1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών με Διερεύνηση Δημήτρης Σταύρου ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Κρήτης.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Inspiring Science Education : Ένταξη Σχολικών Μονάδων,
Advertisements

ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Διδακτική της Πληροφορικής Ι Ο Στόχος του Μαθήματος Χαρίκλεια Τσαλαπάτα 27/9/2011.
Διερευνητική Μάθηση Inquiry Based Science Education
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Δημοτικό Σχολείο
Παρουσίαση Eκπαιδευτικού Yλικού: Αγωγή Υγείας - Κυκλοφοριακή Αγωγή - Ατυχήματα του Γεωργ. Θεοφ. Καλκάνη καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΕΥΔΟΞΟΣ Το Ρομποτικό Τηλεσκόπιο της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Τηλε-Εποπτεία και Τηλε-Καθοδήγηση ενός προτύπου του Καλαμάτα, Ιανουάριος 2003 Νικόλαος.
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
07/09/ Διδακτική της Πληροφορικής ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Ανδρέας Σ. Ανδρέου (Αναπλ. Καθηγητής ΤΕΠΑΚ - Συντονιστής) Μάριος Μιλτιάδου, Μιχάλης Τορτούρης (ΕΜΕ.
Ο Εκπαιδευτικός και Παιδευτικός Χαρακτήρας και Ρόλος της ΕκΠαίδευσης στη-με τη Φυσική Επιστήμη / Φυσική - – Τα Πρότυπα, οι Τεχνολογίες, η Μεθοδολογία Γεωργ.
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
Tσουλής Μιλτιάδης: – Βασικές έννοιες στη Διδακτική με την υποστήριξη των ΤΠΕ.
Ικανότητες Εκπαιδευτικών 6 Οκτωβρίου 2014 Caroline Kearney Ανώτερη Υπεύθυνη Έργου και Εκπαιδευτική Αναλύτρια.
Σοφοκλής A. Σωτηρίου ΕΛΛΗΝΟΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΑΓΩΓΗ 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση Πάτρα, 28 Μαρτίου 2003 Χρησιμοποιώντας το.
EDUE 240: Βάσεις και Βασικές Έννοιες των Φυσικών Επιστημών στο Δημοτικό Maria Evagorou Fall UNIC, Συνάντηση 2η.
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Νηπιαγωγείο
Η Διδασκαλία των ΤΠΕ στα Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ
Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικά Λογισμικά
Το Εργαστήριο Διδακτικής της Φυσικής και Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας του Τμήματος Φυσικής Α.Π.Θ. αποτελεί τη συνέχεια της ερευνητικής ομάδας "Εποπτικών.
Εκπαίδευση και ΤΠΕ Προβληματισμός ως προς τις προϋποθέσεις ένταξης (μέθοδοι, περιεχόμενο.
Center for Collaboration and Exchange (cce): Ένα εργαλείο για την υποστήριξη κοινοτήτων δράσης Χ. Κυνηγός, Ε. Τρούκη, Ν. Γιαννούτσου, Μ. Φουντάνα, Τ. Αθανασίου.
Μεταφορά ενός Ερευνητικού Εργαστηρίου στη Σχολική Αίθουσα για τη Διδασκαλία των Φ.Ε. Η περίπτωση του Εκπαιδευτικού Αστρονομικού Εργαστηρίου ΕΥΔΟΞΟΣ Ανδρικόπουλος.
« ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΥΠΙΚΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΜΕΣΩ ΒΙΒΛΙΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ» Υποψ. Διδάκτωρ Επιβλέπουσα Μαρίνα Λουάρη Μαρίτα Παπαρούση.
Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΕΝΟΣ PROJECT.
ΦΥΣΙΚΗ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣ ΓΙΑΛΟΥΡΗΣ.
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
ΕΥΔΟΞΟΣ Διδάσκοντας Δικτυακά Φυσικές Επιστήμες στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση με ένα Ρομποτικό Τηλεσκόπιο Ανδρικόπουλος Νικόλαος ΕΛΛΗΝΟΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΑΓΩΓΗ 2ο.
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
Τι άλλαξε στα νέα αναλυτικά προγράμματα;. Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Ένα συνεκτικό.
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Διδακτική Φυσικών Επιστημών Χρυσός Δημήτριος Η μάθηση μέσω μικρών ερευνών.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Εκπαιδευτικά Προγράμματα με Χρήση Η/Υ Ι ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ (Learning Theories and.
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού Άννα Σπύρτου Παιδαγωγική Σχολή Φλώρινας
SCIENCE EDUCATION Οργάνωση εξωσχολικών επισκέψεων/δράσεων Άννα Σπύρτου Άννα Σπύρτου.
Σαράντος Ψυχάρης ΑΣΠΑΙΤΕ
Μη τυπική εκπαίδευση: ο εκπαιδευτικός, ο μαθητής, η επίσκεψη, το μουσείο Μα΄θημα 2 Θεωρίες διδασκαλίας και μάθησης σε τεχνοεπιστημονικά μουσεία.
Σενάριο διδασκαλίας «CSI Ηράκλειο»
Ανάπτυξη και οικοδόμηση της γνώσης στις Φυσικές Επιστήμες
Ταυτότητες εκπαιδευτικού
ΜΟΝΤΕΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Eποικοδομητική προσέγγιση της διδασκαλίας
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
Χτίζοντας ένα Δίκτυο Προσωπικής Μάθησης
Η επιστημονική μέθοδος ως εργαλείο ανάπτυξης της Βιολογίας
H εκπαίδευση και το πρόγραμμα STEM
Εισαγωγή στη διδακτική μεθοδολογία
ΠρΟταση δημιουργΙασ ΦυσικΗς ΔιεπαφΗς
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
για την επιλογή σκοπών και στόχων κατά το σχεδιασμό ΑΠ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Διερευνητική ανακαλυπτική μάθηση
Δημιουργία σεναρίου.
Εισαγωγή στο πρόγραμμα Mascil
«Διδακτικές Διαδρομές στο Σημερινό Σχολείο»
Εργαστήριο Παιδαγωγικές Εφαρμογές και ΤΠΕ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Δομικά στοιχεία ολοκληρωμένου σεναρίου και το λογισμικό Hot Potatoes
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ανάπτυξη και οικοδόμηση της γνώσης στις Φυσικές Επιστήμες
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Φάκελος υλικού (υποψήφιου) εκπαιδευτικού & επαγγελματική ανάπτυξη
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Οργάνωση Διδασκαλίας 8/10/2018.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών με Διερεύνηση Δημήτρης Σταύρου ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Κρήτης

