Α΄ Φάση Δι.Με.Π.Α 2ο μάθημα: Μέθοδοι Παρατήρησης της διδασκαλίας.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης - Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Advertisements

αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
ΣΠΥΡΟΣ Θ. ΣΙΑΚΑΣ Η ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΔΡΑΣΗΣ
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Τοπικό Εργαστήρι κατάρτισης SHARP
ΠΑΡΑΔΟΣΗ: ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ Ι
Διδακτικοί στόχοι.
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Μαθησιακά αποτελέσματα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση Η περίπτωση του ΑΠΘ Κωνσταντίνος Αϊβαζίδης Υπεύθυνος Διασφάλισης Ποιότητας, Έργο ΜΟΔΙΠ ΑΠΘ.
ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ/ΜΕΘΟΔΟΙ
Διδακτικές αρχές για τη διδασκαλία των Φ.Ε σύμφωνα με το Δ.Ε.Π.Π.Σ Οι Φ.Ε είναι πειραματικές επιστήμες, περισσότερο Οι Φ.Ε είναι πειραματικές επιστήμες,
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
Συνάντηση 6η: Συνέντευξη Ιάσονας Λαμπριανού.
ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ-ΜΟΥΡΚΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΩΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΠΡΑΞΗ
Κοινωνιολογική Έρευνα
Ερευνητικές Εργασίες: Πόσο
Φιλοσοφική / Ερμηνευτική Παιδαγωγική
 Λαμβάνουν υπόψη τις πολιτισμικές και κοινωνικές συνθήκες μάθησης.  Έχουν επιρροές από ανθρωπολογία και κοινωνική ψυχολογία  Ενδιαφέρονται για τις.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (Σ.Ψ.)
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
Ποιοτικές Μέθοδοι Έρευνας 5ο εξάμηνο
Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας 5ο εξάμηνο
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Σουρίδη – Μπαταγιάννη Παναγιώτα Φιλόλογος, ΜΔΕ 3o Γυμνάσιο Αργυρούπολης - Αθήνα.
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ συστηματική και μεθοδευμένη δραστηριότητα κατά την οποία ο δάσκαλος αποσκοπεί να επιδράσει, σύμφωνα με ορισμένους σκοπούς και χρησιμοποιώντας.
ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΔΩΔ/ΣΟΥ.
Δρ. ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΓΙΟΒΑΝΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΤΕΙ ΑΘΗΝΑΣ
PSY 301 Μάθημα 2ον KOINΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ.
Ποιοτικές Μέθοδοι Έρευνας Στη νοολογική ή ερμηνευτική παιδαγωγική και στην ποιοτική κοινωνική έρευνα χρησιμοποιούνται κυρίως η ερμηνευτική και η φαινομενολογική.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες και Δημόσιες Σχέσεις Αθανάσιος Σ. Δερμετζόπουλος, MSc. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Κατ. Διοίκησης Τουριστικών.
Σεμινάριο Τελειοφοίτων Διατύπωση ερευνητικών υποθέσεων.
Μελέτη περίπτωσης (case study) Πρόκειται για ερευνητική μέθοδο που επιτρέπει την πολύπτυχη εξέταση ενός φαινομένου. Ο όρος «περίπτωση» που χρησιμοποιείται.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΡΕΥΝΑΣ Δειγματοληψία
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
ΣΚΟΠΟΙ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΣΚΟΠΟΙ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ Βασικοί στόχοι: 1. να αναπτύσσει ερμηνείες της πραγματικότητας.
► Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Έρευνα ► Ορισμοί ► Χαρακτηριστικά επιστημονικής έρευνας ► Τύποι της έρευνας ► Η χρησιμότητα της έρευνας στο χώρο της υγείας.
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕκπαιδευτικΗς ΕΡΕΥΝΑΣ: Συγγραφη εργασιας
Αναλυση ποιοτικων δεδομενων
Δραματική Τέχνη στην εκπαίδευση: Ερευνητικό Σχέδιο ΙΙ
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
Παρατηρηση της διδασκαλιας
Μεθοδολογία των Επιστημών του Ανθρώπου: Στατιστική
Μέθοδολογία έρευνας 3ο εξάμηνο
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
Διαδικασία Μάθησης Γνωστικές Δεξιότητες
Μεθοδολογία Έρευνας 3ο εξάμηνο
Μεθοδολογία Έρευνας Δρ Ηλίας Αβραμίδης Tel:
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ταξινομίες διδακτικών στόχων
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
Μεθοδολογια εκπαιδευτικης ερευνας
Ποιοτικές Μέθοδοι Έρευνας Στη νοολογική ή ερμηνευτική παιδαγωγική και στην ποιοτική κοινωνική έρευνα χρησιμοποιούνται κυρίως η ερμηνευτική και η φαινομενολογική.
Χαρακτηριστικά εκπαιδευτικής έρευνας δράσης
Μεθοδολογια εκπαιδευτικης ερευνας
Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας 5ο εξάμηνο
Ποσοτικές Μέθοδοι Έρευνας Αρχική μέθοδος στην οποία στηρίχτηκε η συγκρότηση της εμπειρικής ή πειραματικής παιδαγωγικής ήταν το πείραμα, κάτω από την επίδραση.
ΕΦΕΙΑ – 4ο Μάθημα Ανάδειξη των ι.μ. Μεθοδολογία Workshop.
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Α΄ Φάση Δι.Με.Π.Α 2ο μάθημα: Μέθοδοι Παρατήρησης της διδασκαλίας

οργάνωσης και διεξαγωγής Παρατήρηση Πλέγμα παραγόντων οργάνωσης και διεξαγωγής της διδασκαλίας

Διαδικασία παρατήρησης έρευνα Περιβάλλον εργαστηρίου Συγκείμενο διδασκαλίας (context) Mονοδρομικοί καθρέφτες, κρυφά φύλλα παρατήρησης κ.λπ. Σχολική αίθουσα, αυλόγυρος κ.λπ.

Τομείς προσωπικότητας νοητικός συναισθηματικός (στάσεις, αξίες, συναισθήματα) ψυχοκινητικός (κυρίως δεξιότητες) αισθητικός κοινωνικός

Επιλογή πλαισίου παρατήρησης Σκοπός Στόχοι Χρόνος κ.λπ. Α΄ Φάση Δι.Με.Π.Α.

Διαστάσεις του context της Α΄ Φάσης Δι.Με.Π.Α. Κοινωνικά δομημένες καταστάσεις Κοινωνικο-οικονομικό status Φυλετική και εθνική ταυτότητα Γένος (φύλο)

Oρισμός παρατήρησης Προσεκτική παρακολούθηση και καταγραφή της εξέλιξης των φαινομένων χωρίς πρόθεση τροποποίησής τους Μελέτη της φανερής συμπεριφοράς σε συγκεκριμένη κατάσταση και σε καθορισμένο χρόνο

Μορφή ποιοτικής έρευνας Παρατήρηση Μορφή ποιοτικής έρευνας Μεθοδολογική γνώση Μελέτη αντικειμένων

Λειτουργία παρατήρησης Ελέγχονται υποθέσεις Προκύπτουν δεδομένα Αποκτούν νόημα σε συγκεκριμένο εννοιολογικό πλαίσιο ανάλυσης και ερμηνείας

Παρατήρηση Αυτο- παρατήρηση Συμμετοχική παρατήρηση Ετερο-παρατήρηση

Συστηματική παρατήρηση Περιγραφική καταγραφή γεγονότων (check list) Παρατήρηση με κωδικοποίηση (coding system) επίπονη, χρονοβόρα ενοχλητική σαφήνεια, ακρίβεια, πληρότητα στοιχείων - προεργασία - στοιχεία εκτός κατηγοριών

Λειτουργία της παρατήρησης (1) Πλεονεκτήματα: Αποτύπωση «φυσικής συμπεριφοράς» (“hard data”) Ποιοτικές προσεγγίσεις Πλούσια δεδομένα σε «φυσική σχέση» παρατηρητή-παρατηρούμενου Διαπίστωση συναισθημάτων και στάσεων Αυτοανάλυση

Λειτουργία της παρατήρησης (2) Μειονεκτήματα: Δύσκολη η ποσοτικοποίηση Χρονοβόρα η διαδικασία Δύσκολη η διάκριση φυσικής και εσκεμμένης συμπεριφοράς Υποκειμενική η κρίση του παρατηρητή Επηρεασμός από συναισθήματα / στάσεις απέναντι στον παρατηρητή Σφάλματα κατά την ερμηνεία.

Παρατήρηση σχολικής τάξης Context: Συναισθηματικός – κοινωνικός περίγυρος Φαινομενολογική προσέγγιση

Φαινομενολογική προσέγγιση Απομάκρυνση από προσωπικές απόψεις και συναισθήματα Αποδέσμευση από επιστημονικές θεωρίες και ερμηνείες Αγνόηση της ιστορικής παράδοσης του φαινομένου Απογύμνωση από ιδεολογικές και συναισθηματικές εξαρτήσεις Τα πράγματα «καθεαυτά»

Παρατήρηση στη σχολική τάξη Παρατηρούμενος Ανταπόκριση σε πρότυπα κοινωνικούς ρόλους προσδοκίες Αίσθημα «απειλής»

Κατηγορικές μεταβλητές Παρατήρηση Εθνογραφική προσέγγιση Θετικιστική προσέγγιση Κατηγορικές μεταβλητές προκαθορισμένες και μετρήσιμες Διερεύνηση χωρίς προκαθορισμένα γνωστικά σχήματα

Η μέθοδος της εθνογραφίας Ποιοτική ερευνητική μέθοδος συστηματικής προσέγγισης Διερευνητική πορεία Από την καταγραφή της πραγματικότητας στην οικοδόμηση της θεωρίας

Εθνογραφία Ποιοτική ανθρωπολογική μέθοδος Στάδια: Προσέγγιση του ερευνητικού πεδίου Δειγματοληψία υποκειμένων Παρατήρηση Καταγραφή και ταξινόμηση δεδομένων Ανάλυση και περιγραφή των ευρημάτων

Η μέθοδος της εθνογραφίας Πλεονεκτήματα: Αντανακλαστικότητα (reflectivity) Συγκειμενοποίηση (contextualization) Οικολογική εγκυρότητα: ελέγχεται με τριγωνοποίηση (triangulation)

H μελέτη περίπτωσης (case study) Συστηματική και σε βάθος διερεύνηση μιας κοινωνικής μονάδας ως προς Συγκεκριμένα θέματα Τρόπους επηρεασμού των καταστάσεων Σχέσεις μεταξύ των θεμάτων

Χρησιμότητα της μελέτης περίπτωσης Χρησιμότητα της μελέτης περίπτωσης ενημέρωση διαφώτιση εμβάθυνση στις διαδικασίες του συστήματος βάση για αποφάσεις τακτικής

Προϋποθέσεις της μελέτης περίπτωσης Έρευνα σε βάθος, βάσει κριτηρίων Έρευνα σε συγκεκριμένη κατάσταση Έρευνα σε περιορισμένο χρονικό διάστημα Δυνατότητα συσχετισμού με παρόμοιες περιπτώσεις Διεύρυνση των ορίων της υπάρχουσας γνώσης Διατύπωση προτάσεων με στόχο τη βελτίωση της εκπαίδευσης.

Κριτική της μελέτης περίπτωσης Κριτική της μελέτης περίπτωσης Η περίπτωση όχι «δείγμα», αλλά μοναδικό σύνολο Δεν είναι δυνατή η γενίκευση των αποτελεσμάτων Δεν είναι δυνατή η ανάπτυξη παιδαγωγικής θεωρίας Ωστόσο: Προώθηση της ανθρώπινης κατανόησης