Γνωστικές θεωρίες μάθησης J. Bruner Η ανακαλυπτικη μαθηση
Τι συμβαίνει στο εσωτερικό του ανθρώπου που μαθαίνει; Η μάθηση δεν είναι μια απλή διαδικασία μετάδοσης ή απόκτησης γνώσεων αλλά αποτελεί μια «προσωπική κατασκευή της γνώσης». Η διαδικασία της μάθησης στηρίζεται: στις εσωτερικές νοητικές διεργασίες του ατόμου στην γνώση που έχει ήδη προσκτηθεί
Η «ανακαλυπτική» μάθηση του J. Bruner Οι μαθητές ανακαλύπτουν τη γνώση μέσα από διερευνητικές διαδικασίες (discovery learning): Το πείραμα Τη δοκιμή Την επαλήθευση ή τη διάψευση
Ο ρόλος του δασκάλου Ο δάσκαλος αναλαμβάνει το ρόλο του εμψυχωτή – καθοδηγητή στη διαδικασία της ανακάλυψης της γνώσης από το μαθητή. Ο Bruner συνιστά στους εκπαιδευτικούς να αποφεύγουν τη χρήση της διάλεξης και άλλων παραδοσιακών διδακτικών μεθόδων γιατί οδηγούν στην απομνημόνευση, σε μια στατική και στείρα μάθηση.
Μάθηση και κίνητρα Η μάθηση μέσω της ανακάλυψης οδηγεί στην αυτοεκπλήρωση και αυτοϊκανοποίηση του μαθητή. Ο μαθητής ικανοποιείται με το να βρίσκει μόνος του λύσεις σε προβλήματα και εξαρτάται λιγότερο από εξωτερικές αμοιβές (βαθμοί, κ.λ.π.)
Το σπειροειδές πρόγραμμα διδασκαλίας (Spiral curriculum) Ανάπτυξη και επανάπτυξη θεμάτων ή εννοιών σε διαφορετικές τάξεις. Ο μαθητής μαθαίνει κάτι σε μια απλή μορφή και επανέρχεται στο ίδιο θέμα σε ένα πιο προχωρημένο επίπεδο αργότερα.
Τα εκπαιδευτικά λογισμικά που στηρίζονται στις γνωστικές θεωρίες της μάθησης Τα εκπαιδευτικά λογισμικά και περιβάλλοντα πρέπει να υποστηρίζουν την ιδέα της οικοδόμησης της γνώσης από το μαθητή. Ο μαθητής προσπαθεί να επιλύσει προβλήματα, διερευνά, ανακαλύπτει, κάνει υποθέσεις τις οποίες επαληθεύει ή διαψεύδει. Το εκπαιδευτικό λογισμικό πρέπει να στηρίζει αυτήν την πορεία του μαθητή.