Αγωγή Ειρήνης και Διαπολιτισμική Αγωγή
Αγωγή για την Ειρήνη
Επιδιώκοντας την «ειρήνη»… Μετά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο εντατικοποιούνται οι προσπάθειες για την ειρήνη: Διεθνείς οργανισμοί (UNESCO, Διεθνής Ένωση για την Έρευνα γύρω από την Ειρήνη, κ.ά) Ίδρυση σχετικών πανεπιστημιακών εδρών Όμως, παρά τις προσπάθειες, η επίτευξη της ειρήνης αποτελεί συνεχιζόμενο πρόβλημα «Οι πόλεμοι ξεκινούν στο μυαλό των ανθρώπων» Αναγκαιότητα αγωγής και εκπαίδευσης
Η προβληματική για την αγωγή ειρήνης Προϋπόθεση για την εξασφάλιση της ειρήνης = η ανάπτυξη της ετοιμότητας και της ικανότητας των ανθρώπων και των κοινωνιών για ειρήνη Άρα, η ειρήνη είναι πρωτίστως θέμα αγωγής
Η προβληματική για την αγωγή ειρήνης Προσεγγίζοντας την έννοιας της «βίας»: (α) η έννοια της βίας σε μικροεπίπεδο: η βία έχει ενσωματωθεί και διαπερνά όλο τον κοινωνικό ιστό, το παιδί γαλουχείται και εξοικειώνεται από πολύ νωρίς στη βία (παιδικά παιγνίδια, τηλεόραση, κ.ά) (β) η έννοια της βίας σε μακροεπίπεδο: τα κράτη εξασφαλίζουν την ειρήνη μέσω εξοπλισμών και συνεχούς στρατιωτικής υπεροχής έναντι των υπολοίπων. Άρα, η ειρήνη φαίνεται να προϋποθέτει τους εξοπλισμούς και την προετοιμασία για πόλεμο.
Πού στοχεύει η αγωγή για την ειρήνη; Αγωγή για την ειρήνη: απόκτηση της ικανότητας για ειρηνική συμβίωση με τους άλλους μέσω συνεργασίας …ανεξάρτητα από πολιτικές, θρησκευτικές, ιδεολογικές, φυλετικές διαφορές
Πού στοχεύει η αγωγή για την ειρήνη; Αγωγή για την ειρήνη: μετάδοση συγκεκριμένων αξιών: ανεκτικότητα προς τους άλλους αλληλεγγύη ετοιμότητα για συναίνεση και συμβιβασμό παροχή βοήθειας
Πού στοχεύει η αγωγή για την ειρήνη; Άρα, μια αγωγή για την ειρήνη θα πρέπει να επιδιώκει: Τη συνειδητοποίηση της ύπαρξης και την αναγνώριση των διαφόρων μορφών βίας/ εχθρότητας Την ανάλυση των αιτιών και των συνεπειών των διαφόρων μορφών βίας Τη δημιουργία προϋποθέσεων ειρηνικής συμβίωσης, μέσα από την καλλιέργεια κατάλληλων στάσεων, γνώσεων, αξιών και τρόπων συμπεριφοράς
Διαπολιτισμική Αγωγή
Η «διαπολιτισμική» πρόκληση… Η ανάπτυξη των πολυ-πολιτισμικών κοινωνιών μετανάστευση πληθυσμών ευρωπαϊκή ενοποίηση και μετακίνηση Συνάντηση με τα πολιτισμικά στοιχεία άλλων λαών: το καινούργιο, το διαφορετικό, το «ξένο»... Διαπολιτισμική μάθηση: αλληλοπροσέγγιση λαών, ειρηνική συμβίωση, κοινό πλαίσιο αναφοράς
Η προβληματική για μια διαπολιτισμική αγωγή Αναγκαιότητα διαμόρφωσης μιας αγωγής και εκπαίδευσης για όλους τους πολίτες, που: Να περιλαμβάνει εκτός από τα στοιχεία της χώρας υποδοχής και στοιχεία του πολιτισμού της χώρας προέλευσής τους Να εξασφαλίζει προϋποθέσεις ώστε τα παιδιά της άλλης κουλτούρας να συμμετέχουν ισότιμα στη ζωή του σχολείου Να συμβάλλει στην ανάπτυξη των νέων πολυπολιτισμικών κοινωνιών
Η προβληματική για μια διαπολιτισμική αγωγή Οι μαθητές μιας τάξης δεν αποτελούν μία κοινωνικά, γλωσσικά και πολιτισμικά ομοιογενή κοινωνία Οι πολίτες θα πρέπει να προετοιμαστούν για μια ζωή και συμβίωση σε μια ποικιλόμορφη και πολύπλοκη κοινωνία
Πού στοχεύει μια διαπολιτισμική αγωγή; Απόκτηση της ικανότητας για αντίληψη των πολιτισμικών διαφορών και της πολιτισμικής πολυπλοκότητας Προστασία των πολιτιστικών στοιχείων των μειονοτήτων Ανάπτυξη νέων μορφών ζωής και συμβίωσης σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία
Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των νέων εκπαιδευτικών πεδίων: Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Αγωγή Ειρήνης, Διαπολιτισμική Αγωγή Ø Είναι προσανατολισμένες στην επίλυση προβλημάτων (μέσα από συνειδητοποίηση του προβλήματος – διασάφηση αιτιών – προσδιορισμό των τρόπων επίλυσης – κινητοποίηση – συμμετοχή – δράση)
Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των νέων εκπαιδευτικών πεδίων: Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Αγωγή Ειρήνης, Διαπολιτισμική Αγωγή Ø Προσεγγίζουν το ιδιαίτερο αντικείμενό τους διεπιστημονικά, τόσο σε εννοιολογικό όσο και σε μεθοδολογικό επίπεδο - νέα πεδία γνώσης, επεξεργάζονται στοιχεία από διαφορετικούς επιστημονικούς κλάδους, τα εξετάζουν στο πλαίσιο του συστήματος που εντάσσεται το πρόβλημα, η έμφαση δίνεται στους συνδυασμούς και τις αλληλεξαρτήσεις, σκοπός η ανάδειξη της συνθετότητας, και πολυπλοκότητας της πραγματικότητας
Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των νέων εκπαιδευτικών πεδίων: Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Αγωγή Ειρήνης, Διαπολιτισμική Αγωγή Επιχειρούν το άνοιγμα του σχολείου στη ζωή - μέσα από τη μελέτη θεμάτων που ενδιαφέρουν άμεσα τον εκπαιδευόμενο - που εντάσσονται στην καθημερινή του ζωή και αφορούν την κοινότητα που είναι ενταγμένος - και επιδιώκουν και συμβάλλουν στο άνοιγμα των εκπαιδευτικών δομών στη ζωή της κοινότητας
Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των νέων εκπαιδευτικών πεδίων: Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Αγωγή Ειρήνης, Διαπολιτισμική Αγωγή Αφορούν σε διαβίου εκπαιδευτικές διαδικασίες - τα δεδομένα γύρω από την πραγματικότητα διαρκώς διαμορφώνονται - η επιστημονική γνώση εξελίσσεται - τα κοινωνικοοικονομικά δεδομένα αλλάζουν - η αγωγή και η εκπαίδευση οφείλει να ενσωματώνει όλες τις αλλαγές, προσαρμόζοντας ανάλογα το περιεχόμενο και τις μεθόδους της και παρέχοντας κατάλληλη εκπαίδευση σε όλα τα άτομα, καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους