Γνωσιολογία: ασχολείται με τη γνώση και συγκεκριμένα με:

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Μάθημα 2ο 20/10/2012.
Advertisements

Κεφάλαιο 3 Εργονομία Πληροφορική Α’ Γυμνασίου Κεφάλαιο 3. Εργονομία
Bιοποικιλότητα στη Γη Ζωντανά πράγματα στη Γη ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?
Ελλάδα Θαύματα ομόνοιας Δράματα διχόνοιας Το θέμα μας Η ερευνητική εργασία μας κινείται σε δύο πόλους. Ο εκκολαπτόμενος αυριανός πολίτης, ο νέος μαθητής.
ΜΑΡΙΟΣ ΜΙΧΑΗΛ ΣΤ΄1.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑΣ
Γυμνάσιο Νέας Κυδωνίας
Η ‘αβεβαιότητα’ της έρευνας στην Διδακτική των Μαθηματικών: διερευνώντας τη θεωρία μέσα από ένα συγκεκριμένο παράδειγμα. Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος Institute.
ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟΝ «ΔΙΑΛΟΓΟ»
Διδακτικές αρχές για τη διδασκαλία των Φ.Ε σύμφωνα με το Δ.Ε.Π.Π.Σ Οι Φ.Ε είναι πειραματικές επιστήμες, περισσότερο Οι Φ.Ε είναι πειραματικές επιστήμες,
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ-ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ
Καλώς ήρθατε στο Τμήμα Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής.
ΜΕΣΑ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΟΣ ΔΙΑΣΤΗΜΟΠΛΟΙΑ
Είναι σύνολο ατόμων, που έχουν ένα ή περισσότερα κοινά χαρακτηριστικά, βρίσκονται σε αλληλεξάρτηση για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, αλληλεπιδρούν μεταξύ.
ΧΟΡΟΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΕΦΗΒΩΝ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
ΕΡΓΑΣΙΑ ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ Εργασία 6: Η θέση της γυναίκας στην ομηρική εποχή & η σύγκριση με άλλες εποχές, καθώς και σύγκριση με την σύγχρονη εποχή. Ρωμανός.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΠΟ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ Αντωνία Παπαδάκη Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ν.Πέλλας.
Ενότητα 1 - Κεφάλαιο 3 - Εργονομία
ΘΕΟΧΑΡΙΔΟΥ ΜΑΡΙΑ ΤΜΗΜΑ :ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΘΝΟΛΟΓΙΑΣ Piercing: Ποιος και γιατί;
Γρήγορη επανάληψη.
Η σχολή μας, ιδιαίτερα λόγω γεωγραφικής τοποθέτησης, επέλεξε να ασχοληθεί με την τοπική ιστορία του Ιδαλίου ( αρχαίου και σύγχρονου)
Δ. Ε 6. Γιατί ο Ιησούς Χριστός ήταν και είναι «σημείο αντιλεγόμενο»;
Δρ. Κερασένια Παπαλεξίου
ΦΥΣΙΚΗ ΧΗΜΕΙΑ 27/3/2012 ΑΡΛΙΝΤ ΣΕΡΙΦΗΣ ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΑΒΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ.
Ελλάδα Θαύματα ομόνοιας Δράματα διχόνοιας Το θέμα μας Ο εκκολαπτόμενος αυριανός πολίτης, ο νέος μαθητής καλείται να αναζητήσει το πώς και το γιατί,
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 3: Εργονομία
3.4.2 Επικοινωνίες Οι άνθρωποι επικοινωνούν με τις κινήσεις, τον λόγο, την εικόνα και τη γραφή.
Εργονομία Η Εργονομία μελετά τις μεθόδους με τις οποίες σχεδιάζονται οι διάφορες συσκευές , τα εργαλεία και οτιδήποτε άλλο χρησιμοποιεί ο άνθρωπος καθώς.
ΤΕΧΝΗ ΑΡΧΑΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ
Πρόταση για την αξιοποίηση της πολυγλωσσίας στη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών Βασίλης Συμεωνίδης
Διδακτικές προσεγγίσεις στο μάθημα της Φιλοσοφίας
ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ;;; COX Αθλητική Ψυχολογία είναι η επιστήμη η οποία εφαρμόζει τις αρχές της ψυχολογίας στον χώρο του αθλητισμού. Συχνά.
ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΤΑΚΤΟΥΝ ΤΟΥΣ ΡΩΜΑΙΟΥΣ ΜΕ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΤΟΥΣ.
Φιλοσοφία της ελληνιστικής εποχής και της ύστερης αρχαιότητας Επικούρειοι, Στωικοί, Σκεπτικοί, Περιπατητικοί, Νεοπλατωνικοί.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5.  Μία διαδικασία μάθησης και μεταβίβασης από γενιά σε γενιά των κανόνων και των αξιών που κάθε κοινωνία θεωρεί αποδεκτά  Δυναμική  Διαρκής.
Η πάλη της ορθοδοξίας με τις αιρέσεις και την αρχαία θρησκεία
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΕΝΝΟΙΑ ΚΑΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ. Η διδασκαλία: έννοια και χαρακτηριστικά ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΟΣΑΦΗΣΗ ΤΟΥ ΟΡΟΥ «ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ»  Η έννοια της διδασκαλίας.
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Α′ Γυμνασίου, ενότητα 2, σελίδα 18
Διαπολιτισμική Επίγνωση
Ενότητα 1 - Κεφάλαιο 3 - Εργονομία
Ο ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ
ΟΙ ΠΕΝΤΕ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΚΛΑΔΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΟΙ
1 ΔΗΛΩΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ (Γ.Π) (Ο.Π) 1Ο Επιστημονικό Πεδίο
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ Θ. Ε
Α) Κριτική Θεωρία.
Η Ευρώπη και οι εξωευρωπαϊκοί λαοί
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΑΛΟΥΡΙΩΤΙΣΣΑΣ
Oλυμπιακοί αγώνες Ευτυχία Α. Δέσποινα Χ..
Η ελληνική οικογένεια σήμερα
Η σχέση θεωρίας και πράξης στην Παιδαγωγική
Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ
Το ερώτημα για τη δυνατότητα της γνώσης – Αρχαίος σκεπτικισμός
Αίγυπτος Anastasia ST’1.
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Το καμάρι μου έχει δυσλεξία
Η οικογένεια - Η ελληνική οικογένεια
ΧΗΜΙΚΗ ΚΙΝΗΤΙΚΗ Ασχολείται με :
ΓΝΩΡΙΖΕΤΑΙ ΤΑ ΑΙΤΙΑ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗΣ/ΠΡΟΣΦΥΓΙΑΣ;
ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ
Ακούω – Προσέχω -Αφουγκράζομαι Δημητριάδης Δ., M.Sc. Public Health, P. Dipl. Adult Learning Κωστοπούλου Θ., M.Sc. Προσθετική.
ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΑΡΧAIΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ
ΜΑΘΗΜΑ : ΑΡΧΑΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑ με θεμα: ΤΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ
Α' ΤΑΞΗ ΕΡΓΟΝΟΜΙΑ – ΟΘΟΝΗ
Επιμέλεια-παρουσίαση
Ορθολογικότητα στη φιλοσοφία και τις επιστήμες
Το Διαδίκτυο μπορεί να σώσει ζωές
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Γνωσιολογία: ασχολείται με τη γνώση και συγκεκριμένα με: Δυνατότητα Ορισμό της γνώσης Πηγή Είδη

