Βιωματικό Εργαστήριο για τις Δημιουργικές Εργασίες Σύρος, 4/9/2017 Τσαμπίκα Καράκιζα & Παρασκευή Δεληκάρη
Τι καινούργιο προτείνουν οι Δ.Ε ? Πρότυπα διαχείρισης ΔΕ του ΙΕΠ(2017) Πρότυπο 1 & Πρότυπο 2 http://iep.edu.gr/el/component/k2/content/37-synthetikes-ergasies α)Οργάνωση της εκπαιδευτικής συνθήκης β)Ποιοτική (κυρίως) αξιολόγηση
Φως στην οργάνωση της εκπαιδευτικής συνθήκης Ως προς τους ρόλους τις δραστηριότητες τους εκπαιδευτικούς πόρους τα εργαλεία τα αποτελέσματα την τεκμηρίωση (βιβλιογραφική)
Εκπαιδευτικό σενάριο και εκπ/κή συνθήκη α) Ορίζει ένα μαθησιακό πλαίσιο (γνωστικό αντικείμενο/α, στόχοι) β) Προσδιορίζει τις διδακτικές επιλογές που το υλοποιούν (συγκεκριμένες διδακτικές δράσεις) γ) Οργανώνει την ευρύτερη εκπαιδευτική συνθήκη προκειμένου να οικοδομηθεί συγκεκριμένη γνώση Φως στις ενσωματωμένες παιδαγωγικές παραδοχές
Εκπαιδευτικοί και μεταγνώση Το εκπαιδευτικό σενάριο αποτελεί αναστοχαστική επεξεργασία των διδακτικών επιλογών των εκπαιδευτικών (μεταγνωστική δραστηριότητα) Ο αναστοχασμός αφορά: το σχεδιασμό, την παιδαγωγική θεμελίωση, την τεχνική υλοποίηση, την εκτέλεση, την αξιολόγηση, την εμπλοκή του μαθητικού πληθυσμού
Δημιουργικές Εργασίες & Ποιοτική αξιολόγηση Ρουμπρίκες Αξιολόγησης «Κλίμακα Διαβαθμισμένων Κριτηρίων» (Κουλουμπαρίτση & Ματσαγγούρας 2004) Ρουμπρίκα Αξιολόγησης (Rubric Assessment) «Φύλλα Περιγραφικής Αξιολόγησης» (Κοντογιάννης 2003) Τι είναι η Ρουμπρίκα; «Περιγραφικός οδηγός βαθμολογίας, ο οποίος αποτελείται από ειδικά, εκ των προτέρων καθορισμένα, κριτήρια επίδοσης, και διαβαθμίσεις ποιότητας για καθένα από αυτά» (Andrade 2000) Ποιοτικό εργαλείο διαμορφωτικής αξιολόγησης (+ διαγνωστική και τελική)
Δομικά Στοιχεία Ρουμπρίκας Αξιολόγησης
Βήματα σχεδιασμού & ανάπτυξης Ρουμπρικών
Δομή της ρουμπρίκας α) μαθησιακά κριτήρια αξιολόγησης επίδοσης (criteria) β) επίπεδα επίδοσης ή διαβαθμίσεις της ποιότητας του μαθησιακού έργου (standards) γ) κλίμακα βαθμολογίας (numeric scale) (οι υψηλές βαθμολογίες αντιστοιχούν στις καλύτερες επιδόσεις) δ) περιγραφές των επιπέδων επίδοσης (καλά διατυπωμένες και σαφείς περιγραφές των προσδοκώμενων επιδόσεων, οι βαθμολογητές/ βαθμολογήτριες ορίζουν την ίδια βαθμολογία σε μια απάντηση)
Μετα-Ρουμπρίκα
Η παιδαγωγική δυναμική των Ρουμπρικών Η Ρουμπρίκα αποτελεί ένα προσιτό και δυναμικό εργαλείο αξιολόγησης για τους/τις εκπαιδευτικούς γιατί τους επιτρέπει: να αξιολογήσουν την παραγόμενη εργασία, δραστηριότητα ή επίδοση (performance) σύμφωνα με διάφορα επίπεδα ποιότητας (αποτυπώνοντας ποιοτικά χαρακτηριστικά) οι στόχοι και τα προσδοκώμενα αποτελέσματα παρουσιάζονται από τον/την εκπαιδευτικό με σαφή και κατανοητό τρόπο για μαθητές/τριες πιο πειστική ανατροφοδότηση στους μαθητές/μαθήτριες για τις γνωστικές δυνατότητες και αδυναμίες τους
Εργαλεία δημιουργίας ρουμπρικών Στο διαδίκτυο προσφέρονται πολλά εργαλεία/λογισμικά που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία κλίμακας διαβαθμισμένων κριτηρίων, όπως Rubistar http://rubistar.4teachers.org/ Rcampus iRubric http://www.rcampus.com/index.cfm?nocache=1314652894828 RubricMaker http://www.teach-nology.com/platinum/samples/rubrics/index.html Lae-R (Learning Analytics Enriched Rubric) Petropoulou, O., Kasimatis, K., Dimopoulos, I. & Retalis, S. (2014). LAe-R: A new learning analytics tool in Moodle for assessing students’ performance. Bulletin of the IEEE Technical Committee on Learning Technology, 16(1), p. 1.
