ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 5 Χρησιμοποιώντας τα τοπικά περιβάλλοντα και την παρέμβαση της κοινότητας στην προαγωγή της υγείας Καλωσορίστε τους συμμετέχοντες. Σύντομη.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΗΧΟΡΥΠΑΝΣΗ Η ηχορύπανση αποτελεί ένα από τα πιο σοβαρά προβλήματα των σύγχρονων κοινωνιών. Σήμερα ο θόρυβος αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους περιβαλλοντικούς.
Advertisements

ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 1.1 Τεχνικές δεξιότητες και προσόντα.
Σεμινάρια Επιθεωρητών Σεπτεμβρίου Σχολική χρονιά
Διαχείριση εργασιακού άγχους στην COMPUSMART Διαχείριση εργασιακού άγχους στην COMPUSMART Ινστιτούτο Εργασίας, Υγείας και Οργάνωσης (I-WHO) Πανεπιστήμιο.
Προληψη καρκινου: ΑλλαγεΣ στο τροπο ζωηΣ απο την παιδικη ηλικια
Ενημέρωση και αγωγή υγείας για τη νέα γρίπη στα σχολεία Α. Ξεκαλάκη Παιδίατρος Δ/νση Κοινωνικής και Αναπτυξιακής Παιδιατρικής Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού.
ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
Προσωπικές δεξιότητες
Σακελλαρίου Κίμων Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας ΤΕΦΑΑ, Τρίκαλα
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Διεπαγγελματική μάθηση στόχοι?
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
Project με θέμα: Υγιεινή διατροφή, Αθλητισμός και παχυσαρκία
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Φυσική Άσκηση & Υγεία»
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ αποτελεί σημαντικό μέρος της μεθοδολογικής προσέγγισης Τι μπορεί να περιλαμβάνει η παρουσίαση; παιχνίδι ρόλων, αφήγηση,
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Το Περιβάλλον Του Αθλητικού Οργανισμού
 Εισαγωγή  Χωροταξική κατανομή  Προσωπικό  Μαθησιακές μέθοδοι  Επίλογος.
ΠΡΟΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 6.1 Προπαρασκευαστικές δραστηριότητες πριν από την τοποθέτηση.
Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού (ΙΙ)
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Εποπτεία και διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού
ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΑΣΚΗΣΗ Εργαλείο για τη ζωή μας.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΦΥΣΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Γιάννης Αυγουστάκης Β1  Συχνό φαινόμενο των πόλεων, αλλά όχι μόνο. Η ρύπανση χωρίζεται σε φυσική και τεχνητή. Η φυσική προέρχεται από διάφορα φυσικά.
ΠΑΧΥΣΑΡΚΙΑ.
Ανάπτυξη Μια συνεχής, δυναμική διαδικασία. Σταδιακή απόκτηση δεξιοτήτων, οι οποίες επιτρέπουν τη μετάβαση από την εξάρτηση στην αυτονομία. Βιολογικές και.
Οφέλη της φυσικής δραστηριότητας
ΔΙΑΛΕΞΗ 5η Μέθοδοι οργάνωσης νοσηλευτικής εργασίας Κατά ασθενή μέθοδος
Η Εκπαίδευση του Ασθενή. Στόχοι της Εκπαίδευσης του Ασθενή Πρόληψη της ασθένειας Προαγωγή της υγείας Προαγωγή γνώσεων που αφορούν την ασθένεια, τη διατροφή,
Προτάσεις για την εξειδίκευση της διάστασης της αναπηρίας κατά την εφαρμογή του Ε.Π. - Περιφερειακή Στρατηγική για την Αναπηρία Εισηγητής: Λογαράς Δημήτρης,
ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ;;; COX Αθλητική Ψυχολογία είναι η επιστήμη η οποία εφαρμόζει τις αρχές της ψυχολογίας στον χώρο του αθλητισμού. Συχνά.
