στην τάξη (Δημοτικό Σχολείο Χρυσαυγής Λαγκαδά, 1998, ΜΕΤΑ την παρέμβαση) 2-5-06

Δημιουργία «οικείας ατμόσφαιρας» στο σχολείο (21ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης, 2003, ΠΡΙΝ από τις παρεμβάσεις) 2-5-06

Δημιουργία «οικείας ατμόσφαιρας» στο σχολείο (21ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης, 2003, META από τις παρεμβάσεις) 2-5-06

Δημιουργία «οικείας ατμόσφαιρας» στο σχολείο Γυμναστήριο (21ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης, 2003, ΠΡΙΝ από τις παρεμβάσεις) 2-5-06

Δημιουργία «οικείας ατμόσφαιρας» στο σχολείο «Πολυαίθουσα» Λεονάρντο ντα Βίντσι (21ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης, 2003, META από τις παρεμβάσεις) 2-5-06

Δημιουργία «οικείας ατμόσφαιρας» στο σχολείο Χώρος ασκήσεων (;) (21ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης, 2003, ΠΡΙΝ από τις παρεμβάσεις) 2-5-06

Δημιουργία «οικείας ατμόσφαιρας» στο σχολείο Σχολικός κινηματογράφος «Τσάρλι Τσάπλιν» (21ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης, 2003, META από τις παρεμβάσεις) 2-5-06

Ο χώρος της συνεργατικής τάξης αναπτύσσεται σε 4 επίπεδα: 4. Δημιουργούνται χώροι για το άτομο και την ομάδα,… …ώστε να υπάρξουν οι προϋποθέσεις χώρου για την εφαρμογή συνεργατικών μορφών δραστηριοποίησης του παιδιού 2-5-06

Χώρος για την ομάδα/1 (Δημοτικό Σχολείο Χρυσαυγής Λαγκαδά, 1998) Χώρος για την ομάδα/1 (Δημοτικό Σχολείο Χρυσαυγής Λαγκαδά, 1998) 2-5-06

Χώρος για την ομάδα/2 (2ο Δημοτικό Σχολείο Περαίας, 1998) Χώρος για την ομάδα/2 (2ο Δημοτικό Σχολείο Περαίας, 1998) 2-5-06

Αλλαγή του «παιδαγωγικού τοπίου» της τάξης (Έρευνες σε Δημοτικά Σχολεία, 1999-2005) 2-5-06

Η αξιολόγηση των παρεμβάσεων αυτών σε 55 σχολεία στην Ελλάδα και την Κύπρο έδειξε: Βελτίωση της επίδοσης των παιδιών στα μαθήματά τους Βελτίωση της σχολικής τους ένταξης Δημιουργία στενότερων σχέσεων μεταξύ - Των παιδιών - Των μαθητών και του εκπαιδευτικού - Του σχολείου και της οικογένειας - Του σχολείου και της τοπικής κοινωνίας 2-5-06