Τα ανθρώπινα δικαιώματα του παιδιού στον κόσμο μας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Παιδιού
Advertisements

Σεμινάρια Επιθεωρητών Σεπτεμβρίου Σχολική χρονιά
Παραγωγα δικαιωματα – κυπριακη πρακτικη υπο το φως των ευρωπαϊκων και διεθνων υποχρεωςεων Νικολέττα Χαραλαμπίδου – ΚΙΣΑ – Κίνηση για Ισότητα, Στήριξη,
Χάρτης Δικαιωμάτων του Παιδιού στο Νοσοκομείο
τα Δικαιώματα του Παιδιού Μαρία Τσάγκαρη, ψυχολόγος-ειδική επιστήμονας
ΠΑΙΔΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ
Ελέυθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας κάθε ατόμου
Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
ΟΛΟΙ ΕΧΟΥΜΕ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΟ ΣΕΒΑΣΜΟ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΥΓΕΝΕΙΑ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
Στο σχολείο όπως και στην κοινωνία οφείλουμε να καλλιεργούμε σχέσεις αλληλεγγύης και ανθρωπισμού. Η χρήση σωματικής ή λεκτικής, ψυχολογικής ή άλλης μορφής.
 Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα  Ε.Ο.Κ..
Αναλύοντας τη Δημοκρατία
Θρησκευτική ετερότητα και διαπολιτισμική εκπαίδευση
Εργαστήρι – Στρατηγικές της Αριστεράς στην Τοπική Αυτοδιοίκηση Ο θεσμός του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης ως εργαλείο προώθησης του σεβασμού.
ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΣΑΣ μμμμμμμμμμμμμμμ.
Παρουσίαση Μικροδιδασκαλίας Αντωνακάκης Γεώργιος Ηράκλειο 01/12/2014.
ΔΙΑΚΗΡΥΞΕΙΣ , ΨΗΦΙΣΜΑΤΑ, ΠΡΟΤΥΠΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
Ιστορική Αναδρομή Η Ευρωπαϊκή Ιδέα, δηλαδή η ιδέα μιας κοινής ανθρωπιστικής Ευρώπης, αποτέλεσε όραμα πολλών φιλοσόφων (π.χ. Καντ, Κομένιος, Ουγκώ). Οι.
2.2 Άσκηση και κατάχρηση δικαιώματος  Συνισταμένη όλων των δικαιωμάτων είναι το δικαίωμα στην ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας κάθε ανθρώπου.  Το.
6.1. Δικαιώματα και υποχρεώσεις
ΠΑΙΔΕΙΑ. Προϋποθέσεις σύγχρονης εκπαίδευσης  εκπαιδευτικοί με υψηλή επιστημονική και παιδαγωγική κατάρτιση  σύγχρονο περιεχόμενο σπουδών  κατάλληλη.
ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
Η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑΓΗΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Δικαιώματα Χριστίνα Πανταζάκου.
Νεοφιλελεύθερος μύθος κ παιδική ηλικία Αναπαραστάσεις της παιδικής ηλικίας: γνώση και εξουσία.
Σχολικός εκφοβισμός Δούκας Αλβανός Med,
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
Θεωρία Πολιτισμικού Κεφαλαίου
5. Οι αξίες της ΕΕ Άρθρο 2 ΣΕΕ. Από τις αρχές στις Αξίες Η ΕΕ βασίζεται στις αξίες του σεβασμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, της ελευθερίας, της δημοκρατίας,
Η παραβίαση των δικαιωμάτων του παιδιού: από την προστασία στην ελευθερία Η προστασία του παιδιού ως όρος για τον σεβασμό της προσωπικότητάς του και ως.
 ΑΓΟΡΕΥΣΕΙΣ ΥΠΕΡ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ  Οικονομικός Λόγος  Φιλοσοφικός Λόγος  Λόγος των ενδιάμεσων.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Bertrand Russel Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κριτική: Μαθαίνει να κατακρίνει. Αν ένα παιδί ζει μέσα στην έχθρα: Μαθαίνει να καυγαδίζει. Αν ένα παιδί ζει.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
Ονοματεπώνυμο: Γκουτζήκα Όλγα ΑΕΜ:3120 Εξάμηνο: Στ’ Μάθημα: Εκπαιδευτική Πολιτική Διδάσκουσα: Tάχου-Ηλιάδου.
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ, Ph.D.. H ηθική περιλαμβάνει τις αρχές που ορίζουν το τι είναι σωστό και το τι όχι. Ως ηθική συμπεριφορά ορίζεται η επίδειξη μιας.
John Dewey
Διδακτική της Πληροφορικής Ορολογία
ΩΣ ΤΡΙΤΟΣ ΠΥΛΩΝΑΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
Η εργασία σχεδιάστηκε στο πλαίσιο του προγράμματος Teachers4Europe
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Επίκουρη Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
ΔΙΑΛΕΞΗ 5η Συνηγορία Υπευθυνότητα/ευθύνη Συνεργασία Στάση φροντίδας
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
Μάθημα: Πολιτική Παιδεία
Ο ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ
Τζων Λοκ Λήδα Ευαγγελινού Β1.
Διεθνείς Συμβάσεις και Ψηφίσματα για τα δικαιώματα των παιδιών με ΕΕΑ
Ο εθελοντισμός άλλοτε και σήμερα
Piaget Ο Piaget υπήρξε υποστηρικτής της ελευθερίας και του σεβασμού του παιδιού από τους ενήλικες, της άμεσης δημοκρατίας στο σχολείο, της ηθικής ισότητας.
Ισότητα Mind Mosaic Από τις μαθήτριες: Καραγιωργάκη Κατερίνα, Κυπραίου Αγγελική, Πολίτη Κατερίνα, Τσαγκαράκη Μαρία.
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Ανθρώπινα δικαιώματα.
Λίγα λόγια για τα προσωπικά δεδομένα
ΧΑΡΤΗΣ ΤΩΝ ΘΕΜΕΛΙΩΔΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ (2010/C 83/02)
Ο κοινωνικός περίγυρος - Μορφές διαπροσωπικών σχέσεων.
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
UNICEF Η UNICEF αναγνωρίζει πως οι έγκαιρες παρεμβάσεις είναι οι πιο αποτελεσματικές και συνεργάζεται στενά με τα Υπουργεία Παιδείας των αναπτυσσόμενων.
Α’ Γενικού Λυκείου και ΕΠΑ.Λ.
Το Δίκαιο.
Η προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων στην ΕΕ
Πολιτική Παιδεία Α’ Λυκείου Διδάσκων: Κοψιδάς Οδυσσέας
ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ
Ελένη Αγάθωνος, PhD Εμπειρογνώμων Παιδικής Προστασίας
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Τα ανθρώπινα δικαιώματα του παιδιού στον κόσμο μας Τα δικαιώματα του παιδιού για μια πιο ανθρώπινη κοινωνία

