ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ ΑΝΤΙΟΠΗΣ ΦΡΑΝΤΖΗ Ρόδος 2007

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Παρουσίαση προτεινόμενου εκπαιδευτικού προγράμματος
Advertisements

Σεμινάρια Επιθεωρητών Σεπτεμβρίου Σχολική χρονιά
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – • Λειτουργεί.
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – Επιστημονική.
Η Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη ως πλαίσιο Εκπαίδευσης Νεοδιορισθέντων Εκπαιδευτικών: Ποιοτικοί Εκπαιδευτικοί για Ποιοτική Εκπαίδευση ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ/ΠΑΙΔΙ/0308(ΒΙΕ)/07.
Στάδια διεξαγωγής εκπ/κής έρευνας
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΑΝΑΤΑΞΗΣ ΤΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΥΤΑΝΙΑ ΔΡΑΣΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ● Η δράση της συμβουλευτικής περιλαμβάνει όλες εκείνες.
Γιατί ένα πολιτιστικό πρόγραμμα;. Τα Πολιτιστικά προγράμματα προϋπήρχαν του θεσμού. Θετικό γιατί υπάρχει ενδιαφέρον και παράδοση. Αρνητικό γιατί δεν είναι.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
ΗΜΕΡΙΔΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ
Η μελέτη του φαινομένου εμπεριέχει δυο τάσεις:
ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ  Αποτελεί ένα από τα τέσσερα τμήματα της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών και Επιστημών Αγωγής.  Υπήρξε το πολυπληθέστερο.
Τίτλος εκπαιδευτικής δραστηριότητας: «Ασφαλής πλοήγηση στο Διαδίκτυο» Όνομα Εκπαιδευτικού: Μιχαηλίδης Θανάσης Σχολείο: Δ.Σ. Ερατεινού-Πετροπηγής- Ποντολιβάδου.
ΠΑΙΔΕΣ ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ ΜΙΑ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΜΙΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ.
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Βασίλης Κόμης Αναπληρωτής Καθηγητής
Δ΄Δ/ΝΣΗ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ Π.Ε.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΓΟΝΕΩΝ – ΣΧ.ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ –ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ 1/3/2004 Σκοπός – στόχοι της Συνάντησης Ο ρόλος του Σχολικού Συμβούλου (Παιδαγωγική ευθύνη λειτουργίας.
ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΚΑΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (Υπουργική Απόφαση: Φ.353.1/324/105657/Δ1) Εκπαιδευτικοί Παράλληλης Στήριξης 1.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ Dr. ΜΗΤΣΙΟΥ ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ- ΝΕΥΡΟΨΥΧΟΛΟΓΟΣ.
Σενάριο.
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
Διημερίδα για την Κοινωνική Διάσταση της Κοινωνίας της Πληροφορίας Αθήνα, Δεκεμβρίου 2004 Μελέτη Αξιολόγησης «Η διάσταση της ισότητας των φύλων.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
Ερευνητικές Εργασίες Παιδαγωγικό πλαίσιο. Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία; Προσεγγίζουν διερευνητικά την γνώση και τη μάθηση Προϋποθέτουν.
Ημερίδα : «Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση » Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών
ΒΑΡΔΑΚΑ ΣΤΕΛΛΑ (Α.Μ.: 425Μ/ )
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ Πρόγραμμα Πρακτικής Άσκησης.
Ενημερωτική Ημερίδα Εκπαιδευτικών ΣΕΠ
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Π.Μ.Σ.) 2 Επίπεδα 1.Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης (Μ.Δ.Ε.) 2.Διδακτορικό Δίπλωμα (Δ.Δ.) Αναφέρεται σε ίδιες ή συναφείς.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ (PROJECT)
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ.
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
Οκτώβριος, 2012 Ειδική Θεματική δραστηριότητα Β΄ Τάξης ΕΠΑΛ Τομέας Ηλεκτρολογικός.
Ερευνητικές Εργασίες Α΄Λυκείου Μιχάλης Φωτιάδης ΠΕ17 Μηχανολόγος Ημερίδα στο Πρότυπο Πειραματικό Γενικό Λύκεια Ευαγγελικής Σχολής
Δ΄ ΔIEYΘΥΝΣΗ Π.Ε. ΑΘΗΝΑΣ ΓΡΑΦΕΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
ΠΑΚΕ Δυτικής Ελλάδας – Πελοποννήσου Πανεπιστήμιο Πατρών, Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης & της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
1ος υπό έμφαση στόχος - ΥΠΠ
Προσχολική Παιδαγωγική
Εισαγωγή στο πρόγραμμα Mascil
Αναστασία Γεωργιάδου Σχολική Σύμβουλος ΠΕ04
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού και των μαθητών
Χαρακτηριστικά εκπαιδευτικής έρευνας δράσης
Μεθοδολογια εκπαιδευτικης ερευνας
ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Πρόγραμμα Πρακτικής Άσκησης:
Τοπικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
Σχολικός Σύμβουλος Ν. Φλώρινας
Project.
Εκπαιδευτικός & ΑΠ Χειμερινό εξάμηνο
ΠΑΚΕ Δυτικής Ελλάδας – Πελοποννήσου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ ΑΝΤΙΟΠΗΣ ΦΡΑΝΤΖΗ Ρόδος 2007 ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ, ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ- ΤΕΠΕΑΣ, ΠΜΣ: «ΦΥΛΟ & ΝΕΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ» «Διερεύνηση των αντιλήψεων των γυναικών εκπαιδευτικών Α/θμιας Εκπαίδευσης που ασχολούνται με την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση» ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ ΑΝΤΙΟΠΗΣ ΦΡΑΝΤΖΗ Επιβλέπων Καθηγητής: Γουβιάς Διονύσης Μέλη Συμβουλευτικής Επιτροπής: Αλιπράντη-Μαράτου Λάουρα, Καραγιαννοπούλου Χαρά Ρόδος 2007

