Αναλυτικό Πρόγραμμα Πληροφορικής και Επιστήμης Ηλεκτρονικών Υπολογιστών Επιμόρφωση στους Δείκτες Επιτυχίας και Δείκτες Επάρκειας Νοέμβριος, 2015
Τι είναι Δείκτες Επιτυχίας Αναφέρονται στα Μαθησιακά Αποτελέσματα, τα οποία αναμένεται να επιτύχει ο μαθητής, κατά τετράμηνο, τάξη ή συνδυασμό τάξεων και κατά επίπεδο εκπαίδευσης από την προδημοτική εκπαίδευση μέχρι και την Γ’ Λυκείου
Παραδείγματα Δεικτών Επιτυχίας Να περιγράφουν τι είναι ο ηλεκτρονικός υπολογιστής και να δίνουν παραδείγματα όσον αφορά τη χρήση του Να αναφέρουν τον τρόπο αναπαράστασης των δεδομένων Να εξηγούν τον ρόλο και τα χαρακτηριστικά των δύο ειδών κύριας μνήμης Να χρησιμοποιούν μια εφαρμογή επεξεργασίας κειμένου για να μορφοποιούν κείμενο Να χρησιμοποιούν μια εφαρμογή υπολογιστικών φύλλων για να διαχειρίζονται γραφήματα Να διαχειρίζονται Φόρμες (forms) σε μια Βάση Δεδομένων Να ακολουθούν τον Κύκλο Ανάπτυξης Αλγοριθμικής Εφαρμογής για να επιλύουν προβλήματα απλής διακλάδωσης
Τι είναι Δείκτες Επάρκειας Αναφέρονται στο τι πρέπει να διδαχθεί ο μαθητής, για να επιτύχει τα αντίστοιχα καθορισμένα Μαθησιακά Αποτελέσματα. Οι Δείκτες Επάρκειας αναλύονται και περιλαμβάνουν όλα τα είδη μάθησης, που πρέπει να διδαχθούν: βασικές έννοιες, πληροφορίες, διδακτικές δεξιότητες/στρατηγικές και διαδικασίες, στάσεις και αξίες δηλαδή ό,τι αποτελεί αξιόλογη/ πυρηνική γνώση. Περιλαμβάνουν όλα όσα πρέπει να διδάξουμε ή/και έπρεπε να γνωρίζει ο μαθητής, για να επιτύχει τον αντίστοιχο Δείκτη επιτυχίας.
Παραδείγματα Δεικτών Επάρκειας Δείκτες Επιτυχίας Δείκτες Επάρκειας Β.4.7 Να χρησιμοποιούν μια εφαρμογή παρουσιάσεων για να μορφοποιούν διαφάνειες Σχεδίαση Φόντου διαφάνειας (format background) Εφαρμογή Προτύπου σχεδίασης (design themes) ως φόντο διαφάνειας Προσθήκη κειμένου στο Υποσέλιδο συγκεκριμένων ή όλων των διαφανειών μιας παρουσίασης (header & footer)
Προσδοκώμενα Αποτελέσματα Αναλυτικό Πρόγραμμα - Διδακτέα Επομένως… Οι Δείκτες Επιτυχίας αναφέρονται στον μαθητή και τα επιτεύγματά του ενώ Οι Δείκτες Επάρκειας αναφέρονται στον εκπαιδευτικό και τα διδακτέα Μαθητής Προσδοκώμενα Αποτελέσματα Εκπαιδευτικός Αναλυτικό Πρόγραμμα - Διδακτέα Πως Μεθοδολογία
Παράδειγμα Α’ Γυμνασίου Δείκτες Επιτυχίας Δείκτες Επάρκειας Α.1.3 Να εξηγούν τις βασικές λειτουργίες ενός ηλεκτρονικού υπολογιστή και να μπορούν να τις ξεχωρίζουν σε παραδείγματα Κριτήρια για τη διάκριση των εννοιών δεδομένα/είσοδος, επεξεργασία, πληροφορίες/έξοδος, αποθήκευση και πρόγραμμα. Διάκριση δεδομένων, επεξεργασίας και πληροφοριών σε παραδείγματα. Διάκριση δεδομένων, επεξεργασίας, πληροφοριών και προγράμματος σε χρήσεις ηλεκτρονικού υπολογιστή από την καθημερινότητα των μαθητών, αλλά και από την ανθρώπινη δραστηριότητα
