Μ.Δίτσιου-Χρ.Παπαζήση-Γ. Παυλικάκης ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ * Μ.Δίτσιου-Χρ.Παπαζήση-Γ. Παυλικάκης Σχολικοί Σύμβουλοι ΠΕ04
Η εισήγηση αυτή αφορά την αξιολόγηση που κάνει ο/η εκπαιδευτικός για όλη τη δουλειά της κάθε ομάδας κατά τη διάρκεια του τετραμήνου για την ερευνητική έκθεση της κάθε ομάδας
Στο τέλος του 1ου τετραμήνου Οργανώνουμε μια παρουσίαση της ΕΕ, πιθανόν και μέσα στην τάξη για να διευκολυνθούμε στην αξιολόγηση/ βαθμό του 1ου τετραμήνου είναι μια μορφή διαμορφωτικής αξιολόγησης /ανατροφοδότησης για την πορεία του προγράμματος (τι πήγε καλά, τι όχι και γιατί, τι μπορώ να κάνω για να βελτιώσω την “συνταγή”)
Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ της Ερευνητικής Εργασίας της κάθε ομάδας, Κρίνεται για το πόσο πρωτότυπη, ελκυστική, δημιουργική….είναι το λόγο των μαθητών και τη συμμετοχή τους στη συζήτηση με σκέψεις και επιχειρήματα, τις απόψεις τους και τις απαντήσεις που θα δώσουν σε ερωτήσεις των μαθητών και των εκπαιδευτικών θα αποτελέσει ένα επιπλέον στοιχείο για την αξιολόγηση των ομάδων και των μελών τους καλό είναι να υπάρξει ανατροφοδότηση των ομάδων μεταξύ τους (τεκμηριωμένη και καλόπιστη κριτική, ιδέες…)
Η αξιολόγηση (evaluation,assessment) νέα επιστήμη - παλιά πρακτική Χαρακτηριστικά: η ειλικρίνεια, η αξιοπιστία και η δικαιοσύνη, «χρήσιμη» Αξιολόγηση Ερευνητικών Εργασιών είναι η συστηματική συλλογή και ανάλυση πληροφοριών σχετικά με τις δραστηριότητες, τα χαρακτηριστικά και τα αποτελέσματα τους ΓΙΑΤΙ? • να είναι δυνατή η κρίση των Εργασιών αυτών, • η βελτίωση της αποτελεσματικότητάς τους, και /ή • η λήψη σχετικών αποφάσεων που αφορούν μελλοντικό προγραμματισμό.
Δεν υπάρχει ένας και μοναδικός στην ορθότητά του ορισμός για την αξιολόγηση, ένας τρόπος που αν το βρίσκαμε θα έβαζε ένα τέλος στη συζήτηση για το πώς πρέπει να προχωρεί μια αξιολόγηση και για το ποιοι είναι οι σκοποί της. * Αναγνωρίζεται ότι διαφορετικά πλαίσια αξιολόγησης εξυπηρετούν διαφορετικούς σκοπούς και ακόμη, για ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθούν διαφορετικά πλαίσια (σχέδια)
Για τη μεθοδολογία αξιολόγησης προτείνονται ▪ποιοτικά εργαλεία αξιολόγησης (συζήτηση, ερωτηματολογια-ανοικτές ερωτήσεις, παιχνίδια, δρώμενα, «φάκελοι» κλπ) ▪ ποσοτικά εργαλεία αξιολόγησης (κλειστές ερωτήσεις κλπ) ▪ περιγραφικές κλίμακες αξιολόγησης (οδηγός επιμορφωτή σ.6)
η πλήρης κατανόηση της Ερευνητικής Εργασίας Βασική αρχή αξιολόγησης η πλήρης κατανόηση της Ερευνητικής Εργασίας
ΣΚΟΠΟΙ/ΣΤΟΧΟΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Η αξιολόγηση μας απασχολεί Δραστηριότητα 1η Αξιολόγηση Στόχος Δραστηριότητα 2η Αξιολόγηση Η αξιολόγηση μας απασχολεί από το 1ο στάδιο σχεδιασμού του προγράμματος
Φάκελος της Ερευνητικής Εργασίας τους, εμπεριέχει: (1) τη γραπτή «Έκθεση της Ερευνητικής Εργασίας», που προσεγγίζει, όλες τις διαστάσεις του θέματός τους, 2) τα ερευνητικά εργαλεία και τα πάσης φύσεως παραστατικά, όπως συμπληρωμένα ερωτηματολόγια, φυλλάδια, πίνακες τα παρόμοια που αξιοποιήθηκαν στις επιμέρους έρευνες πεδίου ή/και γραφείου, (3) το τέχνημα (π.χ. εφαρμογή, ιστότοπος, συσκευή) που πιθανόν εκπόνησαν και (4) συμπληρωματικά στοιχεία, όπως βίντεο, φωτογραφίες, αφίσες, φυλλάδια, φωτογραφίες κατασκευών ή καλλιτεχνικών έργων που δημιούργησαν κ.α.
