Ποιοτικεσ μεθοδοι ερευνασ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Κατερίνα Βασιλικού, PhD Ακαδημία Αθηνών
Advertisements

Ηλεκτρονική Δημοσίευση
ΣΠΥΡΟΣ Θ. ΣΙΑΚΑΣ Η ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΔΡΑΣΗΣ
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ/ΜΕΘΟΔΟΙ
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
Συνάντηση 6η: Συνέντευξη Ιάσονας Λαμπριανού.
Κοινωνιολογική Έρευνα
ΠΟΙΟΤΙΚΗ-ΠΟΣΟΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Page 1 ActivityLens: Ένα εργαλείο αξιολόγησης ευχρηστίας Γεώργιος Φιωτάκης Ομάδα Αλληλεπίδρασης Ανθρώπου Υπολογιστή Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Τεχνολογίας.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ (ΚΜ) : ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ.
Σεμινάριο Οργάνωσης και Διοίκησης της Εκπαίδευσης Διδάσκουσα: Ελευθερία Αργυροπούλου.
ΕΡΕΥΝΑ ΑΓΟΡΑΣ ΓΙΑ ΛΗΨΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ
Αρχιμήδης Ι αλληλεπίδραση ανθρώπου-υπολογιστή - τεχνολογίες διαδικτύου Τεχνολογίες προσβασιμότητας για άτομα με ειδικές ανάγκες ΤΙΤΛΟΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ.
ΣΧΕΔΙΑΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ – ΘΡ. ΤΣΙΑΤΣΟΣ Θέματα Σχεδίασης Μέρος 2ο Χρηστοκεντρική & Συμμετοχική Σχεδίαση.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ «ΤΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΠΡΙΣΜΑ Α.Ε.» Φοιτήτρια: Μαίρη Παπαδοπούλου ( Α.Μ. 8240) Επιβλέπων:
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ - ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ.
Μεθοδολογία Έρευνας 3 ο εξάμηνο Συνάντηση 9 η Δρ Ηλίας Αβραμίδης Tel:
ΟΜΑΔΕΣ ΕΣΤΙΑΣΗΣ (FOCUS GROUPS)
PSY 301 Μάθημα 2ον KOINΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η επιδίωξη: βελτίωση ποιότητας με συνεχή βελτίωση των διεργασιών με βάση τις οποίες παράγονται τα προϊόντα Παράγοντες: ελεγχόμενες μεταβλητές.
Ποιοτικη ερευνητικη μεθοδολογια
Μεθοδολογίες Τουριστικής Αγοράς 2 η Διάλεξη TEI Κρήτης Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες και Δημόσιες Σχέσεις Αθανάσιος Σ. Δερμετζόπουλος, MSc. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Κατ. Διοίκησης Τουριστικών.
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR I. Εισαγωγή στην Οργανωτική Συμπεριφορά (Κεφάλαιο 1) Με τι πιστεύετε ασχολείται το μάθημα της οργανωτικής συμπεριφοράς;
ΠΡΑΚΤΙΚΟΓΡΑΦΙΑ Μεταπτυχιακή φοιτήτρια: Ξυλά Βασιλική ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ.
Πειράματα και παρατηρήσεις Υποθέσεις έρευνας. Πείραμα ή παρατήρηση;  Το κάπνισμα προκαλεί καρκίνο;  Πώς βγήκε αυτό το συμπέρασμα;  Τί μέθοδος χρησιμοποιήθηκε.
Ποιοτική Έρευνα 7 η Διάλεξη TEI Κρήτης Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
Τεχνικές ανάλυσης συλλογής Επίκεντρο η συλλογήΕπίκεντρο η χρήση ή ο χρήστης Ποσοτικές − Μέγεθος/ανάπτυξη συλλογής − Μέγεθος προυπολογισμού − Πρότυπα για.
Καταιγισμός ιδεών Συνιστάται για την πολυεπίπεδη εξέταση ζητήματος ή κεντρικής έννοιας, μέσω της παρακίνησης των εκπαιδευόμενων να προβούν σε ελεύθερη,
Ανάλυση Απαιτήσεων ποιοτικές και ποσοτικές μέθοδοι.
Κριτήρια και Μέθοδοι αξιολόγησης ιστοσελίδων Θέμα:
► Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Έρευνα ► Ορισμοί ► Χαρακτηριστικά επιστημονικής έρευνας ► Τύποι της έρευνας ► Η χρησιμότητα της έρευνας στο χώρο της υγείας.
Αναλυση ποιοτικων δεδομενων
Δραματική Τέχνη στην εκπαίδευση: Ερευνητικό Σχέδιο ΙΙ
Πέτρος Ρούσσος, PhD Επίκ. Καθηγητής, Τμήμα Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ
O ρόλος των μετα-νεωτερικών προσεγγίσεων της Συμβουλευτικής Σταδιοδρομίας σε μια κρίσιμη εποχή για τον κόσμο της εργασίας Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο.
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Μέθοδολογία έρευνας 3ο εξάμηνο
Μέθοδοι εμπειρικής Παιδαγωγικής
Ανάλυση δεδομένων κοινωνικής έρευνας
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας
Σχεδίαση της αξιολόγησης εκπαιδευτικού λογισμικού
Μεθοδολογία Έρευνας Δρ Ηλίας Αβραμίδης Tel:
Αξιολόγηση.
Ένα εργαλείο για δημιουργία και αξιολόγηση!
Συγκέντρωση Πρωτογενών Πληροφοριών
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 7η: Ποιοτική Έρευνα
Το ερωτηματολόγιο Μεθοδολογία έρευνας.
ΕΡΕΥΝΑ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ.
Κύρια βήματα της έρευνας Πρωτόκολλο έρευνας
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΕΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΑΓΟΡΑΣ
Μεθοδολογια εκπαιδευτικης ερευνας
Φροντιστηριακό μάθημα «Κοινωνικής Κλινικής Ψυχολογίας»
Αναστασία Γεωργιάδου Σχολική Σύμβουλος ΠΕ04
Χαρακτηριστικά εκπαιδευτικής έρευνας δράσης
Μεθοδολογια εκπαιδευτικης ερευνας
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας
Ποσοτικές Μέθοδοι Έρευνας Αρχική μέθοδος στην οποία στηρίχτηκε η συγκρότηση της εμπειρικής ή πειραματικής παιδαγωγικής ήταν το πείραμα, κάτω από την επίδραση.
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Επιμέρους Στοιχεία Αξιολόγησης Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Αξιολόγηση της επίδοσης ενός οργανισμού σε θέματα ασφάλειας
ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Τμήμα: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ
Μεθοδολογία της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ποιοτικεσ μεθοδοι ερευνασ

