Κεφάλαιο 1: Οι Προκλήσεις του Μάνατζμεντ Δρ. Α. Ραφαηλίδης Τμ. Διοίκησης Επιχειρήσεων, Πάτρα ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας
2. Hewlett – Packard: μακροχρόνια επιτυχία (1) HP: Ιδρύθηκε το 1939 Πάνω από 1δισ. πελάτες σε 170 χώρες Πάνω από 330.000 προσωπικό Τζίρος 2012, $120.4δισ. Κατάταξη Fortune 500: 10η 38η πολυτιμότερη μάρκα παγκοσμίως
3. Hewlett – Packard: μακροχρόνια επιτυχία (2) Χαρακτηριστικά της HP: Περιβάλλον ισότητας και ευκαιριών Αποκεντρωμένος έλεγχος – κοινές αξίες & στόχοι Αποδοτικότητα και Καινοτομία (LaserJet Solutions Group) «Ανοιχτοσύνη» (openness) Έμφαση στην ποιότητα Αποτελεσματικότητα χωρίς (πολλές) θυσίες για εργαζόμενους
4. Μάνατζμεντ: μια επισκόπηση Οργανισμός. Τι είναι; Μάνατζμεντ Σχεδιασμός Οργάνωση Ηγεσία Έλεγχος Διαρκές παράδειγμα Whirlpool (Whitwam) vs. Diamond Shamrock (Bricker) Τζίρος: $18,4δισ., >70.000 προσωπικό, >70 εργοστάσια & εργαστήρια
5. Οι Λειτουργίες του Μάνατζμεντ Σχεδιασμός: Θέσπιση στόχων και απόφαση σχετικά με τον βέλτιστο τρόπο επιδίωξής τους Έλεγχος: Ρύθμιση των δραστηριοτήτων ώστε να επιτυγχάνονται οι στόχοι Οργάνωση: Επιμερισμός – καταμερισμός πόρων Ηγεσία: Επιρροή στους υπόλοιπους για να εργάζονται για την επιτυχία των στόχων
6. Εκτεταμένο Υπόδειγμα Λειτουργιών του Μάνατζμεντ Γνώσεις και ζωτικές δεξιότητες μάνατζμεντ Εργασιακή ατζέντα Εργασιακές Μέθοδοι και Ρόλοι Λειτουργίες Μάνατζμεντ: Σχεδιασμός Οργάνωση Ηγεσία Έλεγχος Απόδοση (επίτευξη στόχων) Εισαγωγή στη μελέτη του Mintzberg πριν την επόμενη
7. Πως Εργάζονται Αλήθεια οι Μάνατζερς Εργασιακές Μέθοδοι (Mintzberg): Εντατικοί ρυθμοί Ποικιλία, συντομία, κατακερματισμός Προφορική επικοινωνία και δίκτυα
8. Ρόλοι του Μάνατζερ (Mintzberg) - Διαπροσωπικός - Πληροφοριακός - Αποφασιστικός Συμβολικός, Ηγέτης, Σύνδεσμος Παρατηρητής, Διαχύτης, Εκπρόσωπος Επιχειρηματίας, Χειριστής προβλημάτων, Κατανεμητής πόρων, Διαπραγματευτής Παρατ.: Μόνο ένας από τους ρόλους του μάνατζερ «ταιριάζει» στη συνήθη εικόνα του
9. Εργασιακή Ατζέντα (Kotter) (1) Thompson: Τι γίνεται με τον Potter; Dodge: Είναι εντάξει. Smith: Θυμήσου το Σικάγο. Dodge: Ναι, ναι. Thompson: ΟΚ. Τι λες για την επόμενη εβδομάδα; Dodge: Το κλείνουμε. Thompson: Ωραία. Πως πάει ο Ted; Smith: Καλύτερα. Βγήκε από το νοσοκομείο την Τρίτη. Thompson: Χαίρομαι. Ας ελπίσουμε ότι δεν θα υποτροπιάσει. Dodge: Τα λέμε το απόγευμα. Thompson: ΟΚ. Όλα εντάξει για τώρα; Smith: Ναι. (σηκώνεται να φύγει) Lawrence: (μπαίνει στο γραφείο) Είδες τα αποτελέσματα του Απριλίου; Thompson: Όχι ακόμα. Εσύ τα είδες; Lawrence: Ναι, πριν 5 λεπτά. Είναι καλά, εκτός από το CD, που είναι 5% κάτω. Thompson: Καλύτερα απ΄ ότι περίμενα. Smith: Σίγουρα ο George θα ικανοποιηθεί. Thompson: (γελώντας) Όχι αφότου μιλήσω μαζί του. (τηλέφωνο) Θα το πάρω. Θα ζητήσεις από τον George να περάσει αργότερα; (φεύγουν όλοι) Bill, καλημέρα, πως είσαι; Ναι…Μάλιστα…Όχι, μην ανησυχείς…Πιστεύω γύρω στο 1.5εκ.. Ναι, εντάξει. Ευχαριστώ, γεια. Lawrence: (επιστρέφει) Πως σου φαίνεται η πρόταση του Gerald; Thompson: Δεν μου αρέσει. Δεν ταιριάζει με αυτά που υποσχεθήκαμε στα κεντρικά. Lawrence: Ναι, αυτό νομίζω κι’ εγώ. Τι θα κάνει η Stacy γι’ αυτό; Thompson: Δεν της έχω μιλήσει ακόμα. (τηλεφωνεί)
