Οι κινηματογραφικές ταινίες στη διδακτική διαδικασία
Η προβολή μιας ταινίας στηρίζεται στην ψυχολογική αρχή πως: «το είδωλο ενός αντικειμένου παραμένει επί του αμφιβληστροειδούς 1/12 περίπου του δευτερολέπτου μετά την ενδεχομένη απομάκρυνση του δημιουργούντος αυτό αντικειμένου από το οπτικό πεδίο. Το φαινόμενο αυτό είναι γνωστό ως «μεταίσθημα». Εάν συνεπώς, μπορούμε να αντικαταστήσουμε μια εικόνα με μια άλλη παρόμοια, εντός του χρονικού αυτού διαστήματος, τότε θα δούμε τις εικόνες με την ψευδαίσθηση ότι κινούνται, όπως συμβαίνει σήμερα στον κινηματογράφο. Οι εικόνες εναλλάσσονται στην οθόνη με το ρυθμο΄16/sec ανά δευτερόλεπτο, στην περίπτωση των βουβών ταινιών, και των 24/sec για τις ομιλούσες ταινίες. Το αποτέλεσμα είναι μια ομαλή διαδοχή των οπτικών αισθημάτων τα οποία παράγουν οι σταθερές εικόνες οι οποίες βρίσκονται τοποθετημένες τόσο κοντά η μία στην άλλη, ώστε το μάτι να μεταπηδά από της μιας στην άλλη χωρίς να γίνεται αντιληπτό το παραμικρό χάσμα ή αλλαγή».
Οι κινηματογραφικές ταινίες στη διδακτική διαδικασία Στην αρχή της διδασκαλίας Κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας Στο τέλος της διδασκαλίας
Κριτήρια επιλογής ταινιών Το περιεχόμενο να συμφωνεί με τους σκοπούς του Α.Π. και της δ.ε. Γλώσσα και έννοιες να αντιστοιχούν στο γνωστικό επίπεδο των μαθητών Οι πληροφορίες ή τα στοιχεία να παρουσιάζονται με απλό, σαφή και άμεσο τρόπο να είναι αυθεντικά και ακριβή.
Προγραμματισμός προβολής. Ο εκπαιδευτικός πρέπει να προκαθορίσει: Τρόπο σύνδεσης της ταινίας με τις εμπειρίες των μαθητών με το θέμα της δ.ε. Σκοπό, χρόνο και ποσό αν θα χρησιμοποιηθεί ως κίνητρο, για την παρουσίαση, επεξεργασία & εμβάθυνση αν θα προβληθεί στην αρχή, διάρκεια ή τέλος του μαθήματος Διαδικασία προβολής: αν συνοδεύεται από ήχο, κεφαλίδες ή σχόλια Επισήμανση ενδιαφερόντων σημείων της ταινίας Συμπληρωματικές πληροφορίες & παραδείγματα Ερωτήσεις & εργασίες για το σπίτι
Σχέδιο ενσωμάτωσης προβολής ταινίας στη διδακτική διαδικασία Προλογισμός Σκοπός προβολής Συσχετισμός με γνώσεις & εμπειρίες των μαθητών Αναγραφή σημείων για παρατήρηση Προβολή Συζήτηση [Επανάληψη] Εφαρμογή – Ανάθεση εργασίας
Εφαρμογές στη διδασκαλία Διδασκαλία της διδακτικής ενότητας «Βουδισμός» (Β΄ Λυκείου) με την ταινία «Ο μικρός Βούδας» Διδασκαλία της διδακτικής ενότητας «Ινδουισμός» (Β΄ Λυκείου) με την ταινία «Γκάντι» Διδασκαλία της διδακτικής ενότητας «Προτεσταντισμός» (Γ΄ Γυμνασίου) με την ταινία «Λούθηρος»