Σκεπτικισμός : στάση αμφισβήτησης για τη δυνατότητα της γνώσης Αρχαίος Νεότερος

Αρχαίος σκεπτικισμός 1) Πυρρώνειος (<Πύρρων) Θεωρία: Δεν υπάρχει απόλυτο κριτήριο αλήθειας. Προβάλλουν «τρόπους». Υπάρχει ισοσθένεια λόγων. Ο σοφός άνθρωπος οφείλει να «επέχει»  απαλλαγή από το άγχος της γνώσης  αταραξία ψυχής. Εκπρόσωποι: Πύρρων, Τίμων, Αινησίδιμος, Σέξτος ο Εμπειρικός 2)Ακαδημεικός Σκεπτικισμός (<δίδαξαν στην Ακαδημία του Πλάτωνα) Θεωρία: Οι πεποιθήσεις μας έχουν κάποιο πιθανότητα αλήθειας, χωρίς να παρέχουν καμιά βεβαιότητα. (μετριοπαθέστερη άποψη) Εκπρόσωποι: Αρκεσίλαος, Καρνεάδης

Νεότερος σκεπτικισμός

Ντεκάρτ

Μετά το Cogito, ergo sum…

Επιχειρήματα περί ύπαρξης του Θεού 1ο επιχείρημα: Επιχειρήματα περί ύπαρξης του Θεού 1ο επιχείρημα: Άνθρωπος: ατελές ον. Πώς μπόρεσε να δημιουργήσει την ιδέα της τελειότητας; Άρα, ο δημιουργός της τελειότητας είναι ένα τέλειο ον, ο Θεός.

2ο επιχείρημα Η τελειότητα εμπεριέχει όλες τις θετικές ιδιότητες Η ανυπαρξία είναι είδος ατέλειας Άρα, ο Θεός ως τέλειος αναγκαστικά υπάρχει.

Χιουμ - Ριζική αμφισβήτηση της γνώσης Βασικά στοιχεία της γνώσης: τα δεδομένα των αισθήσεων Όλη η πνευματική μας δραστηριότητα δε βασίζεται σε σχέση αιτιότητας, αλλά στη συνήθεια, «έθος», που έχουμε αποκτήσει με το χρόνο/χώρο . Δεν υπάρχουν φυσικοί νόμοι (που αιτιολογούν π.χ. την ανατολή του ηλίου) Υπάρχει η αρχή του έθους, της ενότητας και της ομοιομορφίας. Ωστόσο, για να αποφύγουμε τη φιλοσοφική μελαγχολία και το παραλήρημα εμπιστευόμαστε τις ενστικτώδεις προσδοκίες μας ότι το μέλλον θα μοιάζει με το παρελθόν και διώχνουμε τις χίμαιρες διασκεδάζοντας.

Αντίπαλες σχολές για την προέλευση της γνώσης Εμπειρισμός Ορθολογισμός (Ρασιοναλισμός) Πηγή: εμπειρίες (αισθήσεις) Γνώση: a posteriori (μετα –εμπειρική, άρα επίκτητη) Εκπρόσωποι: Αριστοτέλης Επίκουρος Μπέικον Λοκ Μπέρκλεϋ Χιουμ Πηγή: ορθός λόγος (νους) Γνώση: a priori (προ-εμπειρική, άρα έμφυτη) Εκπρόσωποι: Πλάτων Ντεκάρτ Σπινόζα Λάιμπνιτζ

Ορθολογιστές I. ΠΛΑΤΩΝ Γνώση = ανάμνηση ιδεών. Ποιος θυμάται; Η αθάνατη ψυχή που έχει αντικρίσει τις ιδέες προτού ενσαρκωθεί στο σώμα (γι` αυτό και τις ξέχασε). Πώς θυμάται; - Με τη νοητική άσκηση και τη μελέτη των μαθηματικών.

II. Ντεκάρτ Γνώση: οικοδομείται σε ένα σύνολο ιδεών. Ιδέες: α) έμφυτες στο νου. β) αληθείς/ εναργείς. Ο άνθρωπος σχηματίζει αληθινές παραστάσεις για τα αντικείμενα του κόσμου, αν αυτές διακρίνονται για τη σαφήνεια και την ευκρίνεια (κριτήρια ενάργειας). Πώς συλλαμβάνω τις ιδέες; Ενορατικά και άμεσα (χωρίς δηλ. συλλογιστική διαδικασία) Π.χ. Cogito (=σκέφτομαι)  sum (=υπάρχω) (Το ergo (=άρα) είναι περιττό).

