ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ http://www.lsg.ucy.ac.cy Το Πανηγύρι της Επιστήμης ως Μέσο Καλλιέργειας Δεξιοτήτων Διερεύνησης στο Δημοτικό Σχολείο Εισαγωγή.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Δρ. Σάλτας Βασίλειος Τμήμα Διαχείρισης Πληροφοριών ΣΔΟ – ΤΕΙ Καβάλας
Advertisements

1 “Ανάπτυξη και Εφαρμογή Ολοκληρωμένου Συστήματος για τον Έλεγχο και την Παρακολούθηση των Μονάδων Επεξεργασίας Αστικών Λυμάτων στην Κύπρο, COMWATER” (Δεκέμβριος.
Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – • Λειτουργεί.
Φιλοσοφία Ενσωμάτωσης των ΤΠΕ
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
Φύση :Mια φίλη ζητά βοήθεια
Μέσα στα πλαίσια του σχεδιασμού ενσωμάτωσης των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.
Διδασκαλία της Ευθύγραμμης Ομαλής Κίνησης
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Αναλυτικό Πρόγραμμα για την Πληροφορική στα Πλαίσια της Πιλοτικής Φάσης Εφαρμογής Ολοήμερου Ενιαίου Δημοτικού Σχολείου για τη σχολική χρονιά
Page  1 Προτεραιότητες της Κυπριακής Προεδρίας για την Ανώτερη Εκπαίδευση Διεύθυνση Ανώτερης και Ανώτατης Εκπαίδευσης Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.
Σκοταράς Νικόλαος, Σχ. Σύμβουλος ΠΕ12, Δρ. Ε.Μ.Π Ιστοσελίδα :
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – α ) υποχρεωτική.
Υδροστατική πίεση «Το νερό έχει δύναμη;»
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Εβδομάδα 3 Παρουσίαση Δεδομένων
ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ  Αποτελεί ένα από τα τέσσερα τμήματα της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών και Επιστημών Αγωγής.  Υπήρξε το πολυπληθέστερο.
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
EDUE 240: Βάσεις και Βασικές Έννοιες των Φυσικών Επιστημών στο Δημοτικό Maria Evagorou Fall UNIC, Συνάντηση 2η.
Βασίλης Κόμης Αναπληρωτής Καθηγητής
Επεξεργασία σεναρίου-σχεδίου διδασκαλίας Λογοτεχνίας (Γ λυκείου)
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Νηπιαγωγείο
Α.Π.Θ. Π.Τ.Δ.Ε. Π.Μ.Σ Επιστήμες της Αγωγής-Κατεύθυνση Διδακτική των Φυσικών Επιστημών και Νέες Τεχνολογίες Διερεύνηση εφαρμογής.
Η Διδασκαλία των ΤΠΕ στα Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
Περιεκτικότητα %w/w - %w/v - %v/v.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – Πρόγραμμα.
Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικά Λογισμικά
Εύη Καβαλάρη Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Πανηγύρι Επιστήμης Παρουσίαση για γονείς
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ Dr. ΜΗΤΣΙΟΥ ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ- ΝΕΥΡΟΨΥΧΟΛΟΓΟΣ.
1 ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΒΙΒΛΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ Αναζητώντας πρότυπα αλληλεπίδρασης χρηστών για ψηφιακές βιβλιοθήκες Εργασία στο Μάθημα: Ψηφιακές.
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ «ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ»
Σεμινάριο Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών στο πλαίσιο του μαθήματος ΕΠΑ 429: Σχολική Εμπειρία Μάριος Παπαευριπίδου – Δήμητρα Χατζηχαμπή Ειδικό Εκπαιδευτικό.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
PISA P rogramme for I nternational S tudent A ssessment Ενημέρωση Εκπαιδευτικών.
1 Το Πανηγύρι της Επιστήμης ως Μέσο Καλλιέργειας Δεξιοτήτων Διερεύνησης στο Δημοτικό Σχολείο ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ
«Σχολείο …παγίδα» Μαθητική έρευνα των παιδιών της τάξης ΣΤ΄1 του 11ου Δημοτικού Σχολείου Ευόσμου.
Πληροφορίες – οδηγίες για το μάθημα: Διδακτική της Γεωλογίας Διδάσκοντες: Α. Χατζηπέτρος– Δ. Κωστόπουλος Κ. Μακρή.
Επαρχιακές Ενημερωτικές Συναντήσεις Διευθυντών Σεπτέμβρης 2014
Ερμηνεία δεδομένων και εξαγωγή συμπερασμάτων
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ Δημοσθένους Πωλίνα Δρακωνάκη Δέσποινα Κωνσταντίνου Μαρία Παπαχρυσοστόμου Κική.
Αναδόμηση σχεδίου μαθήματος Τίτλος: Μαγνητικές κούκλες
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Νικολάου Κατερίνα Παπαμιχαήλ Μαρία Χριστοδουλίδου Ελένη Χρίστου Χλόη.
Προαγωγή δημιουργικότητας και καινοτομίας στην Επιστήμη στο Δημοτικό Σχολείο Η Επιστήμη προσφέρεται ιδιαίτερα για προαγωγή του πιο πάνω στόχου γιατί τα.
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
Ποια είναι η διαδικασία της διερεύνησης; Έχω ένα πρόβλημα Η κυρία Καθαρούλα δεν καταφέρνει να καθαρίσει τους λεκέδες από τα ρούχα των παιδιών της και θέλει.
Επιμόρφωση Εκπ/κών στη χρήση και την αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική και διδακτική διαδικασία.
ΕΡΕΥΝΑ ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ. - Ο.Λ.Μ.Ε. (Απρίλης – Μάης 2008)
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Τι άλλαξε στα νέα αναλυτικά προγράμματα;. Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Ένα συνεκτικό.
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΓΙΑ ΤΡΙΣΔΙΑΣΤΑΤΗ ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΑΠΟ ΠΑΙΔΙΑ (ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ/ΠΡΟΪΟΝ/0311/22) Έρευνα για αξιολόγηση λογισμικού Engino KidCAD για τη χρήση του.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ και ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ Αντωνία Παπαδάκη Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Πέλλας.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ:
ΕΙΚΟΝΙΚΗ ΤΑΞΗ Διερεύνηση με συζήτηση
PISA 2018: Διεθνές Πρόγραμμα για την Αξιολόγηση των Μαθητών
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
ΕΝΝΟΙΕΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι & ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ http://www.lsg.ucy.ac.cy Το Πανηγύρι της Επιστήμης ως Μέσο Καλλιέργειας Δεξιοτήτων Διερεύνησης στο Δημοτικό Σχολείο Εισαγωγή. Σκοπός της σημερινής συνάντησης είναι η ενημέρωσή σας για το πρόγραμμα: Το Πανηγύρι της Επιστήμης ως μέσο καλλιέργειας δεξιοτήτων διερεύνησης στο δημοτικό σχολείο. Πρόκειται για ένα από τα ερευνητικά προγράμματα που υλοποιεί η Ερευνητική Ομάδα Μάθησης στις Φυσικές και Περιβαλλοντικές Επιστήμες

