ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΥΡΟΧΗΜΙΚΗ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ, ΣΤΟ ΦΑΣΜΑΤΟΣΚΟΠΙΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΥΡΟΧΗΜΙΚΗ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ, ΣΤΟ ΦΑΣΜΑΤΟΣΚΟΠΙΟ Σχετίζεται η μοναδικότητα του κάθε στοιχείου ( Ατομικός αριθμός ), με την ακτινοβολία που αυτό εκπέμπει όταν διεγερθεί; Και πως γίνεται αντιληπτή αυτή η μοναδική – για το κάθε στοιχείο - ακτινοβολία;
ΠΥΡΟΧΗΜΙΚΗ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ή ΦΛΟΓΟΜΕΤΡΙΚΟΣ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΜΕΤΑΛΛΩΝ ΠΥΡΟΧΗΜΙΚΗ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ή ΦΛΟΓΟΜΕΤΡΙΚΟΣ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΜΕΤΑΛΛΩΝ Μια απλή πειραματική διαδικασία που μας παρέχει αρκετές ενδείξεις,που αφορούν στη μοναδική – για το κάθε στοιχείο, διευθέτηση των ηλεκτρονίων του.
ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΟΡΓΑΝΑ – ΣΚΕΥΗ και ΑΝΤΙΔΡΑΣΤΗΡΙΑ Σύρμα Χρωμονικελίνης , Λευκοχρύσου ή έλασμα Μαγνησίου. Λύχνος Bunsen. Δοκιμαστικός πυρίμαχος σωλήνας με πυκνό διάλυμα HCl ή … κρύο νερό . Οι υπό εξέταση ουσίες.
ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ Α) Μοναδικός ο Ατομικός Αριθμός για το κάθε στοιχείο, μοναδική και η ηλεκτρονιακή δομή του. Β) Κύριος Κβαντικός Αριθμός ( n ), τι εκφράζει; « Απόσταση από τον πυρήνα και ενεργειακό περιεχόμενο των e- ». Γ) Ύπαρξη κενών στιβάδων.
Παρατήρηση 1η : Θα ήταν χρήσιμο σ’ αυτό το σημείο να δοθεί απ’ τον διδάσκοντα ο ορισμός του κβάντου ως πακέτου ενέργειας που « χωρίζει » δύο διαδοχικές στιβάδες.
Δ) Διέγερση και αποδιέγερση του ηλεκτρονίου: «Το εξαναγκασμένο της πρώτης και το αυθόρμητο της δεύτερης ».
Παρατήρηση 2η: « build an atom » από το Εδώ, θα μπορούσε να προβληθεί από το διδάσκοντα το video : « build an atom » από το « colorado phet » ώστε να φανεί στην οθόνη το προηγούμενο σχόλιο και να καταστεί κατανοητό απ’ τους μαθητές. Σχετική και ιδιαίτερα χρήσιμη, είναι και η μετάβαση στη διεύθυνση: http://www.mhhe.com/physsci/astronomy/applets/Bohr/frame.html .
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Α) Ποιοτική και ποσοτική (;) ανάλυση μεταλλοϊόντων - «ηλεκτρολυτών » . ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΗΣ ΔΙΕΓΕΡΣΗΣ – ΑΠΟΔΙΕΓΕΡΣΗΣ ΤΟΥ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΟΥ, ΚΑΙ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΕ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΚΑΙ ΓΕΓΟΝΟΤΑ Α) Ποιοτική και ποσοτική (;) ανάλυση μεταλλοϊόντων - «ηλεκτρολυτών » .
Β) Πυροτεχνήματα - καπνογόνα.
Παρατήρηση 3η: Προτείνουμε την κατασκευή πυροτεχνημάτων από τον καθηγητή ώστε το « άγνωστο » που ζητείται να προσδιοριστεί απ’ τους μαθητές, να δίνεται με αυτή τη μορφή. Η « συνταγή » για την εν λόγω κατασκευή βρίσκεται στο βιβλίο του κ. Γ. Μανουσάκη, « η μαγεία της χημείας, μέσα από πειράματα ».
