ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ DEA ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΑΠΘ ΔΡ. ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΑΠΘ E-MAIL: gzee11@otenet.gr ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ E-mail: mail@lyk-peir-mytil.les.sch.gr
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΚΑΙ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ Αναζητώντας τεχνητούς παραδείσους Απόπειρες ερμηνείας του κακού στο σύγχρονο κόσμο 1η ΤΑΙΝΙΑ: Ο ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΔΙΑΒΟΛΟΥ Διδακτικές ώρες: 6
Προσδιορίζοντας την έννοια του κακού Ο Δικηγόρος Άμετρος πλούτος του Διαβόλου Προσδιορίζοντας την έννοια του κακού, στην όλο και περισσότερο αυξημένη ροπή του ανθρώπου προς τον άμετρο πλούτο
Ο ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΔΙΑΒΟΛΟΥ / THE DEVIL’S ADVOCATE Αγνοώντας τις συμβουλές της μητέρας του, που ισχυρίζεται πως η Νέα Υόρκη είναι «ο τόπος όπου κατοικούν δαίμονες», ο νεαρός φιλόδοξος δικηγόρος Κέβιν Λόμαξ εγκαθίσταται εκεί μαζί με τη σύζυγό του Μέρι Αν. Το μέλλον του σ’ αυτή την επιβλητική μεγαλούπολη φαίνεται ευοίωνο καθώς σε αρκετά σύντομο χρονικό διάστημα ο Κέβιν προσλαμβάνεται σε μια νομική εταιρία στο Μανχάταν, την οποία διευθύνει ο πανίσχυρος Τζον Μίλτον. Όλα βαίνουν καλώς καθώς ο τελευταίος, αναγνωρίζοντας τα προσόντα του Κέβιν, του προσφέρει αμοιβή 400 δολαρίων την ώρα ενώ το νεαρό ζευγάρι μετακομίζει σ’ ένα πολυτελές διαμέρισμα στο Μανχάταν. Σύντομα όμως η Μέρι Αν, παραμελημένη από τον Κέβιν, που φαίνεται να είναι απορροφημένος από τη δουλειά του και να ακολουθεί τυφλά τις συμβουλές του «μέντορά» του, αισθάνεται επιφυλακτική απέναντι στον καινούριο τρόπο ζωής τους. Τα πράγματα θα πάρουν απρόβλεπτη τροπή όταν ο Κέβιν ανακαλύψει τα σκοτεινά σχέδια του Μίλτον, που φαίνεται να μην είναι άλλος από τον... Σατανά!
ΤΟ ΚΑΛΟ ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΚΟ Οι έννοιες του καλού και του κακού δεν υπάρχουν μόνο ως ιδέα, αλλά αντικατοπτρίζονται σε δύο πρόσωπα. Και αυτά τα πρόσωπα δεν είναι μόνον ο Χριστός και ο Αντίχριστος. Αυτά τα δύο πρόσωπα μοιάζουν πολύ σ’ εμάς, έχουν εκείνες τις φιγούρες που θα μπορούσαν να αντιπροσωπεύουν στο σημερινό σύστημα τα δύο προαναφερόμενα πρόσωπα. Η ταινία είναι βασισμένη σ’ ένα φιλοσοφημένο υπόβαθρο σχετικά με τον ίδιο τον άνθρωπο, και στηριγμένη στο μοτίβο κατά πόσο οι επιλογές του μπορούν να καθορίσουν το ρόλο του στο κοινωνικοπολιτικό και κυρίως, στο ανθρώπινα ηθικό ή ανήθικο σύστημα. Τόσο ο «Θεός» όσο και ο «Διάβολος» υπακούν σ’ έναν κώδικα αξιών. Όσο αντίθετοι κι αν είναι, όσο παράλογοι και αν φαίνονται καμιά φορά, υπάρχουν και ο καθένας τους περικλείει τα στοιχεία εκείνα που σε αναγκάζουν να επιλέξεις. Θες να είσαι καλός και ενάρετος αλλά με λίγα και καλά, ή να πουλήσεις την ψυχή σου ζώντας πλουσιοπάροχα; «Ζωή» - «Θανατίλα» http://kafsokaliva.blogspot.gr/2012/03/blog-post_16.html
ΔΡΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ Φύλλο Εργασίας
Δημήτριος Κουμπάς, Ευστράτιος Βούλγαρης, Γαρουφαλάνθη Πουργιάζου, Γεώργιος Μιχαήλ. Νέστορας Κυρβουγιούκης, Ειρηνάνθη Λαμπούση, Ελένη – Μαρία Μαυρομάτη. Εφραίμ Βουλμές, Σοφία Καλλιγαρίδου, Ραλλού Καραγιώργη, Στυλιανός Σίμος. Βασίλειος Σκαλοχωρίτης, Ραφαέλα Σκαλοχωρίτη, Παναγιώτης Ματζουράνης, Σωτηρία Τσακανιά. ΟΜΑΔΕΣ
ΚΑΘΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ Τι είναι το κακό; Ποια η σχέση κακού και ηθικής; ΥΠΟΟΜΑΔΑ Α΄ Πως παρουσιάζεται το κακό στον κινηματογράφο; Κακό και διάβολος στην ταινία: Ο Δικηγόρος του Διαβόλου. ΥΠΟΟΜΑΔΑ Β΄ Πως ορίζει ο σκηνοθέτης την έννοια του διαβόλου και πως την παρουσιάζει στη συγκεκριμένη ταινία; ΥΠΟΟΜΑΔΑ Γ΄ Μελετώντας μια κριτική της ταινίας: Ο Δικηγόρος του Διαβόλου με θεολογική ματιά. ΥΠΟΟΜΑΔΑ Δ΄
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2013 / ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ Διαβάζοντας προσεκτικά αποσπάσματα από την προτεινόμενη βιβλιογραφία να καταγράψετε τον προβληματισμό σας για την έννοια του κακού και, πώς αυτό αντανακλά στις επιδιώξεις του ανθρώπου για τεχνητούς παραδείσους στη ζωή του. Επιπλέον, με βάση πάντα την ταινία, πώς νομίζετε ότι ο σκηνοθέτης ορίζει την έννοια του διαβόλου και πώς την ταυτίζει με την έννοια του κακού; Να συσχετίσετε σκηνές της ταινίας με απόψεις των συγγραφέων.
ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ PROJECT Μολονότι ο αρχικός σχεδιασμός της ερευνητικής εργασίας περιλάμβανε την παρουσίαση τριών ταινιών, δεν καταφέραμε να τις δούμε όλες. Είδαμε μόνο δύο: τον Δικηγόρο του Διαβόλου και Το Κύμα. Και τις δύο ταινίες τις αναλύσαμε αναλύσαμε, τις ερμηνεύσαμε, διαβάσαμε γι’ αυτές κριτικές και τις συσχετίσαμε με κείμενα θεολογικού προβληματισμού. Μολονότι στην πορεία του μαθήματος, υπήρξαν στιγμές αδυναμίας συνεργασίας μελών των ομάδων, κατανοήσαμε ότι η τέχνη του κινηματογράφου άριστα μπορεί να συνδυαστεί με πολλά διδασκόμενα μαθήματα , όπως είναι και τα Θρησκευτικά.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΓΙΑΝΝΑΡΑΣ ΧΡ., Το αίνιγμα του κακού, (2009), Ίκαρος, Αθήνα, 15-22. ΣΥΝΑΞΗ, τχ. 94 (Απρίλιος – Ιούνιος 2005), σσ. 3-96, [συλλογή άρθρων για το κακό], 4-12. STANFORD PETER, (2008), Η βιογραφία του διαβόλου, μτφρ. Σοφία Λειβαδοπούλου, Αθήνα, Αρχέτυπο, 308-316.
ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗ Ελεύθερες σκέψεις Συνεργασία Πρωτοβουλία