Ζ. Ζαχαρία Κ. Π. Κωνσταντίνου Κ. Κορφιάτης Μεταδιδακτορικοί Συνεργάτες http://www.lsg.ucy.ac.cy ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ Ακαδημαϊκό Προσωπικό Ζ. Ζαχαρία Κ. Π. Κωνσταντίνου Κ. Κορφιάτης Μεταδιδακτορικοί Συνεργάτες Ε. Κύζα Λ. Λουκά Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό Γ. Κάρουλλας Α. Μέττας Δ. Χατζηχαμπή Υποψήφιοι Διδάκτορες Ε. Κυριαζή Ν. Παπαδούρης Μ. Παπαευριπίδου Χρ. Νικολάου Ν. Καλυφόμματου Μεταπτυχιακοί Φοιτητές Δ. Δημητρίου Α. Ευαγόρου Λ. Λουκά Γ. Μιχαήλ Μ. Μιχαήλ Δ. Παπαδημητρίου Εκπαιδευτικοί Ε. Κυριακίδου-Δανού Π. Κυριαζή-Κεφάλα Κ. Παναγίδης Κ. Κωνσταντινίδη Κ. Κακουλλή Μ. Χατζηαγαπίου Μ. Χατζημάρκου Ε. Χριστοφόρου Χ. Νικολάου Διεθνείς Συνεργασίες Lillian McDermott Richard Gott John Thompson University of Washington University of Durham University of Maine Vic Lally Rosanne Fortner Donn Ritchie University of Sheffield Ohio State University San Diego State University Η ΕΟΜΦΠΕ αποτελείται από ακαδημαϊκούς, μεταδιδακτορικούς συνεργάτες, ειδικούς επιστήμονες, μεταπτυχιακούς φοιτητές, εκπαιδευτικούς καθώς και συνεργάτες από πανεπιστήμια του εξωτερικού, τα ονόματα μερικών από των οποίων παρουσιάζονται στη διαφάνεια. Αποστολή της ομάδας είναι η διερεύνηση εννοιολογικών, συλλογιστικών και επιστημολογικών δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι μαθητές στο πλαίσιο της μάθησης στις Φυσικές Επιστήμες και η αξιοποίηση ερευνητικών αποτελεσμάτων για σχεδιασμό και ανάπτυξη ερευνητικά εγκυροποιημένου διδακτικού υλικού που να προωθεί εννοιολογική κατανόηση σε συνδυασμό με επιστημονική σκέψη και δεξιότητες συλλογισμού.

