Τρόποι συλλογής πληροφοριών Ανάλυση απαιτήσεων Τρόποι συλλογής πληροφοριών
Κύκλος Ζωής Ανάπτυξης Συστήματος Η ανάπτυξη ενός συστήματος παρουσιάζει ομοιότητες με αυτές ενός project. Δηλαδή οι δραστηριότητες που απαιτούνται για την ανάπτυξη ενός συστήματος πρέπει να προσδιοριστούν, να χρονοπρογραμματιστούν, να οργανωθούν και να είναι υπό συνεχή εποπτεία. Μπορούμε να θεωρήσουμε την ανάπτυξη ενός συστήματος ως ένα προγραμματισμένο εγχείρημα που έχει μια αρχή και ένα τέλος και παράγει κάποιο προκαθορισμένο αποτέλεσμα. Η διαχείριση της ανάπτυξης ενός συστήματος απαιτεί ένα πλαίσιο διαχείρισης έργου για τον καθορισμό και τον συντονισμό όλων των δραστηριοτήτων της ομάδας έργου. Το πλαίσιο αυτό ονομάζεται Κύκλος Ζωής Ανάπτυξης Συστήματος (ΚΖΑΣ) (Systems Development Life Cycle (SDLC)).
Πώς είναι το τροποποιημένο μοντέλο καταρράκτη; Από το μοντέλο καταρράκτη οι σύγχρονες προσεγγίσεις ανάπτυξης κρατούν μόνο τις πέντε φάσεις ανάπτυξης αλλά όχι όμως την αυστηρά σειριακή διαδρομή εκτέλεσης αυτών. Προτείνουν ένα τροποποιημένο μοντέλο καταρράκτη με τον κατακερματισμό και την εν μέρει επικάλυψη των πέντε φάσεων του Κύκλου Ζωής Ανάπτυξης Συστήματος, όπως φαίνεται ενδεικτικά στο παρακάτω σχήμα (βλέπε Σχήμα 2.5).
Τι είναι η απαίτηση; Απαίτηση είναι η περιγραφή μιας υπηρεσίας που θα πρέπει να παρέχει ένα σύστημα, μιας διεργασίας που θα πραγματοποιεί ή μιας συνθήκης που θα πρέπει να ικανοποιεί. Η απαίτηση απαντάει στο ερώτημα «τι κάνει το σύστημα;» και δεν περιλαμβάνει τον τρόπο που θα γίνει αυτό. Αποτελεί μια προσπάθεια αποσαφήνισης του προβλήματος που στοχεύει να λύσει το πληροφοριακό σύστημα που θα δημιουργηθεί και όχι στην περιγραφή κάποιας λύσης. Η απαίτηση καταγράφεται και τεκμηριώνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι κατανοητή από όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη στην ανάπτυξη του συστήματος. Επιπλέον η απαίτηση είναι μια σημαντική σταθερά που παραμένει ως ένας παράγοντας αξιολόγησης καθ ‘όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής ενός προϊόντος. Είναι δηλαδή ένας είδος συμβολαίου που ελέγχεται ακόμα και μετά το τέλος της ανάπτυξης του προϊόντος. π.χ. Απαίτηση για site Εργαστηριακού Κέντρου (ΕΚ): Το site του ΕΚ θα παρουσιάζει μία σύντομη περιγραφή από όλους τους τομείς που φιλοξενεί στα εργαστήριά του καθώς και τις επαγγελματικές του προοπτικές.
Τι είναι η προδιαγραφή; Η Προδιαγραφή αποτελεί τη δομημένη και λεπτομερή περιγραφή των απαιτήσεων του ΠΣ, η οποία γίνεται με τη μορφή γραπτού λόγου και συνοδεύεται με τη μορφή διαγραμμάτων και πινάκων. Το κείμενο προδιαγραφών των απαιτήσεων που προκύπτει στο τέλος της διαδικασίας προσδιορισμού των απαιτήσεων είναι αναμφίβολα το σημαντικότερο από τα έγγραφα τεκμηρίωσης των εφαρμογών λογισμικού. Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι ελλείψεις, αστοχίες και λάθη όσων αναφέρονται σε αυτό θα μεταφερθούν σε όλη την υπόλοιπη διαδικασία κατασκευής του λογισμικού και ασφαλώς θα έχουν επιπτώσεις στο τελικό προϊόν.
Πελάτης και όλοι οι ενδιαφερόμενοι Τι σκοπό έχει η Ανάλυση απαιτήσεων; Τη συλλογή και επεξεργασία των απαιτήσεων που έχουν όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη από μία εφαρμογή πολυμέσων. Πελάτης και όλοι οι ενδιαφερόμενοι Αναλυτής ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ Από ποιους θα συλλέξουμε τις απαιτήσεις; Από τελικούς χρήστες Υπεύθυνους προώθησης πωλήσεων Χρηματοδότες Ειδικούς στο θέμα που αναπτύσσουμε Με ποιο τρόπο θα συλλεχθούν οι απαιτήσεις; Τρεις τρόποι υπάρχουν: Η διεξαγωγή συνεντεύξεων Η συμπλήρωση ερωτηματολογίων από τον πελάτη Η επιτόπια παρατήρηση
1ος τρόπος συλλογής πληροφοριών: Συνέντευξη Η συνέντευξη αποτελεί έναν από τους καλύτερους τρόπους συλλογής πληροφοριών. Η επιτυχία της στηρίζεται στη δημιουργία ενός κλίματος συνεργασίας μεταξύ των συμμετεχόντων. Πριν ξεκινήσουμε τις συνεντεύξεις προετοιμάζουμε το πλάνο συνεντεύξεων το οποίο περιέχει: Τα στοιχεία των ατόμων από τα οποία θα πάρουμε πληροφορίες Τη σειρά με την οποία θα γίνουν οι συνεντεύξεις Τις ερωτήσεις που θα κάνουμε σε κάθε άτομο έτσι ώστε να είναι σαφείς και εύστοχες. Ποιοι κανόνες πρέπει να τηρούνται όταν παίρνουμε συνέντευξη από τον πελάτη μας; Συμφωνούμε απο πριν για τον τόπο και την ώρα – δεν πάμε απροειδοποίητα! Η διάρκεια της συνέντευξης πρέπει να είναι γύρω στα 45 με 60 λεπτά. Αν χρειάζεται να κρατήσουμε σημειώσεις, να μαγνητοφωνήσουμε ή να βιντεοσκοπήσουμε τη συνέντευξη πρέπει πρώτα να πάρουμε την άδεια του συνομιλητή μας. Πρέπει να είμαστε ευγενικοί, να εμπνέουμε εμπιστοσύνη στο συνομιλητή μας, να του δίνουμε χρόνο να απαντήσει, να ζητάμε διευκρινήσεις όποτε χρειάζεται και να συνοψίζουμε περιοδικά όσα έχουν λεχθεί.
1ος τρόπος συλλογής πληροφοριών: Συνέντευξη Υπάρχουν ερωτήσεις ανοιχτού τύπου και κλειστού τύπου. Ανοιχτού τύπου είναι οι ερωτήσεις στις οποίες ο ερωτώμενος καλείται να εκφράσει με το δικό του τρόπο τη γνώμη του γύρω από ένα θέμα. Για παράδειγμα «Ποια πιστεύεις ότι θα πρέπει να είναι τα κύρια χαρακτηριστικά σε μία εφαρμογή ψηφιακής τηλεόρασης;». Θεωρούνται πιο δύσκολες ερωτήσεις καθώς απαιτούν χρόνο και κριτικές ικανότητες για να απαντηθούν. Ερωτήσεις κλειστού τύπου είναι αυτές για τις οποίες ο ερωτώμενος θα πρέπει να επιλέξει μία απάντηση από ένα σύνολο απαντήσεων που προτείνονται ή εξυπακούονται. Για παράδειγμα «Τι λειτουργικό σύστημα χρησιμοποιείτε στο σπίτι;» Windows Macintosh Linux Άλλο Κανένα Στις συνεντεύξεις συνήθως χρησιμοποιούμε και κλειστού και ανοιχτού τύπου ερωτήσεις.
2ος τρόπος συλλογής πληροφοριών: Ερωτηματολόγια Τα ερωτηματολόγια χρησιμοποιούνται συνήθως όταν πρέπει να ερωτηθούν πολλά άτομα και οι ερωτήσεις είναι κυρίως κλειστού τύπου. Συνήθως αποστέλλονται με το ταχυδρομείο ή συμπληρώνονται τηλεφωνικώς. Επειδή λίγοι τα απαντάνε (συνήθως ένα 10%), οι ερωτήσεις πρέπει να είναι εύκολες, κλειστού τύπου, να εκτείνονται σε 2 με 3 σελίδες και η συμπλήρωση όλου του ερωτηματολογίου να μην διαρκεί από 10 λεπτά. Τα μεγαλύτερα ερωτηματολόγια έχει παρατηρηθεί ότι είναι και λιγότερο αξιόπιστα διότι η συγκέντρωσή μας μειώνεται όσο περνάει ο χρόνος. Παράδειγμα: Ερωτηματολόγιο Παρακαλούμε σημειώστε με κύκλο τις απαντήσεις σας και στείλτε το συμπληρωμένο ερωτηματολόγιο στη διεύθυνση .... 1. Πόσες φορές έχετε επιλέξει τον τόπο διακοπών σας στηριζόμενοι αποκλειστικά στις πληροφορίες ενός τουριστικού οδηγού; Καμία Μερικές φορές Πάντα 2. Τι λειτουργικό σύστημα χρησιμοποιείται στο σπίτι; Windows Mac OS Linux Άλλη Καμία κλπ
3ος τρόπος συλλογής πληροφοριών: Επιτόπια παρατήρηση Η επιτόπια παρατήρηση επιτρέπει στον αναλυτή να παρατηρεί ή να να συμμετέχει ο ίδιος σε δραστηριότητες ανάλογες με αυτές στις οποίες θα χρησιμοποιηθεί η εφαρμογή που θέλουμε να φτιάξουμε. Π.χ. Όταν δημιουργούμε περίπτερο πληροφόρησης των επιβατών σε αεροδρόμιο ή εκπαιδευτική εφαρμογή για σχολικό μάθημα Ποιο είναι το κυριότερο πλεονέκτημα μεθόδου; Η αντικειμενικότητα διότι παρατηρούμε τις διαδικασίες όπως ακριβώς γίνονται – δεν υπεισέρχεται η γνώμη του αναλυτή. Ποιο είναι το κυριότερο μειονέκτημα μεθόδου; Η δυσκολία εφαρμογής της μεθόδου σε αρκετές περιπτώσεις, όπου ο κοινό που είναι το αντικείμενο παρατήρησης επηρεάζεται και δεν αντιδρά φυσιολογικά.