10. Εργασιακή Ατζέντα (2) Εξαρτάται από (Stewart): Απαιτήσεις εργασίας (αυτά που πρέπει να γίνουν) Περιορισμοί εργασίας (αυτά που μπορούν να γίνουν) Επιλογές (αυτά που ο μάνατζερ θέλει να γίνουν) Πρέπει Μπορούν Θέλει
11. Γνώσεις και Δεξιότητες Βάση γνώσης (επιτρέπει λήψη αποφάσεων με αποσπασματική πληροφόρηση) Κύριες δεξιότητες μάνατζμεντ: Τεχνικές Ανθρώπινες Εννοιολογικές
12. Απόδοση Συνιστώσες Απόδοσης (Drucker): Αποτελεσματικότητα Αποδοτικότητα Αποτελεσματικότητα: doing the right things Αποδοτικότητα: doing things right
13. Επίπεδα Ιεραρχίας Ανώτατα Στελέχη Μεσαία Στελέχη Κάθετη διάσταση Ανώτατα Στελέχη Μεσαία Στελέχη Στελέχη 1ης Γραμμής Ανθρώπινοι πόροι, Έρευνα & Ανάπτυξη, Μάρκετινγκ, Χρηματοοικονομικά, Λογιστικά, Μηχανικοί Οριζόντια διάσταση
14. Κατανομή Χρόνου σε Λειτουργίες ανά Επίπεδο Ιεραρχίας
15. Χρήση Κύριων Δεξιοτήτων ανά Επίπεδο Ιεραρχίας Τεχνικές Δεξιότητες Ανθρώπινες Δεξιότητες Εννοιολογικές Δεξιότητες Στελέχη 1ης Γραμμής Μεσαία Στελέχη Ανώτατα Στελέχη
16. Οριζόντια Διάσταση: τομείς ευθύνης Λειτουργικοί μάνατζερ (functional managers) Γενικοί μάνατζερ ή διευθυντές (general managers) Μάνατζερ Έργου (project managers)
17. Αποτελεσματικά Στελέχη Εκπαίδευση στο μάνατζμεντ Εμπειρία στο μάνατζμεντ
18. Διευθύνοντας στον 21ο Αιώνα (1) «Οι προβλέψεις είναι πολύ δύσκολες. Ειδικά για το μέλλον.» (Niels Bohr) (A) Διαχείριση Αλλαγής και Καινοτομίας Αλλαγή; Καινοτομία;
19. Διευθύνοντας στον 21ο Αιώνα (2) Ποικιλότητα Φυλή Εμφάνιση Ευφυία Κάπνισμα Οικονομική κατάσταση Οικογ. κατάσταση Εθνότητα Ηλικία Φύλο Εκπ/ση μόρφωση Βάρος (B) Διαχείριση Ποικιλότητας ↑% μειονοτήτων στην εργασία Διαφοροποιούμενη βάση πελατών Διεθνοποίηση εργασιών
20. Διευθύνοντας στον 21ο Αιώνα (3) Εταιρία Έσοδα από Εξωτερικό (εκ. $) Πωλήσεις Εξωτερικού ως % Τζίρου General Motors 77.125 28,4 Mobil 40.138 67,6 IBM 39.934 62,3 Ford Motor 39.075 29,6 Procter & Gamble 15.650 51,7 Hewlett – Packard 13.522 54,1 Coca – Cola 11.048 68,3 Dow Chemical 10.073 50,3 Digital Equipment 8.274 61,5 Πηγή: Forbes, 17 Ιουλίου, 1995 (Γ) Παγκόσμια Αντίληψη Εντεινόμενος Διεθνής Ανταγωνισμός Διεθνοποίηση Πωλήσεων Παγκοσμιοποίηση Εταιριών (Πολυεθνικές vs. Υπερεθνικές)
21. Διευθύνοντας στον 21ο Αιώνα (4) Business Etiquette Επαγγελματικές κάρτες (Ασία, Ιαπωνία, Κίνα) Τίτλοι και status (Γερμανία, Κίνα) Επικοινωνία και συναντήσεις (Κίνα, Ιαπωνία, Γερμανία, Μεξικό) Προθεσμίες και ακρίβεια (Γερμανία, Ελβετία, Ισπανία) Φαγητό – ποτό (Ρωσία, Ιταλία, Γερμανία, Μεξικό) Ενδυματολογία (Ιταλία, Μ. Ανατολή, Λ. Αμερική, Ιαπωνία) No – nos (Άραβες, Ρωσία, Χονγκ – Κονγκ)
22. Διευθύνοντας στον 21ο Αιώνα (5) (Δ) Διοίκηση Ολικής Ποιότητας (Total Quality Management) και Διαρκής Βελτίωση (Continuous Improvement)