Τρόποι και βήματα διευθέτησης των εργασιακών διαφορών (Β) ΕΡΓΑΣΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ 4
ΣΤΟΧΟΙ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Με το τέλος του μαθήματος ο/η μαθητής/τρια θα είναι ικανός/ή: 1.Να περιγράφει τους τρόπους και τα βήματα διευθέτησης των εργασιακών διαφορών. (μέρος β΄)
ΔΙΑΦΟΡΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ(συνέχεια)
Γ) ΔΙΑΙΤΗΣΙΑ Ανεξάρτητα από τις πρόνοιες της πιο πάνω παραγράφου, εάν και οι δύο πλευρές συμφωνούν, μπορούν να παραπέμψουν είτε όλη τη διαφορά είτε τα σημεία που διαφωνούν σε διαιτησία, πριν ή και μετά την παραπομπή τους στο αρμόδιο Υπουργείο. Αφού και οι δύο πλευρές συμφώνησαν να παραπέμψουν τις διαφορές τους σε διαιτησία, θα πρέπει να αποδεχθούν και την απόφαση του διαιτητή η οποία είναι δεσμευτική και για τους δύο.
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΕΥΝΑ Οποιαδήποτε διαφορά μπορεί να παραπεμφθεί σε Διερευνητική Επιτροπή, αφού και οι δύο πλευρές συμφωνούν. Αν παραπεμφθούν οι διαφορές στη Διερευνητική Επιτροπή και για όσο καιρό συνεχίζεται η έρευνα, δεν μπορεί να κηρύσσεται ούτε απεργία αλλά ούτε και ανταπεργία.
ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ (ΜΕΤΑΞΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ) Διαφορές όμως δεν προκύπτουν μόνο: Α) κατά τη διαπραγμάτευση των συλλογικών συμβάσεων ή Β) κατά τη διάρκεια της ανανέωσης των συλλογικών συμβάσεων, ή Γ) κατά τη διαπραγμάτευση νέου αιτήματος. Διαφορές μπορεί να προκύψουν και μέσα στο χώρο εργασίας μεταξύ των υπαλλήλων ενός ξενοδοχείου. Τι μπορεί να συμβεί και τι πρέπει να κάνει ένας υπάλληλος όταν έχει κάποια διαφορά μέσα στο χώρο εργασίας του;
(α) Το πρώτο που πρέπει να κάνει ένας υπάλληλος όταν αντιμετωπίζει ένα πρόβλημα στο χώρο εργασίας του είναι να υποβάλει το παράπονό του προς τον άμεσα επόπτη του και επιστάτη του. (β) Αν ο άμεσα επόπτης δεν μπορεί να βοηθήσει ή να επιλύσει το πρόβλημα του υπαλλήλου, ή ακόμα αν το πρόβλημα του υπαλλήλου έχει να κάνει με τον επόπτη του, τότε ο υπάλληλος έχει το δικαίωμα να ζητήσει να εξεταστεί το πρόβλημά του και από ανώτερους σε θέση μέσα στην οργάνωση της επιχείρησης. (γ) Κατά τη διάρκεια της εξέτασης του παραπόνου, ο υπάλληλος έχει το δικαίωμα να συνοδεύεται, αν επιθυμεί, από ένα συντεχνιακό στέλεχος και ο εργοδότης έχει το δικαίωμα να συνοδεύεται αν επιθυμεί, από ένα άτομο από την Ομοσπονδία Εργοδοτών Κύπρου ή από ένα άλλο οικείο σύνδεσμο. ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ (ΜΕΤΑΞΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ)
ΧΡΟΝΙΚΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ ΠΑΡΑΠΟΝΩΝ Η όλη διαδικασία της απ΄ευθείας συζήτησης ενός παραπόνου είναι καλύτερα να συμπληρώνεται μέσα σε ένα μήνα το αργότερο. ΑΠΕΡΓΙΑ!
ΠΑΡΑΒΙΑΣΕΙΣ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ Αν ο εργοδότης ή ο εργοδοτούμενος αρνείται να εφαρμόσει κάποιο όρο από τις συλλογικές συμβάσεις, σε αντίθεση με τις συστάσεις του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, τότε ο/οι υπάλληλος/λοι ή ο εργοδότης, δικαιούνται να υπερασπιστούν τα συμφέροντά τους με οποιονδήποτε νόμιμο τρόπο, συμπεριλαμβανομένης και της απεργίας / ανταπεργίας.
ΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ: (α) Οι διαφορές που δεν επιλύονται κατά τη διάρκεια των απ΄ευθείας διαπραγματεύσεων, είναι καλό να παραπέμπονται στο αρμόδιο Υπουργείο, ή σε δεσμευτική διαιτησία. (β) Εάν η διαφορά παραπεμφθεί στο Υπουργείο για μεσολάβηση, τότε είναι σημαντικό να επιλυθεί η διαφορά μέσα σε ένα χρονικό πλαίσιο και όχι αργότερο των 15 ημερών. Αν αυτό δεν επιτευχθεί τότε το πρόβλημα παραπέμπεται σε δεσμευτική διαιτησία.
ΔΙΑΙΤΗΣΙΑ: (α) Το Υπουργείο είναι το υπεύθυνο όργανο που αναλαμβάνει να διορίσει έναν αμοιβαία αποδεκτό διαιτητή εντός μιας εβδομάδας και στον οποίο θα δοθούν οι κανόνες και τα πλαίσια μέσα στα οποία θα πρέπει να εργαστεί. Επίσης, το Υπουργείο είναι υπεύθυνο να παρέχει οποιαδήποτε βοήθεια του ζητηθεί, καθώς και χώρο συνεδριάσεων, γραφειακό προσωπικό, κ.ά. (β) Το Υπουργείο φροντίζει επίσης να εκδοθεί η απόφαση του διαιτητή εντός 15 ημερών από την τελευταία ημέρα διαιτησίας με τους εμπλεκόμενους. Αυτή η πρόνοια ισχύει για όλες τις περιπτώσεις διαφορών, εκτός της απόλυσης κάποιου υπαλλήλου, αφού σε αυτή την περίπτωση ο Διαιτητής θα πρέπει να εκδώσει την απόφασή του εντός τριών ημερών από την τελευταία ημέρα διαιτησίας με τους εμπλεκόμενους..
ΔΙΑΙΤΗΣΙΑ: (γ) Τα έξοδα της διαιτησίας καταβάλλονται και από τις δύο εμπλεκόμενες πλευρές (μισά- μισά). Αυτό ισχύει σε όλες τις περιπτώσεις εκτός αν οι οδηγίες του διαιτητή είναι διαφορετικές και αυτό έχει να κάνει με τις διαφορές συμφερόντων.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ 1.Πότε μια διαφορά παραπέμπεται σε Διαιτησία; 2.Ποιο άτομο, κατά τη γνώμη σας, μπορεί να ασκήσει καθήκοντα διαιτητή; Ποια προσόντα πρέπει να έχει; 3.Σε ποια περίπτωση δεν μπορεί να κηρυχθεί απεργία ή ανταπεργία; 4.Ποια διαδικασία πρέπει να ακολουθήσει ένας υπάλληλος ξενοδοχείου στην περίπτωση που αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα στο χώρο εργασίας του; 5.Πότε μπορεί να γίνει απεργία ή ανταπεργία; 6.Σε ποια περίπτωση γίνεται παραπομπή ενός προβλήματος σε δεσμευτική διαιτησία; 7.Ποιος πληρώνει τα έξοδα διαιτησίας;