Ομάδα Πρεσβευτών eSafetyLabel+ Ψηφιακό Αποτύπωμα Ομάδα Πρεσβευτών eSafetyLabel+
Προεπισκόπηση Παρουσίασης Εισαγωγή Η έννοια του ψηφιακού αποτυπώματος - Θετικό / Αρνητικό αποτύπωμα Ποιος θα ενδιαφερόταν για το ψηφιακό σας αποτύπωμα; Αρνητικές συνέπειες ενός ψηφιακού αποτυπώματος Πώς να προστατεύσετε το ψηφιακό σας αποτύπωμα Αξιολόγηση – Αυτοαξιολόγηση Ερωτήσεις
Ψηφιακό Αποτύπωμα Με το παρόν εκπαιδευτικό υλικό επιδιώκεται: η εξοικείωση των μαθητών με την έννοια του ψηφιακού αποτυπώματος, η συνειδητοποίηση των πλεονεκτημάτων ενός θετικού ψηφιακού αποτυπώματος και η αλλαγή της στάσης τους σε σχέση με τις πληροφορίες που επιλέγουν να δημοσιοποιούν μέσω του διαδικτύου καθώς αυτές δύναται να επηρεάσουν τη μελλοντική τους κοινωνική και εργασιακή εξέλιξη. Οι επιμέρους στόχοι είναι, οι μαθητές να μπορούν να: (Γνώση) Ορίσουν την έννοια του «ψηφιακού αποτυπώματος». (Κατανόηση) Αντιληφθούν ότι τα ψηφιακά αποτυπώματα μπορούν να αναζητηθούν και να διαδοθούν. (Κατανόηση) Αντιληφθούν ότι οι διαδικτυακές πράξεις αφήνουν αποτυπώματα. (Εφαρμογή) Συσχετίσουν τη διαδικτυακή ασφάλεια με την ασφάλεια στην πραγματική ζωή. (Εφαρμογή) Συσχετίσουν την μελλοντική τους σταδιοδρομία με τη διαδικτυακή τους φήμη. (Ανάλυση) Αναγνωρίσουν συγκεκριμένες προσωπικές πληροφορίες που θα πρέπει να κρατήσουν ιδιωτικές. (Σύνθεση) Αναπτύξουν θετικά ψηφιακά αποτυπώματα. (Σύνθεση) Διαμορφώσουν ιδέες για το τι πρέπει να κάνουν για την προστασία του ψηφιακού τους αποτυπώματος. (Αξιολόγηση) Κρίνουν αποτυπώματα ως θετικά ή αρνητικά. (Αξιολόγηση) Εκτιμήσουν ποιες πληροφορίες είναι κατάλληλες για δημοσιοποίηση.
Σύνοψη Δραστηριοτήτων Κωδικός Τίτλος Επίπεδο EL02.0_L1 Δραστηριότητα 0. Εισαγωγή στο ψηφιακό αποτύπωμα L1- Εύκολη EL02.1_L1 Δραστηριότητα 1. Ψηφιακό αποτύπωμα. Θετικό / Αρνητικό αποτύπωμα EL02.2_L2 Δραστηριότητα 2. Ποιος θα ενδιαφερόταν για το ψηφιακό σας αποτύπωμα L2- Μέτρια EL02.3_L2 Δραστηριότητα 3. Αρνητικές συνέπειες ενός ψηφιακού αποτυπώματος EL02.4_L2 Δραστηριότητα 4. Πώς να προστατεύσετε το ψηφιακό σας αποτύπωμα EL02.5_L2 Δραστηριότητα 5. Ερωτήσεις Αξιολόγησης - Αυτοαξιολόγησης
0. Εισαγωγή - Αφόρμηση Με το εισαγωγικό βίντεο και τη συζήτηση που ακολουθεί επιδιώκεται η ενεργοποίηση του ενδιαφέροντος των μαθητών. Data Protection Day, European Commission, Ανάρτηση: 24.01.2011 Το βίντεο είναι διαθέσιμο στο διαδίκτυο στον σύνδεσμο: http://video.sch.gr/asset/player/diNR7eJOlPxRFnwGEFOsBDKR/T1sYePZ9y9VanFMH6hhzAp6G
1. Η έννοια του ψηφιακού αποτυπώματος Θετικό / Αρνητικό αποτύπωμα ΕΝΟΤΗΤΑ 20 ΛΕΠΤΑ 1. Η έννοια του ψηφιακού αποτυπώματος Θετικό / Αρνητικό αποτύπωμα Η παρουσίαση της πρώτης ενότητας (δραστηριότητα 1.1) εισάγει τους μαθητές στην έννοια του ψηφιακού αποτυπώματος. Με τη δραστηριότητα 1.2 επιδιώκεται αφενός οι μαθητές να αντιληφθούν ότι οι διαδικτυακές πράξεις αφήνουν αποτυπώματα και αφετέρου να μπορούν να αξιολογούν ένα αποτύπωμα ως θετικό ή ως αρνητικό. Μελετούν τα αποτυπώματα στις 6 εικόνες της δραστηριότητας και τα χαρακτηρίζουν. Παρουσίαση Δραστηριότητα 1.1 Δραστηριότητα 1.2 Φύλλο Εργασίας
2. Ποιος θα ενδιαφερόταν για το ψηφιακό σας αποτύπωμα; ΕΝΟΤΗΤΑ 20 ΛΕΠΤΑ 2. Ποιος θα ενδιαφερόταν για το ψηφιακό σας αποτύπωμα; Στη δεύτερη ενότητα επιδιώκεται, μέσα από τη μελέτη αποσπασμάτων από δημοσιεύματα και τη συζήτηση που ακολουθεί, να ανακαλύψουν ποιος θα μπορούσε να ενδιαφέρεται για τα ψηφιακά τους αποτυπώματα, ώστε να αντιληφθούν ότι αυτά μπορούν να αναζητηθούν και να διαδοθούν, αλλά και να συσχετίσουν τη μελλοντική τους σταδιοδρομία με τα διαδικτυακά τους ίχνη. Τα ευρήματα καταγράφονται στο φύλλο εργασίας. Δραστηριότητα 2 Φύλλο Εργασίας
3. Αρνητικές συνέπειες ενός ψηφιακού αποτυπώματος (1/2) ΕΝΟΤΗΤΑ 20 ΛΕΠΤΑ 3. Αρνητικές συνέπειες ενός ψηφιακού αποτυπώματος (1/2) Στην τρίτη ενότητα δίνεται έμφαση στις αρνητικές συνέπειες ενός αποτυπώματος μέσα από τη μελέτη επτά πραγματικών περιπτώσεων όπως αυτές παρουσιάστηκαν στον τύπο. Η προσέγγιση γίνεται αρχικά κατά ομάδες. Κάθε ομάδα μελετά από μία περίπτωση, κατόπιν με τη μέθοδο της συνεργατικής συναρμολόγησης οι ομάδες μεταφέρουν την εμπειρία τους στην ολομέλεια. Δραστηριότητα 3.1 Δραστηριότητα 3.2 Δραστηριότητα 3.3 Δραστηριότητα 3.4
3. Αρνητικές συνέπειες ενός ψηφιακού αποτυπώματος (2/2) ΕΝΟΤΗΤΑ 20 ΛΕΠΤΑ 3. Αρνητικές συνέπειες ενός ψηφιακού αποτυπώματος (2/2) Οι ομάδες μέσα από τη μελέτη των περιπτώσεων καλούνται να δώσουν απάντηση σε ερωτήματα που περιλαμβάνονται στο φύλλο εργασίας. Με τη δραστηριότητα επιδιώκεται ο συσχετισμός της διαδικτυακής ασφάλειας με την ασφάλεια στην πραγματική ζωή, η αναγνώριση των προσωπικών μη δημοσιοποιήσιμων πληροφοριών και η ικανότητα αξιολόγησης των πληροφοριών που είναι κατάλληλες για δημοσιοποίηση. Δραστηριότητα 3.5 Δραστηριότητα 3.6 Δραστηριότητα 3.7 Φύλλο Εργασίας
4. Πώς να προστατεύσετε το ψηφιακό σας αποτύπωμα ΕΝΟΤΗΤΑ 15 ΛΕΠΤΑ 4. Πώς να προστατεύσετε το ψηφιακό σας αποτύπωμα Η εμπειρία που αποκτήθηκε στις προηγούμενες ενότητες χρησιμοποιείται στην τέταρτη ενότητα για την ανάπτυξη πρακτικών που θα εξασφαλίζουν την διαδικτυακή ασφάλεια των μαθητών αλλά και τη δημιουργία θετικών ψηφιακών αποτυπωμάτων. Στη δραστηριότητα 4 οι μαθητές καλούνται να αποφασίσουν για το ποιες ενέργειες, στάσεις ή πρακτικές θα πρέπει να εφαρμόζονται και ποιες να αποφεύγονται με στόχο την ασφάλειά τους. Οι πρακτικές που θα προκύψουν καταγράφονται και αποτυπώνονται σε ένα πληροφοριογράφημα. Δραστηριότητα 4
5. Ερωτήσεις Αξιολόγησης - Αυτοαξιολόγησης ΕΝΟΤΗΤΑ 10 ΛΕΠΤΑ 5. Ερωτήσεις Αξιολόγησης - Αυτοαξιολόγησης Οι ερωτήσεις αξιολόγησης δίνουν τη δυνατότητα εκτίμησης, τόσο στον διδάσκοντα όσο και στους ίδιους τους μαθητές, του βαθμού εξοικείωσης με την έννοια του ψηφιακού αποτυπώματος, της αναγνώρισης της σημασίας του και του τρόπου με τον οποίο αυτό επηρεάζει τη μελλοντική τους πορεία στην κοινωνία, αλλά και της δυνατότητας να παίρνουν σωστές αποφάσεις και να κάνουν σωστές επιλογές στη διαδικτυακή αλλά και στην εν γένει ζωή τους. Δραστηριότητα 5
Ερωτήσεις