Τελικά προϊόντα • η ερευνητική έκθεση Τελικά προϊόντα • η ερευνητική έκθεση • το τέχνημα • η δράση παρέμβασης ή απλά η διάχυση του θέματος στην σχολική ή ευρύτερη κοινότητα
Διαφορά της Ερευνητικής Εργασίας από τα συμβατικά μαθήματα????
Στο πλαίσιο αξιολόγησης των παραπάνω τομέων θα απαντηθούν και ερωτήματα όπως: • Οι στόχοι και τα ερωτήματα που τέθηκαν στην έρευνα απαντήθηκαν με πληρότητα; • Οι ερευνητικές δραστηριότητες έγιναν σύμφωνα με τις αναμενόμενες διαδικασίες; • Τα δεδομένα που συγκέντρωσαν οι ερευνητικές ομάδες τα επεξεργάσθηκαν με ικανοποιητικό τρόπο;
• Η σύνθεση της εργασίας έγινε με ικανοποιητικό τρόπο; • Η όλη οργάνωση της δομής του περιεχομένου διασφαλίζει εσωτερική συνοχή στο περιεχόμενο; • Ο λόγος, τα σχήματα και τα υπόλοιπα μέσα που χρησιμοποιήθηκαν έχουν τις αναμενόμενες προδιαγραφές; Τι έχουμε να πούμε για τον τρόπο λειτουργίας των ομάδων
Διαδικασίες αξιολόγησης της Έκθεσης με βάση τις περιγραφικές κλίμακες διαβαθμισμένων κριτηρίων (rubrics) που αναφέρονται: α. στη διαδικασία της έρευνας β. στο περιεχόμενο του ερευνητικού αποτελέσματος γ. στη γλώσσα και στη δομή της ερευνητικής έκθεσης δ. στον τρόπο παρουσίασης της ερευνητικής εργασίας οδηγός επιμορφωτή 6 από 9
Για τη βαθμολόγηση των επιμέρους τομέων της ΕΕ προσφέρονται ιδιαίτερα οι κλίμακες διαβαθμισμένων κριτηρίων αξιολόγησης, γνωστές ως ρουμπρίκες (rubrics) ή κλίμακες περιγραφικής αξιολόγησης
Οι έξι βαθμίδες της κλίμακας από τα κάτω προς τα πάνω έχουν ως εξής: 6η βαθμίδα: Λίαν Ανεπαρκής (βαθμός 1-5) 5η βαθμίδα: Κάτω του Μετρίου (βαθμός 6-9) 4η βαθμίδα: Μέτρια (βαθμός 10-13) 3η βαθμίδα: Καλά (βαθμός 14-16) 2η βαθμίδα: Πολύ Καλά (βαθμός 17-18) 1η βαθμίδα: Άριστα (βαθμός 19-20) Πρώτα, δηλαδή, γίνεται η ένταξη στη βαθμίδα (π.χ. Μέτρια ή Άριστα) και μετά προσδιορίζεται ο ακριβής βαθμός
H βαρύτητα κάθε τομέα στον υπολογισμό του τελικού βαθμού δεν είναι η ίδια και για τους τέσσερις τομείς. •η Ερευνητική Διαδικασία έχει βαθμό βαρύτητας 30%, •το Περιεχόμενο 30%, •η Γλώσσα και η Δομή 20% και •η Δημόσια Παρουσίαση 20% Αυτό σημαίνει ότι μια εργασία που έλαβε, για παράδειγμα, 17, 15, 13 και 10, αντίστοιχα, στους τέσσερις τομείς θα λάβει στην έρευνα 17Χ30%=5.1 μονάδες, στο περιεχόμενο 15Χ30%=4.5 μονάδες, στη γλώσσα και δομή 13Χ20=2.6 μονάδες και στην παρουσίαση 10Χ20%=2 μονάδες, σύνολο 5.1+4.5+2.6+2=14.2, ήτοι θα βαθμολογηθεί με 14.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΈΡΕΥΝΑΣ (30%) ΠΙΝΑΚΑΣ 1 ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: …………………….. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΈΡΕΥΝΑΣ (30%) ΛΙΑΝ ΑΝΕΠΑΡΚΗΣ ΚΑΤΩ ΤΟΥ ΜΕΤΡΙΟΥ ΜΕΤΡΙΑ ΚΑΛΑ ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ ΆΡΙΣΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΠΗΓΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΣΥΣΧΕΤΙΣΕΙΣ ΜΕΤΑΒΛΗΤΩΝ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΤΗΡΗΣΗ ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΩΝ, ΚΑΝΟΝΩΝ ΧΡΗΣΗ ΤΠΕ ΠΗΓΗ: Ματσαγγούρας Γ. Ηλίας, «Η Καινοτομία των Ερευνητικών Εργασιών στο Νέο Λύκειο». Βιβλίο Εκπαιδευτικού. Πρώτο Μέρος. Τέταρτο Κεφάλαιο, (σελ. 73-94), (ΟΕΔΒ, 2011)
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΈΚΘΕΣΗΣ (30%) ΠΙΝΑΚΑΣ 2 ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: …………………….. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΈΚΘΕΣΗΣ (30%) ΛΙΑΝ ΑΝΕΠΑΡΚΗΣ ΚΑΤΩ ΤΟΥ ΜΕΤΡΙΟΥ ΜΕΤΡΙΑ ΚΑΛΑ ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ ΆΡΙΣΤΑ ΓΝΩΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ, ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ, ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ ΓΝΩΣΕΙΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΕΝΝΟΙΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΓΕΝΙΚΕΥΣΕΩΝ, ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΣΧΗΜΑΤΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ ΣΕ ΝΕΑ ΓΝΩΣΤΙΚΑ ΠΕΔΙΑ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΠΗΓΗ: Ματσαγγούρας Γ. Ηλίας, «Η Καινοτομία των Ερευνητικών Εργασιών στο Νέο Λύκειο». Βιβλίο Εκπαιδευτικού. Πρώτο Μέρος. Τέταρτο Κεφάλαιο, (σελ. 73-94), (ΟΕΔΒ, 2011)
ΠΙΝΑΚΑΣ 3 ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: …………………….. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΓΛΩΣΣΑΣ, ΠΟΛΥΤΡΟΠΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΚΑΙ ΔΟΜΗΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ (20%) ΛΙΑΝ ΑΝΕΠΑΡΚΗΣ ΚΑΤΩ ΤΟΥ ΜΕΤΡΙΟΥ ΜΕΤΡΙΑ ΚΑΛΑ ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ ΆΡΙΣΤΑ ΓΛΩΣΣΑ ΔΟΜΗ 1. Εισαγωγή στο θέμα, το σκοπό και στη σπουδαιότητα του θέματος, με σχετική βιβλιογραφική επισκόπηση 2. Παρουσίαση των υπο-θεμάτων και των κεντρικών ερωτημάτων εντός φυσικο-κοινωνικών πλαισίων 3. Περιγραφή και αιτιολόγηση των πηγών, των μέσων και των διαδικασιών συλλογής των δεδομένων 4. Εξήγηση και αιτιολόγηση των διαδικασιών επεξεργασίας των δεδομένων 5. Σαφής διατύπωση και κριτική των συμπερασμάτων 6. Αναστοχαστική κριτική του όλου εγχειρήματος, των εμπειριών και των ζητημάτων που ανέκυψαν ΠΗΓΗ: Ματσαγγούρας Γ. Ηλίας, «Η Καινοτομία των Ερευνητικών Εργασιών στο Νέο Λύκειο». Βιβλίο Εκπαιδευτικού. Πρώτο Μέρος. Τέταρτο Κεφάλαιο, (σελ. 73-94), (ΟΕΔΒ, 2011)
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ (20%) ΠΙΝΑΚΑΣ 4 ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: …………………….. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ (20%) ΛΙΑΝ ΑΝΕΠΑΡΚΗΣ ΚΑΤΩ ΤΟΥ ΜΕΤΡΙΟΥ ΜΕΤΡΙΑ ΚΑΛΑ ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ ΆΡΙΣΤΑ 1. Σαφής ενημέρωση του κοινού για τους στόχους και τις ερευνητικές διαδικασίες, τα δεδομένα και τα συμπεράσματα της έρευνας, τις θέσεις της ομάδας στα ερευνητικά ερωτήματα και την κριτική στάση της στα διαλαμβανόμενα ζητήματα 2. Η χρήση της γλώσσας και των συμπληρωματικών/ πολυτροπικών μέσων και ΤΠΕ για τη στήριξη του λόγου και στις κατάλληλες στιγμές 3. Η χρήση χιούμορ, δημιουργικότητας και παραστατικότητας στη σωστή αναλογία και την κατάλληλη στιγμή 4. Η ετοιμότητα και πληρότητα των απαντήσεων στις ερωτήσεις και τα σχόλια του κοινού. ΠΗΓΗ: Ματσαγγούρας Γ. Ηλίας, «Η Καινοτομία των Ερευνητικών Εργασιών στο Νέο Λύκειο». Βιβλίο Εκπαιδευτικού. Πρώτο Μέρος. Τέταρτο Κεφάλαιο, (σελ. 73-94), (ΟΕΔΒ, 2011)