Ερευνητική πορεία ανάπτυξης διδακτικού υλικού Διατύπωση ενιαίων μαθησιακών επιδιώξεων Επιστημολογική ανάλυση των μαθησιακών επιδιώξεων Επιλογή στρατηγικών διδασκαλίας και μάθησης Αξιολόγηση σε πραγματικά περιβάλλοντα μάθησης (Έρευνα) Ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη διδακτικού υλικού που να αφορά σε θέματα οικολογίας, όπως η κατανόηση οικοσυστημάτων ή το φαινόμενο του κύκλου του νερού, είναι μια πολύπλοκη διαδικασία η οποία πρέπει να στηρίζεται σε έρευνα. Στο Διάγραμμα φαίνονται όλα τα στάδια της διαδικασίας αυτής τα οποία ακολουθεί η Ερευνητική Ομάδα Μάθησης στις Φυσικές και Περιβαλλοντικές Επιστήμες.. Επιλογή εργαλείων και ανάλυση των δυνατοτήτων τους Έρευνα για τις δυσκολίες και αρχικές ιδέες των μαθητών Σχεδιασμός ακολουθιών διδακτικών δραστηριοτήτων

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΔΙΑΤΥΠΩΣΗ ΜΑΘΗΣΙΑΚΩΝ ΕΠΙΔΙΩΞΕΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΣΙΑΚΩΝ ΕΠΙΔΙΩΞΕΩΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΡΓΑΛΕΙΩΝ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ ΕΡΕΥΝΑ ΤΩΝ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ ΠΟΥ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΕ ΑΥΘΕΝΤΙΚΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ Το διδακτικό υλικό που αναπτύσσει η Ομάδα βασίζεται σε έρευνα με δύο τρόπους: (α) λαμβάνει υπόψη ερευνητικά δεδομένα για τις αρχικές ιδέες και δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μαθητές σε σχέση με τις μαθησιακές επιδιώξεις στις οποίες στοχεύει και, (β) υπόκειται σε μια διαδικασία βελτιωτικής ρύθμισης η οποία περιλαμβάνει την υλοποίηση του διδακτικού υλικού σε πραγματικά περιβάλλοντα τάξης, την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητάς του, και την τροποποίησή (είτε μεμονωμένων δραστηριοτήτων, είτε ακολουθιών δραστηριοτήτων, είτε ολόκληρου του διδακτικού υλικού) με βάση τα αποτελέσματα από την αξιολόγηση. Στο διάγραμμα φαίνεται παραστατικά η μεθοδολογία ανάπτυξης διδακτικού υλικού που ακολουθεί η ομάδα.

Εφαρμογή και Αξιολόγηση του Προγράμματος «Το Πανηγύρι της Επιστήμης ως μέσο καλλιέργειας δεξιοτήτων διερεύνησης στο δημοτικό σχολείο» Ημερομηνία Δημοτικό Σχολείο 6/4/2000 Β’ Λιοπετρίου, Αμμοχώστου 15/3/2001 1/12/2001 Δασούπολης, Λευκωσίας 8/12/2001 Αγίου Δομετίου, Λευκωσίας 13/3/2002 30/11/2002 7/12/2002 Αγλαντζιάς, Λευκωσίας 12/2/2003 5/4/2003 Μακεδονίτισσας Β’, Λευκωσίας 15/11/2003 4/3/2004 Β’ Αυγόρου, Αμμοχώστου 21/4/2004 Χρυσελεούσας, Λευκωσίας 17/3/2005 9/4/2005 Έγκωμης Α’, Λευκωσίας 21/4/2005 Α’ Σωτήρας, Αμμοχώστου Τα τελευταία πέντε χρόνια το πρόγραμμα εφαρμόστηκε και αξιολογήθηκε σε διάφορα δημοτικά σχολεία στην Κύπρο.

Εφαρμογή και Αξιολόγηση του Προγράμματος «Το Πανηγύρι της Επιστήμης ως μέσο καλλιέργειας δεξιοτήτων διερεύνησης στο δημοτικό σχολείο» Ημερομηνία Δημοτικό Σχολείο 6/4/2000 Β’ Λιοπετρίου, Αμμοχώστου 15/3/2001 1/12/2001 Δασούπολης, Λευκωσίας 8/12/2001 Αγίου Δομετίου, Λευκωσίας 13/3/2002 30/11/2002 7/12/2002 Αγλαντζιάς, Λευκωσίας 12/2/2003 5/4/2003 Μακεδονίτισσας Β’, Λευκωσίας 15/11/2003 4/3/2004 Β’ Αυγόρου, Αμμοχώστου 21/4/2004 Χρυσελεούσας, Λευκωσίας 17/3/2005 9/4/2005 Έγκωμης Α’, Λευκωσίας 21/4/2005 Α’ Σωτήρας, Αμμοχώστου Σε κάποιες περιπτώσεις, το πρόγραμμα εφαρμόστηκε στο πλαίσιο του μαθήματος ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ, όπου κάθε φοιτητής/ τρια αναλάμβανε να διδάξει σ’ ένα παιδί δεξιότητες διερεύνησης και μετά να το καθοδηγήσει να διεκπεραιώσει μια αυθεντική διερεύνηση.

Εφαρμογή και Αξιολόγηση του Προγράμματος «Το Πανηγύρι της Επιστήμης ως μέσο καλλιέργειας δεξιοτήτων διερεύνησης στο δημοτικό σχολείο» Ημερομηνία Δημοτικό Σχολείο 6/4/2000 Β’ Λιοπετρίου, Αμμοχώστου 15/3/2001 1/12/2001 Δασούπολης, Λευκωσίας 8/12/2001 Αγίου Δομετίου, Λευκωσίας 13/3/2002 30/11/2002 7/12/2002 Αγλαντζιάς, Λευκωσίας 12/2/2003 5/4/2003 Μακεδονίτισσας Β’, Λευκωσίας 15/11/2003 4/3/2004 Β’ Αυγόρου, Αμμοχώστου 21/4/2004 Χρυσελεούσας, Λευκωσίας 17/3/2005 9/4/2005 Έγκωμης Α’, Λευκωσίας 21/4/2005 Α’ Σωτήρας, Αμμοχώστου Το πρόγραμμα έχει εφαρμοστεί και από εν ενεργεία εκπαιδευτικούς, όπου η δασκάλα καθοδηγούσε τα παιδιά της τάξης για διεκπεραίωση διερευνήσεων. Στην όλη διαδικασία δινόταν ευκαιρία στους γονείς για εμπλοκή στη μαθησιακή διαδικασία.

