ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2017
Θέματα Σεμιναρίου Εικαστικών Τεχνών Διαφοροποίηση της Διδασκαλίας Αξιολόγηση του μαθητή - Διάφορα: Στόχοι Σχολικού Έτους 2017-2018 7ος Παγκύπριος Διαγωνισμός Εικαστικών Τεχνών Εικαστικές Δράσεις / Σεμινάρια Αναλυτικά και Νέα Ωρολόγια Προγράμματα Δείκτες Επάρκειας / Επιτυχίας Εξετάσεις: Σχέδιο Ελεύθερο-Προοπτικό Θέματα Τέχνης / Εικαστικές Εφαρμογές
Θέματα Υπουργείου
Διαφοροποίηση της διδασκαλίας YΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΜΕΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2017 Διαφοροποίηση της διδασκαλίας Αξιολόγηση του/της μαθητή/τριας
Τι θα μας απασχολήσει... 1 2 3 Τι είναι διαφοροποίηση διδασκαλίας 1.α. Διάγνωση των πραγματικών αναγκών των μαθητών/τριών 1.β. Διαδικασία εφαρμογής διαφοροποιημένης διδασκαλίας Εκπόνηση μαθήματος με διαφοροποίηση 2 Πώς αξιολογούμε τον μαθητή/τη μαθήτρια; 3 Εναλλακτικοί τρόποι αξιολόγησης
1. Διαφοροποίηση της διδασκαλίας 1. Διαφοροποίηση της διδασκαλίας
1. Τι είναι διαφοροποίηση Ο κύριος Δ. εφαρμόζει κάθε μέρα διαφορετική μέθοδο διδασκαλίας: κάποιες μέρες εφαρμόζει μετωπική διδασκαλία, άλλες μέρες χρησιμοποιεί τη συνεργατική μέθοδο. Επίσης, χρησιμοποιεί ποικιλία υλικών: μια μέρα χρησιμοποιεί το βιβλίο των μαθητών, άλλη μέρα την αναζήτηση στο διαδίκτυο ή τη μελέτη στατιστικών κ.ο.κ. Σημαντικό είναι να αξιοποιείται ποικιλία μεθόδων ή/και υλικών στο ίδιο μάθημα.
Διαφοροποίηση με βάση το μαθησιακό προφίλ Διαφοροποίηση με βάση το μαθησιακό προφίλ Λεκτική/γλωσσική νοημοσύνη: Ικανότητα για χειρισμό της γλώσσας, έμφαση στον γραπτό λόγο, τη συζήτηση, το χιούμορ. Ενδεικτικές δραστηριότητες: ανάγνωση κειμένων, δημιουργία λεξικών ή καταλόγων με παροιμίες και αποφθέγματα, συγγραφή ποιημάτων ή διηγημάτων, δημιουργία εφημερίδων, συγγραφή ομιλίας ή επιστολής, παραγωγή ενημερωτικών φυλλαδίων, κατάθεση εισηγήσεων για λήψη μέτρων κ.ά. Λογική/μαθηματική νοημοσύνη: Ικανότητα χρήσης αριθμών και επιστημονικής σκέψης. Ενδεικτικές δραστηριότητες: ταξινόμηση, μαθηματική ανάλυση, γραφικές παραστάσεις, διαγράμματα, πίνακες, μετρήσεις, βάσεις δεδομένων, συγκρίσεις, έρευνες κ.ά. Μουσική/ρυθμική νοημοσύνη: Ικανότητα να απολαμβάνει κανείς και να δημιουργεί μουσική. Ενδεικτικές δραστηριότητες: μελοποίηση ποιημάτων, αναζήτηση της κατάλληλης μουσικής υπόκρουσης, δημιουργία μουσικής υπόκρουσης, ηχογράφηση, διάκριση διαφορετικών ήχων κ.ά.
Διαφοροποίηση με βάση το μαθησιακό προφίλ Διαφοροποίηση με βάση το μαθησιακό προφίλ Οπτική/χωρική νοημοσύνη: Ικανότητα να αντιλαμβάνεται κανείς τον περιβάλλοντα χώρο. Ενδεικτικές δραστηριότητες: κατασκευές, δημιουργία ή ερμηνεία ενός χάρτη, δημιουργία σχεδίων, γραφημάτων ή εννοιολογικών χαρτών, σύνθεση/επεξεργασία/ερμηνεία εικόνων, δημιουργία κολάζ, φωτογράφιση, συναρμολόγηση κ.ά. Σωματική/κιναισθητική νοημοσύνη: Ικανότητα ελέγχου και συντονισμού των κινήσεων του σώματος. Ενδεικτικές δραστηριότητες: παιχνίδια με κίνηση – δραματοποίηση, χορός, εκτέλεση πειραμάτων κ.ά. Διαπροσωπική νοημοσύνη: Ικανότητα «αντίληψης των συναισθημάτων, των διαθέσεων, των κινήτρων και των προθέσεων άλλων ατόμων» (Καζταρίδου, 2012, σ. 3). Ενδεικτικές δραστηριότητες: συνεργασία σε ομάδα, ομαδική συγγραφή κειμένων, ανάληψη ηγετικών ρόλων, δραστηριότητες ενσυναίσθησης (δηλ. να παρουσιάσουν πώς θα ένιωθε κάποιος συνάνθρωπός τους, αν του συνέβαινε κάτι).
1. Τι είναι διαφοροποίηση 5 Ο κύριος Α. χρησιμοποιεί φύλλα εργασίας με ιεραρχημένες δραστηριότητες (από το απλό στο σύνθετο, από το γνωστό στο άγνωστο). Δίνει το ίδιο φύλλο εργασίας σε όλους και αφήνει χρόνο στους μαθητές να δουλέψουν αρχικά ατομικά και ακολούθως ομαδικά. Βασικές αρχές διαφοροποίησης: κοινό ιεραρχημένο φύλλο εργασίας δίδεται χρόνος πρώτα ατομικά, μετά ομαδικά
1. Τι είναι διαφοροποίηση 6 H κυρία Κ. φροντίζει, ώστε να υποστηρίζει τους ταλαντούχους μαθητές της τάξης της. Τους αναθέτει ξεχωριστή, πιο σύνθετη δραστηριότητα, όταν ολοκληρώνουν τις υπόλοιπες δραστηριότητες της τάξης. Μετασχηματιστικές δραστηριότητες που διορθώνονται από τον εκπαιδευτικό στο σπίτι ή κατ΄ιδίαν με τον μαθητή.
1. Τι είναι διαφοροποίηση Η ανταπόκριση του εκπαιδευτικού στις ανάγκες του κάθε μαθητή του. Τι διαφοροποιούμε; Το περιεχόμενο (υλικό) Τη διαδικασία (δραστηριότητες) Τα αποτελέσματα (εργασίες) Πώς διαφοροποιούμε; Με βάση την ετοιμότητα Με βάση τα ενδιαφέροντα Με βάση το μαθησιακό προφίλ (Tomlinson & Allan, 2004. Tomlinson & Edison, 2006. Tomlinson, 2008. Θεοφιλίδης, 2009)
Στην πράξη, όμως, είναι συνεχής πορεία αναζήτησης και δημιουργίας. Η στροφή από τη διδασκαλία – παράδοση στη μάθηση – εργασία είναι θεωρητικά εύκολη. Στην πράξη, όμως, είναι συνεχής πορεία αναζήτησης και δημιουργίας.
Δεν υπάρχει μεγαλύτερη ανισότητα από την ίση μεταχείριση άνισων ανθρώπων. Thomas Jefferson (1743-1826)
2. Εκπόνηση μαθήματος Διαφοροποίηση διδασκαλίας στο Γυμνάσιο Διαφοροποίηση διδασκαλίας στο Λύκειο
3. Αξιολόγηση του/της μαθητή/τριας
3. Πώς αξιολογούμε τον μαθητή/τη μαθήτρια Τι είναι αξιολόγηση «Μια συστηματική διαδικασία καθορισμού επίτευξης των διδακτικών στόχων όχι τυχαία προϋποθέτει τον καθορισμό των Δεικτών Επιτυχίας (Παπαναστασίου, 1993)
3. Πώς αξιολογούμε τον μαθητή/τη μαθήτρια Είδη αξιολόγησης Τελική, συνολική Αρχική, διαγνωστική 3 1 2 Η αξιολόγηση διακρίνεται σε: -αρχική, διαγνωστική που σκοπό έχει να δώσει πληροφορίες ως προς τον βαθμό στον οποίο ο μαθητής κατέχει τις γνώσεις και δεξιότητες που είναι απαραίτητες για να παρακολουθήσει τη νέα ύλη. -διαμορφωτική, σταδιακή, συνεχής αξιολόγηση που σκοπό έχει να δώσει πληροφορίες για την αποτελεσματικότητα της διδακτικής πράξης και να διαπιστώσει την πρόοδο των μαθητών στην προσφερόμενη διδασκαλία. Εξαρτάται κυρίως από τις παρατηρήσεις που κάνει ο καθηγητής την ώρα της διδασκαλίας. -τελική, συνολική που γίνεται στο τέλος μιας ενότητας ή σειράς μαθημάτων και σκοπεύει να καθορίσει την έκταση επίτευξης των διδακτικών στόχων. Στην τελική βαθμολογία χρησιμοποιούνται δοκίμια που έγιναν με βάση τους διδακτικούς στόχους, αξιολογήσεις εργασιών και εκτιμήσεις-κρίσεις πάνω στην επίδοση του μαθητή. Διαμορφωτική, σταδιακή, συνεχής (Κασσωτάκης, 2001)
ΝΕΕΣ ΤΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Μέτρηση γνώσης 3. Πώς αξιολογούμε τον μαθητή/τη μαθήτρια ΝΕΕΣ ΤΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Μέτρηση γνώσης Μέτρηση δεξιοτήτων και κατανόησης Αξιολόγηση προϊόντος Αξιολόγηση διαδικασίας Τελική αξιολόγηση Τελική και διαμορφωτική αξιολόγηση Χρήση γραπτής αξιολόγησης Χρήση ποικιλίας μορφών αξιολόγησης
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ: 3. Πώς αξιολογούμε τον μαθητή/τη μαθήτρια Ενσωμάτωση της αξιολόγησης στη μαθησιακή διαδικασία και έμφαση στην ανατροφοδότηση και τη διαμορφωτική αξιολόγηση. Αξιοποίηση ποικίλων και εναλλακτικών μορφών αξιολόγησης που να δίνουν μια ολοκληρωμένη εικόνα για τις μαθησιακές ικανότητες του μαθητή. Τοποθέτηση του μαθητή στο επίκεντρο της προσπάθειας, ενισχύοντας την ικανότητά του να συμμετάσχει στη δική του αξιολόγηση (αυτοαξιολόγηση). Προώθηση μορφών αξιολόγησης που μπορούν να αποτιμήσουν βασικές ικανότητες, δεξιότητες και στάσεις, και όχι μόνο γνώσεις. Διασφάλιση διαφάνειας, συνοχής και αμεροληψίας στην αξιολόγηση και βαθμολόγηση του μαθητή.
Εναλλακτικοί τρόποι αξιολόγησης των μαθητών/τριών 3. Πώς αξιολογούμε τον μαθητή/τη μαθήτρια Εναλλακτικοί τρόποι αξιολόγησης των μαθητών/τριών α. Φάκελος διαδικασίας β. Φάκελος προϊόντων ή αποτελεσμάτων Ι. Φάκελος Υλικού (Portfolio) ΙΙ. Αυτοαξιολόγηση Μαθητών ΙΙΙ. Ατομικές Συνεντεύξεις με Μαθητές
Ι. ΦΑΚΕΛΟΣ ΥΛΙΚΟΥ Το Portfolio έχει παιδαγωγική αξία διότι: Προσαρμόζεται εύκολα για σκοπούς αξιολόγησης στην τάξη. Μας δίνει ανατροφοδότηση με ποιοτικά στοιχεία. Εξασφαλίζει τη διαφορετικότητα στο γνωστικό επίπεδο και στους τύπους μάθησης, ανάμεσα στους/στις μαθητές/τριες. Παρέχει σφαιρική εικόνα των ικανοτήτων των μαθητών/τριών. Αποδεικνύει την πρόοδο των μαθητών στη γλώσσα. Βοηθά τον εκπαιδευτικό: να διαπιστώνει τον βαθμό επίτευξης των μαθησιακών στόχων να σχεδιάζει και να προγραμματίζει τα επόμενα στάδια της μάθησης να διερευνά και να καταγράφει την ατομική πορεία των μαθητών. Βοηθά τους μαθητές: να παρακολουθούν την πρόοδό τους να αναπτύσσουν μεταγνωστικές δεξιότητες. Βοηθά τους γονείς να αποκτήσουν τεκμηριωμένη ενημέρωση/αξιολόγηση της προόδου των παιδιών τους. Βελτιώνει το επίπεδο συνεργασίας με το σχολείο.
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΦΑΚΕΛΟΥ Ι. ΦΑΚΕΛΟΣ ΥΛΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΦΑΚΕΛΟΥ Τι είδους φάκελος/οι θα εφαρμοσθεί/ούν στο σχολείο; Τι θα αξιολογηθεί με τη βοήθεια του φακέλου; Ποιο θα είναι το ακριβές περιεχόμενό του και ποιος το καθορίζει; Κάθε πότε προστίθεται νέο υλικό στο φάκελο; Πού παραμένει ο φάκελος; Ποιος ή ποιοι μπορούν να έχουν δυνατότητα πρόσβασης σ’ αυτόν; Με ποια κριτήρια αξιολογείται ο φάκελος; Πώς αυτός αξιοποιείται στο πλαίσιο της αξιολόγησης των μαθητών/τριών και στην εκπαιδευτική διαδικασία, γενικότερα; Η εφαρμογή του «πορτφόλιο» δεν διέπεται από ομοιόμορφους σε όλες τις περιπτώσεις, αυστηρούς και απαρέγκλιτους κανόνες.
ΤΥΠΟΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΤΩΝ ΦΑΚΕΛΩΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ Ι. ΦΑΚΕΛΟΣ ΥΛΙΚΟΥ ΤΥΠΟΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΤΩΝ ΦΑΚΕΛΩΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ Με βάση τον ρόλο που διαδραματίζει η χρήση τους στη διδακτική-μαθησιακή διαδικασία, αυτοί διακρίνονται: α) σε φακέλους διαδικασίας και β) σε φακέλους προϊόντων ή αποτελεσμάτων.
ΤΡΟΠΟΙ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΦΑΚΕΛΟΥ Ι. ΦΑΚΕΛΟΣ ΥΛΙΚΟΥ ΤΡΟΠΟΙ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΦΑΚΕΛΟΥ Είναι αναγκαίος και ο ποιοτικός έλεγχος. Ο ποιοτικός έλεγχος του περιεχομένου του φακέλου μπορεί να γίνεται σταδιακά, κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς ή μπορεί να έχει δειγματοληπτικό χαρακτήρα, κατά τη φάση της αποτίμησης της επίδοσης των μαθητών/τριών.
Ι. ΦΑΚΕΛΟΣ ΥΛΙΚΟΥ α. ΦΑΚΕΛΟΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ Οι φάκελοι διαδικασίας αποτελούν την πιο σημαντική κατηγορία των υπό εξέταση μέσων αξιολόγησης των μαθητών/τριών, από την άποψη της υποβοήθησης της μάθησης και της σύνδεσης της διδασκαλίας με την αξιολόγηση, ιδιαίτερα δε με τη διαμορφωτική ή συντρέχουσα αξιολόγηση.
Ι. ΦΑΚΕΛΟΣ ΥΛΙΚΟΥ β. ΦΑΚΕΛΟΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ή ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ β. ΦΑΚΕΛΟΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ή ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ Δείγματα των εργασιών του μαθητή/τριας, των διαγωνισμάτων ή άλλων επιτευγμάτων του/της, τα οποία ο ίδιος/ η ίδια θεωρεί ως αντιπροσωπευτικά του ανώτερου επιπέδου των γνώσεων και δεξιοτήτων του/της. Τα πιο επιτυχή διαγωνίσματα των μαθητών/τριών οι πιο καλές και πιο αντιπροσωπευτικές ατομικές ή/και ομαδικές εργασίες τους, οι επιδόσεις τους στα διάφορα τεστ, τα σημαντικότερα σχόλια και οι σπουδαιότερες αξιολογήσεις των διδασκόντων/ουσών, συνοπτικές αυτοαξιολογήσεις και στοχαστικές εκτιμήσεις των κατόχων του φακέλου για τη συνολική τους πρόοδο, κατά το αντίστοιχο διάστημα, παρατηρήσεις συμμαθητών/τριών κ.λπ.
ΙΙ. ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ Συμβάλλει, να αντιληφθεί ο/η μαθητής/τρια τις δυνατότητες και τις αδυναμίες του/της και να ανατροφοδοτήσει στη συνέχεια την εργασία του/της. Αποκτά ο/η μαθητής/τρια επίγνωση της θέσης του/της έναντι των συμμαθητών του/της αλλά και στο να ενισχύσει τις μεταγνωστικές του/της δεξιότητες. Η αυτοαξιολόγηση διαμορφώνει θετικές στάσεις των μαθητών/τριών έναντι της ίδιας της αξιολόγησης, επειδή δίνει τη δυνατότητα να συμμετάσχουν σ’ αυτήν (Ross et al., 1999).
ΙΙΙ. ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΜΕ ΜΑΘΗΤΕΣ Οι συνεντεύξεις αυτές είναι δυνατόν να είναι είτε αυθόρμητες είτε προκαλούμενες από τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό. Μπορούν, να είναι ελεύθερες ή κατευθυνόμενες.
ΙΙΙ. ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΜΕ ΜΑΘΗΤΕΣ Προκύπτουν χρήσιμες πληροφορίες για τις στάσεις τους, τα κίνητρά τους, τα ενδιαφέροντά τους, τις κλίσεις, τις πεποιθήσεις τους, για διάφορα ζητήματα ή τις προσωπικές δυσκολίες και τα προβλήματα που συναντούν.
«Έχω κάνει κάποια προσπάθεια, για να καταλάβω πώς φαίνονται τα πράγματα μέσα από τα μάτια του μαθητή μου;» (Postman, 1971)
7ος Παγκύπριος Διαγωνισμός Εικαστικών Τεχνών Το Πολιτιστικό Ίδρυμα της Τράπεζας Κύπρου θα είναι ο μόνιμος χορηγός του Διαγωνισμού, θα επιχορηγεί τα βραβεία και θα εκδίδει τον Κατάλογο με τα βραβευθέντα έργα.
7ος Παγκύπριος Διαγωνισμός Εικαστικών Τεχνών 7ος Παγκύπριος Διαγωνισμός Εικαστικών Τεχνών ΟΜΑΔΕΣ Γυμνάσια Λύκεια ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ 1. Ατομικές Εργασίες 2. Ομαδικές Εργασίες Μνημειακά έργα ΜΟΡΦΕΣ Χαρακτική Γλυπτική Animation Video art Performance Εγκατάσταση (Installation) Αφίσα Φωτογραφία Εφαρμογές του Ελεύθερου-Προοπτικού Σχεδίου Ενδυμασία -Σχεδιασμός και κατασκευή Καλλιτεχνικό βιβλίο (Artist Book)
ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ Άλλοι Διαγωνισμοί Παράδοση συμμετοχών ………………………… Μεταφορά συμμετοχών από τα Συντονιστικά κέντρα των επαρχιών στο ΚΤΜΜΕ στη Λευκωσία ………………. Οργάνωση των συμμετοχών κατά Γυμνάσια , κατά Λύκεια και ανά κατηγορία……………. Επιτροπή Αξιολόγησης Γυμνασίων Επιτροπή Αξιολόγησης Λυκείων Ανάρτηση διαδικτυακά των τελικών Αποτελεσμάτων Η συμμετοχή στον Διαγωνισμό είναι υποχρεωτική, όπως και η αποστολή τής συμμετοχής του κάθε Σχολείου με φαξ στο Γραφείο Επιθεώρησης Τέχνης , με απαραίτητη την υπογραφή του Διευθυντή. Το κάθε Σχολείο θα πρέπει να συμμετέχει στον Διαγωνισμό με Ατομικές και Ομαδικές εργασίες, σε ποικιλία μορφών. Η αναγραφή των στοιχείων του μαθητή/τριας στο πίσω μέρος των έργων πρέπει να είναι επιμελημένη και ευανάγνωστη! Άλλοι Διαγωνισμοί
1η Μπιενάλε Χαρακτικής Κύπρου σε συνεργασία με τη Σχολή - Μουσείο Χαρακτικής Χαμπή Εκτιμώντας τον ρόλο που διαδραματίζει η Χαρακτική Τέχνη στα πολιτιστικά δρώμενα του τόπου μας αλλά και διεθνώς, σε συνεργασία με τη Σχολή - Μουσείο Χαρακτικής Χαμπή ανακοινώθηκε ήδη η διοργάνωση της 1ης Μπιενάλε Χαρακτικής Κύπρου, που επιθυμούμε να αποκτήσει διεθνές κύρος και θα διοργανώνεται κάθε δύο χρόνια στο νησί μας. Η Έκθεση των βραβευθέντων έργων καθώς και η τελετή Βράβευσης θα πραγματοποιηθεί στο Πολιτιστικό Ίδρυμα της Τράπεζας Κύπρου, στη Φανερωμένη. Με αφορμή τη διεξαγωγή της Έκθεσης και κατά τη διάρκειά της θα διοργανώνονται εργαστήρια χαρακτικής και σεμινάρια επιμόρφωσης. Πρόκειται να εκδοθεί μικρό εγχειρίδιο-βοήθημα, με προτεινόμενες τεχνικές χαρακτικής και μεθόδους τυπώματος. εφαρμόσιμες στα εργαστήρια Τέχνης, σε επιμέλεια της χαράκτριας Ελένης Παναγίδου.
ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ- ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ Σεμινάρια/Εργαστήρια Χαρακτικής σε συνεργασία με το Μουσείο Χαρακτικής Χαμπή, με αφορμή την διοργάνωση της 1ης Μπιενάλε Χαρακτικής Κύπρου Ημερίδα Επιμόρφωσης Καθηγητών Εικαστικών Τεχνών σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Εικαστικής Θεραπείας Κύπρου Προαιρετικά Σεμινάρια Επιμόρφωσης στο Π.Ι. Ιστορία της Τέχνης Εικαστικές Εφαρμογές Σχέδιο: Ελεύθερο-Προοπτικό
Δ Ι Α Φ Ο Ρ Α Παγκύπρια Εικαστική Δράση (ημερήσια δραστηριότητα εκτός σχολείου) Φιλανθρωπική Έκθεση Συνδέσμου Καθηγητών Τέχνης Δεκέμβριος 2017 Υλικά Τέχνης θα πρέπει και αυτή τη σχολική χρονιά να τα προμηθευτείτε από το ελεύθερο εμπόριο. Οι Αποθήκες του ΥΠΠ δεν ολοκλήρωσαν τις διαδικασίες των προσφορών ώστε να προμηθεύσουν τα σχολεία Μ.Ε. με υλικά τέχνης.
