Πολιτιστικό Πρόγραμμα «ΚΟΚΚΙΝΗ ΚΛΩΣΤΗ ΔΕΜΕΝΗ, ΣΤΗΝ ΑΝΕΜΗ ΤΥΛΙΓΜΕΝΗ. ΔΩΣ΄ ΤΗΣ ΚΛΩΤΣΟ ΝΑ ΓΥΡΙΣΕΙ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΓΙΑ Ν΄ΑΡΧΙΣΕΙ.» Σχ. έτος 2012-13 Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: ΚΡΙΠΑΡΟΠΟΥΛΟΥ ΑΝΤΙΓΟΝΗ Συνεργαζόμενοι: ΚΟΡΔΕΛΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΑ Τάξη: Β΄ ΤΑΞΗ ΠΡΟΤΥΠΟΥ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ ΔΗΜ. ΣΧ. ΠΑΝ/ΜΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ.
Το Δεκέμβριο του 2012 παρακολούθησα το σεμινάριο «Αρχές δημιουργικής γραφής : παραδοσιακό παραμύθι». Είχα αποφασίσει από την αρχή της χρονιάς και στα πλαίσια της ευέλικτης ζώνης να ασχοληθούμε στην τάξη μου, τη Δευτέρα δημοτικού με το παραδοσιακό παραμύθι. Αξιοποιώντας τις γνώσεις που αποκόμισα από το σεμινάριο και τις πρακτικές που έμαθα εκεί, δημιουργήσαμε με τους μαθητές μου το δικό μας παραμυθένιο κόσμο. Τα παραμύθια που δημιουργήσαμε βασίστηκαν στις θεωρίες της δημιουργικής γραφής και έτσι είναι αποτέλεσμα της εφευρετικότητας, της φαντασίας, και της αγάπης των παιδιών.
Ποιοι είμαστε… ΕΙΜΑΣΤΕ Η Β΄ ΤΑΞΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΤΟΥ ΠΡΟΤΥΠΟΥ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ. ΔΟΥΛΕΨΑΜΕ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΣΕ ΟΜΑΔΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ . ΣΥΝΕΡΓΑΣΤΗΚΑΜΕ ΜΕ ΤΗ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟ ΘΕΑΤΡΟΛΟΓΟ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΑ Η ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΗΣ ΟΠΟΙΑΣ ΗΤΑΝ ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΗ.
Πώς ξεκίνησαν όλα… Το έναυσμα δόθηκε από ένα παραμύθι που τους διάβασα και στη συνέχεια το κάθε παιδί απάγγειλε ένα δικό του παραμύθι. Το πρόγραμμα άρχισε και τα παιδιά χωρίστηκαν σε πέντε ομάδες. Κάθε ομάδα διάλεξε το δικό της όνομα. - ο δάσκαλος ήταν, πάντα, ένα κεντρικό σημείο αναφοράς αλλά όχι το μοναδικό σημείο αναφοράς στην εκπαιδευτική διαδικασία Έτσι το ταξίδι ξεκίνησε…….
Ποιους στόχους βάλαμε; Κινητοποίηση φαντασίας και δημιουργικότητας των μαθητών. Ανάπτυξη της εφευρετικότητάς τους και της συνεργασίας. Να ασκηθούν στην καλή ακρόαση. Να αναπτύξουν ικανότητες συνεργασίας και πνεύμα σεβασμού προς τους άλλους. Να ξεδιπλώσουν τα ταλέντα τους ξορκίζοντας τους φόβους για τα φυσικά φαινόμενα και υπερφυσικές δυνάμεις. Ανάπτυξη ομαδοσυνεργατικού πνεύματος. Ανάπτυξη της πρωτοβουλίας, της αυτενέργειας, εμβάθυνση στη γνώση και στα πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα.
Το ταξίδι μας… Κάθε ομάδα διάλεξε έναν τίτλο και πάνω σε αυτόν σχεδίασαν το δικό τους παραμύθι. Στο επόμενο βήμα ήταν η εκφώνηση και παρουσίαση του παραγόμενου παραμυθιού σε όλες της ομάδες. Στο τέλος γινόταν και η δραματοποίηση.
Το ταξίδι μας… Τα καλύτερα παραμύθια γράφονταν από τα παιδιά στον υπολογιστή και μοιράζονταν σε όλη την τάξη. Υπήρξε άσκηση σωστής παρουσίασης – εκφώνησης – έκφρασης μέσα από την οποία έμαθαν την υποκριτική τέχνη παρουσίασης μιας μυθοπλασίας.
Το ταξίδι μας… Στο παράλληλο δίκτυο συνεργασίας με τη θεατρολόγο μας , οι μαθητές δούλεψαν ως εξής: Οι μαθητές αξιοποιώντας τα αντικείμενα που υπήρχαν μέσα στη σχολική τάξη επέλεξαν κάποιο από αυτά και συνέθεσαν τον προσωπικό ρόλο του αντικειμένου. Συνθέτοντας τους μεμονωμένους προσωπικούς ρόλους από τα αντικείμενα, προχώρησαν στη συγγραφή ιστορίας.
Το ταξίδι μας… Έγινε εικονογράφηση του παραγόμενου υλικού. Οργανώθηκε βραδιά παρουσίασης των παραμυθιών στο χώρο της γκαλερί «Περί Τεχνών» , την ημέρα του Παγκόσμιου Εορτασμού Παιδικού βιβλίου (02/04/2013). Η παρουσία των παιδιών εκείνη την βραδιά ήταν καταλυτική.
Το ταξίδι μας… Καταφέραμε να πλάσουμε μικρούς αφηγητές παραμυθιών οι οποίοι καθήλωσαν το ακροατήριό τους, δημιουργώντας του την απορία, πως τόσο μικροί μαθητές μπόρεσαν να καταφέρουν αυτό το επίτευγμα.
Τι πετύχαμε; Μέσα από αυτό το ταξίδι μας καταφέραμε να γνωρίσουμε κύκλωπες και λωτοφάγους. Να μην φοβηθούμε τον Πολύφημο ούτε να πέσουμε στα πλάνα δίχτυα των σειρήνων και της Κίρκης. Πιστεύουμε ότι τελικά καταφέραμε – καλύτερα από τον Οδυσσέα- να οδηγήσουμε την τριήρη των συντρόφων μας μαθητών στην Ιθάκη του σχολείου μας.