Το Πανηγύρι της Επιστήμης ως Μέσο Καλλιέργειας Δεξιοτήτων Διερεύνησης στο Δημοτικό Σχολείο ►Κωνσταντίνου, Π. Κ. & Ερευνητική Ομάδα Μάθησης στις Φυσικές και Περιβαλλοντικές Επιστήμες (2004). Το Πανηγύρι της Επιστήμης ως Μέσο Καλλιέργειας Δεξιοτήτων Διερεύνησης. Βιβλίο Δασκάλου. Λευκωσία: Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού Κύπρου. ►Κωνσταντίνου, Π. Κ., Παπαευριπίδου, Μ. & Ερευνητική Ομάδα Μάθησης στις Φυσικές και Περιβαλλοντικές Επιστήμες (2005). Το Πανηγύρι της Επιστήμης ως Μέσο Καλλιέργειας Δεξιοτήτων Διερεύνησης. Βιβλίο Μαθητή. Λευκωσία: Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού Κύπρου. ►Κωνσταντίνου, Π. Κ., Κυριαζή, Ε. & Ερευνητική Ομάδα Μάθησης στις Φυσικές και Περιβαλλοντικές Επιστήμες (2005). Το Πανηγύρι της Επιστήμης ως Μέσο Καλλιέργειας Δεξιοτήτων Διερεύνησης. Βιβλιάριο Διερευνήσεων. Λευκωσία: Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού Κύπρου. Στο παρόν στάδιο το διδακτικό υλικό που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος για αξιοποίηση του ΠΕ υπάρχει σε έντυπη μορφή. Το τρίπτυχο αποτελείται από βιβλίο δασκάλου, βιβλίο μαθητή και βιβλιάριο διερευνήσεων. Είναι έκδοση μέσω του Υπουργείου Παιδείας και έχει αποσταλεί πρόσφατα σε όλα τα δημοτικά σχολεία της Κύπρου. Επιπλέον, το υλικό και πληροφορίες γι’ αυτό υπάρχουν και σε ηλεκτρονική μορφή στην ιστοσελίδα της ερευνητικής ομάδας. on-line: http://lsg.ucy.ac.cy/others/sciencefair Contact: lpg@ucy.ac.cy

Tο Πανηγύρι της Επιστήμης Το πρόγραμμα ...... Είχε ως στόχο την παιδαγωγική αξιοποίηση του ΠΕ για μαθησιακούς σκοπούς και ειδικότερα, για ανάπτυξη επιστημονικής σκέψης. Σύμφωνα με την προσέγγιση που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος, το Π Ε είναι το επιστέγασμα μιας μακράς προσπάθειας, όπου τα παιδιά διεκπεραιώνουν συνεργατικά μια διερεύνηση στην οποία σχεδιάζουν πειράματα, συλλέγουν δεδομένα και δίνουν απαντήσεις σε ορισμένα ερωτήματα. Στο τέλος, σε μια ειδική σχολική εκδήλωση τα παιδιά παρουσιάζουν τα πορίσματά τους και ετοιμάζουν μια αλληλεπιδραστική δραστηριότητα, στην οποία διδάσκουν κάποιες πτυχές των αποτελεσμάτων της διερεύνησής τους σε παιδιά, εκπαιδευτικούς και γονείς που επισκέπτονται την εκδήλωση.

Tο Πανηγύρι της Επιστήμης

Tο Πανηγύρι της Επιστήμης Η πορεία οργάνωσης ενός πανηγυριού επιστήμης σύμφωνα με την προσέγγιση που αναπτύχθηκε στο πρόγραμμα έχει την εξής μορφή. Αρχικά διεξάγεται μια ειδικά σχεδιασμένη παρέμβαση τυπικής μορφής όπου τα παιδιά διδάσκονται δεξιότητες διερεύνησης και εξοικειώνονται με συγκεκριμένη πορεία διερεύνησης όπως φαίνεται στο διάγραμμα που θα σας δείξω στη συνέχεια. Ένα μέρος της διδακτικής παρέμβασης είναι το διδακτικό υλικό με το οποίο θα εργαστείτε ομαδικά στη συνέχεια. Στη δεύτερη φάση τα παιδιά ατομικά ή ομαδικά αναλαμβάνουν τη διεκπεραίωση αυθεντικών διερευνήσεων με θέματα του ενδιαφέροντός τους. Σ΄ αυτή τη φάση, η οποία έχει μη τυπική μορφή τα παιδιά αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, το δάσκαλο και τους γονείς. Εδώ πρέπει να σημειώσω ότι ο δάσκαλος θα πρέπει να περάσει μέσα από τις διαδικασίες οργάνωσης ενός πανηγυριού που έχουν καταγραφεί στο φυλλάδιο που σας έδωσα. Όταν όλες οι διερευνήσεις ολοκληρωθούν οργανώνεται η σχολική εκδήλωση, το ΠΕ όπου τα παιδιά αλληλεπιδρούν με τους επισκέπτες και διεξάγονται επιστημονικές συζητήσεις άτυπης μορφής.

