Xρήση Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση (692) Χρήση Ψηφιακών Εργαλείων στη Διδασκαλία των Μαθηματικών Εαρινό εξάμηνο 2008 Μαθηματικό Τμήμα ΕΚΠΑ
Διερευνητικό λογισμικό και σχεδιασμός εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων
Xρήση υπολογιστικών εργαλείων στο μάθημα Η υπολογιστική τεχνολογία ως νοητικό εργαλείο (Jonassen & Reeves, 1995) για πειραματισμό και έκφραση μαθηματικών ιδεών με χρήση διερευνητικού λογισμικού (diSessa, Noss & Hoyles, 1995) Μη αυταπόδεικτη η χρήση υπολογιστών στο μάθημα Παράμετροι - συνεργατική μάθηση - αλλαγή παραδοσιακών ρόλων - πλαίσιο διδασκαλίας - ανατιθέμενο έργο - διδακτική πολυπλοκότητα μαθηματικών εννοιών
H έννοια του σεναρίου Κατασκευαστικό ρεύμα (constructionism, Harel & Papert, 1991) Σενάριο: την περιγραφή μιας διδασκαλίας με εστιασμένο γνωστικό(ά) αντικείμενο(α), συγκεκριμένους εκπαιδευτικούς στόχους, διδακτικές αρχές και σχολικές πρακτικές. - Το σενάριο ως ερευνητικό εργαλείο σε έρευνες σχεδιασμού (design research) - Το σενάριο ως σχέδιο δραστηριότητας για αποκόμιση μαθησιακών/παιδαγωγικών οφελών - Το σενάριο ως εργαλείο επιρροής της κουλτούρας της τάξης από τους εκπαιδευτικούς μέσα από την οργάνωση των δραστηριοτήτων και το μεταξύ τους διάλογο (Hoyles, 2001).
Μαθησιακή συνιστώσα - επιστημολογία μαθηματικών εννοιών - δυσκολίες μαθητών - σχέση σεναρίου και μαθησιακών διαδικασιών Διδακτική συνιστώσα - διδακτικές μέθοδοι - τρόπος εργασίας μαθητών (π.χ. ομάδες) - ρόλος του διδάσκοντα H έννοια του σεναρίου
Υπολογιστικά εργαλεία - προσφερόμενες λειτουργικότητες - τεκμηρίωση της χρήσης Διαδικασία εφαρμογής στη σχολική μονάδα - θεματικές ενότητες και χρονισμός εφαρμογής - γνωστικό αντικείμενο και Αναλ. Πρόγραμμα - επιμόρφωση εκπαιδευτικών H έννοια του σεναρίου
Η δομή ενός σεναρίου ΣΕΝΑΡΙΟ ΤΙΤΛΟΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΑΛΥΣΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΠΕΚΤΑΣΗ
Tαυτότητα Συγγραφέας (είς) Γνωστική περιοχή των μαθηματικών Διακρίνουμε την Άλγεβρα, τη Γεωμετρία, τη Στατιστική και τις Πιθανότητες Θέμα (τα) Αφορούν τις μαθηματικές έννοιες τις οποίες διαπραγματεύεται το σενάριο Η δομή ενός σεναρίου
Σκεπτικό Καινοτομίες Προστιθέμενη αξία Γνωστικά – διδακτικά προβλήματα Αναφορά σε υπάρχουσα έρευνα Εμπειρική γνώση του διδάσκοντα Αναφορά στο θεωρητικό πλαίσιο Η δομή ενός σεναρίου
Πλαίσιο εφαρμογής Σε ποιους απευθύνεται. Ηλικία, τάξη. Χρόνος υλοποίησης. Αριθμός διδακτικών ωρών για την υλοποίηση του σεναρίου Χώρος υλοποίησης. Αίθουσα διδασκαλίας ή άλλος χώρος (π.χ. εργαστήριο υπολογιστών) Προαπαιτούμενες γνώσεις των μαθητών Απαιτούμενα βοηθητικά υλικά και εργαλεία. Κοινωνική ενορχήστρωση της τάξης Στόχοι της δραστηριότητας. Έμφαση στους διδακτικούς στόχους Η δομή ενός σεναρίου
Ανάλυση του σεναρίου Παρουσίαση των φάσεων εφαρμογής παράλληλα με την ανάλυση της αναμενόμενης διδακτικής και μαθησιακής πορείας Ροή εφαρμογής των δραστηριοτήτων Εργαλεία Άλλες πηγές Κοινωνική ενορχήστρωση, ρόλοι εμπλεκομένων (μαθητών και διδάσκοντα) Η δομή ενός σεναρίου
Αξιολόγηση του σεναρίου Επέκταση του σεναρίου Βιβλιογραφία Η δομή ενός σεναρίου