ορισμός Δεν είναι αντίθετες των ποσοτικών! Είναι μία διαφορετική κατηγορία που μπορούν να λειτουργήσουν αυτόνομα ή συμπληρωματικά. Δεν μετρούν συχνότητες ή ποσοστά εμφάνισης φαινομένων, αλλά εξηγούν και αναλύουν τους λόγους εμφάνισης των φαινομένων! Γνωστές και ως εθνομεθοδολογίες

παράδειγμα Θέλουμε να σχεδιάσουμε ένα λογισμικό για αστροναύτες. Γιατί δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ποσοτικές μεθόδους; Γιατί η χρήση ποιοτικών είναι απαραίτητη; Τι μέθοδο θα προτείνατε; Άρα η φύση της έρευνας, μας καθοδηγεί σε ποιοτικές ή /και ποσοτικές μεθόδους! (Cassell & Symon, 1999)

παράδειγμα Δημιουργία μουσικών εφαρμογών σε κινητά τηλέφωνα. Δημιουργία μουσικών εφαρμογών σε κινητά τηλέφωνα. Η έρευνα έγινε το 2001. Τα κινητά δεν υποστήριζαν λειτουργίες διαδικτύου. Χρήση ενθομεθοδολογιών - ειδικότερα: φωτοημερολόγια

Κύρια χαρακτηριστικά Η ποιοτική έρευνα ΔΕΝ κάνει χρήση αριθμητικών μετρήσεων! Δεν προϋποθέτει την ύπαρξη σχέσεων αιτιότητας! Είναι υποκειμενική: τόσο στις απαντήσεις των ερωτώμενων, όσο και στην ερμηνεία του ερευνητή.

Συνήθως… Χρησιμοποιείται για να διερευνήσει ένα φαινόμενο, να λειτουργήσει συμπληρωματικά μαζί με μία μεγάλου μεγέθους συνήθως ποσοτική έρευνα, να λειτουργήσει διερευνητικά για πολύ συγκεκριμένους ερευνητικούς σκοπούς, να δώσει διέξοδο ως ερευνητικό εργαλείο όταν δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί κάποια άλλη μέθοδος… Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μία τάση… Το παράδειγμα του Μουσείου Ακρόπολης Δες: Maria Roussou, Akrivi Katifori, Laia Pujol, Maria Vayanou, and Stefan J. Rennick-Egglestone. 2013. A life of their own: museum visitor personas penetrating the design lifecycle of a mobile experience. In CHI '13 Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems (CHI EA '13). ACM, New York, NY, USA, 547-552.

Είδη ποιοτικής έρευνας Υπάρχουν πολλά είδη, αλλά τα κυριότερα είναι: Συμμετοχική παρατήρηση – participant observation Ομάδες εστίασης – focus groups Προσωπική συνέντευξη – personal interview Ανάλυση λόγου – discourse analysis Ανάλυση περιεχομένου – content analysis Μελέτες ευχρηστίας – usability studies Μελέτες περίπτωσης - case studies

Συμμετοχική παρατήρηση Ο ερευνητής συμμετέχει και παρατηρεί τα φαινόμενα Έχει γνώση εκ των έσω, ως συμμετέχων και όχι ως εξωτερικός παρατηρητής Πρόβλημα υποκειμενικότητας – και ο παρατηρητής επηρεάζεται και ο παρατηρούμενος! Ο παρατηρητής πρέπει να είναι ιδιαίτερα έμπειρος για να αντιμετωπίσει το φαινόμενο της υποκειμενικότητας κριτικά. Να γνωρίζει πως οι προσωπικές του στάσεις και συμπεριφορές επηρεάζουν την παρατήρηση. Ένας τρόπος αντιμετώπισης – τριγωνοποίηση (triangulation): λαμβάνει υπόψη και άλλες πηγές, όπως αρχειακό υλικό, συνεντεύξεις, κλπ. (Cohen & Manion, 1997)

Ομάδες Εστίασης Μελέτη σε βάθος μέσω συζήτησης (Morgan & Krueger, 1998; Waddington, 1999) Σύνηθες μέγεθος από 4-12 άτομα Άτομα με ομοειδή χαρακτηριστικά, για να υπάρχει επαρκής επικοινωνία μεταξύ των μελών Έμπειρος συντονιστής διευθύνει τη συζήτηση, για να θιγούν τα κατάλληλα σημεία Αντιλήψεις και γνώμες διαμορφώνονται μέσω αλληλεπίδρασης με άλλους και καταγράφονται – έμφαση στην κοινωνική συμπεριφορά Ομοιογενείς ομάδες συνήθως αγνώστων Χαμηλό κόστος, γρήγορα αποτελέσματα, πιθανώς μεγαλύτερα δείγματα από άλλες ποιοτικές Όμως … λιγότερος έλεγχος (από π.χ. συνεντεύξεις), δύσκολη ανάλυση δεδομένων, δυσκολία σχηματισμού ομάδων, κλπ.

