Το Αναλυτικο προγραμμα φυςικηΣ ΑγωγηΣ χτες και ςημερα Το Αναλυτικο προγραμμα φυςικηΣ ΑγωγηΣ χτες και ςημερα ΟΝΗΣΙΦΟΡΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ ΕΔΕ_ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2011
Το Αναλυτικο προγραμμα Φυςικης Αγωγης χτες και ςημερα Το Αναλυτικο προγραμμα Φυςικης Αγωγης χτες και ςημερα Οι έξι σκοποί Πρακτικές εφαρμογές σε διάφορες περιοχές Φ.Α. στην προσχολική εκπαίδευση Φυσική Κατάσταση Χορός Στίβος Αθλοπαιδιές – παιχνίδια Γυμναστική Φυσικές δραστηριότητες επίλυσης προβλημάτων
Επιγραμματικα Απόκτηση – ανάπτυξη κινητικών δεξιοτήτων και εννοιών Απόκτηση – ανάπτυξη κινητικών δεξιοτήτων και εννοιών Γνώσεις (αρχές, κανόνες, στρατηγικές). Πώς και Γιατί. Πώς θα επιτύχω και θα διατηρήσω για όλη μου τη ζωή ένα ικανοποιητικό επίπεδο φυσικής κατάστασης Απόκτηση θετικής εμπειρίας (κινητικά επιτεύγματα, δημιουργικότητα, κοινωνικές δεξιότητες) Κατανόηση και σεβασμός της διαφορετικότητας Επίδειξη υπεύθυνης αθλητικής και κοινωνικής συμπεριφοράς, ως αποτέλεσμα της συμμετοχής στη φυσική δραστηριότητα
Σημαντικη επιςημανςη – Αρςη παρερμηνειων Σημαντικη επιςημανςη – Αρςη παρερμηνειων Οι διαφορές έχουν μεγεθυνθεί από τις οδηγίες εφαρμογής, τις απόψεις των εκπαιδευτικών και γονιών και όχι από την αγεφύρωτη διαφορά φιλοσοφίας παλιού και νέου Α.Π. π.χ. οι κατά καιρούς εγκύκλιοι τόνιζαν το ανταγωνιστικό μέρος και όχι την καθολική συμμετοχή, δίνοντας περισσότερο χρόνο συμμετοχής σε αυτούς που τον είχαν λιγότερο ανάγκη, ειδικοί δ/λοι στον Κ.Β. , προώθηση του αποκλεισμού (ημερομηνίες διεξαγωγής αγώνων, ποιοι προκρίνονται, υιοθέτηση διεθνών κανονισμών αγων. αθλητισμού…), απόψεις όπως «μέσα από τη Φ.Α. εκτονώνονται», «η Φ.Α. προσφέρει χαρά και όχι μάθηση», «δευτερεύον μάθημα», παιχνίδια – μαθήματα με έμφαση στην πειθαρχία και όχι στη συμμετοχή, ημερήσια μαθήματα χωρίς εσωτερική – αναπτυξιακή δομή. Υποβάθμιση της κοινωνικής(η οποία αναφέρεται στο παλιό Α.Π.) και της γνωσιολογικής πτυχής της Φ.Α.
Προςχολικη αγωγη Το θεωρητικό πλαίσιο της Φ.Α. στο Νηπιαγωγείο βασιζόταν στην πράξη, στην ανάλυση της κίνησης του Laban. Δινόταν όμως περισσότερη έμφαση στις κινητικές έννοιες (επίπεδα, κατευθύνσεις,…) οι οποίες διδάσκονταν ως ξεχωριστές θεματικές ενότητες και πολλές φορές ανεξάρτητα από κινητικούς δεξιότητες. Το ΑΠ ήταν πολύ γενικό, μεγαλεπήβολο (π.χ. βελτίωση ΦΚ, δύναμης, αντοχής, ευλυγισίας) και ασαφές. Η όλη προσέγγιση προωθούσε την καθοδηγούμενη εφευρετικότητα και χαρακτηρίστηκε ως παιδαγωγική γυμναστική. Στην πράξη παρανοήθηκε με αποτέλεσμα να λειτουργεί περισσότερο ως μίμηση του παιδιού που πρώτο «έλυε» το πρόβλημα. Απουσίαζε από το ΑΠ η αναπτυξιακή δόμηση των κινητικών δεξιοτήτων και οι δείκτες επιτυχίας με αποτέλεσμα να μην μπορεί να υπάρξει βάση αξιολόγησης
