Θεωρίες μάθησης.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Advertisements

Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
Βασικές κατηγορίες εκπαιδευτικού λογισμικού
Θεωρία Μάθησης Ο ατομικός Εποικοδομητισμός του Piaget
Εκπαιδευτικό λογισμικό Δέγγλερη Σοφία ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ.
Ο Σχολικός σας Σύμβουλος
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Ειδικά θέματα διδακτικής των Οικονομικών Συνέχεια… Μεθοδολογικές προσεγγίσεις 4 η διάλεξη.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ
Γνωστικά εργαλεία είναι: οι εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τ. Π. Ε
Προβλήματα που διαπιστώθηκαν από την εφαρμογή των αρχών του συμπεριφορισμού Χριστίνα Σολομωνίδου Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Π.Θ.
Ίδρυμα Ευγενίδη, Καφενείο της επιστήμης, Τεχνολογίες Πληροφορίας & Επικοινωνιών Παιδαγωγική αξιοποίηση Τ. Α. Μικρόπουλος.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
1 ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Προετοιμασία μαθήματος με.
Οι επιρροές του κοινωνικού περιβάλλοντος
Tσουλής Μιλτιάδης: – Βασικές έννοιες στη Διδακτική με την υποστήριξη των ΤΠΕ.
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Βασίλης Κόμης Αναπληρωτής Καθηγητής
Ενότητα 2.1 Σύγχρονες θεωρήσεις για τη μάθηση
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
Η Διδασκαλία των ΤΠΕ στα Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ
Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικά Λογισμικά
Χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού
1. ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ ( ) 300 επιμορφωτές επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί (ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ60/70) 2.
4.2 Βασικές κατηγορίες λογισμικού από πλευράς χαρακτηριστικών και από πλευράς δραστηριοτήτων με τη χρήση τους Ως εκπαιδευτικό λογισμικό ορίζεται το εξειδικευμένο.
Σύγχρονες θεωρήσεις για τη μάθηση
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
Ανακαλυπτική θεωρία μάθησης
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Γνωστική Στοχοταξινομία κατά Bloom
Ημερίδα : «Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση » Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.
1ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Σύγχρονες μέθοδοι εκπαίδευσης Καρακούσης.
Σύγχρονες θεωρήσεις για τη μάθηση
ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
Σύγχρονες Θεωρίες Μάθησης στη Διδασκαλία με ΤΠΕ
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Επιμόρφωση των πε 03 στην χρήση και αξιοποίηση των τ.π.ε. στην εκπαιδευτική διαδικασία Επιμόρφωση των πε 03 στην χρήση και αξιοποίηση των τ.π.ε. στην εκπαιδευτική.
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Κυριακή Σεβεντεκίδου, ΠΕ02
ΠΑΚΕ Αττικής Π6 – μαθήματα Χ. Κυνηγού. Διδακτική με Μικρόκοσμους Χ. Κυνηγός.
3 η Πανελλήνια Διημερίδα Καθηγητών Πληροφορικής, Αλεξανδρούπολη Παιδαγωγική Αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών Τ. Α. Μικρόπουλος.
Α Τα Χαρακτηριστικά των ΤΠΕ που Ευνοούν τη Μάθηση.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΩΝ Β ΕΠΙΠΕΔΟΥ-ΠΑΚΕ ΒΟΛΟΥ Κωνσταντίνα Ματσούκα, φιλόλογος.
Θεωρίες μάθησης και ΤΠΕ Στη διδακτική διαδικασία… η προσωπικότητα της διδάσκουσας/του διδάσκοντα, τα επιστημονικά-γνωστικά αντικείμενα, το.
Διδακτική της Πληροφορικής
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
Θεωρίες Μάθησης Τα Βασικά
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
Ενότητα 6: Κοινωνικο-Πολιτισμικές Θεωρίες Μάθησης
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Διδακτική των γνωστικών αντικειμένων
Θεωρίες Μάθησης Τα Βασικά
Σύγχρονες Θεωρίες για τη μάθηση
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
Αναλυτικό Πρόγραμμα Προσχολικής Αγωής
Θεωρίες Μάθησης & Διδακτικές Στρατηγικές Εισαγωγή στις βασικές έννοιες
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Η Θεωρία της Γνωστικής Ανάπτυξης του Piaget
ΚοινωνικοπολιτισμικΕΣ
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Θεωρίες μάθησης

Τι είναι μάθηση; Διαδικασία που οδηγεί στη διαρκή μεταβολή της συμπεριφοράς και είναι αποτέλεσμα εμπειρίας ή άσκησης. Απόκτηση και μεταβολή δεξιοτήτων, γνώσεων, στρατηγικών, πεποιθήσεων, στάσεων και διάφορων μορφών συμπεριφοράς, δηλ. η διαδικασία με την οποία αλλάζει το γνωστικό δυναμικό του ανθρώπου, ως αποτέλεσμα των ποικίλων εμπειριών που ο ίδιος επεξεργάζεται.

Οι βασικές θεωρίες μάθησης Συμπεριφορισμός Εποικοδομισμός (Κονστρουκτιβισμός) Κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες

Συμπεριφορισμός η μάθηση μεταδίδεται Υπάρχουν γενικοί νόμοι που διέπουν τη συμπεριφορά. Ερέθισμα  αντίδραση Δεν μπορώ να ξέρω τις νοητικές καταστάσεις (πιστεύω, προσδοκίες, προθέσεις, κίνητρα), άρα δε με ενδιαφέρουν.

Οι αρχές της μάθησης (B.F. Skinner) απαιτούν την ενεργό συμμετοχή του παιδιού, τη δόμηση της διδακτέας ύλης σε σύντομες διδακτικές ενότητες, τη βαθμωτή πρόοδο της διδασκόμενης ύλης σύμφωνα με τους ρυθμούς του μαθητή (προσαρμογή), την άμεση επαλήθευση της απάντησης του μαθητή, την ενίσχυση της σωστής απάντησης στην τιθέμενη ερώτηση.

Συστήματα πρακτικής κι εξάσκησης

Συμπεριφοριστικό Εκπαιδευτικό Λογισμικό Ποιος έχασε τη μάχη του Μαραθώνα? > Ο Ομέρ Βρυώνης Όχι, προσπάθησε ξανά > Οι Πέρσες Μπράβο! 9 X 5 = 45 6 X 7 = 43 6 X 7 = 44 6 X 7 = 42

Παραδείγματα στο διαδίκτυο Παιχνίδι με ευρώ http://www.teachingmoney.co.uk/eurosite /euroindex.html Παιχνίδι με ευρώ στα ελληνικά http://e- math.eduportal.gr/efarmoges/money.html Γλωσσικές ασκήσεις http://online.eduportal.gr/a_online_glossa.h tm

Συστήματα καθοδήγησης

Διδακτικός σχεδιασμός Η βασική οντολογική παραδοχή του Gagné είναι ότι οι ανθρώπινες νοητικές διαδικασίες μπορούν να αναλυθούν σε ορισμένες «ελάχιστες θεμελιώδεις μονάδες», όπως τα bits, τα δυαδικά ψηφία, αποτελούν τις ελάχιστες θεμελιώδεις μονάδες του υπολογιστή (Κόλλιας, 1993: 53).

Στάδια ανάπτυξης του μοντέλου Αξιολόγηση αναγκών Επιλογή διδακτικών μεθόδων και υλικού. Αξιολόγηση μαθητή.

Διδακτικά συμβάντα Προσέλκυση προσοχής Πληροφόρηση για τους στόχους Διέγερση ανάκλησης προηγούμενων γνώσεων Παρουσίαση ερεθισμάτων Καθοδήγηση στη μάθηση Εξαγωγή αποτελεσμάτων Παροχή ανατροφοδότησης Αξιολόγηση συμπερασμάτων Ανάπτυξη μνήμης κι μεταφορά μάθησης

Κριτική στο συμπεριφορισμό Αποθαρρύνει από την επεξεργασία νοημάτων και εννοιών, άρα από την ανάπτυξη της σκέψης. «Αδρανής γνώση», που δεν αναφέρεται σε πραγματικές καταστάσεις. Προωθείται ατομική εργασία, ανταγωνισμός. Χρήσιμος για εποπτική διδασκαλία, εμπέδωση χαμηλού επιπέδου γνώσεων και δεξιοτήτων και για αξιολόγηση και προσωπική εργασία.