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 Μάθηση στη Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών Η μάθηση είναι μια ενεργή διαδικασία Η γνώση οικοδομείται, δε μεταβιβάζεται

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 Προϋπάρχουσες Αντιλήψεις „preconceptions“ (προαντιλήψεις) „misconceptions“ (λανθασμένες αντιλήψεις / ιδέες) „intuitive conceptions“ (διαισθητικές αντιλήψεις /ιδέες) „alternative conceptions“ (εναλλακτικές αντιλήψεις) „alternative frameworks“ (ενναλλακτικά πλαίσια) „mental models“ (νοητικά μοντέλα) „naive theories“ (αφελείς θεωρίες) „intuitive theories“ (διαισθητικές θεωρίες)

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 Μάθηση στις Φυσικές Επιστήμες Νοείται ως μια διαδικασία γνωστικής εξέλιξης, η οποία έχει ως αφετηρία τις προϋπάρχουσες αντιλήψεις και οδηγεί στις επιστημονικές αντιλήψεις

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 Μάθηση στις Φυσικές Επιστήμες Μπορεί να χαρακτηριστεί ως «διαδρομή / πορεία» (learning pathways), η οποία οδηγεί από τις προϋπάρχουσες στις επιστημονικές αντιλήψεις.

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 Μάθηση στις Φυσικές Επιστήμες Περιβάλλοντα υποστηρικτικά των διαδικασιών μάθησης

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 Μάθηση στις Φυσικές Επιστήμες Απόκτηση Γνώσης Περιεχομένου

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 Επιστημονικός Γραμματισμός - Περιεχόμενο - Μεθοδολογία - Ιστορία & Φιλοσοφία της Επιστήμης - Φ.Ε. & Τεχνολογίας - Κοινωνία

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 Μεθοδολογία Φυσικών Επιστημών Π.χ. - Προσδιορισμός των μεταβλητών - Διατύπωση προβλέψεων - Χρήση του κατάλληλου εξοπλισμού

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 Μεθοδολογία Φυσικών Επιστημών Π.χ. - Πραγματοποίηση παρατηρήσεων και μετρήσεων - Ερμηνεία των δεδομένων - Εξαγωγή συμπερασμάτων

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 Μάθηση στις Φυσικές Επιστήμες ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΣΤΙΣ Φ.Ε.