Ανάπτυξη πρωτοβουλιών με καινοτόμες δράσεις Ανάπτυξη πρωτοβουλιών με καινοτόμες δράσεις Σύνδεση του σχολείου με την κοινωνία Δημιουργία Έργων σε σχολικές μονάδες / κοινότητες / δήμους Εμπλοκή στα κοινά της περιοχής του σχολείου, γνωριμία με τις ιδιαιτερότητες της περιοχής και ένταξή τους στις θεματικές ενότητες του Μαθήματος. Οργάνωση μαθητικών Εκθέσεων σε δημόσιους χώρους Οι Εκθέσεις μπορεί να έχουν φιλανθρωπικό χαρακτήρα Χρήση της τεχνολογίας στα Μαθήματα των Εικαστικών Τεχνών (ιστοσελίδες, σελίδες Κοινωνικής Δικτύωσης, Δικτύωση μεταξύ των Σχολείων, λογισμικά , Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές/βιντεοπροβολέας, ψηφιακές κάμερες) Επισκέψεις Εικαστικών δημιουργών / Ακαδημαϊκών μέσα στο πλαίσιο των μαθημάτων Εικαστικών Τεχνών Εισηγήσεις / Προτάσεις για Παγκύπριες Εικαστικές Δράσεις
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ Τα Μαθήματα του Κλάδου διαμορφώνονται ως εξής: ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΛΥΚΕΙΟ Α. Υποχρεωτικά: 1) Θέματα Τέχνης, 2) Θέατρο, 3) Ιστορία Β. Επιλεγόμενα: Β΄ Λυκείου: 1) Εικαστικές Εφαρμογές 2) Σχέδιο: Ελεύθερο-Προοπτικό 3) Μουσική 4) Αγγλικά, Γαλλικά ή άλλη ξένη Γλώσσα 5) Φωτογραφία. Γ΄ Λυκείου: 1) Εικαστικές Εφαρμογές, 2)Σχέδιο: Ελεύθερο-Προοπτικό , 3) Μουσική, 4) Αγγλικά, Γαλλικά ή άλλη ξένη Γλώσσα, 5) Γραφικές Τέχνες.
Τι είναι οι Δείκτες ΔΕΙΚΤΕΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ - ΔΕΙΚΤΕΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ Οι Δείκτες Επιτυχίας αναφέρονται στα Μαθησιακά Αποτελέσματα τα οποία αναμένεται να επιτευχθούν από τους μαθητές. Άρα οι Δείκτες Επιτυχίας αναφέρονται στον μαθητή και τα επιτεύγματά του. Οι Δείκτες Επάρκειας αναφέρονται στο τι πρέπει να διδαχθεί ο μαθητής, για να επιτύχει τα καθορισμένα Μαθησιακά Αποτελέσματα. Άρα οι Δείκτες Επάρκειας αναφέρονται στον εκπαιδευτικό και τα διδακτέα, προσαρμοσμένα και διαφοροποιημένα σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών.
