Υδροστατική πίεση «Το νερό έχει δύναμη;»
Σκεπτικό Ανιαρές δραστηριότητες (επιδείξεις πειραμάτων, φύλλα εργασίας ) καλύτερα ενεργή συμμετοχή (προβληματισμός και σχεδιασμός πειραμάτων από τους μαθητές ) Απουσία σύνδεσης με τη καθημερινή ζωή Επιδίωξη – Να αναγνωρίζουν το ρόλο της υδροστατικής πίεσης στην καθημερινή ζωή. Για την έννοια αυτή δεν αρκούν 80λεπτά αλλά τουλάχιστον τρία 40λεπτα
Προϋπάρχουσες γνώσεις: -Να σχεδιάζουν ένα δίκαιο πείραμα -Να εντοπίζουν τους εξαρτώμενους παράγοντες σε ένα πείραμα
Επιδιώξεις: 1. Εννοιολογική κατανόηση 2. Επιστημολογική επάρκεια 3. Εμπειρίες με το φυσικό κόσμο 4. Δεξιότητες σκέψης και επιστημονικής μεθόδου
Στόχοι: 1. Να διαπιστώσουν μέσα από πείραμα ότι η υδροστατική πίεση εξαρτάται από το βάθος του υγρού. 2. Να εξηγούν το ρόλο της υδροστατικής πίεσης που εξαρτάται από το βάθος στα διάφορα φαινόμενα στην καθημερινή ζωή. 3.Να διατυπώνουν το λειτουργικό ορισμό της υδροστατικής πίεσης, περιγράφοντας με λεπτομέρεια τα στάδια πειράματος. 4. Να ελέγχουν τους πιθανούς παράγοντες που επηρεάζουν την υδροστατική πίεση διατυπώνοντας ένα σωστό πείραμα. 5. Οι μαθητές να διαπιστώσουν ότι η υδροστατική πίεση ασκείται (μέσω δυνάμεων) προς όλες τις κατευθύνσεις.
Δίνουμε το διαγνωστικό
Δραστηριότητα 1 πείραμα: παίρνουν τη μπαλίτσα και προσπαθούν να την βυθίσουν στο δοχείο με το νερό. καταγράφουν τις παρατηρήσεις τους στο φύλλο εργασίας 1 Τέλος, οι μαθητές καλούνται να περιγράψουν με λεπτομέρεια τα στάδια που ακολούθησαν στο πείραμα τα στάδια που ακολουθήσαμε για να διαπιστώσουμε την ύπαρξη της υδροστατικής πίεσης, λέγεται λειτουργικός ορισμός
Δραστηριότητα 2 Η δασκάλα καλεί τους μαθητές να προσπαθήσουν να προσδιορίσουν τους παράγοντες οι οποίοι επηρεάζουν την υδροστατική πίεση και τους γράφει στον πίνακα. Ακολουθεί συζήτηση και στη συνέχεια καλεί την κάθε ομάδα να διατυπώσει το διερευνήσιμο ερώτημα για τον κάθε παράγοντα. Στο τέλος ανακοινώνει η κάθε ομάδα την εργασία της και προσδιορίζονται τα ερωτήματα τα οποία θα διερευνηθούν στη συνέχεια.
Δραστηριότητα 3 Πείραμα: οι μαθητές είναι χωρισμένοι σε ομάδες των 4. Η κάθε ομάδα παίρνει από ένα μπουκάλι, στο οποίο υπάρχουν τρεις τρύπες η μια κάτω από την άλλη και είναι κλειστές με πώματα από καρφοβελόνες. Συμπληρώνουν το φύλλο εργασίας 2 φύλλο εργασίας 3.
Δραστηριότητα 4 Η δασκάλα διανέμει τα υλικά στις ομάδες και καλεί τους μαθητές να συμπληρώσουν το φύλλο εργασίας 4 σχετικά με το διερευνήσιμο ερώτημα της πυκνότητας, έχοντας υπόψη τους τα υλικά που έχουν στη διάθεσή τους. Πριν ξεκινήσουν να το συμπληρώνουν το φύλλο εργασίας η δασκάλα κάνει κάποιες υποβοηθητικές ερωτήσεις ως προς τη διαδικασία του πειράματος. Το πείραμα που θα κάνουν θα είναι: Ένα ποτήρι με νερό από τη βρύση και βάζουμε ένα αυγό. Βλέπουμε ότι βυθίζεται. Μετά προσθέτουμε αλάτι και βλέπουμε ότι το αυγό καταφέρνει να επιπλεύσει.
Δραστηριότητα 5 – από το βιβλίο Κάνουμε επίδειξη στα παιδιά ένα άλλο πείραμα με το οποίο αποδεικνύεται ότι η υδροστατική πίεση ασκείται προς όλες τις κατευθύνσεις. Παίρνουμε ένα μπαλόνι το οποίο τρυπήσαμε με μια καρφίτσα σε διάφορα μέρη και το εφαρμόζουμε στο στόμιο μιας μπουκάλας με νερό. Αναποδογυρίζουμε την μπουκάλα και την πιέζουμε για να βγει το νερό από τις τρύπες του μπαλονιού. Καλούμε τα παιδιά να μας περιγράψουν τι παρατηρούν. Καταλήγουμε ότι το νερό εκτινάσσεται προς όλες τις κατευθύνσεις. Ρωτούμε τι αναγκάζει το νερό να εκτινάσσεται προς όλες τις κατευθύνσεις και τα παιδιά με λίγη βοήθεια αν χρειαστούν αναφέρουν ότι είναι λόγο της υδροστατικής πίεσης που συμβαίνει αυτό.
Ευχαριστούμε: Άρτεμις Καζαγκά Αθανάσιος Αντωνιάδης Βίβιαν Κωσταντίνου Μαρία Καραμαλίκη Μύρια Κύρου Αναστάσης Παύλου