ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ
Δραστηριότητα 1 1. Ποιες είναι οι προσδοκίες σας από αυτό το Σεμινάριο; 2. Ποιες είναι οι γνώσεις και οι ικανότητες τις οποίες ήδη έχετε και μπορείτε να μοιραστείτε με τους υπόλοιπους εκπαιδευόμενους και τον εκπαιδευτή κατά τη διάρκεια του προγράμματος;
3. Ποιες είναι οι σημαντικότερες δυσκολίες που συναντάτε ως ενήλικες εκπαιδευόμενοι; 4. Ποιες νέες γνώσεις και ικανότητες θα θέλατε να αποκτήσετε από τη συμμετοχή σας στο πρόγραμμα;
Η Εναρκτήρια Συνάντηση ενός Προγράμματος Εκπαίδευσης Ενηλίκων Στόχοι Εναρκτήριας Συνάντησης: Η οικοδόμηση πνεύματος ομάδας Η συζήτηση για το πρόγραμμα Η προσαρμογή του προγράμματος στις ανάγκες των εκπαιδευόμενων και η δέσμευσή τους ότι θα το παρακολουθήσουν δημιουργικά
Αναμενόμενα αποτελέσματα της Εναρκτήριας Συνάντησης Αλληλογνωριμία των εκπαιδευόμενων Ενημέρωση εκπαιδευόμενων για το πρόγραμμα Ο ρόλος του εκπαιδευτή στο πρόγραμμα Διερεύνηση του επιπέδου των σχετικών εμπειριών, γνώσεων και ικανοτήτων των εκπαιδευόμενων σχετικά με το πρόγραμμα
Διαπίστωση των στάσεων και διαθέσεων των εκπαιδευόμενων απέναντι στο πρόγραμμα Διαπραγμάτευση και Διαμόρφωση Εκπαιδευτικού Συμβολαίου
Ενημέρωση για το Πρόγραμμα του Σεμιναρίου- Εκπαιδευτικό Συμβόλαιο 1. Το πεδίο της Εκπαίδευσης Ενηλίκων Εναρκτήρια Συνάντηση Χαρακτηριστικά εκπαιδευόμενων ενηλίκων- Προϋποθέσεις αποτελεσματικής μάθησης ενηλίκων Προσόντα Εκπαιδευτή Ενηλίκων Θεωρίες Μάθησης Ενηλίκων Νόμος 3879/2010 άρθρο 2
2. Προγράμματα εκπαίδευσης ενηλίκων Σχεδιασμός εκπαιδευτικού προγράμματος – διδακτικής ενότητας- μικροδιδασκαλίας Εκπαιδευτικές τεχνικές και συνδυασμός αυτών Παρουσίαση μικροδιδασκαλίας Αξιολόγηση Προγραμμάτων
3. Αξιοποίηση της Ομάδας στην Εκπαίδευση Ενηλίκων Ορισμός και χαρακτηριστικά της ομάδας Η δομή και λειτουργία της ομάδας Η επικοινωνία στην ομάδα
4. Η Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση Σχέσεις διδασκόντων- διδασκομένων Το εκπαιδευτικό υλικό και οι νέες τεχνολογίες
Χαρακτηριστικά των Εκπαιδευόμενων Ενηλίκων Έρχονται στην εκπαίδευση με συγκεκριμένους στόχους Έχουν ευρύτερο και διαφορετικό φάσμα εμπειριών από τους ανήλικες Έχουν αποκρυσταλλώσει τους προτιμώμενους τρόπους μάθησης Έχουν τάση για ενεργητική συμμετοχή
Αντιμετωπίζουν εμπόδια στη μάθηση που οφείλονται σε: Κακή οργάνωση της μαθησιακής διαδικασίας Κοινωνικές- οικογενειακές υποχρεώσεις και καθήκοντα Εσωτερικά εμπόδια, όπως: προσκόλληση σε προϋπάρχουσες γνώσεις και αξίες, ψυχολογικοί παράγοντες (χαμηλή αυτοεκτίμηση, έλλειψη αυτοπεποίθησης, άγχος για ανταπόκριση στο πρόγραμμα)
Αναπτύσσουν μηχανισμούς άμυνας και παραίτησης, ώστε: Να μην αμφισβητηθούν οι απόψεις και τα πιστεύω τους Να μην αλλάξουν οι συνήθειες και τα στερεότυπά τους Να μην αποδέχονται αυτά που λέει και προτείνει ο εκπαιδευτής
Προϋποθέσεις Αποτελεσματικής Μάθησης Η εκπαίδευση έχει εθελοντικό χαρακτήρα Αποσαφηνίζονται οι εκπαιδευτικοί στόχοι του εκπαιδευτικού προγράμματος Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι τέλεια οργανωμένο σε όλα τα επίπεδα
Το περιεχόμενο του προγράμματος έχει άμεση σχέση με τις ανάγκες και τις εμπειρίες των εκπαιδευομένων Λαμβάνονται υπόψη οι προτιμώμενοι τρόποι μάθησής τους Ενθαρρύνεται σταδιακά η ενεργητική συμμετοχή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία
Διερευνώνται τα εμπόδια στη μάθηση που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευόμενοι καθώς και οι τρόποι υπέρβασής τους Διαμορφώνεται μαθησιακό κλίμα που χαρακτηρίζεται από ουσιαστική επικοινωνία, συνεργατικό πνεύμα και αμοιβαίο σεβασμό
Δραστηριότητα 2 Θυμηθείτε μια εναρκτήρια συνάντηση (στο Πανεπιστήμιο ή σε κάποιο πρόγραμμα εκπαίδευσης ενηλίκων), που είχατε την αίσθηση ότι ήταν ικανοποιητική. Περιγράψτε αυτή τη συνάντηση (πότε και που συνέβη, ποιοι συμμετείχαν / ποια ήταν τα χαρακτηριστικά τους, τι ακριβώς συνέβη).
Ποια συγκεκριμένα στοιχεία αυτής της συνάντησης σας προσέφεραν αυτή την ικανοποίηση; Ποιες προϋποθέσεις αποτελεσματικής μάθησης καλύφθηκαν σε εκείνη τη συνάντηση; Τεκμηριώστε το.
(Εάν δεν θυμάστε κάποια ικανοποιητική εναρκτήρια συνάντηση, περιγράψτε μια μη ικανοποιητική (πότε και που συνέβη, ποιοι συμμετείχαν / ποια ήταν τα χαρακτηριστικά τους, τι ακριβώς συνέβη). Ποια συγκεκριμένα στοιχεία αυτής της συνάντησης την καθιστούσαν μη ικανοποιητική. Ποιες προϋποθέσεις αποτελεσματικής μάθησης παραβιάζονταν; Τεκμηριώστε το.