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 Διερεύνηση στις Φυσικές Επιστήμες Δυνατότητα για ανάπτυξη ικανοτήτων όπως: - Διατυπώνουν υποθέσεις - Σχεδιάζουν και διεξάγουν επιστημονική έρευνα - Δίνουν επιστημονικών εξηγήσεων - Επικοινωνούν τη επιστημονική γνώση - Να αναπτύσσουν επιστημονικά επιχειρήματα (Hofstein & Mamlok-Naaman 2007).

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 “Ιnquiry-based science education (IBSE) has proved its efficacy at both primary and secondary levels in increasing children’s and students’ interest and attainments levels while at the same time stimulating teacher motivation” (Rocard et al 2007, p. 3). Διερεύνηση στις Φυσικές Επιστήμες

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 “…good quality teachers with up-to-date knowledge and skills are the foundation of any system of formal science education…” (Osborne and Dillon 2008, p.9) Διερεύνηση στις Φυσικές Επιστήμες

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 Ευρωπαϊκά Προγράμματα (Fp7) ΠΤΔΕ Pri-Sci-Net IRRESISTIBLE

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 Pri-Sci-Net 45 δραστηριότητες Φυσικών Επιστημών για παιδιά 3-11 ετών Εθνικά επιμορφωτικά σεμινάρια Διεθνή επιμορφωτικά σεμινάρια Δυο διεθνή συνέδρια Online ερευνητικό περιοδικό (Inquiry Primary Science Education, IPSE) Διαδικτυακή πλατφόρμα socialprisci.net για τη δικτύωση εκπαιδευτικών, ερευνητών κλπ.

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 Pri-Sci-Net 1. Εμπλοκή (Διατύπωση υποθέσεων) 2. Εξερεύνηση (Περιγραφή και εκτέλεση πειραμάτων) 3. Αξιολόγηση (Αξιολόγηση Δεδομένων)

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 IRRESISTIBLE

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 IRRESISTIBLE

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 IRRESISTIBLE

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 IRRESISTIBLE

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 ΝΑΝΟΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 1.Introduction 2.How small is a nanometer? 3.How can we “see” the nanoworld? 4.Size-dependent properties: Change of the surface area to volume ratio 5.Explaining the behavior of different fabrics (ranged from hydrophilic to hydrophobic) when absorbing water drops; 6.Explaining color changes in gold nanoparticles and sunscreen creams 7.Risk assessment of nanotechnology.

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 ΝΑΝΟΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 ΝΑΝΟΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 ΝΑΝΟΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 THE MODEL OF EDUCATIONAL RECONSTRUCTION (2) Research on teaching & learning Perspectives of the learners (conceptions & affective variables) Teaching & Learning Processes Teachers’views & conceptions (1) Clarification and analysis of science content Subject matter clarification & Analysis of educational significance (3) Design and evaluation of teaching and learning environments Issues of real teaching & learning environments are taken into account

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ Δομή περιεχομένου προς διδασκαλία Δομή επιστημονικού περιεχομένου ConstructionElementarization Θεμελιώδεις ιδέες του επιστημονικού περιεχομένου

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 IRRESISTIBLE 1. Εμπλοκή (Έναυσμα Ενδιαφέροντος) 2. Εξερεύνηση (Διατύπωση Υποθέσεων) 3. Εξήγηση (Πειραματισμός - Ερμηνεία Δεδομένων) 4. Επεξεργασία (π.χ. Κοινωνικές- οικονομικές - περιβαλλοντικές επιπτώσεις) 5. Ανταλλαγή (Δημιουργία Εκθεμάτων) 6. Αξιολόγηση (Μεταγνώση)

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 "Πρακτικές δραστηριότητες δεν μιλούν από μόνες τους" (Mortimer & Scott 2003) Μάθηση στις Φυσικές Επιστήμες

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 Μάθηση στις Φυσικές Επιστήμες Βασικά ισχύει: Αν οι πειραματικές αποδείξεις θέλουν να προκαλέσουν μια αλλαγή των νοητικών μοντέλων, τότε το πείραμα είναι το πολύ πολύ ένα βήμα σε μια μακρά διαδικασία... (Euler 2003)

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 Μάθηση στις Φυσικές Επιστήμες ΓΙΑΤΙΜΕ ΤΙ ΤΙΠΩΣ ΣΤΟΧΟΙΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΕΘΟΔΟΙ ΜΕΣΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ - ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΕΣ - ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΕΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ

1o Συνέδριο Chain Reaction– ΗΡΑΚΛΕΙΟ– ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών με Διερεύνηση