Τα ανθρώπινα δικαιώματα αποτελούν τις ηθικές βάσεις της δημοκρατίας Τα ανθρώπινα δικαιώματα αποτελούν τις ηθικές βάσεις της δημοκρατίας. Αντιπροσωπεύουν τον σύγχρονο ανθρωπισμό που τοποθετείται ενάντια στη βαρβαρότητα, τη δυστυχία και τον εξευτελισμό των ανθρώπων. Τα ανθρώπινα δικαιώματα γεννήθηκαν στη δυτική Ευρώπη, αλλά διαδόθηκαν σε όλο τον κόσμο και τον επηρέασαν.

Oι μεγάλες στιγμές στην εξέλιξη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων -οι στωικοί φιλόσοφοι -ο χριστιανισμός -ο ευρωπαϊκός Διαφωτισμός -η αμερικανική επανάσταση του 1776 -η γαλλική Επανάσταση του 1789 -η Οικουμενική Διακήρυξη του 1948.

Τα δικαιώματα του παιδιού είναι ανθρώπινα δικαιώματα όπως ακριβώς είναι και τα δικαιώματα των ενηλίκων. Ωστόσο, υπάρχει μια σημαντική διαφορά ανάμεσα στα ανθρώπινα δικαιώματα των ενηλίκων και στα ανθρώπινα δικαιώματα του παιδιού: η πνευματική ανωριμότητα του παιδιού δεν του επιτρέπει να ασκήσει από μόνο του τα δικαιώματά του.

Ο σεβασμός των δικαιωμάτων του παιδιού είναι σημαντικός για τους εξής λόγους: 1. αναπτύσσονται σχέσεις αμοιβαίας εμπιστοσύνης με τους γονείς του, αλλά και τους άλλους 2. το παιδί μαθαίνει την έννοια του σεβασμού των δικαιωμάτων των άλλων και του εαυτού του (αυτοσεβασμός) 3. το παιδί αναπτύσσει την προσωπικότητά του με ισορροπημένο τρόπο (δικαιώματα προστασίας) 4. το παιδί μαθαίνει τις ανθρωπιστικές αξίες της δημοκρατικής κοινωνίας και προετοιμάζεται να γίνει ένας υπεύθυνος πολίτης (δικαιώματα-ελευθερίες)

Τα καθήκοντα της σύγχρονης δημοκρατικής κοινωνίας *η δράση του κράτους *η κατάρτιση των διδασκόντων *η συνεργασία διδασκόντων με τους γονείς