Γ) Φθορισμός ( λαμπτήρες, επιχρίσματα οδικών πινακίδων κ.ά).
Ερωτήματα που μπορεί να προκύψουν, και «Ερευνητικές Εργασίες» που καλούνται να τα απαντήσουν: Α) Είναι σκόπιμος ο συνδυασμός και με άλλες αναλυτικές μεθόδους για ασφαλέστερη εξαγωγή συμπερασμάτων; Β) Μπορούμε να πετύχουμε ποσοτικό προσδιορισμό με τη Φλογομετρική μέθοδο; Που εφαρμόζεται;
Γ) Κι αν έχουμε μίγμα ουσιών που περιέχουν τα ιόντα K+ – Na+; (Μια εφαρμογή για το γυαλί κοβαλτίου).
Δ) Είναι ακριβή τα συμπεράσματα που εξάγουμε; Πόσα χρώματα μπορεί να ανιχνεύσει το ανθρώπινο μάτι και πόσα διαφορετικά είναι τα μέχρι τώρα γνωστά στοιχεία; Πως μπορώ να επιβεβαιώσω την όντως μοναδικότητα του καθενός;
Ας το δούμε στην πράξη: Πως «χρωματίζει» τη φλόγα του λύχνου το Sr και πως το Li; Έχουμε την εμπειρία και κυρίως τη διακριτική ικανότητα να αποφανθούμε μόνο από το χρώμα της φλόγας, για το ποιό απ’ τα δυο στοιχεία είναι υπεύθυνο για τον χρωματισμό της; Εδώ αρχίζει να διαφαίνεται η αναγκαιότητα της χρήσης του φασματοσκόπιου, ως οργάνου που αναλύει ικανοποιητικά την εκπεμπόμενη ακτινοβολία και το οποίο αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο για την ταυτοποίηση των στοιχείων.
ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΦΑΣΜΑΤΟΣΚΟΠΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΛΗΨΗ ΓΡΑΜΜΙΚΩΝ ΦΑΣΜΑΤΩΝ ΕΚΠΟΜΠΗΣ
ΠΟΥ ΔΗΛΩΝΟΥΝ ΟΝΤΩΣ ΤΗΝ ΜΟΝΑΔΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΚΑΘΕ ΣΤΟΙΧΕΙΟΥ
« ποιοτικός προσδιορισμός του καλίου σε φυτικούς οργανισμούς » Αντί επιλόγου: μια εφαρμογή που μπορεί να γίνει από τους μαθητές με την επίβλεψη του διδάσκοντα. « ποιοτικός προσδιορισμός του καλίου σε φυτικούς οργανισμούς » (Το φύλλο εργασίας που επισυνάπτεται θα βοηθήσει στην πραγματοποίηση της πιο πάνω εργασίας).
Γενική Χημεία, Ebbing – Gammon Βιβλιογραφία: Γενική Χημεία, Ebbing – Gammon (μετάφραση Ν. Κλούρα, 6η έκδοση, Π. Τραυλός, Αθήνα , σελ. 275,276 ). 2) Σχολικό βιβλίο Χημείας Α’ τάξης Λυκείου, (Στ. Λιοδάκη, Δημ. Γάκη ΟΕΔΒ Αθήνα, σελ. 44,45 ). 3) Εργαστηριακός οδηγός Α’ Λυκείου (Στ. Λιοδάκη, Δημ. Γάκη ΟΕΔΒ Αθήνα, σελ.37-40 ). 4) Η Μαγεία της Χημείας μέσα από Πειράματα, ( Γ. Μανουσάκη, Θεσσαλονίκη, σελ. 72,73 ). Από το ΕΚΦΕ Πατρών