Παράδειγμα Β’ Γυμνασίου Δείκτες Επιτυχίας Δείκτες Επάρκειας Β.4.4 Να χρησιμοποιούν μια εφαρμογή υπολογιστικών φύλλων για να μορφοποιούν φύλλα εργασίας Μορφοποίηση χαρακτήρων Συγχώνευση κελιών και κεντράρισμα (merge & center) Εμφάνιση αριθμών, στυλ ημερομηνίας, σύμβολα νομισματικών μονάδων και ποσοστών Τροποποίηση ύψους γραμμών (row height) Τροποποίηση πλάτους στηλών (column width) Εισαγωγή/τροποποίηση φόντου στα κελιά (fill color) Εισαγωγή/τροποποίηση περιγράμματος στα κελιά (border) Αντιγραφή μορφοποίησης ενός κελιού ή περιοχής κελιών σε άλλο κελί ή περιοχή κελιών (format painter) Στοίχιση στα περιεχόμενα των κελιών (alignment) Συγχώνευση κελιών (merge cells) Διαχωρισμός κελιών (split cells) Εισαγωγή φόντου στο υπολογιστικό φύλλο (background)
Παράδειγμα Γ’ Γυμνασίου Δείκτες Επιτυχίας Δείκτες Επάρκειας Γ.7.2 Να εξοικειωθούν με τις βασικές λειτουργίες του περιβάλλοντος προγραμματισμού Ενεργοποίηση του προγραμματιστικού περιβάλλοντος Δημιουργία νέου προγράμματος Άνοιγμα υφιστάμενου έργου Εισαγωγή, διαγραφή και τροποποίηση εντολών Εκτέλεση προγράμματος Εντοπισμός και διόρθωση σφαλμάτων σύνταξης και σφαλμάτων λογικής σε ένα πρόγραμμα Αποθήκευση προγράμματος
Παράδειγμα Α’ Λυκείου Χρήση εντολής επανάληψης (While) Δείκτες Επιτυχίας Δείκτες Επάρκειας Α.7.5 Να ακολουθούν τις φάσεις του Κύκλου Ανάπτυξης μιας Εφαρμογής για να επιλύουν προβλήματα επαναληπτικής δομής Χρήση εντολής επανάληψης (While) Καθορισμός του προβλήματος με ακρίβεια, συγκεκριμένα: διάκριση Δεδομένων, Ζητούμενων ή Πληροφοριών και Επεξεργασίας Απόφαση κατά πόσο για τη λύση του προβλήματος πρέπει να χρησιμοποιηθεί η ακολουθιακή δομή, η δομή διακλάδωσης ή η επαναληπτική δομή Δημιουργία Λογικού Διαγράμματος για την επίλυση του προβλήματος Βήματα/εντολές με τη χρήση του προγραμματιστικού περιβάλλοντος (πρόγραμμα), ώστε να επιλυθεί το πρόβλημα Έλεγχος της ορθότητας της λύσης του προβλήματος χρησιμοποιώντας τη μέθοδο της προκαταρκτικής εκτέλεσης και της χρήσης του debugger για επαλήθευση
Απαραίτητες Διευκρινίσεις … Οι Δείκτες Επιτυχίας κατά τάξη δεν αναφέρονται στο Γενικό τελικό και Αναμενόμενο Αποτέλεσμα επίτευξης (= στόχοι αναλυτικού προγράμματος), αλλά στα διδακτέα/ προϋποθέσεις για να φτάσουμε στο τελικό αποτέλεσμα. Οι Δείκτες Επάρκειας δεν αναφέρονται σε μεθοδολογία διδασκαλίας αλλά σε ΣΚΑΛΟΠΑΤΙΑ μάθησης, ΙΕΡΑΡΧΙΕΣ ή/και προαπαιτούμενη γνώση για να επιτευχθεί ο Δείκτης Επιτυχίας. Οι Δείκτες Επάρκειας δεν αναφέρονται στο περιεχόμενο συγκεκριμένου εγχειριδίου. Οι Δείκτες Επιτυχίας και Επάρκειας δεν πρέπει να εξαντλούν τον συνολικό διδακτικό χρόνο. Η αρχή πάνω στην οποία θεμελιώνονται οι Δείκτες είναι ότι Διδάσκω σημαίνει Μαθαίνει ο μαθητής και όχι Καλύπτω την ύλη.
