Ερευνητικές Εργασίες προσαρμοσμένες στην Τεχνική Εκπαίδευση Δρ Αθανάσιος Κονταξής Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 12 Μηχανολόγος Μηχανικός kontaxis@sch.gr Ο ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΟΣ http://users.sch.gr/kontaxis
Τι σας ελκύει περισσότερο; Δημοκρατική με όρια ή Συγκεντρωτική με διάλογο; Ο καλός ή ο κακός μαθητής αποτελεί μεγαλύτερη πρόκληση για εσάς; Διερευνητική μάθηση ή Συμπεριφορισμός; Παραγωγικά ή Επαγωγικά; Με πλαίσια αναφοράς ή όχι; …… ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΠΑΛ
Πως μαθαίνουν οι μαθητές; Ο κάθε μαθητής προσλαμβάνει τη γνώση με το δικό του μοναδικό τρόπο Η μάθηση βελτιώνεται όταν η στηρίζεται στις εμπειρίες, τις κλίσεις, τα ενδιαφέροντα και τις δυνατότητες του κάθε μαθητή Η μάθηση δεν είναι δυνατή χωρίς την ενεργό συμμετοχή του μαθητή ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΠΑΛ
Βασικοί παράγοντες επιτυχίας Ενδιαφέροντα θέματα για τους μαθητές Να γνωρίσουμε τους μαθητές Ομαδοσυνεργατική βήμα - βήμα Ευελιξία προσαρμογής θεμάτων στα ενδιαφέροντα, εμπειρίες κλπ των μαθητών Σχέδιο Εργασίας (project) ανάλογο χρόνου, υποδομών και επιπέδου μαθητών Περιορισμός Βιβλιογραφικών Ερευνών Εξωστρεφείς δραστηριότητες – τεχνήματα Τρόπος δημιουργίας ομάδων εργασίας Χρονοδιάγραμμα ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΠΑΛ
Ενδεικτικό Χρονοδιάγραμμα EE 1ου Τετραμήνου ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΠΑΛ
Δημιουργώντας τον ερευνητή Ενθάρρυνση μαθητών για μια νέα αρχή Δραστηριότητες Γνωριμίας – επικοινωνία Προκαταρκτικές Εργασίες – Αρχικές ομάδες Βιωματική εκμάθηση ερευνών Αξιοποίηση αρχικών ομάδων για: Ένταξη Αναγνώριση των χαρακτηριστικών κάθε μαθητή και προετοιμασία τάξης Τελικές ομάδες ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΠΑΛ
Προκαταρκτικές εργασίες Αφόρμηση από ένα βίντεο πχ Βουβάλια και λέοντες http://youtu.be/DB43DK13bk4 Τι θέλω να γίνω και γιατί ή βιογραφικό μετά 10 χρόνια Κριτήρια με τα οποία θα επιλέξεις ειδικότητα (ομαδική) Τα μαθήματα που σου άρεσαν / αρέσουν Τι γνωρίζω για το επάγγελμα που προτιμώ - Ομαδική Απλές πληροφορίες Ρώτησα τον πατέρα μου ή τον θείο μου Επισκέφθηκα έναν γνωστό μου επαγγελματία Έφερα κάποιο υλικό – κάποια πληροφορία – κατέγραψα με κάμερα ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΠΑΛ
Θέματα από αυθεντικές δραστηριότητες Εθελοντικές Οργανώσεις Συνεταιριστικές ή Κοινωνικές Επιχειρήσεις αποφοίτων ΕΠΑΛ Κρίση και μορφές Αλληλεγγύης Ένα δημοκρατικό σχολείο Ένα δημοκρατικό ραδιόφωνο Ελεύθερος χρόνος κατανάλωση ή δημιουργία ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΠΑΛ
Θέματα από επιχειρηματικές δραστηριότητες σύσταση εικονικής επιχείρησης διερεύνηση πραγματικής επιχείρησης - δημιουργία εικονικής επιχείρησης - ανταγωνιστή διερεύνηση και καταγραφή συνήθων καταστάσεων παιχνίδι ρόλων πχ πελάτης - επιχειρηματίας - πωλητής υπάλληλος δημόσιας υπηρεσίας (ή ακόμη και θεατρικό) Περιβάλλον και επιχειρήσεις ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΠΑΛ
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΠΑΛ Ιδέες Ενημερωτικό σε μαθητές (τρόπος επιλογής ομάδας – γονείς) Πρόταση Θεμάτων χωρίς όνομα καθηγητή Βασική βιβλιογραφία από εκπαιδευτικό Ατομικές επισκέψεις σε Η/Υ και βιβλιοθήκη Έκδοση εφημερίδας – ποτ πουρί Ηχογραφημένες παρουσιάσεις (αρχικά) Blog ή ιστοσελίδα ή ραδιοφωνική εκπομπή, ή βίντεο, ή θεατρικό, ως τέχνημα Κεντρική παρουσίαση? Εκδηλώσεις λήξης ΣΥΝΕΡΓΑΣΤΕΙΤΕ!!! ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΠΑΛ
Mικρο-εργασίες για όλους Αποσπάσματα από εφημερίδες που μου αρέσουν / δεν μου αρέσουν Συλλογές από αποσπάσματα τηλεόρασης που αρέσουν / δεν αρέσουν Εθελοντικές οργανώσεις που θα ήθελα να δραστηριοποιηθώ Συνεντεύξεις με σημαντικούς πολίτες – εθελοντές που γνωρίζω Η άποψή μου (μας) για ένα δημοσίευμα, μια φωτογραφία, ένα σκίτσο ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΠΑΛ
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΠΑΛ Ομάδες και ομαδοσυνεργατική Η καινοτομία των Ερευνητικών Εργασιών Σελ. 31-72 Γιάννης Τζωρτζάκης Σχολ. Σύμβουλος ΠΕ12 Πολιτικών - Αρχιτεκτόνων ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΠΑΛ
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΠΑΛ Δημιουργία Ομάδων Τυχαία σύνθεση; Με βάση προτιμήσεις μαθητών; Ομοιογενείς ομάδες; Με βάση την κατ΄αρχήν επιλογή ειδικότητας; Με βάση «κοινωνιόγραμμα»; Ανομοιογενείς με βάση απολυτήριο γυμνασίου; Ανομοιογενείς με βάση ικανότητες, κλίσεις… Συνδυασμός ανάλογα με …. ; ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΠΑΛ
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΠΑΛ Συνδυασμός Ικανοτήτων - προτιμήσεων Γ. Τζωρτζάκης, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ12 Πολιτικών Αρχιτεκτόνων ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΠΑΛ
Περισσότερα για Ομάδες Επίσημος Οδηγός σελ. 31 -72 Ενεργητική μάθηση και Ομαδοσυνεργατικές πρακτικές στην Τεχνική Εκπαίδευση http://users.sch.gr/kontaxis/paidagogika/0810omadosynergatiki.htm Θέματα αξιοποίησης ομάδων στη σχολική τάξη από τη Μείζονα Επιμόρφωση http://www.epimorfosi.edu.gr/images/stories/ebook-epimorfotes/sxeseis/sxeseis_sxolikh_taxh.pdf ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΠΑΛ
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΠΑΛ Κριτική Σκέψη ΕΝΘΑΡΡΥΝΣΗ σεβασμός! Δώσε ευκαιρίες στον μαθητή Γνώση: Πες μας τι ξέρεις, περίγραψε, επανέλαβε, όρισε… Κατανόηση: Πες με δικές σου λέξεις, τι εννοείς, εξήγησε γιατί, σύγκρινε.. Εφαρμογή: Πως μπορείς να χρησιμοποιήσεις, λύσε άσκηση ή πρόβλημα Ανάλυση: Από τι αποτελείται, ταξινόμησε, οι λόγοι για τους οποίους, οι αιτίες, τα προβλήματα, οι συνέπειες Σύνθεση: Πως θα μπορούσε διαφορετικά, πως αλλιώς, υπόθεσε, βελτίωσε, δημιούργησε με δικό σου τρόπο Αξιολόγηση: Πως το κρίνεις, θα λειτουργήσει, τι θα προτιμούσες, γιατί σκέφτηκες έτσι; ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΠΑΛ
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΠΑΛ Διδακτικά «καλούδια» Καταιγισμός ιδεών (brainstorming) Χαρτογράφηση εννοιών (concept mapping) Διαλογική αντιπαράθεση (Debate) Μελέτη πεδίου (field study ή trip) Μελέτη περίπτωσης (case study) Μέθοδος project Παιχνίδι ρόλων (role play) ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΠΑΛ
Περισσότερα… http://users.sch.gr/kontaxis Ερευνητικές Εργασίες http://users.sch.gr/kontaxis/mathimata/ataxi/STOIXEIATEXNOLOGIAS.htm Οδηγός Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Θεμάτων στο Ιντερνετ http://users.sch.gr/kontaxis/LINKS/SMALLGUIDE.htm ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΠΑΛ
Η Συνεργασία είναι αποδοτική! ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΠΑΛ