ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΟΙ ΤΕΧΝΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΩΝ ΧΡΟΝΩΝ (323 – 146 π.Χ.)

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τα ελληνιστικά βασίλεια σελ:
Advertisements

ΟΙ ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ
Ιστοριογραφία Η επιστήμη που καταγράφει σε χρονολογική σειρά την πορεία των γεγονότων σε ένα ανθρώπινο σύνολο μιας ορισμένης χρονικής περιόδου.
Tο θέατρο στο μεσαίωνα…
ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ (ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ)
ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ μια πολύ παλιά ιστορία…. Νίκη Μαματσή Φυσικός.
ΤΑ ΕΠΤΑ ΘΑΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Oι τέχνες και τα γράμματα στα ελληνιστικά χρόνια
Μυκηναϊκός πολιτισμός Η θρησκεία και η γραφή των Μυκηναίων
Η καθημερινή ζωή στα ελληνιστικά χρόνια
Ο«ΧΡΥΣΟΣ ΑΙΩΝΑΣ» 5ος αι.π.Χ.
Παρουσίαση στο μάθημα της Ιστορίας από τον Χρήστο Μπ. και τον Κωνσταντίνο Πολ. Φωτογραφίες Μουσείου Περγάμου: ευγενική χορηγία του Χρήστου Μ. από ταξίδι.
Ο «χρυσός αιώνας» της τέχνης
Ελληνιστική εποχή π.Χ., τα ελληνιστικά κράτη
Τι θα γνωρίσουμε στην ιστορία της Δ΄ Τάξης
Η ΕΥΡΩΠΗ ΣΤΑ ΝΕΟΤΕΡΑ ΧΡΟΝΙΑ
Η ανάπτυξη των γραμμάτων και η μελέτη των αρχαίων Ελλήνων κεφ. 26
Η Ελλαδα ταξιδευει στο εξωτερικο
4ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑ: EΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΕΜΑ: «Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ» ΤΑΞΗ Α΄ ΟΜΑΔΑ Β΄
Αττική Κωμωδία.
Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΚΛΗ
Αρχαίοι ελληνικοί ναοί
Μια ιστοεξερεύνηση για τους Θεούς του Ολύμπου Εισαγωγή Εργασία
Οι Έλληνες κατακτούν τους Ρωμαίους με τον πολιτισμό τους.
Μυκηναϊκός πολιτισμός Η ακρόπολη των Μυκηνών
Χάρης Λεμονιάς 2009 Η ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ.
Ιστοριογραφία Η επιστήμη που καταγράφει σε χρονολογική σειρά την πορεία των γεγονότων σε ένα ανθρώπινο σύνολο μιας ορισμένης χρονικής περιόδου.
ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Μυκηναϊκός πολιτισμός
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
Αρχαίοι Έλληνες μαθηματικοί και η συμβολή τους στη θετική σκέψη
Θεωρίες που αναπτύχθηκαν στην αρχαία Ελλάδα για το ηλιακό μας σύστημα
ΤΟ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΥ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ Α ΛΥΚΕΙΟΥ
Μιχαλακοπούλου Αθανασία Τμήμα: Α2
ΑΡΧΑΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ Αρχαία Αίγυπτος π.Χ
Οι τέχνες της ελληνιστικής εποχής
Αθήνα η Γέννηση της Δημοκρατίας
ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ
Αξιοθέατα και μνημεία των λαών της Ευρώπης 1 ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης Π.Τ.Δ.Ε.-Α.Π.Θ. Σχολικό έτος Κατερίνα Γαλλιού ΣΤ’2.
‘’ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΝ 5οπ.χ. αιώνα’’  ΙΣΤΟΡΙΑ  Είναι η εποχή που έζησαν οι τρεις μεγάλοι αρχαίοι Έλληνες ιστορικοί:  1. Ηρόδοτος  2. Θουκυδίδης  3. Ξενοφών.
ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΤΑΚΤΟΥΝ ΤΟΥΣ ΡΩΜΑΙΟΥΣ ΜΕ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΤΟΥΣ.
ΣΤΕΡΓΙΟΣ Δ΄ Τάξη, Μάθημα Πληροφορικής 1 ο Π. Δ. ΣΧΟΛΕΙΟ ΡΟΔΟΥ
Η Ακρόπολη και τα μνημεία της
Panos filologos.  συμβολισμός  διδακτικός τόνος  θεατρικότητα  λεπτή ειρωνεία  ρεαλισμός  αίσθηση του τραγικού  στοχαστική – φιλοσοφική διάθεση.
ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ.
10 ΑΠΟ ΤΙΣ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΕΣ ΑΡΧΑΙΕΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΑΠΟΙΚΙΕΣ!
ΑΞΙΟΘΕΑΤΑ ΟΛΟΥ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ!!!
Ο αριθμοσ φ Χριστίνα Λιακοπούλου Γιώργος Μαυροματίδης
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ Ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
Ερέχθειον.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ Με την εργασία ασχολήθηκαν οι μαθητές: Αλέξανδρος Φράγκος, Γαβριήλ Χαϊδεμένος, Κώστας Σταθόπουλος, Χρηστογιάννης Πρεβεζάνος, Kωνσταντίνος Χρυσανθακόπουλος.
Η τέχνη στην κλασική εποχή ( π.Χ.)
Αναγέννηση: Γράμματα Τέχνη
Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΗΝ ΑΡΧΑΊΚΗ ΕΠΟΧΗ ( π.Χ.)
2. Ο ελληνιστικός πολιτισμός
ΑΣΣΥΡΙΟΙ.
ΜΙΝΩΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ Σε τι πίστευαν;
ΤΑ 7 ΘΑΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ.
Ηλιακο συστημα.
2ο Δημοτικό Σχολείο Σιάτιστας
ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ: Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ
Η Τεχνολογία από την αρχαία εποχή έως σήμερα
Η ΡΩΜΑΪΚΗ ΑΓΟΡΑ.
O «ΧΡΥΣΟΣ ΑΙΩΝΑΣ» ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ (5ος π.Χ. αιώνας)
Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων
Ελληνιστικός κόσμος ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΟΧΗ 323 π.Χ. (θάνατος Μ. Αλεξάνδρου) έως 30 π.Χ. (κατάληψη της Αιγύπτου από Ρωμαίους) < ελληνίζω: συμπεριφέρομαι ως Έλληνας.
Το πείραμα του Ερατοσθένη Νίκος Βουδρισλής Ελληνικό Δημοτικό Σχολείο Ντύσσελντορφ.
ΟΙ ΠΤΟΛΕΜΑΙΟΙ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΟΙ ΤΕΧΝΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΩΝ ΧΡΟΝΩΝ (323 – 146 π.Χ.)

Η σχολή του Επίκουρου υποσχόταν την ευδαιμονία (=ευτυχία) και τη γαλήνη της ψυχής χάρη σ’ έναν τρόπο ζωής απαλλαγμένο από τα πάθη και το φόβο του θανάτου. Πρόβαλλε τη φρόνηση, την ανθρωπιά, τη δικαιοσύνη και τη φιλία.

Οι στωικοί φιλόσοφοι με το Ζήνωνα από το Κίτιο της Κύπρου επιζητούσαν ζωή σύμφωνη με τους νόμους της φύσης και της ηθικής. Ένα αγαθό υποστήριζαν ότι υπάρχει για τον άνθρωπο: η αρετή . Ήταν κοσμοπολίτες και αντιμετώπιζαν όλους τους ανθρώπους ως ίσους: Έλληνες και βάρβαρους, δούλους και ελεύθερους, πλούσιους και φτωχούς.

Στα ελληνιστικά χρόνια αναπτύσσονται οι φιλολογικές επιστήμες με την ενθάρρυνση των βασιλέων. Στην Αλεξάνδρεια ιδρύονται δυο μεγάλες βιβλιοθήκες με εκατοντάδες χιλιάδες παπύρους. Οι Αλεξανδρινοί φιλόλογοι ασχολούνται με τη γραμματική, την ετυμολογία των λέξεων και ερμηνεύουν τα έπη του Ομήρου.

(στη φωτό άποψη της Ακρόπολης με τα ερείπια της βιβλιοθήκης) Η δεύτερη πιο σημαντική αρχαία βιβλιοθήκη ήταν στην Πέργαμο που ήταν μεγάλο πνευματικό κέντρο των ελληνιστικών χρόνων. (στη φωτό άποψη της Ακρόπολης με τα ερείπια της βιβλιοθήκης)

Στην Πέργαμο τα κείμενα γράφονταν πάνω στα περίφημα περγαμηνά δέρματα ή περγαμηνές

Στην ελληνιστική εποχή γράφονται πολλά ιστορικά συγγράμματα για το Μέγα Αλέξανδρο και τους διαδόχους του. Παγκόσμια Ιστορία συγγράφουν ο Πολύβιος από τη Μεγαλόπολη της Αρκαδίας (200 – 120 π.Χ.) και ο Διόδωρος ο Σικελιώτης που έζησε στα χρόνια του Αυγούστου.

Μεγάλη άνθηση γνωρίζουν τα Μαθηματικά με τον Ευκλείδη («Στοιχεία») στην Αλεξάνδρεια και τον Αρχιμήδη από τις Συρακούσες

Στα ελληνιστικά χρόνια καλλιεργήθηκαν επίσης: H Αστρονομία με τον Αρίσταρχο το Σάμιο που πρώτος υποστήριξε ότι ο Ήλιος είναι το κέντρο του σύμπαντος και η γη περιστρέφεται γύρω από τον άξονά της H Γεωγραφία με το Στράβωνα που επισκέφτηκε όλο σχεδόν τον τότε γνωστό κόσμο (από την Ιρλανδία ως τον Καύκασο) και τον Ερατοσθένη τον Κυρηναίο ο οποίος πίστευε ότι η γη είναι σφαιρική και υπολόγισε με μεγάλη ακρίβεια το μέγεθός της

Αναπτύχθηκε και η τεχνολογία κυρίως με την κατασκευή πολεμικών μηχανών (Αρχιμήδης) αλλά και μηχανών ανύψωσης και μεταφοράς ογκωδών αντικειμένων π.χ. ο κολοσσιαίος «Ηρακλής» του Λυσίππου που ήταν αδύνατο να μετακινηθεί με το χέρι

Εφευρέθηκαν, επίσης, αυτόματες μηχανές που κινούνταν με τη βοήθεια του νερού και του αέρα (Ήρων από την Αλεξάνδρεια). Δε χρησιμοποιήθηκαν, όμως, για την αύξηση της παραγωγής και την οικονομική ανάπτυξη αφού υπήρχε αφθονία εργατικών χεριών (δούλοι).

Πολύ δημοφιλές ήταν το είδος της Νέας Κωμωδίας με το Μένανδρο από την Αθήνα. Η κωμωδία αυτή σατίριζε χαρακτηριστικούς ανθρώπινους τύπους όπως ο έξυπνος δούλος, η πονηρή εταίρα κ.α.

Στην αρχιτεκτονική εμφανίζονται εντυπωσιακά σύνολα με στόχο την προβολή του μεγαλείου των ηγεμόνων αλλά και των ισχυρών πόλεων – κρατών όπως η Ρόδος και η Κως που έχουν μείνει ανεξάρτητες. Στη φωτό βλέπουμε τμήμα του ναού της Αθηνάς Λινδίας στη Ρόδο (4ος αιώνας π.Χ.)

Τα κτίρια του ιερού έχουν κτισθεί πάνω στην κορυφή υψώματος σε πολλά επίπεδα. Μεγαλοπρεπείς κλίμακες εναλλάσσονται με πλατείες που περιβάλλονται με μακριές στοές. Στο ανώτερο επίπεδο βρίσκεται ο ναός της Αθηνάς Λινδίας.

