Εκπαίδευση Ατόμων με ΝΑ
Δυσκολίες κατά την εκπαιδευτική διαδικασία «Αδυναμία γενίκευσης και μεταφοράς της συγκεκριμένης γνώσης, αδυναμία αντιστρεψιμότητας της σκέψης, περιορισμένη επεξεργασία των πληροφοριών και αδύνατη μακροπρόθεσμη μνήμη, ελλιπής και βραχύχρονη συγκέντρωση προσοχής και ανάγκη για συστηματική παρότρυνση (ΑΠΣ-ΔΕΠΠΣ, 2003β:8-9).
Δυσκολίες κατά την εκπαιδευτική διαδικασία Να δημιουργήσουν και να διατηρήσουν φιλίες Να επικοινωνήσουν με παιδιά κ ενήλικες με τρόπους κοινωνικά αποδεκτούς Να ερμηνεύσουν σωστά τα συναισθήματα και τα μη λεκτικά μνμ των άλλων Να ερμηνεύσουν κοινωνικές καταστάσεις Να επιδείξουν διεκδικητική στάση με τρόπο κοινωνικά αποδεκτό Να επιδείξουν δεξιότητες ακρόασης, εναλλαγής ρόλου, συνεργασίας & ενσυναίσθησης
Δυσκολίες κατά την εκπαιδευτική διαδικασία Έλλειψη ενδιαφέροντος για τη μάθηση Αντιδρά παθητικά (δεν ξέρω, δεν μπορώ) Αποφεύγει καταστάσεις που υποψιάζεται ότι θα το δυσκολέψουν Γίνεται αμυντικό, επινοεί δικαιολογίες Αντιδρά επιθετικά
Απαραίτητα Στοιχεία Εκπαίδευσης Κατάλληλα διαμορφωμένοι χώροι, που να προσομοιάζουν σε φυσικά περιβάλλοντα, εκπαίδευση σε πραγματικά περιβάλλοντα, βιωματική προσέγγιση
Παιδαγωγική αντιμετώπιση Ποικιλία μαθησιακών εμπειριών Ευκαιρίες συνεργασίας με συνομήλικους Συστηματική παρατήρηση και καταγραφή της προόδου Έλεγχο της επικοινωνίας και της μη λεκτικής συμπεριφοράς μαθητή-εκπαιδευτικού Καλή οργάνωση της τάξης
Στρατηγικές διδασκαλίας Καθημερινές εμπειρίες παιδιού Πρακτική εφαρμογή των εννοιών & σύνδεση με τη καθημερινή ζωή Αύξηση του ενδιαφέροντος με τη χρήση ιστοριών Συσχετισμός με άλλα μαθήματα (διαθεματικότητα) Εκδρομές & projects Χρήση τεχνολογίας
Ανάλυση έργου Ενότητα: βελτίωση γραφής Μακροπρόθεσμος στόχος: μέχρι το τέλος του σχολικού έτους να μπορεί να γράφει κείμενο που θα διαβάζεται εύκολα από το δάσκαλο, τους γονείς και τους συμμαθητές, με γράμματα ίδια σε μέγεθος με εκείνα του αναγνωστικού της Ά δημοτικού.
Ανάλυση έργου Βραχυπρόθεσμοι στόχοι: 1. να αφήνει κανονικά διαστήματα ανάμεσα στις λέξεις 2. Να «πατάει» τα γράμματα πάνω στη βασική γραμμή 3. Να γράφει τα γράμματα σε ομοιόμορφο μέγεθος 4. Να μειώσει το μέγεθος των γραμμάτων
Ανάλυση έργου Βήματα (παράδειγμα για το στόχο 3) Μέχρι τέλος του μήνα να γράφει απλές δισύλλαβες λέξεις με γράμματα τριπλάσια σε μέγεθος από εκείνα του αναγνωστικού της ‘Α δημοτικού Μέχρι τέλος του μήνα να γράφει απλές δισύλλαβες λέξεις με γράμματα διπλάσια σε μέγεθος από εκείνα του αναγνωστικού της ‘Α δημοτικού Μέχρι τέλος του μήνα να πατάει με λεπτό μαρκαδόρο απλές προτάσεις με γράμματα τριπλάσια Μέχρι τέλος του μήνα να πατάει με ριζόχαρτο σε κόλλα Α4 απλές προτάσεις με γράμματα διπλάσια
Ανάλυση έργου Βήματα (παράδειγμα για το στόχο 3) 5. Να «πατάει» αχνές προτάσεις σε φύλλο εργασίας, με γράμματα ίδιου μεγέθους 6. Να αντιγράφει απλές προτάσεις με σημείο εκκίνησης του κάθε γράμματος (στο εξάμηνο) 7. Να γράφει απλές προτάσεις ομοιόμορφα, με μέγεθος κανονικό (σχολικό έτος)
SELF DETERMINED LEARNING MODEL OF INSTRUCTION (ΜΟΝΤΕΛΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΑΥΤΟΠΡΟΣΔΙΟΡΙΖΟΜΕΝΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ) Διδάσκει στους μαθητές πώς να αυτοκαθοδηγούνται κατά τη διδασκαλία (Wehmeyer, Mithaug, Palmer, Agran, & Martin, 2000), πώς να κατευθύνονουν τις πράξεις τους προς ένα στόχο (Argan, Blanchard & Wehmeyer, 2000), βασισμένο στο Adaptability instruction model των Mithaug et al (1987) (Argan, Blanchard & Wehmeyer, 2000).
Το μοντέλο Λήψης Αποφάσεων, Ανεξάρτητης δράσης, Αυτοαξιολόγησης και Δεξιότητες (πάντα με αυτή τη σειρά): Βασίζεται: Λήψης Αποφάσεων, Ανεξάρτητης δράσης, Αυτοαξιολόγησης και Αυτορρύθμισης (Wehmeyer, Palmer, Argan, Mithaug & Martin, 2000). Στα συστατικά στοιχεία του αυτοπροσδιορισμού, στη διαδικασία αυτόνομης επίλυσης προβλημάτων και στην έρευνα για την αυτό-κατευθυνόμενη μάθηση (Wehmeyer, Palmer, Argan, Mithaug & Martin, 2000).
Το μοντέλο 3 φάσεις: Α’ φάση: Ποιος είναι ο στόχος μου? Β’ φάση: Ποιο είναι το σχέδιό μου? Γ’ φάση: Τι έχω μάθει? 4 ερωτήσεις σε κάθε φάση: Πάντα με την ίδια σειρά Με την ολοκλήρωση ο μαθητής πρέπει να είναι σε θέση να αναγνωρίζει: Το πρόβλημα, τις πιθανές λύσεις, τα εμπόδια που προκύπτουν και τις συνέπειες κάθε λύσης (Δημητριάδου, 2008).
Στρατηγικές Προσωρινές παρακινήσεις (προηγούμενες ρυθμιστικές νύξεις), αυτό-καθοδήγηση, αυτό-παρατήρηση, αυτοαξιολόγηση, αυτοενίχυση και θέσπιση στόχων (Wehmeyer, Palmer, Argan, Mithaug & Martin, 2000).
ΓΛΩΣΣΑ Στ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ «Οι βαθμοί των επιθέτων» Τι θέλω να μάθω? Ποιοι είναι οι βαθμοί των επιθέτων και πώς σχηματίζονται. Τι ξέρω γι’αυτό τώρα? Ότι υπάρχουν 3 βαθμοί και ισχύουν μόνο για τα επίθετα και τα επιρρήματα. Τι πρέπει να αλλάξω για να μάθω αυτό που δεν ξέρω? Να μάθω να τους σχηματίζω. Τι μπορώ να κάνω για να το καταφέρω αυτό? Να διαβάσω τη γραμματική μου και να κάνω ασκήσει. Α’ Φάση: Θέτω ένα στόχο: Να μάθω ποιοι είναι οι βαθμοί των επιθέτων και πώς σχηματίζονται.
Β’ Φάση: Δραστηριοποιούμαι: Ποιο είναι το σχέδιό μου? Τι μπορώ να κάνω για να μάθω αυτό που δεν ξέρω? Να αναγνώσω τη γραμματική μου και να κάνω ασκήσεις. Τι με εμποδίζει από το να δράσω? Δεν μου αρέσει να λύνω ασκήσεις. Τι μπορώ να κάνω για να άρω αυτόν τον περιορισμό? Να ζητήσω βοήθεια από τη δασκάλα ή να λύσω ασκήσεις στον Η/Υ. Πότε θα δράσω? Όταν ρωτήσω τη δασκάλα.
Προσαρμόζω το στόχο μου. Γ’ Φάση: Προσαρμόζω το στόχο μου. Ποιες είναι πράξεις που έκανα? Α. Ζήτησα βοήθεια από τη δασκάλα μου. Β. Έκανα ασκήσεις στον Η/Υ. Ποιοι περιορισμοί έχουν αρθεί? Καταπολέμησα τη δυσκολία στην γραφή. Τι άλλαξε για τα πράγματα που δεν ήξερα? Έμαθα πώς σχηματίζονται οι βαθμοί των επιθέτων. Γνωρίζω αυτά που ήθελα να ξέρω? Ναι
ΙΣΤΟΡΙΑ Γ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ «Το τέλος του Αχιλλέα» Τι θέλω να μάθω? Πώς σκοτώθηκε ο Αχιλλέας και τι έγινε μετά. Τι ξέρω γι’αυτό τώρα? Ότι μετά το θάνατο του Έκτορα, ο πόλεμος είχε προσωρινά, σταματήσει. Τι πρέπει να αλλάξω για να μάθω αυτό που δεν ξέρω? Τι μπορώ να κάνω για να το καταφέρω αυτό? Να διαβάσω το μάθημά μου. ΙΣΤΟΡΙΑ Γ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ «Το τέλος του Αχιλλέα» Α’ Φάση: Θέτω ένα στόχο: Να μάθω με ποιον τρόπο σκοτώθηκε ο Αχιλλέας και τι έγινε αμέσως μετά το θάνατό του.
Β’ Φάση: Δραστηριοποιούμαι: Ποιο είναι το σχέδιό μου? Τι μπορώ να κάνω για να μάθω αυτό που δεν ξέρω? Να αναγνώσω το μάθημα. Τι με εμποδίζει από το να δράσω? Δεν μου αρέσει η ανάγνωση. Τι μπορώ να κάνω για να άρω αυτόν τον περιορισμό? Να ζητήσω βοήθεια από τη μαμά ή να ψάξω στο internet να βρω πληροφορίες. Πότε θα δράσω? Όταν γυρίσει η μαμά μου από τη δουλειά.
Προσαρμόζω το στόχο μου. Ποιες είναι πράξεις που έκανα? Α. Ζήτησα βοήθεια από τη μαμά μου. Β. Ανάγνωσα το κείμενο (ή το άκουσα) Ποιοι περιορισμοί έχουν αρθεί? Καταπολέμησα τη δυσκολία στην ανάγνωση. Τι άλλαξε για τα πράγματα που δεν ήξερα? Έμαθα πώς πέθανε ο Αχιλλέας και τι έγινε μετά το θάνατό του. Γνωρίζω αυτά που ήθελα να ξέρω? Ναι Γ’ Φάση: Προσαρμόζω το στόχο μου.
Μελέτη Περίπτωσης Ι 8 ετών Γ τάξη σε γενικό σχολείο Δυσκολεύεται σε ανάγνωση, αρνείται να διαβάσει δυνατά Διαβάζει αυθόρμητα κάποιες λέξεις κ απλές προτάσεις Γραπτός λόγος δυσανάγνωστος, αντιγράφει Προφορικός λόγος περιορισμένος, με φτωχό λεξιλόγιο Δεν κάνει φίλους, κλεισμένος στον εαυτό του Απουσιάζει συχνά
Ελαφριά ΝΑ
Μελέτη Περίπτωσης ΙΙ 8 ετών , σύνδρομο Down Σε ειδικό σχολείο Δυσκολίες σε κατανόηση λόγου, δυσκολεύεται να αναγνωρίσει γράμματα κ λέξεις Ακουστικά βαρηκοΐας για λίγο Χρησιμοποιεί μικρό αριθμό λέξεων Δεν ακολουθεί οδηγίες Βοήθεια για να φάει, να ντυθεί, σε τουαλέτα Πετάει πράγματα, του αρέσουν τα τουβλάκια Επιλέγει εικόνες με τα βασικά χρώματα
Βαριά ΝΑ