Συνοπτική Παρουσίαση Προγράμματος « ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ»
Σκοπός προγράμματος Σκοπός του προγράμματος «Εξωστρέφεια Ελληνικών Επιχειρήσεων 2010» είναι : Η αύξηση της εξωστρέφειας της επιχειρηματικής δραστηριότητας και της προβολής των ελληνικών επιχειρήσεων και των προϊόντων τους με το εξωτερικό τους περιβάλλον. Η τόνωση της επιχειρηματικότητας και των συνεργασιών των επιχειρήσεων στο παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον και η ανάπτυξη δεσμών συνεργασίας Ελληνικών και διεθνών επιχειρήσεων. Η υποστήριξη και αύξηση των παραγωγικών επενδύσεων που συμβάλλουν στην ενίσχυση τη παρουσίας των ελληνικών επιχειρήσεων στις διεθνείς αγορές, με έμφαση στην ποιοτική αναβάθμιση, την τυποποίηση και την πιστοποίηση των προϊόντων και των επιχειρήσεων.
Ο αναπροσανατολισμός της παραγωγής προς κλάδους και προϊόντα ψηλότερης προστιθέμενης αξίας που θα συμβάλλουν στην ενίσχυση της εξωστρεφούς ανταγωνιστικότητας τους μέσω της τόνωσης της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων και της σύναψης διεθνών συνεργασιών. Η ανάπτυξη συνεργιών βιομηχανίας – εμπορίου – υπηρεσιών και η ενίσχυση του ρόλου του εμπορίου και των συνοδευτικών υπηρεσιών στο παραγωγικό σύστημα για την ενίσχυση της παρουσίας των Ελληνικών Επιχειρήσεων στις διεθνείς αγορές
Επιλέξιμες επιχειρήσεις Α) Μεμονωμένες Υφιστάμενες και Νέες Πολύ Μικρές, Μικρές και Μεσαίες επιχειρήσεις: που δραστηριοποιούνται στον ελληνικό χώρο στους τομείς της μεταποίησης, των κατασκευών και των υπηρεσιών και οι οποίες ταξινομούνται σε έναν από τους επιλέξιμους κλάδους του προγράμματος όπως περιγράφονται στον πίνακα των επιλέξιμων κλάδων ΚΑ (Παράρτημα III), ΚΑΙ, έχουν ιδρυθεί και αρχίσει την επιλέξιμη δραστηριότητά τους το αργότερο πριν την , έχουν κλείσει τουλάχιστον μία πλήρη διαχειριστική χρήση, λειτουργούν αδιαλείπτως από τότε μέχρι και την ημερομηνία προκήρυξης του προγράμματος
Β) Υφιστάμενες και Νέες Πολύ Μικρές, Μικρές και Μεσαίες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον ελληνικό χώρο στους τομείς του Εμπορίου, οι οποίες: ταξινομούνται σε έναν από τους επιλέξιμους κλάδους του προγράμματος όπως περιγράφονται στον πίνακα των επιλέξιμων κλάδων ΚΑ (Παράρτημα III) ΚΑΔ (11-33 μεταποίησης, εμπορίου και υπηρεσιών), έχουν ιδρυθεί και αρχίσει την επιλέξιμη δραστηριότητά τους το αργότερο πριν την , έχουν κλείσει τουλάχιστον μία πλήρη διαχειριστική χρήση, λειτουργούν αδιαλείπτως από τότε μέχρι και την ημερομηνία προκήρυξης του προγράμματος, ΚΑΙ, Υπό την αυστηρή προϋπόθεση ότι θα υποβάλουν προς αξιολόγηση και ένταξη εκτός από διακριτό επενδυτικό σχέδιο ΚΑΙ σύμφωνο συνεργασίας κοινών ενεργειών αποκλειστικά για τους σκοπούς του προγράμματος, με τουλάχιστον μία επιλέξιμη επιχείρηση της περίπτωσης (Α) ανωτέρω με επιλέξιμη δραστηριότητα.
Γ) Υφιστάμενες μεγάλες επιχειρήσεις: Υπό την αυστηρή προϋπόθεση ότι θα υποβάλουν προς αξιολόγηση και ένταξη εκτός από διακριτό επενδυτικό σχέδιο ΚΑΙ σύμφωνο συνεργασίας κοινών ενεργειών αποκλειστικά για τους σκοπούς του προγράμματος, με τουλάχιστον δύο (2) πολύ μικρές, μικρές ή μεσαίες επιλέξιμες επιχειρήσεις της περίπτωσης (Α) ανωτέρω και με επιλέξιμη δραστηριότητα, ΚΑΙ, που δραστηριοποιούνται στον ελληνικό χώρο στους τομείς της μεταποίησης, κατασκευών και των υπηρεσιών και οι οποίες ταξινομούνται σε έναν από τους επιλέξιμους κλάδους του προγράμματος όπως περιγράφονται στον πίνακα των επιλέξιμων κλάδων ΚΑ (Παράρτημα III), ΚΑΙ, έχουν ιδρυθεί και αρχίσει την επιλέξιμη δραστηριότητά τους το αργότερο πριν την , λειτουργούν αδιαλείπτως από τότε μέχρι και την ημερομηνία προκήρυξης του προγράμματος,
Δ) Ομάδες (τουλάχιστον τριών) υφιστάμενων ή / και Νέων Πολύ Μικρών, Μικρών και Μεσαίων επιχειρήσεων οι οποίες πληρούν τις συνθήκες επιλεξιμότητας της περίπτωση (Α) ανωτέρω, και υποβάλουν προς αξιολόγηση και ένταξη εκτός από διακριτό επενδυτικό σχέδιο ΚΑΙ σύμφωνο συνεργασίας κοινών ενεργειών αποκλειστικά για τους σκοπούς του προγράμματος. Δεν αποκλείονται επίσης οι επιχειρήσεις που δημιουργήθηκαν από μεταβίβαση, απορρόφηση ή συγχώνευση, ακόμα και στην περίπτωση που οι ενέργειες αυτές έλαβαν χώρα μετά την 1/1/2010.
Προϋποθέσεις συμμετοχής επιχειρήσεων Η επιχείρηση να μην είναι προβληματική Το ύψος του προϋπολογισμού του προτεινόμενου επενδυτικού σχεδίου από τις νέες και υφιστάμενες επιχειρήσεις δεν δύναται να υπερβαίνει το 50% του Μέσου Όρου του Κύκλου εργασιών της επιχείρησης της τελευταίας 3ετίας ή διετίας ή κλεισμένης διαχειριστικής χρήσης (2008, 2009 και 2010). Τα υποβαλλόμενα Επενδυτικά Σχέδια θα πρέπει να περιέχουν επιλέξιμες ενέργειες οι οποίες αφορούν νέα προϊόντα / υπηρεσίες ή εν γένει προϊόντα / υπηρεσίες σε νέες αγορές. Οι επιχειρήσεις να λειτουργούν νόμιμα έχοντας στην επωνυμία τους άδεια λειτουργίας για τη δραστηριότητά τους ή οποιαδήποτε άλλο έγγραφο για τη νόμιμη λειτουργία τους (π.χ. βεβαίωση των αρμοδίων για απαλλαγή ή ότι έχει υποβληθεί πλήρης φάκελλος για την ανανέωση ή της έκδοση νέας αδείας). Για τις ανωτέρω περιπτώσεις που αφορούν μικρο – μεσαίες επιχειρήσεις, επιλέξιμες θεωρούνται όλοι οι τύποι πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων κατά την έννοια του άρθρου 2 του ορισμού ΜΜΕ του Παραρτήματος Ι του Κανονισμού 800/2008 που απασχολούν από 0 έως 250 άτομα (εκφραζόμενα σε Ετήσιες Μονάδες Εργασίας (ΕΜΕ)) και το όριο του
κύκλου εργασιών τους δεν υπερβαίνει τα 50 εκατομμύρια EUR ή το σύνολο του ετήσιου ισολογισμού δεν υπερβαίνει τα 43 εκατομμύρια EUR Πρόσθετες προϋποθέσεις για τις περιπτώσεις των σύμφωνων συνεργασίας Για τις περιπτώσεις (Β), (Γ) και (Δ) ανωτέρω ισχύουν τα ακόλουθα: Το σύμφωνο συνεργασίας αποτελεί πλαίσιο κοινών ενεργειών στη βάση προγραμματικής συμφωνίας μεταξύ των μελών που το απαρτίζουν για την μείωση του κόστους, για την επίτευξη οικονομιών κλίμακας για την αποτελεσματικότερη προβολή και ανάδειξη προϊόντων κτλ. Το σύμφωνο συνεργασίας δεν αποτελεί το αντικείμενο του Επενδυτικού Σχεδίου. Κάθε εταιρία συμμετέχει με το διακριτό δικό της επενδυτικό σχέδιο το οποίο όμως συνδέεται άμεσα με το περιεχόμενο και τους στόχους της συνεργασίας και περιγράφει / περιλαμβάνει τις κοινές ενέργειες που περιέχονται στο σύμφωνο συνεργασίας. Επιλεγμένες ενέργειες (ή και το σύνολο των προβλεπόμενων ενεργειών) έκαστου επενδυτικού σχεδίου θα πρέπει να συνδέονται άμεσα με τους στόχους και το περιεχόμενο της συνεργασίας, η οποία θα περιλαμβάνει κοινές ενέργειες μεταξύ των εταίρων που συμμετέχουν στο σύμφωνο συνεργασίας (αλλά έκαστος εταίρος διατηρεί στο ακέραιο τις διακριτές και ανεξάρτητες ανά εταίρο (επιχείρηση) δαπάνες2).
Όλοι οι συμβαλλόμενοι εταίροι θα πρέπει να είναι πλήρως επιλέξιμοι και έκαστος εξ αυτών να πληροί πλήρως όλες τις προϋποθέσεις συμμετοχής στο παρόν πρόγραμμα. Όλοι οι συμβαλλόμενοι σε σχήμα συνεργασίας εταίροι θα πρέπει να πληρούν τα κριτήρια ανεξαρτησίας του Κανονισμού. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι υποβάλλεται πρόταση συνεργασίας που περιλαμβάνει θυγατρικές, εξαρτώμενες, συνδεδεμένες κτλ. εταιρίες, οι προτάσεις όλων των συνδεδεμένων / σχετιζόμενων εταίρων θα απορρίπτονται. Για τους υπόλοιπους εταίρους θα εξετάζονται τα υπόλοιπα κριτήρια επιλεξιμότητας ως ορίζονται από τον παρόντα οδηγό. Όλοι οι συμβαλλόμενοι είναι απόλυτα αλληλόχρεοι και συνυπεύθυνοι για την τήρηση των όρων του προγράμματος. Στο πλαίσιο του Προγράμματος «ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ – ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ» ενισχύονται έργα προϋπολογισμού ύψους επένδυσης από €30.000,00 έως € ,00 ευρώ.
Επιλέξιμες ενέργειες Μηχανολογικός Εξοπλισμός : δαπάνες οι οποίες αφορούν μόνο τα τελικά στάδια της παραγωγής όπως μηχανήματα: πακετοποίησης, συσκευασίας, ετικετοποίησης κτλ. Ενέργειες πληροφορικής / τηλεπικοινωνιών: Ενδεικτικά αναφέρονται: Ανάπτυξη και Εφαρμογή CRM Προμήθεια λογισμικού για εφαρμογές ηλεκτρονικού επιχειρείν (ebusiness), περιλαμβανομένων των εφαρμογών ηλεκτρονικού εμπορίου (e-commerce), ηλεκτρονικού καταστήματος – αγορών κτλ Εξοπλισμός φιλοξενίας βασικών εφαρμογών. Πληροφοριακά συστήματα Επιχειρηματικής Ευφυΐας Business Intelligence Πληροφοριακά Συστήματα Υποστήριξης Πελατειακών Σχέσεων Δημιουργία Πολυγλωσσικής Ιστοσελίδας με τουλάχιστον τρεις γλώσσες. Αυτοματοποιημένα Τηλεφωνικά κέντρα Τεχνολογίες ηλεκτρονικής μεταβίβασης δεδομένων E.D.Iς Συστήματα ηλεκτρονικής τιμολόγησης και διαχείρισης πληρωμών με ηλεκτρονικές κάρτες.
Ενέργειες σχεδιασμού, πιστοποίησης και συμμόρφωσης προϊόντων και συσκευασίας. Ενδεικτικά αναφέρονται: δοκιμές / επαληθεύσεις / πιστοποίηση προϊόντων / συσκευασίας προϊόντων από διαπιστευμένους φορείς και εργαστήρια Σχεδιασμός Προϊόντος / δοκιμές υλικών από διαπιστευμένους φορείς Σχεδιασμός ετικέτας / συσκευασίας δημιουργία Βάσεων δεδομένων με Σχεδιαστικά και Κατασκευαστικά Στοιχεία των Παραγόμενων Προϊόντων Εργαστηριακός Εξοπλισμός Ελέγχου ποιότητας / δημιουργία εργαστηρίου ποιοτικού ελέγχου. διαδικασίες εξειδικευμένων σημάτων συμμόρφωσης. Ενέργειες (πλην μελετών) προβολής σε αγορές – στόχους. Ενδεικτικά αναφέρονται: Συμμετοχή σε διεθνείς Εκθέσεις ή Επαγγελματικές Εκθέσεις υπό την προϋπόθεση ότι αφορούν την προβολή νεόυ προϊόντος ή υπάρχοντος προϊόντος σε νέα αγορά. Σχεδιασμός και παραγωγή ξενόγλωσσου έντυπου πληροφοριακού υλικού διαφημιστικές καταχωρήσεις υπό την αυστηρή προϋπόθεση ότι αφορούν ενέργειες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης Πρόσβαση / προβολή σε ηλεκτρονικές αγορές.
Ενέργειες Τεχνικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης. Εξειδικευμένες μελέτες και υποστήριξη (τεχνική, νομική κτλ) βάση προδιαγραφών και με υποχρέωση υποβολής παραδοτέου για την υποστήριξη του εγχειρήματος σε θέματα όπως: Αναδιάρθρωσης Επιχειρηματικών διαδικασιών Ανάπτυξη Σχεδίων Μάρκετινγκ Έρευνα αγοράς σε νέες αγορές του εξωτερικού Διοίκηση αλυσίδας αξίας Συμμετοχή σε διαγωνισμούς Τεχνική υποστήριξη στην ίδρυση Συμβάσεων συνεργασίας με οίκους του εξωτερικού ή Κοινών Επιχειρήσεων Joint-Ventures Ενέργειες (πλην μελετών) προστασίας ή απόκτησης και χρήσης πατεντών, πνευματικής ιδιοκτησίας και μεταφοράς τεχνογνωσίας σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο. Ενέργειες ανάπτυξης εξειδικευμένου προσωπικού και ανθρωπίνων πόρων.
Ποσοστό επιχορήγησης 40%-50% Ελάχιστο ποσοστό Ιδίας Συμμετοχής 25% Μέγιστο ποσοστό Τραπεζικού Δανείου το υπολειπόμενο ποσό Χρηματοδοτικό σχήμα έργου ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ Η διάρκεια υλοποίησης των εγκεκριμένων έργων ορίζεται σε 18 μήνες από την ημερομηνία της απόφασης ένταξης της επιχείρησης, με δυνατότητα εξάμηνης (6) παράτασης, εφόσον το αίτημα υποβληθεί πριν την τυπική ημερομηνία ολοκλήρωσης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του έργου.
Για περισσότερες πληροφορίες: Μανώλης Καφφετζάκης – Υπεύθυνος Marketing ,