Φυςικη Καταςταςη Πριν Δύο γύρους του γηπέδου Τεντώματα Κοιλιακούς Φυςικη Καταςταςη Πριν Δύο γύρους του γηπέδου Τεντώματα Κοιλιακούς Κάμψεις 2-6 50ράκια ταχύτητα (ρουτίνα έναρξης) Διδασκαλία άλλου θέματος Τώρα Γνώση: Τι; Γιατί; Ατομικοί στόχοι Ξεχωριστό μάθημα για καρδιαναπνευστική ικανότητα – μέτρηση παλμών – συσχέτιση χρόνου – απόστασης (πόσο χρόνο χρειάστηκα για να καλύψω 1km;) «Αρχή προοδευτικής επιβάρυνσης» Δημιουργία προγράμματος ατομικής βελτίωσης. «Πάμε στην Αμμόχωστο» «μέρα Φυσικής Κατάστασης» Ξεχωριστά μαθήματα για μυϊκή δύναμη και αντοχή, ελαστικότητα, ταχύτητα… Project – Αγ. Υγείας, Επιστήμη… Γιατί κάποιος κάνει διατάσεις, στην αρχή και τέλος μιας άσκησης, ποιες ασκήσεις μπορούν εύκολα να γίνουν στον ελεύθερό μας χρόνο, ατομικά, για να είμαστε κινητικά δραστήριοι τις περισσότερες μέρες της βδομάδας …
Παραδοςιακος Χορος Πριν Τώρα Παραδοςιακος Χορος Πριν Εισαγωγή γενικών στοιχείων (προέλευση, ιστορικό). Ακρόαση μουσικής (ή επίδειξη βημάτων πρώτα), επίδειξη συγκεκριμένου χορού, επίδειξη βημάτων, δοκιμή βημάτων από τα παιδιά, επισήμανση δύσκολων σημείων, επανάληψη… επανάληψη… επανάληψη. Τώρα Προηγείται εκφραστικός χορός. Ακρόαση διαφόρων ρυθμών, ελεύθερη κίνηση με χρήση βασικών κινητικών δεξιοτήτων και εννοιών (ατομικά, 2-2, ομάδες 3-5). Δημιουργία κινητικών μοτίβων, κινητικών αλυσίδων. Συμμετοχή δ/λας – παιδιών που γνωρίζουν το χορό σε διαφορετικές ομάδες. Πρόβλημα : «Πώς νομίζετε ότι χορεύεται (αργά, γρήγορα;) γιατί ο χορός ονομάζεται κοφτός, παλαμάκια, τριπάτι, συρτός ;» Ψάξετε στο u-tube για επίδειξη, ιστορικά στοιχεία, παραστάσεις. «Οργανώστε τις ώρες που θα θέλατε να χορέψουμε» (διάλειμμα, όμιλοι, Αγωγή Ζωής, μέρα χορού – ελεύθερη συμμετοχή ομάδων)
Κλαςικος αθλητιςμος Πριν Κλαςικος αθλητιςμος Πριν Έμφαση στη νίκη. Το ΑΠ αναφέρει με πάσα λεπτομέρεια τα 6 αγωνίσματα στίβου (π.χ. αποστάσεις εμποδίων, ύψος) και τονίζει ότι αυτά διεξάγονται με βάση τους κανονισμούς της Διεθνούς Ομοσπονδίας Στίβου («κρεβάτι του Προκρούστη», τα παιδιά εναρμονίζονται με τους διεθνείς κανονισμούς) Τώρα Ατομικοί στόχοι - Έμφαση στη δραστηριότητα – πώς θα επιτύχω την καλύτερη επίδοση – συμμετοχή (task orientation - ego orientation) Χρήση κατάλληλων μέσων (π.χ. πλαστικά εμπόδια, αφρώδης πήχης), που επιτρέπουν την συμμετοχή όλων των παιδιών Διαφοροποίηση κανονισμών ανάλογα με τις ανάγκες – δυνατότητες των παιδιών Σκοποί 1 (κινητικές δ), 2 (γνώση συμμετ ), 3 (Φ.Κ. για υγεία), 4 (θετική εμπειρία), 5,6 (διαφορετικότητα, κοινων. συμπεριφορά) Μήκος σε ζευγάρια, 4-4. Ύψος, ρίψη – προσθέτω 3 προσπάθειες. Αλληλοχρονομέτρηση. Τρένο για Κερύνεια, (πρόσθεση μέτρων των παιδιών της ομάδας)
παιχνιδια- Αθλοπαιδιες Πριν Ποια παιχνίδια πρέπει να διδάξω; (4; - καλαθόσφ, πετόσφ, ποδόσφ, χειρόσφ) Ποιοι οι κανονισμοί; Ποια είναι τα βασικά προπονητικά στοιχεία; (Πάσα στήθους, σκαστή…) Ποιος ο στόχος; (νίκη, ενίσχυση αυτών που το είχαν λιγότερο ανάγκη) Τώρα Έχουν τις απαραίτητες κινητικές δεξιότητες – έννοιες για να μετέχουν; Μπορούν να συνδυάσουν 2 ή περισσότερες δεξ. σε μια ενέργεια; Γνωρίζουν βασικές στρατηγικές άμυνας – επίθ – λύσης προβλημάτων; Μπορούν (όλοι) να παίξουν με τους παρόντες κανονισμούς; (γιατί υπάρχει αυτός ο κανονισμός;) Ποια παιχνίδια ταιριάζουν στις συνθήκες του σχολείου μου; Ποια άλλα παιχνίδια μπορώ να διδάξω; Εξυπηρετούνται οι 6 σκοποί;
