ΚΑΤΕΣΤΡΑΜΜΕΝΟ ΜΟΥΣΕΙΟ Ένα σενάριο με θέμα την Τέχνη από την Εποχή του Χαλκού μέχρι τα Ελληνιστικά χρόνια με τη χρήση του Minecraft και του Google Docs Γιώργος Μπαλτατζής Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων βασισμένων στις Ψηφιακές Τεχνολογίες ΘΕΠΑΕΕ 11 Ιουλίου 2016
ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΕΣ Παιχνίδι με «σενάριο» Αυθεντικό πρόβλημα Μια ομάδα ερευνητών ανακαλύπτει ένα κατεστραμμένο μουσείο, άγνωστης προέλευσης, το οποίο θέλει να αποκαταστήσει. Οι μαθητές θα μπουν στο ρόλο της ομάδας των ερευνητών και θα αναλάβουν: να εξερευνήσουν το μουσείο, να ερευνήσουν τα εκθέματα, να βρουν τι είδους μουσείο ήταν να το ανακατασκευάσουν, ώστε να είναι προσιτό για παιδιά. να φτιάξουν από κοινού ένα κείμενο ξενάγησης στο μουσείο Παιχνίδι με «σενάριο» Αυθεντικό πρόβλημα Έρευνα και εφαρμογή γνώσεων στην πράξη Συνεργασία σε ομάδες, κοινό παραγόμενο για ολόκληρη την τάξη Σύνδεση με τη Γλώσσα
ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΑ Μοντέλο μουσείου και αυθεντικά ζητήματα διαχείρισής του Τροποποίηση – μαστόρεμα Έρευνα από πηγές – εφαρμογή γνώσεων Επιλεκτική εστίαση σε πτυχές του κειμένου με το Google Docs Επικοινωνία και συνεργασία – κοινά παραγόμενα: Ανακατασκευασμένο μουσείο Κείμενο ξενάγησης
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΝΟΡΧΗΣΤΡΩΣΗ ΕΡΓΑΛΕΙΑ Βασικές γνώσεις για τους πολιτισμούς Βασικές γνώσεις για τη θεματολογία και τις τεχνοτροπίες της τέχνης κάθε πολιτισμού Επαρκής εξοικείωση με τα ψηφιακά εργαλεία Minecraft και Google Docs Εξοικείωση με την πλοήγηση στο διαδίκτυο Εξοικείωση σε συνεργατικές δραστηριότητες και ανοιχτά ερωτήματα Οι μαθητές λειτουργούν αυτόνομα και συνεργατικά Εκπαιδευτικός ως οργανωτής Συνεργασία αντί για ανταγωνισμό Ομάδες 3 ατόμων Ατομική συνεισφορά, συλλογική ευθύνη Διάταξη σε σχήμα Π Minecraft Google Docs browser (συγκεκριμένες πηγές) προβολέας Διαδραστικό σχολικό βιβλίο Αρχαίας Ιστορίας Α’ Γυμνασίου
ΦΑΣΗ 1Η: ΕΙΣΑΓΩΓΗ Αφόρμηση: καταστροφή αρχαίας πόλης Παλμύρας (2015) Αφόρμηση: καταστροφή αρχαίας πόλης Παλμύρας (2015) «Σενάριο» παιχνιδιού – δραστηριοτήτων Συζήτηση για τα στοιχεία ενός μουσείου (ταξινόμηση και περιγραφές εκθεμάτων, ξεναγήσεις) και παραδείγματα Πρώτη οπτική επαφή με το κατεστραμμένο μουσείο σωστές απαντήσεις εμπειρίες και διάλογος
ΦΑΣΗ 2Η: ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ Συμπλήρωση φύλλου εργασίας στο ρόλο ερευνητικών ομάδων: Περιγραφή κατάστασης μουσείου Είδος μουσείου Τρόπος διαρρύθμισης εκθεμάτων ιδέες για αποκατάσταση του μουσείου [problem-based learning] περιγραφή εκθεμάτων – υποθέσεις για την προέλευσή τους Οι δραστηριότητες είναι ενσωματωμένες στο «σενάριο» του παιχνιδιού [game- based learning]
ΦΑΣΗ 3Η: ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ Συζήτηση πάνω στις απαντήσεις κάθε ομάδας Προτάσεις για την ανακατασκευή του μουσείου (τρόπος ταξινόμησης των εκθεμάτων) [constructionism] Συμπεράσματα για το είδος του μουσείου [problem-based learning]
ΦΑΣΗ 4Η: ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΤΑ ΕΚΘΕΜΑΤΑ Κάθε ομάδα αναλαμβάνει συγκεκριμένα εκθέματα Αναζήτηση πληροφοριών για τα εκθέματα σε συγκεκριμένες πηγές Στόχος η δημιουργία επιγραφών που να περιγράφουν τα εκθέματα [game-based learning, constructionism, problem-based learning] Επιβεβαίωση ή απόρριψη αρχικών υποθέσεων [constructionism] Τα κείμενα να είναι σύντομα, περιεκτικά και να απευθύνονται σε παιδιά (αποφεύγεται το copy-paste) Έμφαση στο περιεχόμενο και το ύφος
ΦΑΣΗ 5Η: ΑΝΑΚΑΤΑΣΚΕΥΗ Εφαρμογή αποφάσεων: επιδιόρθωση μουσείου, αλλαγή διαρρύθμισης εκθεμάτων, δημιουργία επιγραφών Συνεργασία ολόκληρης της τάξης [constructionism] Κοινό παραγόμενο [constructionism] Τροποποίηση και παραγωγή νοημάτων [constructionism] fun [game-based learning] Επίλυση προβλήματος στην πράξη [problem-based learning]
ΦΑΣΗ 6Η: ΚΕΙΜΕΝΟ ΞΕΝΑΓΗΣΗΣ Εμπειρίες από ξεναγήσεις Καθορισμός διαδρομής ξεναγού Κάθε ομάδα γράφει μια παράγραφο περιγράφοντας τα εκθέματά της (επιλεκτική εστίαση σε περιεχόμενο & ύφος) Ένωση όλων των παραγράφων σε ένα ενιαίο κείμενο (επιλεκτική εστίαση στη συνοχή) Συνεργασία σε πραγματικό χρόνο με το Google Docs Κοινό παραγόμενο για όλη την τάξη [constructionism] Μέρος της ιστορίας [game-based learning] Επίλυση αυθεντικού προβλήματος [problem- based learning]
ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ Διαφορετικές ιστορικές περίοδοι Διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα Λειτουργικό μουσείο – αλλαγή διαρρύθμισης, θέματος ή εμπλουτισμός Δημιουργία διαφορετικής αίθουσας για κάθε ιστορική περίοδο που μελετούν οι μαθητές κατά τη διάρκεια της χρονιάς Πώς θα έβλεπε τα εκθέματα ένας συγκεκριμένος καλλιτέχνης; Δημιουργία θεματικής έκθεσης – καλλιτεχνική έκφραση