Αντίφαση του Ντεκάρτ Ο Ντεκάρτ υποστήριξε ότι ο άνθρωπος είναι μια σύνθετη οντότητα που αποτελείται από δυο αυτοτελείς υποστάσεις, το σώμα και την ψυχή. Σώμα: έχει έκταση (αντιλαμβάνομαι με αισθήσεις). Ψυχή: είναι άυλη (αντιλαμβάνομαι με νου). Το θέμα είναι ότι είπε ότι σώμα και ψυχή συνδέονται με το «κωνάριο» (μια υπόφυση στον εγκέφαλο) και τα «ζωικά πνεύματα» (λεπτά μέρη του πνεύματος). Π.χ. όταν χτυπάει το σώμα, τα ζωικά πνεύματα διεγείρονται και μεταδίδουν την πληροφορία στο κωνάριο και έτσι η ψυχή μας αποκτά το συναίσθημα του πόνου. Το πρόβλημα είναι ότι το κωνάριο δεν μπορεί να ανήκει ταυτόχρονα και στις δύο υποστάσεις του ανθρώπου. Άρα, σώμα και ψυχή παραμένουν αγεφύρωτα! Το θετικό από όλο το εγχείρημα είναι ότι εντόπισε το πρόβλημα: «πώς συνδέονται σώμα και ψυχή;»

Κωνάριο και ζωικά πνεύματα…

III. Σπινόζα (Ολλανδία – 17ος αι.) IV. Λάιμπνιτς (Γερμανία-17/18ος αι.) Οι φιλόσοφοι αυτοί εμπνευσμένοι από τα μαθηματικά και τη γεωμετρία είπαν ότι ο νους μπορεί να κατανοήσει τα βασικά στοιχεία της δομής της πραγματικότητας στηριζόμενος στη χρησιμοποίηση έμφυτων ιδεών και λογικών αρχών.

IV. Χέγκελ Ο ορθός λόγος συμβάλλει στην κατανόηση και πρόβλεψη της πορείας της ανθρώπινης ιστορίας.

Εμπειρισμός Πηγή γνώσης: αισθήσεις Διαδικασία γνώσης: ο νους κατατάσσει το εμπειρικό υλικό και δημιουργεί συνθετότερη γνώση, στοιχειώδεις πεποιθήσεις ή ιδέες. Αυτές αποτελούν το θεμέλιο της γνώσης.

Εμπειριστές I. ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ (4ος αι. π.Χ.) Η λειτουργία των αισθήσεων είναι σημαντική, μας συνδέουν με το φυσικό κόσμο. Στη συνέχεια με την επαγωγική πορεία και τη βοήθεια του νου επιτυγχάνεται η επιστημονική γνώση της πραγματικότητας.

ΙΙ. ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ (4ος – 3ος αι. π.Χ.) Ο θάνατος δεν θα πρέπει να μας απασχολεί, επειδή όταν εμείς υπάρχουμε, ο θάνατος δεν είναι παρών και όταν ο θάνατος είναι παρών, εμείς δεν υπάρχουμε.

IV. Μπέικον (Βρετανία – 16ος – 17ος αιώνας) Δίνει έμφαση στο ρόλο των αισθήσεων κατά την απόκτηση της γνώσης.

V. Τζον Λοκ (Βρετανία, 17ος αιώνας) Ο νους διαθέτει μόνο επίκτητες γνωστικές ικανότητες οι οποίες έχουν την αφετηρία τους στην εμπειρική πραγματικότητα. Οτιδήποτε, λοιπόν, υπάρχει στο νου έχει υπάρξει πρώτα στις αισθήσεις.

Αναστοχασμός Παράλληλα υπάρχει μια λειτουργία εσωτερικής αίσθησης (ενός αναστοχασμού) που επεξεργάζεται τα δεδομένα της εμπειρικής πραγματικότητας που μεταφέρει η εξωτερική αίσθηση και αποτυπώνει τις καταστάσεις της εσωτερικής λειτουργίας του νου (τι συμβαίνει π.χ. όταν σκεφτόμαστε, επιθυμούμε, αμφιβάλλουμε…) Για το Λοκ η ψυχή γεννιέται σαν ένα άγραφο χαρτί (tabula rasa) για να γεμίσει στη συνέχεια με ιδέες που αποκτούνται μέσω των αισθήσεων και της εμπειρίας.

