ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΛΟΓΙΕΣ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΤΡΑΠΕΖΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΣΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙΚΟ ΧΩΡΟ ΑΠΌ ΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ ΕΩΣ ΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΣΤΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΟΥ ΔΙΝΟΥΝ ΝΕΑ ΩΘΗΣΗ ΣΤΙΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ - ΠΕΛΑΤΗ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΣΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙΚΟ ΧΩΡΟ ΑΠΌ ΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ ΕΩΣ ΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ ΑΡΧΕΣ 20ου αιώνα: Χειροκίνητο πληροφοριακό σύστημα Εισαγωγή νέων τεχνολογιών κυρίως στις επικοινωνίες (τηλέγραφος,τηλέφωνο,γραφομηχανή) ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΄30 Εμφανίζονται τα πρώτα συστήματα πληρωμών ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΄60 Μερική Αυτοματοποίηση του Πληροφοριακού συστήματος με Υπολογιστές 1ης & 2ης γενιάς Εμφάνιση κάρτας με ανάγλυφα στοιχεία
ΔΕΚΑΕΤΙΑ ’70 Εμφάνιση «έξυπνων» τερματικών και δυνατότητα σύνδεσης τους με υπολογιστές σε απομακρυσμένα σημεία Εμφάνιση των OCR Εμφάνιση των πρώτων πλαστικών με την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα(μαγνητική λωρίδα όπου γράφονται: το ποσοτικό όριο, το μυστικό ΡΙΝ) ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΄80 Ακόμα μεγαλύτερη βελτίωση των πληροφοριακών συστημάτων
ΔΕΚΑΕΤΙΑ ’90: Η ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΩΝ ΜΕΓΑΛΩΝ ΑΛΛΑΓΩΝ ΣΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Εμφάνιση νέων «φιλικών» αλλά και ισχυρών λειτουργικών συστημάτων και εφαρμογών Νέα τεχνολογικά «εργαλεία» για την ανάπτυξη ακόμα ποιο αυτοματοποιημένων πληροφοριακών συστημάτων Εμφάνιση (αρχές της δεκαετίας) και καθιέρωση του internet
Αίτια που οδήγησαν τις τράπεζες να εισάγουν όλο και συχνότερα νέες τεχνολογίες και υπηρεσίες 1. Η ανάγκη για όλο και ποιο «καινοτόμες» υπηρεσίες προς τους καταναλωτές (το καταναλωτικό κοινό γίνεται όλο και ποιο απαιτητικό) 2. Η ανάγκη για συνεχή βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών 3. Η διαμόρφωση καλύτερων συνθηκών εργασίας μέσα από την αυτοματοποίηση των διαδικασιών (ικανοποίηση του «εσωτερικού πελάτη) 4. Η πτώση του κόστους δημιουργίας συντήρησης και αναβάθμισης του πληροφοριακού συστήματος 5. Η προσπάθεια για μείωση του κόστους γενικά (γραφικές ύλες,μείωση της γραφειοκρατίας κλπ) 6. Η ανάγκη παρουσίας στην«νέα αγορά» που έχει δημιουργηθεί μέσα από το internet
Διάρθρωση του πληροφοριακού συστήματος της τράπεζας Σε επίπεδο σύνδεσης των υποκαταστημάτων με η κεντρική μηχανογράφηση : Μέσω μισθωμένων γραμμών (ISDN,DSL) κλπ η επικοινωνεί και ελέγχει τα LAN των υποκαταστημάτων ενώ παράλληλα συγκεντρώνει συγκεντρώνει όλες τις απαιτούμενες πληροφορίες Σε επίπεδο οργανωτικής δομής: Το πληροφοριακό σύστημα υποστηρίζει την οργανωτική δομή της τράπεζας από άποψη: α)ιεραρχική β)αντικειμένου εργασίας Οι παραπάνω διάρθρωση σε γενικές γραμμές υλοποιείται με την ακόλουθη δομή : α)Σε κάθε υποκατάστημα υπάρχει ένα LAN το οποίο ελέγχεται από ένα server β)Η διεκπεραίωση των εργασιών του προσωπικού γίνεται με τη βοήθεια μίας το πολύ δύο εφαρμογών (με απαραίτητη προϋπόθεση ότι υπάρχει συμβατότητα μεταξύ αυτών) γ)Όλες οι πληροφορίες συγκεντρώνονται στο κεντρικό πληροφοριακό σύστημα της τράπεζας
ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΩΝ ΕΧΟΥΜΕ ΕΞΕΛΙΞΗ Σε επίπεδο hardware: Όλο κα μεγαλύτερη αύξηση χωρητικότητας αποθηκευτικά στα μέσα(Σκληροί δίσκοι άνω των 60Gb με τη χρήση ειδικών τεχνικών συμπίεσης δεδομένων) Δυνατότητα αποθήκευσης και διασφάλισης των δεδομένων με τη χρήση SCSI-RAID Αύξηση της ταχύτητας επεξεργασίας των υπολογιστικών συστημάτων (ποιος είπε ότι τα 650 Kbytes μνήμης είναι αρκετά;) Σε επίπεδο software Λειτουργικά συστήματα που παρέχουν δυνατότητες: «φιλικότητα» στον χρήστη, πλήρη εκμετάλλευση των δυνατοτήτων του hardware, πολυεπεξεργασία,ασφάλεια,συμβατότητα με τις διάφορες εφαρμογές Εφαρμογές είναι εύχρηστες, ελαχιστοποιούν την πιθανότητα λάθους,αυτοματοποιούν πολλές διαδικασίες Σε επίπεδο δικτύωσης: Δυνατότητα κατασκευής τοπικών δικτύων με ταχύτητες επικοινωνίας μεταξύ σταθμών στα 100 Mbps (fast Ethernet) με χρήση συσκευών όπως hub, concentrators, repeaters Δυνατότητα δημιουργίας WAN μέσα από μισθωμένες γραμμές ή με τη δημιουργία εικονικών ιδιωτικών δικτύων (με την υποστήριξη των αντίστοιχων πρωτοκόλλων πχ PPTP, L2TP κλπ) Σε επίπεδο μηχανών γραφείου(fax,printers,κλπ) Όλο και γρηγορότερες μηχανές με το καλύτερο αποτέλεσμα
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ & ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΠΟΥ ΔΙΝΟΥΝ ΝΕΑ ΩΘΗΣΗ ΣΤΙΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ - ΠΕΛΑΤΗ e-banking:Δυνατότητα τραπεζικών συναλλαγών μέσω internet ATM (νέας γενιάς):Παρέχεται και η δυνατότητα αγορών Data Mining & data warehousing: Είναι εφαρμογές χρησιμεύουν ως «ψηφιακές αποθήκες δεδομένων» και ως εργοστάσια παραγωγής γνώσης Συστήματα Customer Relationship Management (CRM):Συστήματα που αυτοματοποιούν τις καθημερινές λειτουργίες των τμημάτων Marketing και Πωλήσεων χρηματοοικονομικών προϊόντων μιας τράπεζας Mobile banking: Είναι η δυνατότητα πραγματοποίησης τραπεζικών συναλλαγών μέσω κινητού τηλεφώνου