Κονστρουκτιβισμός Η μάθηση δομείται Κονστρουκτιβισμός Η μάθηση δομείται Η μάθηση είναι μια ενεργή ατομική διαδικασία δόμησης νοήματος μέσω εμπειριών και όχι απομνημόνευση.

Πιαζέ Μπρούνερ Πάπερτ

Πιαζέ Αφομοίωση Συμμόρφωση προσαρμογή

Στάδια ανάπτυξης

Πιαζέ και ΤΠΕ Οι ΤΠΕ πρέπει να υποστηρίζουν την οικοδόμηση γνώσης (αναπαριστώντας τις ιδέες, την κατανόηση, τις παραστάσεις των μαθητών) Να επιτρέπουν τη διερεύνηση σε πληροφορίες. Να υποστηρίζουν τη μάθηση μέσω της εμπειρίας (ένα παράδειγμα) Να επιτρέπουν την έκφραση και τη σύνδεση των γνώσεων.

Μπρούνερ Έμφαση στη διευκόλυνση της μάθησης μέσω της κατανόησης των δομών και των επιστημονικών αρχών ενός γνωστικού αντικειμένου. Όλοι μπορούν να μάθουν οτιδήποτε και σε οποιαδήποτε ηλικία (με κατάλληλη δομή και οργάνωση της ύλης - ανάλογη μεθόδευση της διδασκαλίας). Ο μαθητής πρέπει να έρχεται αντιμέτωπος με προβληματικές καταστάσεις. Σπειροειδές πρόγραμμα.

Μπρούνερ και ΤΠΕ Προσομοιώσεις: Ο κύκλος του νερού http://online.eduportal.gr/efarmoges/cycle.htm Ας δοκιμάσουμε να φτιάξουμε ένα κύκλωμα: http://phet.colorado.edu/simulations/sims.php?sim =Circuit_Construction_Kit_DC_Only Μικρόκοσμοι: υπολογιστικά περιβάλλοντα, τα οποία μπορεί ο μαθητής να εξερευνήσει με τη χρήση κάποιας γλώσσας προγραμματισμού.

Πάπερτ Η μάθηση είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική όταν πραγματοποιείται στο πλαίσιο μιας πλούσιας και συγκεκριμένης δραστηριότητας, κατά την οποία ο μαθητής πειραματίζεται κατασκευάζοντας ένα προϊόν που έχει νόημα για τον ίδιο. Δημιούργησε λοιπόν έναν υπολογιστικό μικρόκοσμο. Logo: τυπικό παράδειγμα ανακαλυπτικού περιβάλλοντος μάθησης

Τι πετυχαίνει η LOGO Απόκτηση γενικών γνωστικών δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων Μάθηση βασικών μαθηματικών εννοιών, όπως γωνίες, πολύγωνα, μεταβλητές. Σκέψη πάνω στην πράξη. Ανάπτυξη νέων συλλογισμών με φυσικό τρόπο.

Κοινωνικοπολιτισμικές προσεγγίσεις η γνωστική ανάπτυξη επιτυγχάνεται όχι μόνο χάρη στον έμφυτο νοητικό εξοπλισμό αλλά και μέσω της διαμεσολάβησης των κοινωνικών γεγονότων και των πολιτισμικών εργαλείων και της εσωτερίκευσής τους.

Vygotksy Η θεωρία της κοινωνικής ψυχογένεσης αποτελεί το θεμέλιο λίθο της πολιτισμικής-ιστορικής προσέγγισης. Χαρακτηριστική είναι η ρήση: «Οι διαψυχικές λειτουργίες, που αναπτύσσονται στην κοινωνική πρακτική των ανθρώπων εσωτερικεύονται και μετατρέπονται σε ενδοψυχικές λειτουργίες».