VI. Μπέρκλεϋ (Ιρλανδία, 17ος – 18οσ αι.) Esse est percipere aut percipi (= το να υπάρχει κάτι συνίσταται στο να αντιλαμβάνεται ή να γίνεται αντιληπτό).

Για τον Μπέρκλεϋ: - Η πραγματικότητα ταυτίζεται με την αντίληψη Για τον Μπέρκλεϋ: - Η πραγματικότητα ταυτίζεται με την αντίληψη. - Τα όρια της πραγματικότητας είναι τα όρια της εμπειρίας μου. - Υπάρχουν μόνο πνεύματα και ιδέες και παραστάσεις μέσα σε αυτά τα πνεύματα. Δηλαδή, σημασία για τη γνωστική διαδικασία είναι ο σχηματισμός παραστάσεων και η αντιληπτική ικανότητα του ανθρώπου, η ικανότητα δηλαδή του νου να αντιλαμβάνεται τις εμπειρικές παραστάσεις και να αποδίδει στην ύλη τις ιδιότητές της. - Οι αφηρημένες έννοιες (π.χ. η έννοια ύλη) είναι κατασκευές της γλώσσας μας.

VII. Ντέιβιντ Χιουμ (Σκωτία, 18ος αιώνας) Οι πέντε αισθήσεις συλλέγουν τα δεδομένα του εξωτερικού κόσμου. Η αποτύπωση στο νου αισθητηριακών εντυπώσεων είναι αυτάρκης (δε χρειάζεται πρόσθετη λειτουργία π.χ. αναστοχασμός). Η ψυχή δεν μπορεί να έχει πραγματική υπόσταση, αφού η ίδια δεν αποτελεί αντικείμενο εμπειρίας. Ό,τι αποκαλούμε πνεύμα δεν είναι τίποτα άλλο παρά το σύνολο των εμπειριών μας.

IMMANUEL ΚΑΝΤ (Γερμανία, 18ος αιώνας) Ο Καντ επιδίωξε να γεφυρώσει τον ορθολογισμό και τον εμπειρισμό.

Αρχή της γνώσης Εντυπώσεις από την εμπειρική πραγματικότητα

Πηγή της γνώσης A priori μηχανισμοί αντίληψης (χώρος – χρόνος: εγγενείς μορφές εποπτείας) Α priori μηχανισμοί νόησης (12 κατηγορίες) μέσω των οποίων οι διάσπαρτες εμπειρικές εικόνες συγκροτούνται σε εποπτείες (=εμπειρική γνώση) και στη συνέχεια αξιοποιούνται στη διατύπωση πεποιθήσεων για τα πράγματα (θεωρητική γνώση).

Τι τελικά γνωρίζω; Τα φαινόμενα: ΝΑΙ Τα καθεαυτά: ΟΧΙ Έχω γνώση για τη δομή του κόσμου των φαινομένων Ο ορθός λόγος δεν μας παρέχει a priori θεωρητική γνώση για τα πράγματα καθεαυτά, για τη βαθύτερη υφή του κόσμου, για τη ύπαρξη του Θεού ή την αθανασία της ψυχής.

Φιλοσοφική αναζήτηση Υπερβατική: ΟΧΙ Υπερβατικολογική: ΝΑΙ Μπορεί να διερευνά τις αναγκαίες συνθήκες της ανθρώπινης εμπειρίας, γνωρίζει τους a priori μηχανισμούς της γνωστικής διαδικασίας. Δεν μπορεί να προχωρεί με τη βοήθεια του λόγου πέρα από τα όρια της δυνατής ανθρώπινης εμπειρίας.

Η συμπληρωματικότητα κατηγοριών και εποπτειών σφραγίζει την καντιανή σύνθεση ορθολογισμού και εμπειρισμού.

Σας ευχαριστώ….