Είδη επιχειρήσεων
Τα μονοπάτια της επιχειρηματικότητας Δημιουργία και ανάπτυξη νέας επιχείρησης. Κληρονομιά επιχείρησης. Εξασφάλιση δικαιωμάτων δικαιόχρησης. Εξαγορά υφιστάμενης επιχείρησης. Απόκτηση δικαιωμάτων χρήσης τεχνολογίας.
Τα μονοπάτια της επιχειρηματικότητας (συνέχεια) Επιχειρηματικές παράμετροι Δημιουργία νέας επιχείρησης Εξαγορά υφιστάμενης επιχείρησης Εξασφάλιση δικαιωμάτων δικαιόχρησης Εξασφάλιση δικαιωμάτων χρήσης τεχνολογίας Πελάτες Δεν υπάρχουν Υφίστανται Δεν υπάρχουν – Ενδεχόμενη προσέλκυση πελατών λόγω αναγνωρισιμότητας Θέση Απαιτείται Υφίσταται Ενδεχόμενη υποστήριξη δικαιοπάροχου Διοικητικός έλεγχος Ιδιοκτήτης Ιδιοκτήτης (εντός του πλαισίου που καθορίζει η σύμβαση) Ιδιοκτήτης (εντός συμφωνημένου πλαισίου) Λειτουργικός έλεγχος Μάρκετινγκ Υφίσταται (+/-) Ενδεχόμενη υποστήριξη – καθορισμός πλαισίου από δικαιοπάροχο Φήμη Δεν υπάρχει Εάν δεν υπήρχε, δεν θα είχε νόημα η δικαιόχρηση Ενδέχεται να υπάρχει Καταβολή δικαιωμάτων/τελών Δεν συνηθίζεται Ενδέχεται να απαιτηθεί Συνεχής Είναι πιθανή Χρηματοδότηση Ενδεχομένως να παρέχεται από τον προηγούμενο ιδιοκτήτη
Είδη επιχειρήσεων Ποντίκια: Μικρές επιχειρήσεις που δεν μεγαλώνουν. Εδώ κατατάσσεται η μεγάλη μάζα των ΜΜΕ. Ελέφαντες: Μεγάλες κυρίαρχες επιχειρήσεις που απασχολούν πολύ προσωπικό αλλά προσφέρουν λίγες νέες θέσεις εργασίας. Συχνά αναζητούν υπεραξίες σε αναπτυσσόμενες χώρες. Γαζέλες: Μειοψηφία μικρών δυναμικών επιχειρήσεων που δημιουργούν μεγάλο αριθμό νέων θέσεων εργασίας. Σύμφωνα με τον ορισμό του ΟΟΣΑ (2002), απαιτείται ανάπτυξη τουλάχιστον 20% ετησίως σε ορίζοντα 3ετίας. Η ανάπτυξη μπορεί να μετρηθεί είτε με την αύξηση του αριθμού των εργαζομένων, είτε με τη μεγέθυνση του κύκλου εργασιών. Γορίλλες: Πρώην γαζέλες που αναπτυχθεί και έχουν επιφέρει ανατροπές στο επιχειρηματικό κατεστημένο (Facebook, Google). Ορισμένοι θεωρητικοί (Henrekson, 2005) υποστηρίζουν ότι οι αυτοαπασχολούμενοι και όσοι ιδρύουν ΜΜΕ δεν είναι πραγματικοί επιχειρηματίες, επειδή δεν έχουν τη φιλοδοξία να επεκταθούν. Οι επιχειρήσεις που αναπτύσσονται γρήγορα έχουν ιδιαίτερη σημασία για την εθνική οικονομία. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Nokia, που συνέβαλε σημαντικά στην έξοδο της Φινλανδικής οικονομίας από την οικονομική κρίση που είχε περιπέσει έπειτα από την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης κατά τη δεκαετία του 90. Με την εξάπλωση των τεχνολογιών της πληροφορικής και των επικοινωνιών οι επιχειρήσεις αναπτύσσονται με πολύ ταχύτερους ρυθμούς από ότι στο παρελθόν. Πολλοί επιχειρηματικοί κολοσσοί είναι σχετικά νέοι σε ηλικία (Amazon, Google, Microsoft, Facebook κλπ).
υψηλές συγκεντρώσεις επιχειρήσεων τύπου γαζέλας απαντώνται στις χώρες της Αν. Ευρώπης (Βουλγαρία, Ρουμανία) λόγω του χαμηλού κόστους. Γαζέλες επίσης αναφύονται σε νέους κλάδους της βιομηχανίας και των υπηρεσιών, δεδομένου ότι εκεί υπάρχουν μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης και ανοιχτά μερίδια αγοράς. συχνά οι ίδιες οι γαζέλες δημιουργούν νέες αγορές προϊόντων και υπηρεσιών (Facebook, Amazon Οι γαζέλες δεν έχουν προδιαγεγραμμένη πορεία. Μερικές εξελίσσονται σε γορίλλες, ενώ άλλες ΜΜΕ λειτουργούν σαν γαζέλες για ένα χρονικό διάστημα και μετά σταματά η ανάπτυξή τους. Ασάφεια επίσης επικρατεί σχετικά με τους κλάδους όπου ακμάζουν οι γαζέλες. Από έρευνα σε Φινλανδικές επιχειρήσεις διαπιστώθηκε ότι πέρα από τη Nokia, οι γαζέλες στον κλάδο των επικοινωνιών ήσαν ελάχιστες, αντίθετα εντοπίστηκαν αρκετές στο εμπόριο και τις υπηρεσίες. Στη Ν. Κορέα γαζέλες εντοπίστηκαν κυρίως σε κλάδους χαμηλής τεχνολογίας. Η καινοτομία των επιχειρήσεων αυτού του τύπου αφορά όλες τις λειτουργίες της επιχείρησης (διανομή, οργάνωση, ποιότητα εξυπηρέτησης κλπ).