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Από την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στην Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία Φύλο και περιβαλλοντικό ζήτημα Οι έμφυλες διαφορές ως αντικείμενο της έρευνας ΕΜΠΕΙΡΙΚΗ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ Πρώτη φάση της έρευνας Δεύτερη φάση της έρευνας ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ- ΣΥΖΗΤΗΣΗ

ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ 1 Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (ΠΕ) και η Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία (ΕΠΑ) έχουν ριζοσπαστικό – κινηματικό χαρακτήρα στο βαθμό που προωθούν: την κριτική στάση απέναντι στη σύγχρονη ανθρώπινη σκέψη και δράση την αναζήτηση ενός άλλου τρόπου σκέψης και δράσης τη συμμετοχή στα κοινωνικά δρώμενα το άνοιγμα του σχολείου στην κοινότητα τη βιωματική και συνεργατική μάθηση

2 Η προβληματική του γυναικείου κινήματος αλληλεπιδρά με την προβληματική του περιβαλλοντικού κινήματος στο βαθμό που: αμφισβητεί τα κυρίαρχα μοντέλα για τις ανθρώπινες σχέσεις προσβλέπει στον ριζοσπαστικό ανασχηματισμό των κοινωνικο-οικονομικών δομών συσχετίζει την εκμετάλλευση και υποβάθμιση του περιβάλλοντος με την γυναικεία καταπίεση υποστηρίζει την κοινωνική ανάπτυξη στη βάση της συνύπαρξης - συμβίωσης

Η έμφυλη διαφορά ως παράγοντας που επηρεάζει: 3 Η έμφυλη διαφορά ως παράγοντας που επηρεάζει: τις αντιλήψεις και τις στάσεις των εκπαιδευτικών για το περιβάλλον τις αντιλήψεις και απόψεις για την ΠΕ την υλοποίηση προγραμμάτων ΠΕ

ΒΑΣΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΧΗ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ Το γυναικείο φύλο με τις κοινωνικές του εγγραφές: αντανακλά κατεστημένες κοινωνικές καταστάσεις, πρότυπα και αξίες αποτελεί δείκτη πολιτισμικών τάσεων συνιστά εργαλείο για τη μελέτη της «ταυτότητας» σηματοδοτεί μια «οπτική» πάνω στον κόσμο, τον άνθρωπο , τις ανθρώπινες κοινωνικές δράσεις, εισάγοντας γόνιμα μεθοδολογικά, επιστημολογικά και εννοιολογικά στοιχεία στην ΠΕ

