Διαφοροποίηση της διδασκαλίας – Προώθηση της κριτικής σκέψης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Advertisements

Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΙΣΤΟΡΙΩΝ
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ 4ΕΤΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Ειδικά θέματα διδακτικής των Οικονομικών Συνέχεια… Μεθοδολογικές προσεγγίσεις 4 η διάλεξη.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
«Ενδυναμώνοντας την Παιδαγωγική Αυτονομία
Διδακτικοί στόχοι.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Μερικά ακόμη παραδείγματα
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Στέλλα Καραολιά Βαλεντίνα Θεοδοσίου 20 Απριλίου 2013
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
ΕΠΙΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗ:
Δημιουργία θετικής ατμόσφαιρας μάθησης Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης & Αυτοδιοίκησης Περιφερειακό Ινστιτούτο Επιμόρφωσης Θεσσαλονίκης Παπαδόπουλος Πάρης.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ-ΜΟΥΡΚΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
Μέθοδος Project Μια εναλλακτική μορφή διδασκαλίας απέναντι στην παραδοσιακή, στο μάθημα της Έκφρασης-΄Εκθεσης. Προσανατολισμός: Ανθρωπιστικός - Παιδοκεντρικός.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
Τι άλλαξε στα νέα αναλυτικά προγράμματα;. Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Ένα συνεκτικό.
Διαφοροποιημένη διδασκαλία και εναλλακτική αξιολόγηση
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ και ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ Αντωνία Παπαδάκη Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Πέλλας.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Ερωτηματική μέθοδος Η ερωτηματική μέθοδος είναι αμφίδρομη επικοινωνία Αποτελείται από δύο στοιχεία: την ερώτηση και την απάντηση Θέτει τον εκπαιδευόμενο.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
Κώστας Θεριανός, Δρ. Επιστημών της Αγωγής Το σχέδιο δράσης (project) και η σύνδεση του με την Επαγγελματική Συμβουλευτική.
Δείκτες επιτυχίας και Επάρκειας Διαφοροποίηση διδασκαλίας
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας Δρ Κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Εισαγωγή στη διδακτική μεθοδολογία
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
1ος υπό έμφαση στόχος - ΥΠΠ
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Ενότητα 2_2 Η αρχή των επιδόσεων στην κοινωνία και στο σχολείο
Επιμόρφωση Πληροφορικών Βαγγέλης Κανίδης
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ Πέτρος κλιάπης 2004.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
Αναλυτικό Πρόγραμμα Προσχολικής Αγωής
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Διαφοροποιημένη διδασκαλία και εναλλακτική αξιολόγηση
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διαφοροποίηση της διδασκαλίας – Προώθηση της κριτικής σκέψης 8o Μάθημα Διαφοροποίηση της διδασκαλίας – Προώθηση της κριτικής σκέψης

Από τι εξαρτάται η μάθηση; Τις κοινωνικο-πολιτισμικές μας ρίζες Την προσωπική μας ιστορία Την ψυχο-συναισθηματική μας διάσταση Τα κίνητρα της στιγμής και τα προσωπικά μας σχέδια Τις αξίες μας Την αυτοεικόνα μας

Ερωτήματα: Με ποιον τρόπο λειτουργούμε κατά τη διαδικασία της μάθησης και ποιες είναι οι ανάγκες του καθενός; Μπορούμε να προσεγγίσουμε μερικές ουσιώδεις τεχνικές μάθησης πάνω στα μαθήματα του σχολείου, σε πραγματικές περιστάσεις μαθήματος; Πώς θα μπορούσε ο καθένας να αναπτύξει προοδευτικά μια προσωπική στρατηγική μάθησης; Ποια είναι η λογική της οργάνωσης ενός πραγματικού σχεδίου εργασίας;

στη λογική των παιδιών; Ένα καίριο ερώτημα: Μπορούμε να μπούμε στη λογική των παιδιών;

Η επίγνωση των μαθητών ότι οι απόψεις τους διαφέρουν από εκείνες των ενηλίκων (πόσο μάλλον των δασκάλων)

Οι διαστάσεις του στυλ μάθησης (learning styles) γνωστική «φυσική» σε σχέση με σε σχέση με τη γνωστική συνθετότητα συναισθηματική τον αντιληπτικό τρόπο το χρόνο της μέρας τα στοιχεία του περ/ντος σε σχέση με το χρόνο αντίληψης τη θέση/ κίνηση του μαθητή οπτικός κιναισθητικός τη δομή του πεδίου μάθησης τις αιτίες της συμπεριφοράς ακουστικός την επιμονή την εξάρτηση από το πεδίο

Πολλαπλοί τύποι νοημοσύνης Λογικο-μαθηματική Γλωσσική Μουσική Νοημοσύνη του χώρου Οπτική Κιναισθητική – σωματική Διαπροσωπική Ενδοπροσωπική Φυσιογνωστική-οικολογική

Χαρακτηριστικά των μαθητών Ίδια ηλικία Διαφορετική ετοιμότητα μάθησης Διαφορετικά ενδιαφέροντα Διαφορετικά στυλ μάθησης Διαφορετικές εμπειρίες

Μορφές διαφορετικότητας Κοινωνικο-οικογενειακή Οικονομική Πολιτισμική Σωματική Νοητική Ψυχολογική Γνωστική Βιογραφική/σχολική

Τι συνεπάγονται τα παραπάνω ?

Τι συνεπάγονται τα παραπάνω; ετοιμότητα μάθησης ανάγκες & προσδοκίες τρόποι αντίληψης και μάθησης κώδικες επικοινωνίας ρυθμός μάθησης παρώθηση Όλα διαφορετικά

Έννοιες-κλειδιά: παρώθηση & αυτονομία μάθηση

Διαφοροποίηση της διδασκαλίας Ορισμός: Η θετική ανταπόκριση του εκπαιδευτικού στις ανάγκες του μαθητή Πρόκειται για μια φιλοσοφία σύμφωνα με την οποία οι εκπαιδευτικοί δέχονται τη διαφορετικότητα των μαθητών τους και οικοδομούν τη γνώση πάνω σε αυτήν χωρίς να ποινικοποιούν την απόκλιση από το μέσο όρο (Tomlinson, 2003)

Διαφοροποίηση της διδασκαλίας σημαίνει: Ίσες ευκαιρίες Καλά αποτελέσματα

Σκοπός των διαδικασιών διαφοροποίησης Εποικοδόμηση της γνώσης για όλους τους μαθητές Μεγιστοποίηση των κινήτρων Μεγιστοποίηση της γνωστικής και μεταγνωστικής ανάπτυξης Μεγιστοποίηση της επίδοσης Ανάπτυξη ατομικών ικανοτήτων & ενδιαφερόντων Κάλυψη των κενών μάθησης Προώθηση αυτενέργειας και πρωτοβουλίας Διευκόλυνση αυτογνωσίας Ενίσχυση της ικανότητας συνεργασίας και κοινωνικής μάθησης

Προϋποθέσεις εφαρμογής της διαφοροποίησης Προϋποθέσεις εφαρμογής της διαφοροποίησης Ο εκπαιδευτικός να έχει ξεκάθαρες ιδέες για τις έννοιες-κλειδιά του μαθήματος Όλοι οι μαθητές να αποκτούν τις πυρηνικές έννοιες που χρησιμεύουν ως βάσεις για την πρόσβαση σε άλλες γνώσεις Όλες οι εργασίες να απαιτούν την κατανόηση & εφαρμογή του νοήματος των συγκεκριμένων εννοιών Όλα τα μαθήματα να δίνουν έμφαση στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης Κουτσελίνη, 2008

Μορφές διαφοροποίησης ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΗ Χώρου Σκοπού – στόχων Οργάνωσης της τάξης Περιεχομένου Εναλλακτικών μεθόδων Διδακτικών ασκήσεων & υλικών Ρυθμού μαθήματος Τελικού αποτελέσματος & προϊόντος Αριθμού ασκήσεων Επικοινωνίας εκπαιδευτικού-μαθητών Έκτασης υλικών – ύλης Αλληλεπίδρασης εκπαιδευτικού-μαθητών Μέσων Ανατροφοδότησης Αριθμού δραστηριοτήτων Εναλλακτικών τρόπων αξιολόγησης Κουτσελίνη, 2008 : 52

