ΣΟΦΟΚΛΗΣ Ηλέκτρα – Αντιγόνη
ΣΟΦΟΚΛΗΣ - ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ Σύμφωνα με το Πάριο χρονικό γεννήθηκε το 497/6 π.Χ. Γόνος αρχοντικής οικογένειας , έλαβε σπουδαία μόρφωση. Μεγάλη αγάπη για την Αθήνα , δεν έφυγε ποτέ , δεν αποδέχτηκε ποτέ προσκλήσεις από βασιλικές οικογένειες και έγινε συστράτηγος του Περικλή . Έγινε γνωστός στο κοινό από τη συμμετοχή του στον χορό των εφήβων όπου και πρωτοστάτησε για τη νίκη στη ναυμαχία της Σαλαμίνας . Οι νίκες του αριθμούνται αναμέσα σε 18 και 24 λαμβάνοντας υπόψη και τις νίκες στα Λήναια . Εισήγαγε αρκετές καινοτομίες στο θέατρο που αφορούσαν τα μέλη του χορού,τους ηθοποιούς και τα χορικά-διαλογικά μέρη. Προτίμησε τα αυτοτελή έργα και όχι τις τριλογίες που είχε θεσπίσει ο Αισχύλος. Σημαντικότητα του πλαστού λόγου για τη δραματική πλοκή των έργων. Θέση Θεών και ανθρώπου στις σοφόκλειες τραγωδίες . Συγγραφή 130 έργων από τα οποία τα 17 θεωρούνται νόθα . Διασώθηκαν ακέραια: Αντιγόνη,Ηλέκτρα,Τραχίνιαι,Οιδίπους τύραννος,Οιδίπους επί Κολωνωι,Φιλοκτήτης,Αίας Πέθανε το 406 π.Χ σε ηλικία 90 ετών .
ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗΣ - ΗΛΕΚΤΡΑΣ Πένθος για νεκρό συγγενή ( η Αντιγόνη για τον αδερφό της Πολυνείκη και η Ηλέκτρα για τον πατέρα της Αγαμέμνονα ) Παράβαση νόμων και επιτέλεση έργου που σκέφτηκαν με βάση τα αισθήματά τους . Θέμα τιμής πάνω απ όλα . Ηθικός κώδικας,σχέση αίματος, μεγαλοψυχία . Θάρρος,εντιμότητα και θυσία της ζωής τους για επιτέλεση σκοπού . Θάνατος = λύτρωση Κάτω Κόσμος : ο τόπος που κατοικούν τ’αγαπημένα τους πρόσωπα,επιζητούν την συνάντηση με τους αγαπημένους τους. Αίτημα βοήθειας για συνεργασία από τις αδερφές τους ( Ισμήνη και Χρυσόθεμις ) αλλά απόρριψη του αιτήματος . Το εγχείρημα θεωρείται παράτολμο και μη λογικό από τις δύο αδερφές .
ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗΣ - ΗΛΕΚΤΡΑΣ Η Αντιγόνη και η Ηλέκτρα δεν είναι τυπικές γυναικείες μορφές της εποχής σε αντίθεση με τις αδερφές τους Ισμήνη και Χρυσόθεμη Λύπη που δεν μπορούν να προσφέρουν χοές στους νεκρούς συγγενείς τους. Αυτοθυσία,δεν νοιάζονται για τη ζωή τους. Πίστη στη Θεία Δίκη και τη Νέμεση . Θεάρεστες πράξεις Θεός-προστάτης ο Απόλλων . Ομοιότητα Ορέστη – Αίμονα και επιβολή τιμωρίας . Ο Κρέων και η Κλυταιμνήστρα εξηγούν τον λόγο που έλαβαν τις αποφάσεις τους . Πλάνη Κρέοντα και Αιγίσθου , αυταπάτες .
ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗΣ - ΗΛΕΚΤΡΑΣ Καταγωγή από προβληματικό γένος ( πατέρας Οιδίποδας,παντρεύτηκε τη μητέρα του ) Τ’αδέρφια της αλληλοσκοτώθηκαν . Επιζητά την απόδοση του ηθικού νόμου Ζεστά και ανθρώπινα αισθήματα . Σκέφτεται τον γάμο της που δνε έγινε.δεν ολοκληρώθηκε σαν γυναίκα . Επηρεάζεται από την δύναμη του έρωτα και της αγάπης . Καταγωγή από λαμπρό γένος ( πατέρας της ο Αγαμέμνων ) Ο πατέρας της δολοφονήθηκε. Επιζητά την εκδίκηση . Ψυχρά και στυγνά αισθήματα . Δεν την απασχολεί ο γάμος και η απόκτηση οικογένειας . Δεν σκέφτεται την αγάπη και τον έρωτα .
ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗΣ - ΗΛΕΚΤΡΑΣ Χορός Θηβαίων ανδρών δεν είναι εξ αρχής με το μέρος της ηρωίδας . Ισμήνη : κατηγορείται από Αντιγόνη και Κρέοντα . Κρέων : πλάνη και άρνηση αποδοχής «σημαδιών» . Κρέων : δρα με βάση τους νόμους και το δίκαιο της Πολιτείας . Φύλακας : συλλαμβάνει Αντιγόνη , μη υπεύθυνος πλέον . Οι καλοί πεθαίνουν , το πρωταρχικό κακό έγινε χειρότερο,αδιαλλαξία : κακός σύμβουλος ανθρώπου . Ευριδίκη : αυτοκτονεί και δεν σκοτώνει τον Κρέοντα για το κακό που προκάλεσε. Χορός γυναικών του Άργους υποστηρίζουν συνέχεια την Ηλέκτρα. Χρυσόθεμις : χρήζει καλής αντιμετώπισης . Κλυταιμνήστρα : δίνει βάση στ’ όνειρό της . Κλυταιμνήστρα : δρα με το συναίσθημα . Πυλάδης : συνεργάτης Ορέστη – Ηλέκτρας . Οι καλοί ήρωες ζουν,έχουν επιβάλει την τιμωρία,έχει αποκατασταθεί η αδικία . Κλυταιμνήστρα : σκοτώνει τον άνδρα της για το κακό που θέλησε να κάνει και ζει με τον εραστή της .
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Εμβάθυνση στον άνθρωπο,τα αισθήματά του και το μεγαλείο της ψυχής. Γνώση θεϊκού Δικαίου και αποφυγή σφαλμάτων . Ερωτήματα για τη θέση της Πολιτείας στη ζωή του ανθρώπου Θεμέλια για τη γυναικεία χειραφέτηση . Από «τραγωδίες φρίκης» «τραγωδίες θαυμασμού» & συμπέρασμα Schlegel