Η ΠΕ ΚΑΙ Η ΕΠΑ ΕΧΟΥΝ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΟ – ΚΙΝΗΜΑΤΙΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΗΣΗ Η ΠΕ ΚΑΙ Η ΕΠΑ ΕΧΟΥΝ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΟ – ΚΙΝΗΜΑΤΙΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΜΦΥΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΠΕ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΠΑ ΤΡΙΓΩΝΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ ΣΕ ΔΥΟ ΦΑΣΕΙΣ Η ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗ ΤΟΥ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑ ΜΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΣ ΠΕ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΑ ΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΗΣΗ

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ Υπάρχει έμφυλη διάσταση στην ενασχόληση των γυναικών με την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση * Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση αποτελεί ένα πεδίο δράσης φιλικό προς τις γυναίκες εκπαιδευτικούς.

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ Ποιο είναι το κοινωνικό και επαγγελματικό προφίλ των γυναικών εκπαιδευτικών που δραστηριοποιούνται στην ΠΕ Ποιοι λόγοι ωθούν τις γυναίκες να συμμετάσχουν σε προγράμματα ΠΕ Πώς επηρεάζεται η καθημερινή διδακτική πρακτική των γυναικών εκπαιδευτικών από την εμπλοκή τους σε προγράμματα ΠΕ Πώς αντιλαμβάνονται οι γυναίκες την έμφυλη διάσταση της ΠΕ Πώς επηρεάζει την επαγγελματική σταδιοδρομία των γυναικών εκπαιδευτικών η εμπλοκή τους σε προγράμματα ΠΕ

ΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΡΩΤΗΣ ΦΑΣΗΣ Κοινωνικό και επαγγελματικό προφίλ των γυναικών ειδικότητα ηλικία χρόνια υπηρεσίας οικογενειακή κατάσταση τόπος καταγωγής και διαμονής σπουδές προηγούμενη εμπειρία στην ΠΕ μελλοντικά σχέδια Λόγοι που ωθούν τις εκπαιδευτικούς να συμμετέχουν σε προγράμματα ΠΕ κοινωνικοποίηση παιδιών ανανέωση εκπαιδευτικής διαδικασίας κοινωνική συμμετοχή απόκτηση γνώσεων μητρικός ρόλος - ηθική της φροντίδας ενδιαφέρον για το περιβάλλον ενδιαφέρον για τη φύση

ΠΡΩΤΗ ΦΑΣΗ: ΧΡΗΣΙΜΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ Η Πρώτη Φάση της έρευνας διήρκεσε από τον Οκτώβριο έως τον Δεκέμβριο του 2006 * Χρησιμοποιήθηκε έντυπο καταγραφής και συγκέντρωσης πληροφοριών για τη διερεύνηση των δύο πρώτων ερωτημάτων Απάντησαν 125 γυναίκες εκπαιδευτικοί Α/θμιας Εκπ/σης, εκ των οποίων 54 δασκάλες, 64 νηπιαγωγοί και 6 καθηγήτριες διαφόρων ειδικοτήτων Η επιλογή έγινε με βάση την επαγγελματική τους απασχόληση την ενασχόληση με την ΠΕ τη συμμετοχή σε επιμορφωτικές συναντήσεις για την ΠΕ

ΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΦΑΣΗΣ Ποιοι λόγοι ωθούν τις γυναίκες να συμμετέχουν σε προγράμματα ΠΕ Πώς επηρεάζεται η καθημερινή διδακτική πρακτική των γυναικών εκπαιδευτικών από την εμπλοκή τους σε προγράμματα ΠΕ Πώς αντιλαμβάνονται οι γυναίκες την έμφυλη διάσταση της ΠΕ Πώς επηρεάζει την επαγγελματική σταδιοδρομία των γυναικών εκπαιδευτικών η εμπλοκή τους σε προγράμματα ΠΕ