Τεστ Αυτοαξιολόγησης (Quiz Self-Assessment) Τα τεστ αυτοαξιολόγησης είναι μια από τις πιο δημοφιλείς μορφές της ηλεκτρονικής αξιολόγησης (e-assessment), Τα τεστ αυτοαξιολόγησης ► βασίζονται σε λογισμικά («Εργαλεία Δημιουργίας Τεστ Αυτοαξιολόγησης») διευρύνουν τα όρια των συμβατικών τεστ, προσφέρουν πολλαπλές δυνατότητες σε εκπαιδευτικούς, μαθητές και μαθήτριες
Τεστ Αυτοαξιολόγησης (Quiz Self-Assessment) (2) Τα λογισμικά αυτοαξιολόγησης, προσφέρονται για : Υποστήριξη ερωτήσεων αντικειμενικού τύπου (πχ. αντιστοίχισης, πολλαπλών επιλογών, διαζευκτικής μορφής, κ.λπ.), με πληρέστερη και λεπτομερή αυτόματη βαθμολόγηση μεγάλου πλήθους εκπαιδευομένων Υποστήριξη δημιουργίας ερωτήσεων , που συνοδεύονται από πολυμεσικό υλικό (π.χ. αρχεία ήχου και εικόνας, κ.λπ.) προσφέροντας ενδιαφέρουσες, ελκυστικές και διαδραστικές εκπαιδευτικές εμπειρίες Αυτόματη δημιουργία τεστ, αντλώντας ερωτήσεις από «τράπεζες» ερωτήσεων Η ύπαρξη «τράπεζας/βάσης» ερωτήσεων διευκολύνει τον /την εκπαιδευτικό και απλουστεύει τη διαδικασία επιλογής θεμάτων
Τεστ Αυτοαξιολόγησης (Quiz Self-Assessment)(3) Παροχή οδηγιών, υποδείξεων και εξατομικευμένης ανατροφοδότησης προς τον εκπαιδευόμενο, ώστε να βρει τη σωστή απάντηση. Η ανατροφοδότηση μπορεί να περιλαμβάνει: α) παραπομπή σε μαθησιακούς πόρους (θεωρία, παραδείγματα, ασκήσεις, πολυμεσικό υλικό) προκειμένου να καλυφθούν τα κενά και οι αδυναμίες, β) σχόλια, ενθαρρυντικά μηνύματα , συμβουλές, κ.λπ. Προγραμματισμένη, αυτόματη διάθεση και παράδοση των τεστ σε συγκεκριμένη χρονική περίοδο Ο/η εκπαιδευτικός καθορίζει συγκεκριμένο χρονικό σημείο για την ολοκλήρωση του τεστ και προσδιορίζει την εκπαιδευτική διαδικασία
Τεστ Αυτοαξιολόγησης (Quiz Self-Assessment) Εργαλείο ClassMarker - Αποτελέσματα τεστ
Φάκελος Εργασιών (Portfolio Assessment) Η αξιοποίηση του Φακέλου Εργασιών στην καθημερινή σχολική πρακτική ως τεχνική αξιολόγησης μαθητών και μαθητριών, απαιτεί ο/η εκπαιδευτικός να ορίσει πριν τη μαθησιακή διαδικασία: τους επιδιωκόμενους διδακτικούς στόχους και τη συσχέτισή τους με τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα, το είδος του φακέλου που θα αξιοποιηθεί, τα κριτήρια με τα οποία θα αποτιμηθούν τα τεκμήρια που περιλαμβάνονται στο φάκελο (π.χ. ρουμπρίκα αξιολόγησης) το περιεχόμενο του φακέλου και τη διάρθρωσή του σε υποφακέλους (οι υποφάκελοι διευκολύνουν τους/τις εκπαιδευομένους/ες στη συλλογή, επιλογή και ταξινόμηση των αντιπροσωπευτικότερων τεκμηρίων, περιορίζοντας τα αδόμητα και μη συσχετιζόμενα δεδομένα)