Μάθημα 7 Παράγοντες που επηρεάζουν τη σχέση ιατρού-ασθενούς
Στην υποδοχή Στην έναρξη της συνάντησης Στη φυσική εξέταση Στην επεξήγηση και στο σχεδιασμό Στο κλείσιμο της συνάντησης
Το βασικό πλαίσιο διδασκαλίας (για υπενθύμιση) Ο σκελετός της ιατρικής συνέντευξης 5 καθήκοντα - H έναρξη της συνάντησης (initiating the session) - Η συλλογή της πληροφορίας (gathering information) - Η φυσική εξέταση (physical examination) - Η επεξήγηση και ο σχεδιασμός (explanation and planning) -Το κλείσιμο της συνάντησης (closing the session) 2 καθήκοντα συνεχή στη διάρκεια της συνέντευξης - Η δομή της συνέντευξης (providing structure) - το χτίσιμο της σχέσης (building the relationship) Πηγή: Silverman, Kurtz, Draper, 2005
Μετά την υποδοχή-παράγοντες για μια αποτελεσματική διαβούλευση-Ι Η έναρξη της συνάντησης - Εδραίωση της ψυχοσυναισθηματικής σχέσης - Ανακάλυψη των λόγων προσέλευσης Ερώτηση : Τι γίνεται όταν προσέλθει ασθενής μόνο για συνταγογραφία ή για εργαστηριακές εξετάσεις ή για μέτρηση της ΑΠ Η συλλογή της πληροφορίας Εντοπισμός των κλινικών προβλημάτων Ερώτηση : Τι δεξιότητες χρειάζεσθε για να εντοπίσετε το πρόβλημα;
Η φυσική εξέταση Ερώτηση : Μόνοι ή με παρουσία άλλου στη φυσική εξέταση; Η επεξήγηση και ο σχεδιασμός - Η παροχή του σωστού τύπου και της ποσότητας της πληροφορίας Ερώτηση: Σε ποιο βαθμό λέμε την αλήθεια; - Σχεδιασμός: από κοινού λήψη της απόφασης Ερώτηση : σε ποιο βαθμό εμπλέκεται ο ασθενής και ποια η μέθοδος; Το κλείσιμο της συνάντησης - Επόμενη συνάντηση Ερώτηση : Ποιος κλείνει το επόμενο ραντεβού; Μετά την υποδοχή-παράγοντες για μια αποτελεσματική διαβούλευση-ΙΙ
Συλλογή της πληροφορίας Δεξιότητες διαδικασίας που απαιτούνται για τη διερεύνηση των προβλημάτων του ασθενούς Περιεχόμενο που θα πρέπει να εξερευνηθεί -Η βιοϊατρική προοπτική-νόσος (the biomedical perspective-disease) -Η προοπτική του ασθενή-αρρώστια (the patient’s perspective-illness) -Το υπόβαθρο της πληροφορίας-πλαίσιο (background information- context) Πηγή: Silverman, Kurtz, Draper, 2005
Αρχές που χαρακτηρίζουν μια αποτελεσματική επικοινωνία Η διασφάλιση ότι πρόκειται για μια αλληλεπίδραση και όχι μια απευθείας διαδικασία μετάδοσης γνώσεων και πληροφορίας Η μείωση της μη απαραίτητης βεβαιότητας Η συνεπαγωγή σχεδιασμού και συνεχούς σκέψης για την έκβαση Περικλείει μια δυναμική που είναι διαφορετική για κάθε άτομο Ακολουθεί το σπειροειδές μοντέλο Πηγή: Silverman, Kurtz, Draper, 2005