Κωνσταντίνα Καραμπίδου

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Οικοτουρισμός & Aειφόρος Ανάπτυξη στην Ελλάδα
Advertisements

ΚΑΛΩΣ ΟΡΙΣΑΤΕ ΜΟΛΑΟΙ 13 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2013 ΜΟΛΑΟΙ 13 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2013.
« Βελτιστοποιώντας τη χρήση της γνώσης στη διαμόρφωση δημοσίων πολιτικών και στην ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η στρατηγική σημασία της ανοιχτής.
Πρόσκληση Προγράμματος PHARE BG2004/ “Προώθηση πολιτιστικών, τουριστικών και ανθρώπινων πόρων στη διασυνοριακή περιοχή” Δημοκρατία της Βουλγαρίας.
ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΠΕΛΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΕΧΟΜΕΝΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/2005.
Ι ΝΣΤΙΤΟΥΤΟ Π ΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ Ε ΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ Τ ΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ / Ε. Κ. «Αθηνά» Τσιμισκή 58, Ξάνθη, τηλ: , fax: ,
Τα Δικαιώματα των Παιδιών
Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
Κεφάλαιο 3: Το ενιαίο ρυθμιστικό και νομικό πλαίσιο. 3.1 Η έννοια και το περιεχόμενο του ενιαίου ρυθμιστικού πλαισίου. 3.2 Η αναγκαιότητα δόμησης του.
ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΠΕΚΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ (BEng. , MEng.)
ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ Τάξη Έ.
ΤΡΟΠΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΔΙΑΚΡΑΤΙΚΩΝ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΩΝ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 3.1 Η Ευρωπαϊκή Διάσταση.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ AΓΡΟΤΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ Εισαγωγή στο θέμα,για το Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/05.
Ε.Ψ.Ε.Π.Α. (ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΑΠΟΘΕΜΑΤΟΣ) ΤΙ ΕΙΝΑΙ; ΜΕ ΤΙ ΑΣΧΟΛΕΙΤΑΙ; ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΗΣ Η ΔΟΜΗ ΤΗΣ.
Από τους μαθητές της Ε΄ τάξης Ζώη Αραδιπιώτη Άρη Αριστέιδου.
Η Εθνική Χαρτοθήκη συναντά τους μαθητές. Η Εθνική Χαρτοθήκη ιδρύθηκε το 1997 ως Εθνικό Κέντρο Χαρτών και Χαρτογραφικής Κληρονομιάς (ΕΚΕΧΧΑΚ) - Εθνική.
ΔΙΑΚΗΡΥΞΕΙΣ , ΨΗΦΙΣΜΑΤΑ, ΠΡΟΤΥΠΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
ΧΡΟΝΙΑ UNESCO.
ΙΤΕ - Ινστιτούτο Πληροφορικής
TEXNH Γιάννης Παπαδόπουλος – Ζωή Ζαφειροπούλου Φιλόλογοι.
ΣΤΡΑΤΙΩΤΗΣ-ΑΓΡΟΤΗΣ Στον τομέα της οργάνωσης της αγροτικής παραγωγής, που ήταν και η βάση της βυζαντινής οικονομίας, φαίνεται πως τον 7ο και 8ο αιώνα επικράτησε.
1 ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ‘ΑΛΛΟΥ’ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ.
Η Ρωμαϊκή και Βυζαντινή Φυσιογνωμία της Θεσσαλονίκης
Πρόγραμμα Μουσειακής Αγωγής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΙΤΛΟ: «ΓΡΑΠΤΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ.
Powerpoint Templates Heal-Legal: Ανάπτυξη Υπηρεσιών Νομικής Συμβουλευτικής για Θέματα Πνευματικής Ιδιοκτησίας που αφορούν στα Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ιδρύματα.
Κλιματικές Αλλαγές – Μετρήσεις του Μικροκλίματος της Αγ. Παρασκευής
CALIFORNIA DIGITAL LIBRARY CALIFORNIA DIGITAL LIBRARY ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ «ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ» ΣΤ΄ ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΤ΄ ΕΞΑΜΗΝΟ Μαρία Καραδήμα Μαρία Καραδήμα.
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΜΗΧΑΝΙΚΗ
Μάθημα: Κοινωνιολογία του Τουρισμού
ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΔΩΔ/ΣΟΥ.
Προτάσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος
Μάριος Χαϊνταρλής Επίκουρος Καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Γεωργάκη Άννα-Μαρία Φίλιου Δήμητρα Χαλός Αλέξανδρος Χαντρόι Βησσαρίων.
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ. Γιατί πρέπει να ενδιαφέρεται και να συμμετέχει ενεργά στις κοινές υποθέσεις ο πολίτης; Κοινές υποθέσεις είναι όλα όσα μας αφορούν ως πολίτες:
Πολιτική Διεθνούς Ανάπτυξης και Βοήθειας της Ε. Ε Γκότση Παναγιώτα Παπαλεξίου Βασιλική.
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
Π ΟΛΙΤΙΚΉ Π ΑΙΔΕΙΑ Α’ Γενικού Λυκείου και ΕΠΑ.Λ. 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
ΦΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΔΗΜΩΝ Βίκυ Φλέγγα Οικονομολόγος, Μsc περιφερειακή ανάπτυξη Στέλεχος διεύθυνσης οργάνωσης και πληροφορικής.
Περιβαλλοντική Νομοθεσία Νόμος για την ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα 2008/50/ ΕΚ.
Ονοματεπώνυμο: Γκουτζήκα Όλγα ΑΕΜ:3120 Εξάμηνο: Στ’ Μάθημα: Εκπαιδευτική Πολιτική Διδάσκουσα: Tάχου-Ηλιάδου.
Η Ακρόπολη και τα μνημεία της
Περιβαλλοντική Νομοθεσία 1. Νόμος 1650/86 Για την προστασία του Περιβάλλοντος.
Περιβαλλοντική εκπαίδευση Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη Ένταξη στο πρόγραμμα Σπουδών.
Επιχειρηματικός Σχεδιασμός
Περιβαλλοντική Νομοθεσία
Τεκμηρίωση εργασιών συντήρησης
ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Διατήρηση της Υλικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς
Τυπολογία τουριστικών προορισμών
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Mμνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς UNESCO
Πολίτη Τριανταφυλλιά 1ο ΔΣ Ελευθερούπολης
ΠΛΑΚΑ.
Ο σκοπός της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής στην εκπαίδευση είναι:
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
Κεφάλαιο 19 Γλώσσες και θρησκείες.
Καστρο κερκυρασ 13ο Γυμνασιο πατρων 2017 Λυδία Χείρα Β'1.
Α’ Γενικού Λυκείου και ΕΠΑ.Λ.
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Η έννοια της επιχείρησης
ΤΑ ΘΕΤΙΚΑ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ
Παντείου Πανεπιστημίου
Ηλίας Μπουναρτζής/users.sch.gr/bounartzis
Περιβαλλοντική Νομοθεσία
Εκπαίδευση και μειονότητες
Περιβάλλον Ιστορία Κοινωνικών Επιστημών Γ΄ Λ
ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ Μαθήτριες: Καλλιόπη Βασάλου, Μαρίνα Κορέτα, Αναστασία Νικόλα, Μαρινόη Βιτουλαδίτη.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Κωνσταντίνα Καραμπίδου 3o ΓΕΛ Αμπελοκήπων Ερευνητική Εργασία «Η Ελλάδα που κληρονομήσαμε: “ξενάγηση” στα μνημεία της UNESCO» Ομάδα Μ.Α.Κ.Ε.Β.: Μαρία Καρακαλίδου Αναστασία Κατσάτου Κωνσταντίνα Καραμπίδου Ελευθερία Κώσταντζη Βασιλική Μαλάμου