1 Σχέδια Εργασίας & Φυσική Αγωγή. 2 Σκοπός της συνάντησης η παρουσίαση, ανάπτυξη & εφαρμογή της μεθόδου διδασκαλίας με σχέδια εργασίας στη Φυσική Αγωγή.
ΦΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΔΗΜΩΝ Βίκυ Φλέγγα Οικονομολόγος, Μsc περιφερειακή ανάπτυξη Στέλεχος διεύθυνσης οργάνωσης και πληροφορικής.
Cyprus Destination Partnership. Συνεταιρισμός Μοναδική συνεργασία μεταξύ του ΚΟΤ, CSTI και του μη κερδοσκοπικού Ιδρύματος Travel Foundation UK Ο συνεταιρισμός.
Ονοματεπώνυμο: Γκουτζήκα Όλγα ΑΕΜ:3120 Εξάμηνο: Στ’ Μάθημα: Εκπαιδευτική Πολιτική Διδάσκουσα: Tάχου-Ηλιάδου.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 4: Στρες και Στρατηγικές Αντιμετώπισης – Νοσηλευτική Φροντίδα. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής,
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Σύστημα ικανοποίησης χρηστών και εκτίμησης αναγκών: Στόχος να αξιολογήσουμε τον βαθμό ικανοποίησης του ασθενή και να εντοπίσουμε τις πιθανές μελλοντικές.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 5 Χρησιμοποιώντας τα τοπικά περιβάλλοντα και την παρέμβαση της κοινότητας στην προαγωγή της υγείας Καλωσορίστε τους συμμετέχοντες. Σύντομη.
Αξιολογηση εκπαιδευτικου εργου
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
ΔΗΜΟΣ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ ΚΑΜΑΤΕΡΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΝΟΔΟ ΥΠΟΥΡΓΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΚΕΝΤΕΠΟΖΙΔΟΥ.
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
Μη τυπική εκπαίδευση: ο εκπαιδευτικός, ο μαθητής, η επίσκεψη, το μουσείο Μάθημα 7 Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για την μη τυπική εκπαίδευση ΠΔΜ.
Ραχήλ Μαρτίδου Σχ. Σύμβουλος 37ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 Ορισμός υγείας: Στόχοι για την προώθηση της και την πρόληψη ασθένειας Mosby στοιχεία και των παραγώγων στοιχείων © 2010, 2006, 2002 από Mosby,
ΤΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
ΥΓΙΕΙΝΗ Δημήτρης Τσιργής.
Παπαπαντελής Νικήτας Καθηγητής Φυσικής Αγωγής
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Ερευνητική Εργασία. Στη πόλη μας ο τουρισμός αποτελεί μία από τις σημαντικότερες οικονομικές δραστηριότητες και κατέχει κυρίαρχη θέση στον τριτογενή τομέα.
Ο κοινωνικός περίγυρος - Μορφές διαπροσωπικών σχέσεων.
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΚΟΛΥΜΒΗΣΗΣ ΣΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΗΣ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ.
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΧΟΛΕΙΟΥ-ΓΟΝΕΩΝ Γιαλυράκη Πόπη Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας(Msc), Play Therapist Θεραπεύτρια ζευγαριών (ICEEFT), Εκπαιδεύτρια ομάδων γονέων(Gordon-Fillial)
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Αξιολόγηση της επίδοσης ενός οργανισμού σε θέματα ασφάλειας
Προγράμματα Προαγωγής Υγείας
Προσβασιμότητα για ΑμεΑ
Μελέτη αστικού περιβάλλοντος ΚΠΕ Μουζακίου
Φροντίδα των ηλικιωμένων στην κοινότητα
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 5 Χρησιμοποιώντας τα τοπικά περιβάλλοντα και την παρέμβαση της κοινότητας στην προαγωγή της υγείας Καλωσορίστε τους συμμετέχοντες. Σύντομη εισαγωγή στη Θεματική Ενότητα 5 (2’) ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΕΥΕΞΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ  