Γυμναςτικη Πριν Υπήρχε εκτενής αναφορά σε δεξιότητες γυμναστικής χωρίς προοδευτικότητα. Είναι ίσως ο πιο παραμελημένος τομέας Φ.Α. στο κυπριακό Α.Π. Οι «ειδικοί δάσκαλοι» προτιμούν να διδάσκουν σε μεγάλες τάξεις αγνοώντας τι έχει διδαχτεί στις μικρές ή και αδιαφορώντας για τις «παραλήψεις» άλλων. Τώρα Ορίζονται σαφέστατα οι κινητικές δεξιότητες σταθεροποίησης και μετακίνησης που πρέπει να επιδιωχθούν. Ο δάσκαλος, σε οποιαδήποτε τάξη, πρέπει να ελέγξει αν λείπει κάποιος κρίκος από την κινητική αλυσίδα. Στόχος η συμμετοχή όλων, η ασφαλής εκτέλεση και η συνεχής ποιοτική βελτίωση. Όπου υπάρχουν δυσκολίες ή προβλήματα ασφάλειας (π.χ. τούμπα) - μικρές ομάδες και ο δάσκαλος μένει στο συγκεκριμένο σημείο εργασίας
Φυςικες δραςτηριοτητες επιλυςης προβληματων Φυςικες δραςτηριοτητες επιλυςης προβληματων Πριν Ανύπαρκτος τομέας Φυσικής Αγωγής Τώρα Στόχοι: Να ανταποκρίνονται σε φυσικές προκλήσεις και να επιλύουν απλά (και σύνθετα στη συνέχεια) προβλήματα διαβάζουν και κατασκευάζουν απλούς χάρτες και γραφικές παραστάσεις αντιλαμβάνονται και χρησιμοποιούν διάφορες διαδικασίες στην επίλυση προβλημάτων (ατομικών – ομαδικών) αναγνωρίζουν την αξία της συνεισφοράς της ομάδας στην αντιμετώπιση – επίλυση προβλημάτων αναγνωρίζουν τη σημασία – συνεισφορά των διαφορετικών ατομικών ρόλων στην επίλυση ομαδικών προβλημάτων αντιλαμβάνονται τη σημασία κατανόησης των προβλημάτων πριν την εφαρμογή στρατηγικών επίλυσης. εφαρμόζουν πρακτικές ασφαλούς άσκησης
Ενδεικτικες δραςτηριοτητες (2) Ενδεικτικες δραςτηριοτητες (2) ΑΡΧΙΚΕΣ (4 τετράγωνα εργασίας) Ακουμπώντας ο ένας στον άλλο φτιάξτε την πιο μακριά ίσια γραμμή, την πιο μικρή, τον πιο μεγάλο κύκλο, τον πιο μικρό, τετράγωνο, ορθογώνιο, τρίγωνο με τη μεγαλύτερη πλευρά, περίμετρο… ΠΙΟ ΣΥΝΘΕΤΕΣ Πέρασμα βάλτου-όλοι στη βάρκα, ανθρώπινο αλφάβητο, θόλος-κύκλος (στεφάνια), πάγκος – αλφαβητική σειρά, γενέθλια, ύψος, παπούτσια, μαγικό τετράγωνο (1-9, άθροισμα γραμμών 15)… Δεξιότητες χαρτογράφησης (σχέδιο τάξης, γυμναστηρίου, αυλής – περίληψη εμποδίων, σημαντικών σημείων, κλειδιών προσανατολισμού). Τοποθέτηση από δ/λο σημείων ελέγχου – καταγραφή από παιδιά. Χάρτης με 6-10 σημεία ελέγχου διαφορετικού χρώματος - 1-1 μέχρι 3-3 παιδιά τα βρίσκουν και υπογράφουν μεταφέροντας το ανάλογο μολύβι. Δρόμος προσανατολισμού – λύσης προβλημάτων με συγκομιδή βαθμών. Projects (Γεωγραφία, Επιστήμη, Μαθηματικά, Αγωγή Ζωής, …) Διαθεματικά π.χ. «40m δυτικά και 7Χ7 το μολύβι που ζητάς», ερωτήσεις - βαθμοί
δραςτηριοτητες εξοικειωςης ΄η γνωριμιας με αλλες φυςικες δραςτηριοτητες ΠΡΙΝ Εκτενής αναφορά στην κολύμβηση με ανάλυση των αγωνιστικών στυλ κολύμβησης ΤΩΡΑ Δεξιότητες βουνού, Δεξιότητες με ρόδες, αναρρίχηση,… Τι αναμένεται από τους δασκάλους; Απλή γνωριμία - πληροφόρηση για να ασχοληθούν οι μαθητές με αυτά στον ελεύθερό τους χρόνο. Η διδασκαλία της ΦΑ είναι δουλειά του δασκάλου και όχι του προπονητή