ΔΕΥΤΕΡΗ ΦΑΣΗ: ΧΡΗΣΙΜΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ Η Δεύτερη Φάση της έρευνας διήρκεσε από τον Ιανουάριο έως τον Φεβρουάριο του 2007 * Πραγματοποιήθηκαν ημιδομημένες συνεντεύξεις με 6 γυναίκες εκπαιδευτικούς Α/θμιας Εκπ/σης, εκ των οποίων μία Νηπιαγωγό, δύο δασκάλες, μία Διευθύντρια σχολικής μονάδας και δύο Υπεύθυνες Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Η επιλογή του δείγματος έγινε με βάση τις θεωρητικές παραδοχές περί «προνομιούχων μαρτύρων» και «πληροφοριακού κορεσμού».

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΦΑΣΗ Στις επιμορφωτικές συναντήσεις αλλά και στην εφαρμογή προγραμμάτων ΠΕ συμμετέχουν περισσότερο γυναίκες εκπαιδευτικοί πάνω από 40 ετών και με περισσότερα από 12 χρόνια υπηρεσίας

* Οι περισσότερες από τις συμμετέχουσες είναι παντρεμένες με παιδιά έχουν σχετικά χαμηλά τυπικά προσόντα έχουν σχετική επιμόρφωση

Παρατηρείται μεγάλη διαφοροποίηση ως προς τον τρόπο εφαρμογής των προγραμμάτων στο σχολείο

ΛΟΓΟΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΤΗΝ ΠΕ Ευαισθητοποίηση και Κοινωνικοποίηση (42,4%) Ανανέωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας (32%) Κοινωνική συμμετοχή (24,8%) Απόκτηση γνώσεων (22,4%) Ενδιαφέρον για καθημερινά περιβαλλοντικά ζητήματα (17,6%) Μητρικός ρόλος- Ηθική της φροντίδας (15,2%) Ενδιαφέρον για τη φύση (9,6%)

ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ ΔΑΣΚΑΛΕΣ ΚΑΙ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΥΣ Οι δασκάλες εφαρμόζουν σε μεγαλύτερο ποσοστό προγράμματα ΠΕ και αξιοποιούν σε την Ευέλικτη Ζώνη

ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ Οι νηπιαγωγοί ιεραρχούν υψηλότερα την απόκτηση γνώσεων και την ηθική της φροντίδας Οι δασκάλες ιεραρχούν υψηλότερα την κοινωνικοποίηση των παιδιών και την ανανέωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΦΑΣΗ 1α. ΛΟΓΟΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΦΑΣΗ 1α. ΛΟΓΟΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ Όλες οι γυναίκες θεωρούν ως πρωταρχικό λόγο για τη συμμετοχή τους στην ΠΕ, την ευαισθητοποίηση και κοινωνικοποίηση των παιδιών. Η επιχειρηματολογία τους υποστηρίζεται με λέξεις «κλειδιά» που μετακινούνται αυθόρμητα ανάμεσα στις αλληλένδετες κορυφές του παιδαγωγικού τριγώνου: περιεχόμενο, στόχοι και μέθοδοι- και πηγάζουν από τη γυναικεία ταυτότητα, τη γυναικεία ματιά και το γυναικείο λόγο.

Οι συνειρμοί των γυναικών εκπαιδευτικών οδηγούνται σε μια ΠΕ 1β. ΛΟΓΟΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ Οι συνειρμοί των γυναικών εκπαιδευτικών οδηγούνται σε μια ΠΕ ως «εκπαίδευση στη δημοκρατία και την ενεργό πολιτειότητα». Άλλοτε ως πεποίθηση ότι οι πολίτες μπορούν να επηρεάσουν τις αποφάσεις των θεσμικών οργάνων. Άλλοτε ως εγρήγορση σε όλα τα πεδία της κοινωνικής δράσης: στην οικογένεια, στη δουλειά, στο σχολείο, στις επιστημονικές, συνδικαλιστικές και πολιτιστικές οργανώσεις.