Είδη διαφοροποίησης Ως προς Τους μαθησιακούς στόχους Το περιεχόμενο (ποσότητα & ποιότητα ύλης) Τις μεθόδους διδασκαλίας Τις δραστηριότητες Το ρυθμό διδασκαλίας Την ανατροφοδότηση Το περιβάλλον Τη συμμετοχή των μαθητών Τα αποτελέσματα/προϊόντα της μάθησης Την αξιολόγηση

Διαφοροποίηση της διδασκαλίας και διαμορφωτική αξιολόγηση Διαφοροποίηση της διδασκαλίας και διαμορφωτική αξιολόγηση Ιεράρχηση των δραστηριοτήτων στην τάξη Κάλυψη κενών των μαθητών σε γνώσεις, στάσεις, δεξιότητες, τρόπους σκέψης Τήρηση αρχείων με την πρόοδο του κάθε μαθητή Χρήση ερωτηματολογίων, συνεντεύξεων, συζητήσεων Βίωση εμπειριών επιτυχίας μέσα στην αίθουσα Διαφοροποίηση στις κατ’ οίκον εργασίες

Χαρακτηριστικά της ευέλικτης διδασκαλίας Χαρακτηριστικά της ευέλικτης διδασκαλίας Εκτεταμένοι διάλογοι Διαπροσωπικές σχέσεις Ποικίλα ερεθίσματα Πολλές επιλογές Μειωμένη εποπτεία Επίδειξη φροντίδας και προσοχής Αποφασίζουν οι μαθητές Λιγότερες εντολές, περισσότερες εκφράσεις αποδοχής (Έρευνα Resnick, 1972)

Τρόποι μεγιστοποίησης της απόδοσης του μαθητή Τρόποι μεγιστοποίησης της απόδοσης του μαθητή Δημιουργία θερμού κλίματος (climate). Προσφορά αυξανόμενης ανατροφοδότησης (feedback). Διδασκαλία υλικού προοδευτικά αυξανόμενης δυσκολίας (input). Προσφορά περισσότερων ευκαιριών να απαντούν και να θέτουν ερωτήσεις (output). (Good & Brophy 1994: 95)

Παράγοντες διαχείρισης της μικτής τάξης Παράγοντες διαχείρισης της μικτής τάξης Θετικό κλίμα Διευθέτηση του χώρου Ανάπτυξη προσδοκιών Ανάπτυξη κινήτρων μάθησης Αξιοποίηση πολλαπλής νοημοσύνης Σαφής καθορισμός διδακτικών στόχων Ποικίλες νοηματοδοτήσεις στους κώδικες επικοινωνίας Κινητοποίηση όλων των μαθητών να μιλήσουν

Ανάπτυξη εσωτερικών κινήτρων Προσαρμογή στα ενδιαφέροντα των μαθητών Στοιχεία νέα/ποικίλα (σε μορφή, περιεχόμενο, μέσα κ.λπ.). Ευκαιρίες επιλογής Ευκαιρίες για ενεργό απόκριση των μαθητών Ευκαιρίες για αλληλεπίδραση Παιγνιώδη χαρακτηριστικά σε ασκήσεις

Να έχουμε στο νου: Τα προφανή δεν είναι πάντα προφανή Για τη συγκράτηση ενός κανόνα, προαπαιτείται η συγκρότησή του Μαθαίνουμε (όπως και διδάσκουμε) διαφορετικά Θετική η συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών Σκόπιμα τα σχέδια εργασίας, οι προσωπικές εργασίες των μαθητών, οι ομαδικές εργασίες, η διαφορετική αντιμετώπιση προβλημάτων  

Παιδαγωγικοί και διδακτικοί χειρισμοί (Ι) Διατύπωση των στόχων του μαθήματος στους μαθητές Έμφαση σε συνεργατικούς και όχι σε ατομικούς ή ανταγωνιστικούς στόχους Εταιρική εργασία (οι μαθητές ανά δύο) Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία (οι μαθητές σε ομάδες;) Εργασία των μαθητών σε κύκλο, σε πέταλο ή σε δύο κύκλους Συλλογική μορφή διδασκαλίας (συγχρόνως δύο ή περισσότεροι εκπαιδευτικοί) Έκφραση θετικών προσδοκιών για τη συμπεριφορά και την επίδοση των μαθητών Ανατροφοδότηση των μαθητών για τη δουλειά τους (έπαινος, επιβράβευση, προσωπική κριτική) Διδασκαλία γνωστικών αντικειμένων βάσει προοδευτικά αυξανόμενης δυσκολίας Δημιουργία πολλών ευκαιριών για απόκριση και θέση ερωτήσεων από τους μαθητές

Παιδαγωγικοί και διδακτικοί χειρισμοί (ΙΙ) Υιοθέτηση παιδοκεντρικής (και όχι θεματοκεντρικής) προσέγγισης στη διδασκαλία Εισαγωγή παιγνιωδών χαρακτηριστικών σε ασκήσεις του μαθήματος Δημιουργία και αξιοποίηση χιουμοριστικών περιστάσεων Αξιοποίηση εικόνων, σχημάτων, διαγραμμάτων, κόμικς κ.λπ. Δημιουργία ευκαιριών για επίλυση προβληματικών καταστάσεων από τους μαθητές Ανάπτυξη σχεδίου συνεργατικής έρευνας (project) Συμμετοχή των παιδιών σε παιχνίδια ρόλων, προσομοιώσεις, ιστορίες με ανοιχτό τέλος Δημιουργία περιστάσεων βιωματικής μάθησης Ανάπτυξη ποικίλων τύπων νοημοσύνης (οπτικής, χωρικής, συναισθηματικής, κοινωνικής κ.λπ.) Διαθεματική προσέγγιση στη διδασκαλία

Το μετανεωτερικό παράδειγμα της διδασκαλίας Συνεργασία και αλληλόδραση Ανταλλαγή και αναδημιουργία ιδεών Συγκειμενικές προσεγγίσεις Έρευνα δράσης, αναστοχασμός και διάδραση Οικοδόμηση της γνώσης Διδασκαλία: συμμετοχική διαδικασία λήψης αποφάσεων Από την πληροφορία → στη συγκρότηση βιοθεωρίας και κοσμοθεωρίας Από την καλλιέργεια δεξιοτήτων → στην οντολογική, γνωσιολογική και ηθική ανάπτυξη κοινωνικών υποκειμένων Από τη χειραγώγηση → στη χειραφέτηση

Κριτική Σκέψη και διδασκαλία

Διαστάσεις των ανώτερων νοητικών λειτουργιών Διαστάσεις των ανώτερων νοητικών λειτουργιών Κριτική σκέψη Διατύπωση κρίσεων Δημιουργική σκέψη

Γνωστικοί επιστήμονες Κριτική σκέψη Γνωστικοί επιστήμονες Φιλόσοφοι Παιδαγωγοί Ψυχολόγοι Είναι δυνατή μια κοινή γλώσσα;

Κριτική σκέψη Ορισμοί: Γνωστικές στρατηγικές προσανατολισμένες σε ένα επιθυμητό αποτέλεσμα Λογική και στοχαστική σκέψη πάνω στο τι να πιστέψουμε και τι να κάνουμε Λειτουργικό παράδειγμα υψηλών νοητικών εργασιών που μας εγγυάται έγκυρους και αξιόπιστους ελέγχους Ο χρόνος που αναλώνουμε ανάμεσα στο «βλέπω κάτι» και στο «ξέρω τι να κάνω με αυτό»

Σε τι χρειάζεται μια ταξινομία; Τοποθέτηση εννοιών σε μια σειρά Εύκολη μάθηση και ανάκληση Κατανόηση δομής Θεμέλιο για νέα γνώση