Τι αναμένεται από τους καθηγητές/τις καθηγήτριες Να χρησιμοποιείτε τους δείκτες επιτυχίας και τους δείκτες επάρκειας που δημοσιεύτηκαν ως οδηγό κατά τη διεξαγωγή του μαθήματος και κατά συνέπεια του σχεδίου μαθήματος. Οι Δείκτες Επιτυχίας (=τι πρέπει να μάθουν οι μαθητές) να αναλύονται σε ιεραρχία (π.χ. από το απλό στο σύνθετο, από αυτό που είναι προαπαιτούμενο, κ.λπ.). Συμπεριλαμβάνονται μόνο οι δείκτες που θα διδαχθούν στο κάθε μάθημα. Επίσης καταγράφονται οι Δείκτες Επάρκειας (=τι πρέπει να διδαχθούν οι μαθητές) που αντιστοιχούν στους Δείκτες Επιτυχίας – σε αυτούς περιλαμβάνονται και όλες οι βασικές έννοιες, πληροφορίες, δεξιότητες, διαδικασίες, στάσεις και αξίες. Καταγράφονται οι προαπαιτούμενες γνώσεις. Συζήτηση σε επίπεδο σχολείου και εάν προκύπτουν ζητήματα (π.χ. κατά τη γνώμη σας κάποιος δείκτης δεν έχει συμπεριληφθεί) να υπάρχει ανατροφοδότηση στην ομάδα διαχείρισης του Αναλυτικού Προγράμματος. Ετοιμασία ενός σχεδίου μαθήματος από κάθε εκπαιδευτικό με βάση τους δείκτες επιτυχίας και τους Δείκτες Επάρκειας, για ένα μάθημα που διδάσκει κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά, σύμφωνα με τις οδηγίες.
Αλλαγές στο Σχέδιο Μαθήματος Αντί Σκοπός και Στόχοι, να καταγράφεται η ιεραρχία των Δεικτών Επιτυχίας Αντί Βασικές Έννοιες, να καταγράφονται οι Δείκτες Επάρκειας (στους οποίους συμπεριλαμβάνονται και οι βασικές έννοιες, αλλά και πληροφορίες, δεξιότητες, διαδικασίες, στάσεις και αξίες). Στην προαπαιτούμενη γνώση να συμπεριλαμβάνονται οι Δείκτες Επιτυχίας που πρέπει να έχει ήδη κατακτήσει ο μαθητής από προηγούμενα μαθήματα/τάξεις για να μπορεί να προχωρήσει στην κατάκτηση των Δεικτών Επιτυχίας του μαθήματος. Στις διδακτικές δραστηριότητες να υπάρχει μια στήλη με τους δείκτες Όπου μια δραστηριότητα περιλαμβάνει πληροφόρηση/επεξήγηση από τον/την εκπαιδευτικό, να σημειώνονται οι αντίστοιχοι Δείκτες Επάρκειας Όπου μια δραστηριότητα περιλαμβάνει κατάκτηση. γνώσης/εμπέδωση/αξιολόγηση από τον/την μαθητή/τρια, να σημειώνονται οι αντίστοιχοι Δείκτες Επιτυχίας. Όπου μαθαίνεται/ενισχύεται/χρησιμοποιείται κάποια προαπαιτούμενη γνώση, να σημειώνεται ανάλογα. Υπάρχει οδηγός με περισσότερες λεπτομέρειες και πρότυπο σχεδίου μαθήματος.
Σχέδιο Μαθήματος (1η σελίδα) 6/11/2018 Σύμβουλοι Η/Υ και Υποστηρικτές των ΝΑΠ ΠΑΛΙΟ ΝΕΟ
Σχέδιο Μαθήματος (2η σελίδα) 6/11/2018 Σύμβουλοι Η/Υ και Υποστηρικτές των ΝΑΠ ΠΑΛΙΟ ΝΕΟ