Σχέδιο: Ελεύθερο-Προοπτικό 1. Ιστορία της Αρχιτεκτονικής με στόχο την αισθητική καλλιέργεια των μαθητών 2. Ανάπτυξη του Δημιουργικού Σχεδίου/σκίτσου (τριδιάστατη αντίληψη του αντικειμένου/χώρου) 3. Αρχές Σύνθεσης 4. Προγραμματισμός ύλης ( σταυρός και ύψος στη Β΄ Λυκείου) 5. Κατασκευή οικίας με κεκλιμένα επίπεδα π.χ. στέγη, τοίχος, κολόνα σε προοπτικό σχέδιο
ΙΙ. Να τοποθετήσετε τουλάχιστον τρία (3) επιπλέον στοιχεία της δικής σας επιλογής στο προοπτικό της πιο πάνω οικοδομής, π.χ άνοιγμα (πόρτα-παράθυρο), καπνοδόχος, προεξοχή, προέκταση (δωμάτιο-α, όροφο, γκαράζ ή άλλους χώρους), επίχρισμα (λιθοδομή διακοσμητική), πλακόστρωτα, πισίνα, ανθώνες κ.ά.. - Να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στη δημιουργικότητα ούτως ώστε να εμπλουτιστεί αισθητικά και λειτουργικά η οικοδομή. - Να εμπλουτίσετε τον περιβάλλοντα χώρο με στοιχεία της δικής σας επιλογής, όπου θα συμπεριλαμβάνονται τουλάχιστον δύο (2) ανθρώπινες φιγούρες, ύψους 1.80 μέτρα η κάθε μία και τουλάχιστον δύο δέντρα, ύψους πέντε (5) μέτρα το κάθε ένα. Όλα τα πιο πάνω στοιχεία να τοποθετηθούν σε διαφορετικές αποστάσεις από τον παρατηρητή. - Να αποδώσετε τη σύνθεση με διαφανή χρώματα της επιλογής σας (νερομπογιά, μολύβια ακουαρέλας, χρωματιστά μολύβια). Επίσης μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και πενάκια. Να δοθεί φωτοσκίαση με κατεύθυνση φωτός δικής σας επιλογής. (Μονάδες 30)
Σχέδιο: Ελεύθερο-Προοπτικό Εξετάσεις Β΄ Λυκείου, 3 Ασκήσεις: Ισομετρική προβολή (όχι περίπλοκη) Προοπτικό απλών τριδιάστατων σχημάτων, με δύο σημεία φυγής Νεκρή φύση με δύο (2) αντικείμενα Διάρκεια εξέτασης τρεις (3) ώρες
Θέματα Τέχνης ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΔΕΙΚΤΕΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ ΔΕΙΚΤΕΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ Έρευνα - Εισαγωγή – παρουσίαση - Συζήτηση σε σχέση με τη θεματική - Επίσκεψη - Βιβλία, περιοδικά και διαδίκτυο -Πολύαισθητηριακά ερεθίσμ. Να ερευνούν/μελετούν και να μαζεύουν υλικό σε σχέση με τη θεματική τους Διεξαγωγή έρευνας Σκίτσο Φωτογράφιση Κολλάζ Κείμενο Υλικό Πειραματισμός Να επιλέγουν και να χρησιμοποιούν στην εικαστική διαδικασία, δομικά, μορφολογικά στοιχεία, υλικά και τεχνικές που να αναδεικνύουν τη θεματική τους Να παρατηρούν και να σχεδιάζουν από το φυσικό - Πειραματικές ασκήσεις και εφαρμογές με παραδοσιακές και σύγχρονες τεχνικές και υλικά. - Εικαστική απόδοση της οπτικής πραγματικότητας. - Μελέτη του τρόπου που τα εικαστικά στοιχεία χρησιμοποιούνται και λειτουργούν στο πλαίσιο έργων τέχνης διαφόρων τεχνοτροπιών και της εικόνας γενικότερα. Υλικά : Μολύβια, Μπογιές (νερομπογιές ΡVA), Πηλός, Λινόλεουμ, Η.Υ., Κλπ Τεχνικές : Σχέδιο, Ζωγραφική, Γλυπτική/κατασκευές, Χαρακτική, Υφαντική, Ψηφιδωτό, Φωτογραφία/βίντεο, Animation Αρχές σύνθεσης: Ενότητα, Αρμονία, Ποικιλία, Ισορροπία, Έμφαση, Ρυθμός/Κίνηση, Αναλογίες, Αντίθεση, Συμμετρία/Ασυμμετρία Δομή σύνθεσης : Τοποθέτηση, Άξονες, Αναλογίες, Επαλληλία, Ατμόσφαιρα/διάθεση, Περιεχόμενο/έκφραση Μορφολογικά στοιχεία : Σημείο, Γραμμή, Σχήμα, Τόνος, Φόρμα, Όγκος, Χρώμα, Χώρος, Υφή Εμβάθυνση Να αλληλεπιδρούν με ερεθίσματα του περιβάλλοντος και να αντλούν ιδέες. Να μελετούν έργα τέχνης τα οποία να συνδέονται με τη θεματική τους. Να διατυπώνουν σε σχέση με τη θεματική τους πολλαπλές ιδέες και ερμηνείες. Δεδομένα που προσδιορίζουν το τοπικό, ευρύτερο, φυσικό, αστικό περιβάλλον Σημασία του ιστορικού, πολιτικού, κοινωνικού, πολιτιστικού περιβάλλοντος στη δημιουργία ενός έργου Τρόποι ανάλυση έργων τέχνης Τρόποι αξιοποίηση της έρευνας/μελέτης Τη χρήση του εικαστικού ημερολογίου - Καλλιέργεια της παρατηρητικότητας με θέματα από το φυσικό (σκίτσο, ζωγραφική). - Εμβάθυνση σε θέματα της επιλογής των μαθητών με σημειώσεις, έρευνα, προσχέδια
Η εικαστική δημιουργία ως : Επικοινωνία Να επικοινωνούν μεταξύ τους και με την ευρύτερη τοπική ή παγκόσμια κοινότητα (άλλους θεατές) για την προώθηση της εικαστικής δημιουργίας Να προσδιορίζουν το εικαστικό έργο ως μέσο για εμπειρία, επικοινωνία, ενημέρωση, και ως κοινωνικό εργαλείο Η εικαστική δημιουργία ως : εμπειρία, επικοινωνία, ενημέρωση και κοινωνικό εργαλείο Διοργάνωση εκθέσεων ή δρώμενου Προώθηση έργων μέσω διαδικτύου - Οι μαθητές προβάλλουν τη δουλειά τους και μιλούν για αυτήν στους συμμαθητές τους. - Οι μαθητές οργανώνουν έκθεση με τα έργα τους στον πολιτιστικό χώρο της κοινότητας τους. Γράφουν στα ΜΜΕ για την έκθεση, τους στόχους και τα μηνύματα που θέλουν να μεταφέρουν στο κοινό Να προσδιορίζει και να τοποθετεί ιστορικά ένα έργο τέχνης Να αντιλαμβάνονται τη σημασία του πολιτικού, κοινωνικού και οικονομικού περιβάλλοντος στη δημιουργία και στη εξέλιξη της τέχνης. Να κρίνουν, να συγκρίνουν έργα διαφορετικών εποχών και να εντοπίζουν ομοιότητες και διαφορές Να αναλύουν το περιεχόμενο και τη μορφή του έργου τέχνης και να αποδίδουν στο έργο τα αντίστοιχα ιστορικά, μορφικά και δομικά χαρακτηριστικά υιοθετώντας την ορθή ορολογία Να αξιολογούν αισθητικά την προσωπική τους εργασία, τα έργα των συμμαθητών τους και έργα Τέχνης γενικότερα Ιστορία της τέχνης, Κριτική, Αισθητική Εκτίμηση Έργων Τέχνης Σύντομη αναφορά στους σημαντικότερους σταθμούς της ιστορίας της Τέχνης, περιλαμβανομένης της Κυπριακής και της Σύγχρονης, έχοντας ως βάση τη διδακτέα ύλη των προηγούμενων τάξεων του Γυμνασίου και Λυκείου Λεκτικό μορφολογικών στοιχείων, σύνθεσης και δομής ενός έργου τέχνης Κριτήρια αξιολόγησης Αισθητική ανάλυση έργων τέχνης - Μέσα από προβολές, μελέτη βιβλίων Τέχνης και το διαδίκτυο οι μαθητές να έλθουν σε επαφή και να γνωρίσουν τους σημαντικότερους σταθμούς της ιστορίας της τέχνης - Σε συνεννόηση με τους καθηγητές, οι μαθητές να επιλέγουν, ατομικά ή σε συνεργασία, θέματα για μικρές μελέτες/παρουσιάσεις. Ιστορία της Τέχνης - Παρουσιάσεις και συζητήσεις εργασιών και θεμάτων Τέχνης και πολιτισμού στην τάξη, με σκοπό τη διαμόρφωση πληροφορημένης άποψης - Επισκέψεις σε εκθεσιακούς χώρους και εργαστήρια καλλιτεχνών για απόκτηση εμπειρίας και γνώσεων - Όπου είναι δυνατό, να οργανώνονται επισκέψεις καλλιτεχνών στην τάξη Η ιστορία της Τέχνης αποτελεί συμπληρωματικό κομμάτι του μαθήματος «Θέματα Τέχνης» και είναι ανεξάρτητη από τη θεματική ενότητα που ακολουθεί ο καθηγητής. Στη Β΄ Λυκείου θα διδάσκονται: Ρομαντισμό, Ρεαλισμό, Ιμπρεσιονισμό, Εξπρεσιονισμό. Στη Γ΄ Λυκείου θα διδάσκονται: Φωβισμό, Κυβισμό, Φουτουρισμό, Κονστρουκτιβισμό, Σουρεαλισμό, τη Σχολή Μπαουχάουζ, Ανεικονική Τέχνη, Πόπ Αρτ, Εννοιακή Τέχνη, Μεταμοντερνισμό.
ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ ……. ………………………. …. ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ…………… ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ …….………………………..….ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ……………. ΤΜΗΜΑ……… ΘΕΜΑΤΙΚΗ …………………………………………………….…… …………………………………………………………………………………………………. ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ/ΤΡΙΑ…………………………………………………………..………… ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΟ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΑΑ Ονοματεπώνυμο μαθητή/τριας Έρευνα/μελέτη Υλικό 3/20 Προσχέδια 3/20 Μορφοπλαστικά στοιχεία Ιστορία της τέχνης 3/20 Τελικό Έργο 8/20 Συνολική βαθμολογία 20/20 1/20 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25