Το Ασκληπιείο της Κω, κτισμένο σε κατάφυτο άλσος από κυπαρίσσια, διαμορφωνόταν σε τρία κλιμακωτά επίπεδα

Η ακρόπολη της Περγάμου περιελάμβανε το ιερό της Αθηνάς Νικηφόρου, τον περίφημο βωμό της Αθηνάς και του Δία, τη βιβλιοθήκη, το θέατρο, τα ανάκτορα με τους στρατώνες και την αγορά. Ήταν ένα εντυπωσιακό και χαρακτηριστικό σύνολο της εποχής

Στην Αλεξάνδρεια χτίστηκαν μεγαλοπρεπή ανάκτορα αλλά και το Μουσείο, ένα επιστημονικό ίδρυμα όπου κατοικούσαν και ερευνούσαν πνευματικοί άνθρωποι οι οποίοι είχαν προσκληθεί και συντηρούνταν από τους Πτολεμαίους

Το μαρμάρινο άγαλμα της Αφροδίτης από τη Ρόδο (100 π. Χ Το μαρμάρινο άγαλμα της Αφροδίτης από τη Ρόδο (100 π.Χ.) αντιπροσωπεύει την τάση του νεοκλασικισμού που εμπνέεται από τα έργα της κλασικής εποχής του 5ου και 4ου αιώνα π.Χ. Απεικονίζονται συνήθως θεοί, ήρωες και μυθολογικά πρόσωπα. Τα έργα διακρίνονται από την αίσθηση του μέτρου, της αρμονίας και της ήρεμης ισορροπίας.

Οι γλύπτες παριστάνουν τύπους καθημερινούς και ρεαλιστικούς όπως είναι στην πραγματικότητα: γέροι, γριές, ψαράδες, νάνοι, καμπούρηδες, άνθρωποι του λαού κ.α. Αυτή είναι η τάση του κοινωνικού ρεαλισμού

Τα δραματικά θέματα με τα σώματα σε ορμητικές κινήσεις και τα πρόσωπα γεμάτα ένταση, αγωνία και πάθος χαρακτηρίζουν την τεχνοτροπία του ελληνιστικού μπαρόκ

Ο Μενέλαος απομακρύνει το άψυχο σώμα του Πατρόκλου από το πεδίο της μάχης στην Τροία. Πάθος και θεατρικότητα χαρακτηρίζουν αυτό το σύμπλεγμα

Ως αντίδραση στο «βαρύ» μπαρόκ προβάλλει η τεχνοτροπία ροκοκό Ως αντίδραση στο «βαρύ» μπαρόκ προβάλλει η τεχνοτροπία ροκοκό. Οι μορφές απεικονίζονται σε ανάλαφρες και πολύπλοκες στάσεις και χορευτικές κινήσεις σε ερωτικά, εύθυμα ή χιουμοριστικά θέματα και ελαφρά, χιουμοριστικά θέματα με κινήσεις χορευτικές ή ερωτικές (=τεχνοτροπία ροκοκό).

Αγαλμάτιο καμπούρη (αριστερά) και σύμπλεγμα με Έρωτα που περιπαίζει Κένταυρο (δεξιά). Δείγματα ελληνιστικού ροκοκό από τα τέλη του 2ου αιώνα π.Χ.

Επιμέλεια παρουσίασης: Βασίλης Π. Τζουράς, φιλόλογος Ανθεί επίσης η τέχνη του ψηφιδωτού (ή αλλιώς μωσαϊκό) που στολίζει τα δάπεδα σε οικίες και ανάκτορα. Εδώ απεικονίζεται κυνήγι ελαφιού από τα ανάκτορα της Πέλλας Επιμέλεια παρουσίασης: Βασίλης Π. Τζουράς, φιλόλογος