Δεξιότητες Διερεύνησης Αναγνώριση Μεταβλητών Διατύπωση Διερευνήσιμου Ερωτήματος Σχεδιασμός Πειράματος/ Έλεγχος Μεταβλητών Εντοπισμός Σχεδιαστικών Ατελειών Κατασκευή γραφικής παράστασης Ερμηνεία δεδομένων από: Πίνακα (απόδοση αιτιακών σχέσεων) Γραφική παράσταση Δύο πηγές Μέσω του προγράμματος καλλιεργούνται οι πιο κάτω δεξιότητες:

Η διαδικασία της διερεύνησης μπορεί να συνοψιστεί στο πιο κάτω διάγραμμα, με το οποίο οι μαθητές εξοικειώνονται στο πλαίσιο των τυπικών διεργασιών του παρεμβατικού προγράμματος και χρησιμοποιούν κατά τη διεκπεραίωση των διερευνήσεών τους για το πανηγύρι, δηλαδή στις μη τυπικές διεργασίες.

Παράδειγμα διερεύνησης: (ενότητα: Διαλύματα, Ε’ Δημοτικού) Διερευνήσιμο Ερώτημα: Η θερμοκρασία του νερού επηρεάζει το χρόνο διάλυσης μιας ουσίας σ’ αυτό; Αναγνώριση Μεταβλητών: Ανεξάρτητη (παράγοντας που αλλάζω): θερμοκρασία νερού Ελεγχόμενες (σταθεροί παράγοντες): διαλυόμενη ουσία, ποσότητα ουσίας, ποσότητα νερού, τρόπος που αναδεύω κτλ Εξαρτημένη (παράγοντας που μετρώ): χρόνος διάλυσης Σχεδιασμός Πειράματος: Παίρνω 2 όμοια δοχεία με νερό ίδιας ποσότητας. Στο δοχείο Α βάζω ζεστό νερό και στο δοχείο Β βάζω παγωμένο. Προσθέτω ίσες ποσότητες ζάχαρης σε κάθε δοχείο και αναδεύω με τον ίδιο τρόπο (δεξιόστροφα/αριστερόστροφα). Μετρώ το χρόνο που χρειάζεται για να διαλυθεί πλήρως η ζάχαρη.

Κατασκευή πίνακα μετρήσεων / γραφικής παράστασης Εδώ φαίνονται μερικά παραδείγματα από αφίσες που κατασκεύασαν τα παιδιά για τη συγκεκριμένη διερεύνηση. Κατασκευή πίνακα μετρήσεων / γραφικής παράστασης Ερμηνεία πίνακα/ γραφικής παράστασης Εξαγωγή συμπερασμάτων

Δεξιότητες Διερεύνησης Αναγνώριση Μεταβλητών Διατύπωση Διερευνήσιμου Ερωτήματος Ο παράγοντας Α επηρεάζει τον παράγοντα Β; Σχεδιασμός Πειράματος/ Έλεγχος Μεταβλητών Εντοπισμός Σχεδιαστικών Ατελειών Κατασκευή γραφικής παράστασης Ερμηνεία δεδομένων από: Πίνακα (απόδοση αιτιακών σχέσεων) Γραφική παράσταση Δύο πηγές Το διδακτικό υλικό με το οποίο θα εργαστείτε ομαδικά δίνει έμφαση στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων... Στο πρώτο μέρος τα παιδιά διδάσκονται τον τρόπο διατύπωσης διερευνήσιμου ερωτήματος: Ο παράγοντας Α επηρεάζει τον παράγοντα Β;