Τι είναι η UNESCO Η UNESCO είναι ο Οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών για την Εκπαίδευση, την Επιστήμη και τον Πολιτισμό (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization). Η Εκπαίδευση, οι Κοινωνικές και οι Φυσικές Επιστήμες, ο Πολιτισμός και η Επικοινωνία είναι τα μέσα με τα οποία υπηρετεί τις πανανθρώπινες αξίες, με στόχο την ευημερία του ανθρώπου σε ένα ειρηνικό κόσμο. Η UNESCO λειτουργεί ως ένα παγκόσμιο εργαστήριο ιδεών και διαδραματίζει ένα ρυθμιστικό ρόλο στην προώθηση της διεθνούς συνεργασίας θέτοντας τα πρότυπα σύναψης διεθνών συμφωνιών επί διαφόρων ζητημάτων τα οποία ανακύπτουν στις σύγχρονες κοινωνίες. Ο Οργανισμός επίσης διευθετεί την διάδοση και την ανταλλαγή πληροφοριών και γνώσης, ενώ παράλληλα προσφέρει βοήθεια στα κράτη μέλη ώστε να αποκτήσουν τις κατάλληλες προϋποθέσεις, προκειμένου να υπηρετούν τους θεσμούς και τελικά τον άνθρωπο στις τοπικές κοινωνίες.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ Ποιοι παράγοντες επιδρούν αρνητικά στα μνημεία φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς στην Ελλάδα;   Ποιά είναι και ποιά θα πρέπει να είναι η στάση της πολιτείας απέναντι στα προστατευόμενα μνημεία του πολιτισμού και της φύσης από την Unesco; Τι μπορούμε να κάνουμε για να προστατέψουμε τα μνημεία της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς; Τι σημαίνει ότι η εθνική μας κληρονομιά είναι ταυτόχρονα και παγκόσμια; Έχει συνεισφέρει η εθνική κληρονομιά μας στον πλούτο της παγκόσμιας κληρονομιάς;

