Πρότυπο Εκπαιδευτήριο Ευρωπαϊκή Παιδεία 2010-2011 ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΤΗΝ Α΄ ΤΑΞΗ Κουμαριανού Μαριάννα - Μπελίτσου Νατάσσα Πρότυπο Εκπαιδευτήριο Ευρωπαϊκή Παιδεία 2010-2011
ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ Επικοινωνιακή προσέγγιση του γραπτού λόγου Ρεαλιστικά μαθηματικά Στοχοκεντρική διδασκαλία Διαφοροποιημένη διδασκαλία- μάθηση Συνεργατική μέθοδος- ανάπτυξη συναισθηματικής νοημοσύνης. Βιωματική προσέγγιση Διαθεματική προσέγγιση εννοιών. Ενεργή εμπλοκή γονέων στη μαθησιακή διαδικασία.
Πρώτα απ΄ όλα η ομάδα Το σχολείο έχει νόημα: μαθαίνουμε μαζί και από τους συμμαθητές μας. Κάθε δυσκολία, κάθε «λάθος» είναι ευκαιρία για μάθηση.
Τα μαθηματικά είναι παντού: Αναγνωρίζουμε, γράφουμε, ονομάζουμε αριθμούς (0-100), μετράμε με δάχτυλά, μεζούρα, αντικείμενα, πλαστελίνη, ευρώ, ώρα. Μαθαίνουμε να προσανατολιζόμαστε στο χώρο, Γνωρίζουμε τα γεωμετρικά σχήματα. Κάνουμε οριγκάμι.
Δραστηριότητες προσανατολισμού στα μαθηματικά.
Δραστηριότητες προσανατολισμού στη γραφή γραμμάτων
Στόχοι που επιτυγχάνονται με την διαφοροποιημένη διδασκαλία
Δραστηριότητες για ανάπτυξη: συνεργασίας, ετεροδιόρθωσης, ποσοποίηση αριθμών, γραφή αριθμών.
Από το όνομά μου στο όνομα του συμμαθητή μου: πώς μαθαίνουμε να γράφουμε κείμενα με νόημα από γραπτά σύμβολα χωρίς νόημα. Ημερολόγιο, κάρτες για τον συμμαθητή που λείπει ή έχει γενέθλια, γράμμα στη διεύθυνση για αγορά κατοικίδιου ζώου. Εργαλεία: λογοτεχνικά βιβλία, διαδραστικός πίνακας, βιβλία ΟΕΔΒ, εφημερίδες, «κρεμάλα», σταυρόλεξα, ηλεκτρονικό υλικό , περιοδικά…
Από τη ζωγραφική των γραμμάτων στην κατάκτηση του γραπτού λόγου. Ομαδική δραστηριότητα γραφής- ανάγνωσης Δραστηριότητες γραφοφωνημικής επίγνωσης.
Δραστηριότητες με νόημα: περιγραφή της προηγούμενης μέρας (Κυριακή).
Ανάγνωση – γραφή : γραφοφωνημική επίγνωση.
Γραφή και ανάγνωση με αφορμή βιώματα των παιιδών.
Διαφοροποίηση στη διδασκαλία Καθένας έχει δικαίωμα να διαφέρει και υποχρέωση να συνεργάζεται με καθένα. Όλοι είμαστε διαφορετικοί γι΄ αυτό και μαθαίνουμε διαφορετικά αλλά και ο ένας από τον άλλο
Αξιολόγηση μαθητή : Στόχοι που κατάφεραν οι μαθητές Γλώσσα Μαθηματικά Μπορεί να αναγνωρίζει τους αριθμούς ανάμεσα σε άλλα γραπτά σύμβολα Μπορεί να λέει τη σειρά των αριθμών μέχρι το 100 (δίνοντας του τις δεκάδες) Μπορεί να αναγνωρίζει τους αριθμούς μέχρι το 100 στη μεζούρα. Μπορεί να βρίσκει αριθμούς στη μεζούρα. Μπορεί να διακρίνει αριθμούς σε διάφορα πλαίσια. Μπορεί να γράφει τα δέκα ψηφία. Μπορεί να απαριθμεί 1-1 αντικείμενα χρησιμοποιώντας τους κατάλληλους αριθμούς. Μπορεί να ποσοποιεί τους αριθμούς μέχρι το 20 με ζωγραφική, αντικείμενα κ.λ.π. Μπορεί να κάνει αθροίσματα αντικειμένων Μπορεί να γράφει με σύμβολα αθροίσματα αντικειμένων. Μπορεί να διακρίνει βασικά γεωμετρικά σχήματα (από το τάγκραμ) Μπορεί αν κάνει σχήματα με το τάγκραμ παρατηρώντας το σχέ- διο. Μπορεί να χρησιμοποιεί τα διδακτίκά εγχειρίδια του ΟΕΔΒ. ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ Μπορεί να ακούει και να κρίνει όσα ακούει με συγκεκριμένα κριτήρια Ανταποκρίνεται σε οδηγίες ή απαντά σε ερωτήσεις με συγκεκριμένο περιεχόμενο. Μπορεί να επιχειρηματολογεί Μπορεί να εκφράζεται χωρίς να πληγώνει τους άλλους Μπορεί να χρησιμοποιήσει λεξιλόγιο που αντιστοιχεί στην ηλικία του Μπορεί να αναδιηγηθεί μια ιστορία Μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις που αφορούν τα βασικά σημεία της ιστορίας. - Μπορεί να περιγράψει μια εικόνα - Μπορεί να πει τις οδηγίες ενός παιχνιδιού ή τους κανόνες ή να δώσει οδηγίες στον άλλο με τρόπο ώστε να γίνει καταληπτός. - Μπορεί να κάνει προβλέψεις σε μια ιστορία, ένα παραμύθι.
Επειδή όλοι μαθαίνουν…. Νατάσσα Μαριάννα Τα παιδιά έχουν έμφυτη τάση να μάθουν. Εμείς τους την καταστρέφουμε στο όνομα της μάθησης… Χαίρομαι που καθημερινά τα παιδιά πάνε πιο ψηλά από εκεί που είναι «αναμενόμενο» σύμφωνα με τα βιβλία του ΟΕΔΒ. Ευχαριστώ πολύ! Χαίρομαι πολύ φέτος επειδή αξιοποιώ τα ερεθίσματα που μου δίνουν τα παιδιά από την επικοινωνία μας και κάθε παιδί εξελίσσεται στο μέγιστο βαθμό μέσα από μια δική του προσωπική και μη προκαθορισμένη από μένα πορεία. Ευχαριστώ πολύ!