Προσωπική συνέντευξη Ευελιξία, αμεσότητα, χαμηλό κόστος… οι συμμετέχοντες ξέρουν τι πρέπει να κάνουν… ίσως η πιο συχνή ποιοτική μέθοδος Καταγραφή βιωματικής εμπειρίας ερωτώμενου – εξερεύνηση αιτιών και λόγων στάσεων και συμπεριφορών King, 1999

Ανάλυση λόγου Μπορεί να η δείτε και ως ποσοτική και ως ποιοτική… Μπορεί να η δείτε και ως ποσοτική και ως ποιοτική… Τρόπος θεώρησης προφορικού και γραπτού λόγου για την ανίχνευση κρυμμένων δομών και του ρεπερτορίου που εκφράζεται στο λόγο συγκεκριμένων ατόμων σε συγκεκριμένα κοινωνικά σχήματα. Fairclough (1992)

Ανάλυση αρχειακού υλικού Μελέτη εγγράφων και αρχείων Πρόβλημα με το εντοπισμό έγκυρων και κατάλληλων πηγών Το αρχειακό υλικό μπορεί να είναι αποσπασματικό, υποκειμενικό, δύσκολο να οργανωθεί και να τυποποιηθεί… δύσκολο να βγουν γενικά συμπεράσματα Forster, 1999

Ανάλυση περιεχομένου Μία σημαντική τεχνική αντικειμενικής και συστηματικής μελέτης και ανάλυσης γραπτού και προφορικού λόγου (π.χ. εφημερίδες, κείμενα, ηχητικά ντοκουμέντα, πολιτικοί λόγοι, κλπ. Weber (1990)

Μελέτες περίπτωσης Χρησιμοποιούνται πολλαπλές πηγές πληροφόρησης για τη μελέτη ενός φαινομένου. Δεν πρόκειται για μία μέθοδο, αλλά για μία στρατηγική έρευνας που υλοποιείται με τη χρήση συνδυασμού μεθόδων.

Μελέτες ευχρηστίας Μία ευρύτερη κατηγορία μεθόδων παρατήρησης του χρήστη και αναλύονται τόσο ποιοτικά όσο και ποσοτικά. Nielsen, 2000; Nielsen & Lanauer, 2003; Spool & Schroeder, 2001)

άσκηση Θέλετε να σχεδιάσετε μία νέα εφαρμογή για ένα μουσείο βιομηχανικής ιστορίας. Προτείνετε ποιοτικούς τρόπους μελέτης της συγκεκριμένης περίπτωσης που να καλύπτουν τόσο τη συλλογή δεδομένων για το σχεδιασμό, όσο και την αξιολόγηση του τελικού προϊόντος.

Βιβλιογραφία Cassell, C., & Symon, G. (1999) Qualitative research in work contexts. In Cassell, C., & Symon G. (eds) Qualitative Methods in Organizational Research. A Practical guide, Sage, pp. 1-13. Cohen, L., & Manion, L. (1997) Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας. Αθήνα, ‘Εκφραση. Fairclough, N. (1992) Discourse and Text: Linguistic and Intertextual Analysis within Discourse Analysis, Discourse Society , 3 (2), 193-217. Forster, N. (1999) The analysis of company documentation. In Cassell, C., & Symon G. (eds) Qualitative Methods in Organizational Research. A Practical guide, Sage, pp. 147- 166. King, N. (1999) The qualitative research interview. In Cassell, C., & Symon G. (eds) Qualitative Methods in Organizational Research. A Practical guide, Sage, pp. 14-36. Morgan, D.L. & Krueger, R.A. (1998) The Focus Group Kit. Sage. Nielsen, J. (2000) Why you need to test with five users. Jacob Nielsen’s Alertbox, http://www.useit.com/alertbox/ Nielsen, J & Laundauer, T.K. (2003) A mathematical model of the finding of usability problems. Interchi 93, pp.206-213. Spool, J. & Schroeder, W. (2001) Testing web sites five users is nowhere near enough. CHI 2001, pp.285-286. Waddington, D. (1999) Participant observation. In Cassell, C., & Symon G. (eds) Qualitative Methods in Organizational Research. A Practical guide, Sage, pp. 107-122. Weber, R.P. (1990) Basic content analysis. Sage.