Τα δικαιώματα του παιδιού στο προσκήνιο Για ποιους λόγους η κοινωνία μας, όπως και πολλές άλλες, κυρίως δημοκρατικές κοινωνίες, ενδιαφέρεται σήμερα για τα δικαιώματα του παιδιού; Γιατί αυτό συμβαίνει ειδικά σήμερα;

Οι παράγοντες που έφεραν στο προσκήνιο τα δικαιώματα του παιδιού 1. Κοινωνικοί και πολιτικοί παράγοντες Η εκβιομηχάνιση, οι νέες κοινωνικές ανάγκες και τα προβλήματα της οικογένειας οδήγησαν στην παρέμβαση του κράτους: σχολεία, παιδική εργασία, κ.λπ. Η δημοκρατική επανάσταση στην κοινωνία και η ισότητα στην οικογένεια (A.Tocqueville)

2. Διεθνείς ιδεολογικές, πνευματικές και πολιτικές εξελίξεις Η οικουμενική Διακήρυξη του 1948 Η δημιουργία μιας νέας παγκόσμιας συνείδησης για το παιδί (Διεθνείς οργανισμοί, ΜΚΟ, διεθνές κίνημα υπέρ των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, κ.λπ.) Τα κινήματα για το παιδί Ο ρόλος των μεγάλων παιδαγωγών

Η συμβολή του Ph. Ariès Ο Ariès υποστήριξε ότι στη μεσαιωνική κοινωνία το αίσθημα της παιδικότητας και η γονεϊκή αγάπη είναι αποδυναμωμένα Η ανακάλυψη της παιδικής ηλικίας αρχίζει τον 13ο αιώνα και γίνεται όλο και πιο σαφής στους επόμενους αιώνες, με αποκορύφωμα την εικονογραφία του 17ο αιώνα Από τον 17ο αιώνα και μετά ενισχύεται ο οικογενειακός θεσμός, ο οποίος μετεξελίσσεται σε «εστία» προστασίας και αγάπης για το παιδί, πολύ περισσότερο σε σύγκριση με τους προηγούμενους αιώνες κατά τους οποίους το παιδί ανήκε κατά κάποιο τρόπο στην ευρύτερη κοινότητα. Αν και η θέση του Ariès αμφισβητείται, είναι αλήθεια ότι με την ενδυνάμωση του οικογενειακού θεσμού και τις εξελίξεις στο επίπεδο των ιδεών (αστικές επαναστάσεις, Διαφωτισμός), αναγνωρίζονται όλο και περισσότερο τόσο η παιδικότητα όσο και τα δικαιώματα του παιδιού.

Η ιστορία των δικαιωμάτων του παιδιού Children’s petition (1669): περιορισμός της σωματικής τιμωρίας *Γαλλική Επανάσταση: υποχρεωτική και δωρεάν εκπαίδευση για τα παιδιά (1793) – αναγνώριση της ίσης ευθύνης των γονέων

20ός αιώνας Διακήρυξη της Γενεύης (1924): ΚτΕ [Ίδρυση της UNICEF] ΓΣ ΟΗΕ: Οικουμενική Διακήρυξη των δικαιωμάτων του παιδιού (1959-78 κράτη) Η Οικουμενική Διακήρυξη του 1948: άρθρο 25, όπου γίνεται αναφορά στην κοινωνική προστασία της μητρότητας και της παιδικής ηλικίας

20ός αιώνας (συνέχεια) Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του παιδιού (1989- ψφ. 192, επ. 184 κράτη) -προετοιμάστηκε με πρωτοβουλία της πολωνικής κυβέρνησης προς τιμή του παιδαγωγού Korczak (δολοφονήθηκε το 1942 από τους ναζί μαζί με 200 παιδιά του ορφανοτροφείου Dom Sierot)

Ο Korczak Ο Korczak επιχείρησε να υλοποιήσει την ιδέα μιας Δημοκρατίας των Παιδιών (εφημερίδα, κοινοβούλιο, δικαστήριο). Επιχείρησε να υπερκεράσει τη φιλοσοφία που χαρακτήριζε τη Διακήρυξη της Γενεύης, η οποία έδινε έμφαση στην προστασία του παιδιού, ώστε να δώσει μεγαλύτερη βαρύτητα στις ελευθερίες και στα πολιτικά δικαιώματα του παιδιού.

Η Διεθνής Σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού διαφέρει από τις διακηρύξεις Δεσμεύει τα κράτη, τα οποία είναι υποχρεωμένα να δίνουν αναφορές Διαθέτει μηχανισμούς ελέγχου της προόδου που έχει επιτευχθεί από τα κράτη Σε αντίθεση με τις προηγούμενες Διακηρύξεις (οι οποίες διαπνέονταν από τη λογική της προστασίας του παιδιού) εισάγει –στο πνεύμα της νεωτερικότητας- την ιδέα ότι το παιδί είναι ίσο με τους ενήλικες εφόσον διαθέτει δικαιώματα-ελευθερίες (άρθρα 12-16)

Η ΔΣΔΠ: ο δρόμος προς την ελευθερία και οι αντιφάσεις του Η ΔΣΔΠ αναφέρεται σε μια σειρά δικαιωμάτων προστασίας, όπως το δικαίωμα στην υγεία, στην κοινωνική ασφάλεια, στην εκπαίδευση, στο παιχνίδι και την ανάπαυση, αλλά και σε δικαιώματα που αφορούν στην προστασία του παιδιού από τη βία, τη σεξουαλική εκμετάλλευση, τα ναρκωτικά και το trafficking.

Η ΔΣΔΠ: ο δρόμος προς την ελευθερία και οι αντιφάσεις του (συνέχεια) Η ΔΣΔΠ αναφέρεται για πρώτη φορά στην ιστορία σε μια σειρά δικαιωμάτων-ελευθεριών, όπως στην ελευθερία έκφρασης, την ελευθερία σκέψης, συνείδησης και θρησκεύματος, την ελευθερία ειρηνικής συνάθροισης ή ακόμα και στο δικαίωμα σεβασμού της ιδιωτικής ζωής, τα οποία εντάσσονται στη λογική της παράδοσης του φιλελευθερισμού –και της νεωτερικότητας, η οποία φέρει στην επιφάνεια το αυτόνομο υποκείμενο.

Η ΔΣΔΠ: ο δρόμος προς την ελευθερία και οι αντιφάσεις του (συνέχεια) θεωρείται παιδί κάθε ανθρώπινο ον μικρότερο των δεκαοκτώ ετών, εκτός εάν η ενηλικίωση επέρχεται νωρίτερα, σύμφωνα με την ισχύουσα για το παιδί νομοθεσία (άρθρο 1). Σύμφωνα με την παραπάνω διατύπωση, η διάκριση μεταξύ παιδιού και ενήλικα είναι σχετική –η ΔΣΔΠ δεν θέτει ένα σαφές κριτήριο που να ισχύει σε όλες τις χώρες Εντυπωσιάζει επίσης το γεγονός ότι αναγνωρίζονται δικαιώματα και ελευθερίες σε όλα τα παιδιά ανεξάρτητα από την ηλικία τους, θεωρώντας για παράδειγμα ότι ένα παιδί 5 ετών και ένα παιδί 16 ετών είναι από την άποψη της ηθικο-πνευματικής τους ωριμότητας εξίσου ικανά να ασκήσουν τις παραπάνω ελευθερίες.

Η ΔΣΔΠ: ο δρόμος προς την ελευθερία και οι αντιφάσεις του (συνέχεια) Η θέση αυτή τροφοδότησε μια αντιπαράθεση ανάμεσα σε εκείνους που θεώρησαν ότι η Σύμβαση αναγνωρίζει στο παιδί πλήρως όχι μόνο την ιδιότητα του ανθρώπινου προσώπου αλλά και την ιδιότητα του πολίτη (με εξαίρεση το δικαίωμα της ψήφου στις εκλογές), σχεδόν με ίσους όρους με τους ενήλικες, και σε εκείνους που αμφισβήτησαν την ικανότητα του παιδιού να ασκήσει τις ελευθερίες του

Η ΔΣΔΠ: ο δρόμος προς την ελευθερία και οι αντιφάσεις του (συνέχεια) Η αναγνώριση πολιτικών δικαιωμάτων στο παιδί σηματοδοτεί την ενίσχυση μιας τάσης που εγγράφεται ήδη στη δημοκρατική δυναμική της ισότητας όλων των μελών της δημοκρατικής κοινότητας, δημιουργώντας παρόλα αυτά ένα παράδοξο και ταυτόχρονα μια ένταση ανάμεσα στο παιδί και τους ενήλικες τόσο στην οικογένεια όσο και στο σχολείο

Η ΔΣΔΠ: ο δρόμος προς την ελευθερία και οι αντιφάσεις του (συνέχεια) Πώς θα συμβιβαστεί η ελευθερία με τον περιορισμό της, ως απόρροια της ηθικο-πνευματικής ανωριμότητας του παιδιού; Πώς είναι δυνατόν να αναγνωρίζεται στο παιδί η ελευθερία, άρα και η ικανότητά του να την ασκεί και ταυτόχρονα το παιδί να θεωρείται ότι πρέπει να ενταχθεί σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα για να μάθει να ασκεί την ελευθερία του, άρα να του ασκείται ένας ορισμένος καταναγκασμός –τον οποίο περιέχει εξ ορισμού η εκπαιδευτική πράξη;