Περιβαλλοντικοί παράγοντες ποιοι παράγοντες επιδρούν αρνητικά στα μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς Περιβαλλοντικοί παράγοντες Παράγοντες Αποτελέσματα ΝΕΡΟ Τριχοειδής αναρρίχηση, κρυστάλλωση, θραύση, ζαχαροποίηση μαρμάρου ΔΙΑΚΥΜΑΝΣΗ ΣΧΕΤΙΚΗΣ ΥΓΡΑΣΙΑΣ Ανάπτυξη μικροοργανισμών-μούχλας, συρρίκνωση-καταστροφή-μη αναστρέψιμη φθορά δομικών υλικών ΣΥΝΕΧΕΙΣ ΑΥΞΟΜΕΙΩΣΕΙΣ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑΣ Ρωγματώσεις ΣΤΑΘΜΗ ΘΟΡΥΒΟΥ Φθορά-καταστροφή Ατμοσφαιρικά αέρια (π.χ. οξείδια του αζώτου, διοξείδιο του άνθρακα, κ.ά.) Όξινη βροχή = διάβρωση, αλλοίωση χαρακτηριστικών κτλ.

Ανθρώπινοι παράγοντες Βανδαλισμός Θρησκευτικός φανατισμός Αρχαιοκαπηλία Εμφύλιες συρράξεις-παγκόσμιοι πόλεμοι Παράνομη υλοτομία-βόσκηση και λαθροθηρία Έλλειψη οικονομικών πόρων και νόμων Μεταβολές στο πολιτικό προσκήνιο Παράνομη εισχώρηση προσφύγων ή μείωση του τοπικού πληθυσμού

Ποιά είναι και ποιά θα πρέπει να είναι η στάση της πολιτείας απέναντι στα προστατευόμενα μνημεία του πολιτισμού και της φύσης από την Unesco 1. Η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς της Χώρας συνίσταται κυρίως: α) στον εντοπισμό, την έρευνα, την καταγραφή, την τεκμηρίωση και μελέτη των στοιχείων της. β) στη διατήρηση και στην αποτροπή της καταστροφής, της αλλοίωσης και γενικά κάθε άμεσης ή έμμεσης βλάβης της, γ) στην αποτροπή της παράνομης ανασκαφής, της κλοπής και της παράνομης εξαγωγής, δ) στη συντήρηση και την κατά περίπτωση αναγκαία αποκατάστασή της, ε) στη διευκόλυνση της πρόσβασης και της επικοινωνίας του κοινού με αυτήν, στ) στην ανάδειξη και την ένταξή της στη σύγχρονη κοινωνική ζωή και ζ) στην παιδεία, την αισθητική αγωγή και την ευαισθητοποίηση των πολιτών για την πολιτιστική κληρονομιά. 2. Η προστασία των μνημείων, αρχαιολογικών χώρων και ιστορικών τόπων περιλαμβάνεται στους στόχους οποιουδήποτε επιπέδου χωροταξικού, αναπτυξιακού, περιβαλλοντικού και πολεοδομικού σχεδιασμού ή σχεδίων ισοδύναμου αποτελέσματος ή υποκατάστατών τους.

Τι μπορούμε να κάνουμε για να προστατέψουμε τα μνημεία; Η προστασία που παρέχεται για την προστασία των πολιτιστικών αγαθών από τη Σύμβαση διακρίνεται σε γενική και ειδική. Η γενική προστασία καλύπτει όλα τα αγαθά που πληρούν τα κριτήρια του άρθρου. Η ειδική, αφορά ένα περιορισμένο αριθμό αγαθών στα οποία παρέχονται πρόσθετα ειδικά προνόμια. Η παρεχόμενη γενική προστασία περιλαμβάνει την δημιουργία ενός ελάχιστου επιπέδου προστασίας που πρέπει να απολαμβάνουν όλα τα πολιτιστικά αγαθά ώστε να διαφυλαχθεί η αφενός διαφύλαξη και αφετέρου ο σεβασμός τους. Έτσι ως διαφύλαξη ορίζεται ότι τα συμβαλλόμενα μέρη υποχρεούνται να λάβουν τα απαραίτητα αγαθά από τα αποτελέσματα μιας ένοπλης σύρραξης. Αυτά τα μέτρα περιλαμβάνουν την δημιουργία καταφυγίων για να προστατευθούν τα πιο σημαντικά <<κομμάτια>> πολιτιστικής κληρονομιάς, την οργάνωση μεταφοράς τους σε τέτοια καταφύγια, την υιοθέτηση στρατιωτικών εγχειριδίων και οδηγιών για την τήρηση της Σύμβασης, ώστε να εμφυσήσουν στο προσωπικό των ενόπλων δυνάμεων το σεβασμό των πολιτιστικών αγαθών όλων των λαών, και την ίδρυση σε καιρό ειρήνης, στα πλαίσια των ένοπλων δυνάμεων, μιας ειδικής υπηρεσίας με εξειδικευμένο προσωπικό για το σκοπό αυτό.

Αναφορά και έλεγχος Η ένταξη ενός μνημείου στον κατάλογο πολιτιστικής κληρονομιάς δεν αποτελεί το τέλος της διαδικασίας. Μετά την εγγραφή ενός μνημείου, οι υπεύθυνοι διαχείρισης του μνημείου και οι τοπικές αρχές εργάζονται αδιάλειπτα προς την κατεύθυνσή του ελέγχου, της παρακολούθησης και της συντήρησής του. Τα κράτη-μέλη έχουν υποχρέωση να συντάσσουν περιοδικές αναφορές ελέγχου για την κατάσταση διατήρησης των μνημείων καθώς των μέτρων που λαμβάνουν για την προστασία τους. Οι αναφορές αυτές διευκολύνουν την Επιτροπή Παγκόσμιας Κληρονομιάς να αξιολογήσει την κατάσταση των μνημείων και τελικώς να αποφασίσει για τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων για την αντιμετώπιση επαναλαμβανόμενων προβλημάτων. Ένα από αυτά τα μέτρα είναι και η εγγραφή του μνημείου στον «Κατάλογο Κληρονομιάς σε Κίνδυνο», εάν διαπιστωθεί ότι τα μέτρα συντήρησης είναι πλημμελή.

Τι σημαίνει ότι η εθνική μας κληρονομιά είναι ταυτόχρονα και παγκόσμια Η αποστολή της UNESCO σε ό,τι αφορά στην παγκόσμια κληρονομιά εκτός των άλλων είναι να ενθαρρύνει τα Κράτη - Μέλη να υπογράψουν τη Συμφωνία για την Παγκόσμια Κληρονομιά και να διασφαλίσουν την προστασία της φυσικής και πολιτιστικής τους κληρονομιάς. Η UNESCO, λοιπόν θα έπρεπε να ενθαρρύνει την επιστροφή των μάρμαρων του Παρθενώνα στο φυσικό τους περιβάλλον. Καθώς στη συγκεκριμένη περίπτωση τίθεται θέμα κατακερματισμού ενός μνημείου ανεκτίμητης αξίας τόσο του εθνικού όσο και του παγκόσμιου πλούτου

ΔΙΕΘΝΙΣΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ (όσον αφορά στα μνημεία παγκόσμιου και εθνικού ενδιαφέροντος) Αποτελούν ιδιαίτερα γνωρίσματα του πολιτισμού διαφόρων εποχών και διαφόρων εθνών. Αποτελούν σημεία προσέγγισης και αλληλογνωριμίας των λαών.  Ωθούν στη συνειδητοποίηση της διαφορετικότητας των λαών.

Αρχαιολογικός χώρος Ακροπόλεως Αθηνών (1987) Στο βραχώδη λόφο της Ακρόπολης, που δεσπόζει στο κέντρο της σύγχρονης Αθήνας, βρισκόταν το σπουδαιότερο και μεγαλοπρεπέστερο ιερό της αρχαίας πόλης, αφιερωμένο, κατά κύριο λόγο, στην προστάτιδα θεά της, την Αθηνά. Με τον ιερό αυτό χώρο σχετίζονται οι σημαντικότεροι μύθοι της αρχαίας Αθήνας, οι μεγάλες θρησκευτικές εορτές, οι παλαιότερες λατρείες της πόλης αλλά και ορισμένα από τα καθοριστικά για την ιστορία της γεγονότα. Τα μνημεία της Ακρόπολης, αρμονικά συνδυασμένα με το φυσικό περιβάλλον, αποτελούν μοναδικά αριστουργήματα της αρχαίας αρχιτεκτονικής, που εκφράζουν πρωτοποριακούς συσχετισμούς ρυθμών και τάσεων της κλασικής τέχνης και επηρέασαν την πνευματική και καλλιτεχνική δημιουργία για πολλούς αιώνες αργότερα. 

Άγιον Όρος – Άθως (1988) Το Άγιον Όρος είναι η ανατολικότερη από τις τρεις χερσονήσους της Χαλκιδικής. Έχει μήκος περίπου 60 χλμ., πλάτος 8 μέχρι 12 χλμ. και καλύπτει μια έκταση περίπου 360 τ.μ. Γύρω από την ονομασία και την παλαιότερη ιστορία του Όρους υπάρχουν πολλοί και διάφοροι θρύλοι και παραδόσεις. Οι αρχαίοι ονόμαζαν Ακτή ολόκληρη τη χερσόνησο. Οι πηγές αναφέρουν την ύπαρξη επτά πολισμάτων κατά τους προχριστιανικούς χρόνους: Σάνη, Θύσσος, Κλεωναί, Δίον, Ολόφυξος, Ακρόθωοι, Απολλωνία. Κατάλληλος σαν τοποθεσία ο Άθως συγκέντρωσε ήδη από τους πρώτους χριστιανικούς χρόνους πολλούς μοναχούς, που προέρχονταν από όλα τα σημεία της αυτοκρατορίας.

Παλαιοχριστιανικά και βυζαντινά μνημεία Θεσσαλονίκης (1988) Ο κατάλογος των μνημείων περιλαμβάνει την Ροτόντα, τον ναό του Αχειροποίητου, το ναό του Αγίου Δημητρίου, τη Μονή Λατόμου, το ναό της Αγίας Σοφίας, την Παναγία των Χαλκέων, το ναό των Αγίων Αποστόλων, το ναό του Αγίου Νικολάου Ορφανού και το Ναό του Αγίου Παντελεήμονα.