Ταξινομία κριτικής σκέψης (Ι) Στάσεις: Αναζητώ αιτίες, πληροφορίες, αξιόπιστες πηγές κ.λπ Παίρνω υπόψη το γενικό πλαίσιο Κρατώ στη σκέψη μου την ουσία ή τα πιο σχετικά Ψάχνω εναλλακτικές λύσεις Είμαι «ανοιχτός» Αλλάζω στάση όταν υπάρχουν αρκετές αποδείξεις κ.λπ. (Εnnis 1987)

Ταξινομία κριτικής σκέψης (ΙI) Ικανότητες/ δεξιότητες: Αποσαφηνίζω ερωτήματα, αναλύω επιχειρήματα Ρωτώ και απαντώ σε διευκρινιστικές ερωτήσεις Κρίνω την αξιοπιστία μιας πηγής Κάνω παρατηρήσεις και ασκώ κριτική Κάνω επαγωγικούς, παραγωγικούς και αναλογικούς συλλογισμούς Δίνω ορισμούς σε όρους, βγάζω συμπεράσματα Παίρνω αποφάσεις, αλληλεπιδρώ με τους άλλους κ.λπ. (Εnnis 1987)

Τα συστατικά στοιχεία της κριτικής σκέψης κατά Sternberg Συστατικά μεταγνώσης (σχεδιασμός, παρακολούθηση και αξιολόγηση μιας διαδικασίας) 2. Συστατικά εκτέλεσης (κωδικοποίηση, συνδυασμός και σύγκριση, απόκριση) 3. Συστατικά προσέγγισης και αξιοποίησης της γνώσης (επιλεκτική κωδικοποίηση, συνδυασμός και σύγκριση)

Kριτική σκέψη κατά Halpern (I) Το πλαίσιο Σκέψη Κατευθυνόμενη Μη κατευθυνόμενη Όνειρα της μέρας ή της νύχτας Περιπτώσεις ασθένειας Κριτική σκέψη συνήθειες επιθυμίες προλήψεις

Kριτική σκέψη κατά Halpern (IΙ) Δεξιότητες Υψηλές νοητικές λειτουργίες (higher order cognitive skills) Χαρακτηριστικά: Είναι (ανα)στοχαστικές εμπεριέχουν κρίση (judgement), ανάλυση, σύνθεση δεν είναι μηχανιστικές είναι ευαίσθητες στο περιεχόμενο είναι αυτορυθμιζόμενες

Kριτική σκέψη κατά Halpern (IΙI) Δεξιότητες 5 Κατηγορίες: Δεξιότητες λεκτικής αιτιολόγησης Δεξιότητες ανάλυσης επιχειρημάτων Δεξιότητες ελέγχου υποθέσεων Χρήση πιθανοτήτων (αβεβαιότητα) Δεξιότητες λήψης αποφάσεων και επίλυσης προβλημάτων

Επιμέρους γνωστικές διαδικασίες στη διάρκεια του μαθήματος Εστιασμός Συλλογή πληροφοριών Απομνημόνευση Οργάνωση Ανάλυση Γενίκευση Ενιαιοποίηση (integrating) Αξιολόγηση

Δημιουργική σκέψη Χαρακτηριστικά: Η λύση είναι ασυνήθιστη και υψηλής αποτελεσματικότητας Γενικεύονται εναλλακτικές λύσεις και αναπροσδιορίζονται προβλήματα και στόχοι Προκύπτουν λύσεις καινοτόμες και χρήσιμες

Προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης Η διάθεση του υποκειμένου να χρησιμοποιήσει τις δεξιότητες Η ανάπτυξη μιας διαδικασίας μεταγνωστικής παρακολούθησης* από το υποκείμενο Η ικανότητα του υποκειμένου να αναγνωρίζει πότε μια συγκεκριμένη δεξιότητα είναι χρήσιμη. * Μεταγνώση: τι ξέρουμε για το πώς σκεφτόμαστε και θυμόμαστε και για τον τρόπο που χρησιμοποιούμε αυτήν τη γνώση

- Ευκαιρίες ανάπτυξης κριτικής σκέψης στο μάθημα; - Περιβάλλοντα μάθησης; - Μορφές διδασκαλίας;