1γ. ΛΟΓΟΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ Η μεθοδολογία της ΠΕ, όμως, επανερχόταν σε όποια ερώτηση και αν τους υποβάλαμε. Άλλοτε ως οργανωμένο πλαίσιο, όπου θα μπορούσαν να εντάξουν δραστηριότητες που αυθόρμητα και αποσπασματικά έκαναν μέχρι τότε. Άλλοτε ως φυγή από την τυποποίηση της καθημερινής διδακτικής πράξης και ως άνοιγμα στο νέο και το διαφορετικό.

2. ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Η ενασχόληση των γυναικών με την ΠΕ τις βοηθά: να κατανοήσουν τη διαθεματική προσέγγιση της γνώσης να ξεπεράσουν τα στεγανά των επιμέρους μαθημάτων αναζητώντας τρόπους διασύνδεσης διαφορετικών γνωστικών αντικειμένων να αξιοποιήσουν νέες τεχνικές σε μαθήματα του αναλυτικού προγράμματος να ανακαλύψουν την αξία των προφορικών πηγών, η οποία δεν ανοίγει μόνο το σχολείο στη ζωή, αλλά προσδίδει ιστορική διάσταση στις προσωπικές ιστορίες

3. ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΕΜΦΥΛΗΣ ΔΙΑΣΤΑΣΗΣ Η ανάλυση του λόγου των γυναικών αποκαλύπτει εννοιολογικές, επιστημολογικές και αξιακές αναφορές, οι οποίες: παραπέμπουν στο αίτημα για ολιστική θεώρηση της γνώσης αμφισβητούν πεποιθήσεις και στάσεις που θεμελιώνονται σε δυϊσμούς του τύπου λογική /συναίσθημα, βίωμα/επιστήμη τοποθετούνται κριτικά απέναντι στον ακραίο ορθολογισμό οδηγούν στη συνύπαρξη των «διαφορετικών» συνθέτουν τη δική τους έμφυλη διάσταση

4. ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑ Η ενασχόληση των γυναικών με την ΠΕ επέδρασε στην επαγγελματική τους σταδιοδρομία, όχι τόσο ως δυνατότητα διεκδίκησης θέσης ή αμοιβής, όσο ως «αυτοπραγμάτωση» μέσα από τη συνεργασία και την αλληλεπίδραση Χάρη στην ΠΕ παρουσίασαν και υποστήριξαν τις εμπειρίες και τις απόψεις τους σε ημερίδες, επιμορφωτικές συναντήσεις, συνέδρια κέρδισαν την καταξίωση και την αναγνώριση εκ μέρους των συναδέλφων, των προϊσταμένων, των σχολικών συμβούλων βίωσαν το «ανήκειν» σε μια ομάδα συναδέλφων με κοινές παιδαγωγικές προσδοκίες και οράματα

ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ Οι γυναίκες εκπαιδευτικοί της Α/θμιας συμμετέχουν στην ΠΕ χάριν και μέσω των «άλλων» και την κατανοούν ως Εκπαίδευση για την ενεργό «πολιτειότητα» και τη δημοκρατία * Η συμμετοχή τους: εμφορείται από αξίες στοργής και φροντίδας αποτελεί έναν «γυναικείο δρόμο» προς τη χειραφέτηση και τον δημόσιο χώρο, διάστικτο από στοιχεία της κουλτούρας τους, όπως η συνεργατικότητα και η επικοινωνία θέτει υπό αμφισβήτηση την ανταγωνιστικότητα και τον ακραίο ατομικισμό ως βάσεις της επαγγελματικής διάκρισης και εξέλιξης

Η ΠΕ χρειάζεται να θεμελιωθεί σε μια ηθική ΘΕΜΑΤΑ ΠΡΟΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗ Ο δυϊσμός περί την περιβαλλοντική ευαισθησία των δύο φύλων αναπαράγει δυνητικά ανάλογα στερεότυπα στη σχολική κοινότητα * Η προβληματική της ΠΕ συνδέεται με την προβληματική του γυναικείου κινήματος και οδηγεί στο μετασχηματισμό των κυρίαρχων κοινωνικών μοντέλων για την ανάπτυξη και την αειφορία Η ΠΕ χρειάζεται να θεμελιωθεί σε μια ηθική των συν-εταίρων, πέρα από έμφυλους διαχωρισμούς και με σεβασμό στο «φυσικό είναι» του πλανήτη