Ζώνη επικείμενης ανάπτυξης

Προτάσεις Να δημιουργούνται στην τάξη περιστάσεις συνεργατικής μάθησης ανάμεσα σε μαθητές με διαφορετικά επίπεδα ικανότητας. Σταδιακή ανάληψη όλο και μεγαλύτερης υπευθυνότητας από τα παιδιά.

Μια εφαρμογή των ΤΠΕ «Μαθησιακά περιβάλλοντα με την υποστήριξη υπολογιστών» (Computer Supported Intentional Learning Environments) (Scardamalia & Bereiter, 1992). Η κινητήρια ιδέα για το σχεδιασμό τους είναι η ιδέα της κοινότητας που κατασκευάζει γνώση (learning building community)(o.π.) και στόχο έχουν να αναπτύξουν την έρευνα, το διάλογο και την κοινωνική οικοδόμηση της γνώσης

Το μοντέλο της εγκαθιδρυμένης νόησης Η μάθηση είναι μια κοινωνικοπολιτισμική λειτουργία που λαμβάνει χώρα μέσω της επικοινωνίας και της αλληλεπίδρασης. Η γνώση δεν είναι ανεξάρτητη από το πλαίσιο στο οποίο πραγματώνεται, γι’ αυτό και η διαδικασία της «γνωστικής μαθητείας», της μάθησης δηλαδή μέσα στο αυθεντικό πλαίσιο των καθημερινών πρακτικών, φαίνεται να λειτουργεί πιο αποτελεσματικά από τις συνηθισμένες σχολικές δραστηριότητες.

Το μοντέλο της εγκαθιδρυμένης νόησης Η σκέψη και η μάθηση έχουν νόημα μόνο σε συγκεκριμένες συνθήκες, στο πλαίσιο των διαφόρων κοινοτήτων πρακτικής. Οι κοινότητες πρακτικής είναι κοινωνικές δομές οι οποίες αναδύονται στο πλαίσιο διαμοιρασμένων εργασιών. Π.χ. ξυλουργείο, επιστημονικό εργαστήριο. Μάθηση= ενεργός συμμετοχή στις δραστηριότητες των κοινοτήτων. Η γνώση ενυπάρχει στις δράσεις των ατόμων που αποτελούν την κοινότητα.

Το μοντέλο της κατανεμημένης νόησης Ας υποθέσουμε ότι είμαι τυφλός και χρησιμοποιώ ραβδί. Πηγαίνω ταπ ταπ ταπ. Πού αρχίζω; Το νοητικό μου σύστημα είναι περιορισμένο στο χερούλι του μπαστουνιού; Είναι περιορισμένο από το δέρμα μου; Αρχίζει στα μισά του μπαστουνιού; Αρχίζει στην άκρη του μπαστουνιού; 323*212

Ο νους είναι αυτός που σκέφτεται αλλά όχι μόνος Ο νους είναι αυτός που σκέφτεται αλλά όχι μόνος. Η νόηση βρίσκεται μόνο στο ανθρώπινο μυαλό, αλλά εμφανίζεται διανεμημένη (distributed) ανάμεσα στους ανθρώπους και όλες τις ανθρώπινες και μη πηγές που χρησιμοποιούν (Duffy & Cunningham, 1996).

Εφαρμογές Διαδίκτυο (μηχανές αναζήτησης, επικοινωνία) Συστήματα συνεργατικής μάθησης. http://www.e-education.gr/moodle/login/index.php Ψηφιακές βιβλιοθήκες. ψηφιακή βιβλιοθήκη νεοελληνικών σπουδών http://e-vivlia.blogspot.com/ Εκπαιδευτικές πύλες. http://www.de.sch.gr/kvoutsin/ekp_pyles.htm

Πηγές στο διαδίκτυο Μικρόκοσμοι Βιγκότσκι (στα αγγλικά) Συστήματα συνεργατικής μάθησης