ΟΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Ο διδακτικός στόχος που θέτει ο εκπαιδευτικός είναι μια δήλωση πρόθεσης που περιγράφει το αναμενόμενο μαθησιακό αποτέλεσμα μετά από μια ενέργεια/εργασία. Ταξινόμηση των στόχων Bloom et al. (1956)
Ο εκπαιδευτικός θα πρέπει : ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Ο εκπαιδευτικός θα πρέπει : Nα διατυπώσει ρητά, με ευκρίνεια και σαφήνεια ένα στόχο από την αρχή Γιατί; ΝΑΙ ΟΧΙ Διαφάνεια ασάφεια-αυθαιρεσία Επικοινωνία (ΚΜ). Προς αποφυγή συγχύσεων ανάμεσα στους γενικούς σκοπούς και τους πραγματικούς διδακτικούς στόχους.
Οι διδακτικοί στόχοι και η αποτελεσματική αξιοποίησή τους – Αξιολογείται αρχικά ο βαθμός κατάκτησης της προηγούμενης γνώσης. – Αναγνωρίζεται η νέα γνώση ή το νέο επίπεδο κατάκτησής της. – Διαμορφώνεται πιο αποτελεσματικά ο τρόπος κάθετης διασύνδεσης και κατάκτησης της γνώσης. – Διασυνδέεται το γνωσιακό μέρος της μάθησης με άλλες εκφάνσεις των δεξιοτήτων που πρέπει να καλλιεργούνται ιεραρχικά στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση
Α. Προκαταρκτική προετοιμασία-σχεδιασμός κατά την αρχή της σχολικής χρονιάς 1. Κατανόηση του γενικού μέρους του ΔΕΠΠΣ. 2. Κατανόηση των ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ των μαθημάτων της τάξης στην οποία διδάσκει. 3. Κατανόηση του ΔΕΠΠΣ του μαθήματος της ΜτΠ για όλες τις τάξεις, αλλά και των αντίστοιχων αναφορών του ΒτΕ. 4. Κατανόηση και σχεδιασμός προσαρμογής στις μαθησιακές συνθήκες του σχολείου και της τάξης.
Β. Προετοιμασία Ενότητας, Κεφαλαίου και εξειδίκευση στόχων 1. Κατανόηση των στόχων του ΑΠΣ του συγκεκριμένου μαθήματος για την Ενότητα και το Κεφάλαιο που θα διδαχθεί 2. Εξειδίκευση των στόχων από τον εκπαιδευτικό. 3 Κατανόηση και κατάλληλη προσαρμογή της μεθοδολογικής προσέγγισης των στόχων.
Δ. Προτεινόμενες διαθεματικές διασυνδέσεις 1 Δ. Προτεινόμενες διαθεματικές διασυνδέσεις 1. Ενδεικτικές τεχνικές και προτάσεις διαθεματικών διασυνδέσεων. 2. Αξιοποίηση του «πολυγώνου» προεκτάσεων και διασυνδέσεων με «όχημα» ορισμένες θεμελιώδεις διαθεματικές έννοιες. Γ. Υλοποίηση Δ-Μ-Α 1. Έναρξη και διαρκής υποστήριξη της Δ-Μ-Α. 2. Υλοποίηση της «Μελέτης πεδίου» και ο ρόλος της διαμορφωτικής αξιολόγησης. 3. Αξιοποίηση κειμένων/δραστηριοτήτων για aνακεφαλαίωση και εμπέδωση – Διαμορφωτική και Tελική αξιολόγηση.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΩΝ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΕΩΝ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΩΝ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΕΩΝ Σύνδεση θεμάτων με στοιχεία της καθημερινής ζωής Συσχέτιση των νέων γνώσεων με προηγούμενες Σύνδεση μεμονωμένων γνώσεων (περιστασιακά) με προϋπάρχουσες Συνεχής επανατοποθέτηση των περιεχομένων στο ευρύτερο πλαίσιό τους Διαθεματικές διασυνδέσεις με γνώσεις από άλλα μαθήματα Χρήση ποικιλίας μεθοδολογιών (συζήτηση, έρευνα πεδίου, έρευνα πηγών) 8. Ανάπτυξη του πνεύματος σύνθεσης
Δ-Μ-Α και διαθεματικές προεκτάσεις και διασυνδέσεις στον κάθετο και οριζόντιο άξονα Ορισμένες όμοιες προεκτάσεις μπορεί να γίνουν και μέσω διαφορετικών εννοιών. Ο κάθε εκπαιδευτικός θα επιλέγει κάθε φορά έναν περιορισμένο αριθμό προεκτάσεων-διασυνδέσεων και θα επιχειρεί μια περιληπτική «πανοραμική» ως ένα βαθμό αναφορά των δυνατών διασυνδέσεων. ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΜΑΘΗ ΜΑΤΙΚΑ ΓΛΩΣΣΑ ΙΣΤΟ ΡΙΑ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ
Πολυπρισματικό σχήμα προεκτάσεων και διασυνδέσεων με «όχημα» ορισμένες θεμελιώδεις διαθεματικές έννοιες και με μορφή «πολυγώνου». ΣΥΣΤΗΜΑ Μέσα Μαζικής Μεταφοράς Το πολιτικό σύστημα της Δημοκρατίας Συστήματα σε άλλες επιστήμες, λ.χ. Μαθηματικά, Φυσικά, Κοινωνιολογία Η κοινότητά μας/ Το σχολείο μας Το σώμα μας ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ Γενική ευαισθητοποίηση του μαθητή, αυριανού πολίτη Εθελοντισμός λ.χ. για δεντροφύτευση Οικολογικά παιδεία, αξίες Οικονομία φυσικών πόρων (νερού λ.χ.) Σεβασμός φυσικού περιβάλλοντος (το πράσινο στις πόλεις) ΟΜΟΙΟΤΗΤΑ-ΔΙΑΦΟΡΑ Χερσαία- Θαλάσσια-Ορεινά οικοσυστήματα Υγροβιότοποι- Έρημοι Στέρεα- υγρά- αέρια στοιχεία ή διαφανή- αδιαφανή υλικά Τροπικό- εύκρατο κλίμα Ανακύκλωση- Απορρίμματα ΧΩΡΟΣ-ΧΡΟΝΟΣ Ανθρωπογενείς επιπτώσεις στο περιβάλλον Μια περιοχή (Πάρνηθα λ.χ. ή Ηλεία- η Ολυμπία) πριν και μετά μια καταστροφή (λ.χ.την πυρκαγιά) Διατροφή “ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑ” ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ Τροφικές αλυσίδες Βιομηχανική επιβάρυνση του περιβάλλοντος Κακοδιαχείριση – Πτώχευση περιβάλλοντος Υγεία, υπερκατανάλωση Αφανισμός ειδών- απορύθμιση οικοσυστήματος ΜΟΝΑΔΑ- ΣΥΝΟΛΟ Μοναχικά ζώα-Αγελαία ζώα (λύκοι- φίδια) Θάλασσα-Ποτάμια Πιστοί – Εκκλησία – Ατομική-Συλλογική προσπάθεια Βασίλισσα-μέλισσα-Κυψέλη Δέντρο- Δάσος ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ Συντονισμένες δράσεις προστασίας της φύσης, ΜΜΕ Συνεργασία λ.χ. με άλλες τάξεις ή σχολεία Αλληλεπίδραση έμβιων όντων και άβιων στοιχείων- αλληλεπιδράσεις ανθρώπων Ενημέρωση υπευθύνων ενός περιβαλλοντικού προβλήματος Σχετικοί Οργανισμοί ΜΕΤΑΒΟΛΗ Αλλαγές στη ζωή στον πλανήτη μας Ξηρασία, πλημμύρες, ο κύκλος του νερού Ρύπανση περιβάλλοντος Κλιματική μεταβολή, μεταβολή θερμοκρασίας Ανάπτυξη ενός φυτού ή ζώου
Δ-Μ-Α και διαθεματικές προεκτάσεις και διασυνδέσεις στον κάθετο και οριζόντιο άξονα
Δ-Μ-Α και διαθεματικές προεκτάσεις και διασυνδέσεις
Δ-Μ-Α και διαθεματικές προεκτάσεις και διασυνδέσεις
Δ-Μ-Α και διαθεματικές προεκτάσεις και διασυνδέσεις
Δ-Μ-Α και διαθεματικές προεκτάσεις και διασυνδέσεις
Δ-Μ-Α και διαθεματικές προεκτάσεις και διασυνδέσεις
Δ-Μ-Α και διαθεματικές προεκτάσεις και διασυνδέσεις
Δ-Μ-Α και διαθεματικές προεκτάσεις και διασυνδέσεις