Συνεδρία 1: Συμμετοχή της κοινότητας στην προαγωγή της υγείας

ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣ Να συνειδητοποιήσουμε ότι η υγεία είναι ένα κοινωνικό ζήτημα. Να μάθουμε σχετικά με τις αναγκαίες στρατηγικές για την προώθηση της συμμετοχής της κοινότητας στον τομέα της υγείας.

Η Υγεια ως κοινωνικο ζητημα ιατρικό Υγεία: ζήτημα κοινωνικό Άμεση επίδραση των κοινωνικών παραγόντων στην υγεία Οι δημόσιες αρχές υγείας αναπτύσσουν παγκόσμιες στρατηγικές για την καταπολέμηση των κοινωνικών σκανδάλων. Στρατηγική για μια αποτελεσματική ανάπτυξη Συμμετοχή κοινότητας

Καθιςτικος τροπος ζωης Υπέρβαρους Καθιστικός τρόπος ζωής Αύξηση σε Χρόνιες παθήσεις Ανθρώπινη πανδημία Παχυσαρκία Δραστηριότητα: ξεκινήστε το μάθημα συζητώντας τις συνέπειες του καθιστικού τρόπου ζωής στην υγεία (5’). Το 2014, 1,9 δισεκατομμύρια ενήλικες ήταν υπέρβαροι. Το υπερβολικό βάρος και η παχυσαρκία αποτελούν ένα σημαντικό οικονομικό κόστος, δεδομένου ότι, σύμφωνα με την αναφορά του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (2014), δημιουργούν δαπάνη ύψους 1,8 δισεκατομμυρίων για την παγκόσμια οικονομία, η οποία είναι περίπου 8% του Ακαθάριστου Παγκόσμιου Προϊόντος (GWP). 60 εκατομμύρια παιδιά με προβλήματα παχυσαρκίας Μέχρι το 2020

ΚΑΠΝΙΣΜΑ Κύρια αιτία ασθενειών και θανάτου παγκοσμίως: 5 εκατομμύρια άνθρωποι Στην Ευρώπη οι νέοι ξεκινούν το κάπνισμα σε νεότερη ηλικία Η ανάπτυξή του συνδέεται με κοινωνικούς και πολιτιστικούς παράγοντες Μέχρι το 2030, ο αριθμός των θανάτων από τον καπνό παγκοσμίως θα φτάσει τα 10 εκατομμύρια. Το κάπνισμα αυξάνει την πιθανότητα σοβαρών ασθενειών όπως: Καρκίνο του πνεύμονα, του λάρυγγα, του οισοφάγου Στηθάγχη και καρδιακή προσβολή Παθήσεις του αναπνευστικού: χρόνια βρογχίτιδα Μεταβολικές διαταραχές: διαβήτης Δραστηριότητα: συζητήστε σε ομάδες, ποιοι είναι οι κοινωνικοί και πολιτιστικοί παράγοντες που επηρεάζουν τους νέους στο να αρχίσουν να καπνίζουν σε μικρότερη ηλικία (10’). Οι κύριοι κοινωνικοί και πολιτιστικοί παράγοντες είναι: Περιβαλλοντικοί παράγοντες (άμεση και έμμεση διαφήμιση με χορηγίες στον χώρο του αθλητισμού, σε πολιτιστικές, κοινωνικές ακόμη και σε φιλανθρωπικές δραστηριότητες. Προσβασιμότητα σε τσιγάρα μέσω μηχανημάτων αυτόματης πώλησης). Κοινωνικοί παράγοντες (οικογένεια: η στάση των γονιών και των μεγαλύτερων αδελφιών στο κάπνισμα. Οι παρέες, ιδιαίτερα κατά την εφηβεία). Προσωπικοί παράγοντες (μη συμμετοχή σε σπορ, σχολική αποτυχία, οικογενειακές διαμάχες, κ.τ.λ.).

ΑΛΚΟΟΛΙΣΜΟΣ Τρίτη θέση ανάμεσα στους παράγοντες κινδύνου για κακή κατάσταση υγείας παγκοσμίως Αλκοολισμός Η σημερινή κοινωνία είναι πολύ ανεκτική Κατανάλωση αλκοόλ Το αλκοόλ προκαλεί 3,3 εκατομμύρια θανάτους κάθε χρόνο, πολλοί απ’ αυτούς αφορούν νέους ανθρώπους. Πολλά προβλήματα υγείας και κοινωνικά προβλήματα

Στρες ΣΤΡΕΣ Παράγοντας κινδύνου για καρδιαγγειακές παθήσεις Η προσωπικότητα και ο τρόπος ζωής μπορούν να οδηγήσουν σε μια κατάσταση χρόνιου στρες. Προκαλεί εξαιρετικά αρνητικές μεταβολές στην κατάσταση υγείας.

Αγωγή υγείας Αγωγή Υγείας: εργαλείο για την προαγωγή της υγείας. ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΞΗ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΕΝΝΟΙΑΣ ΠΡΟΣ ΜΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ: ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΚΑΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ Αγωγή Υγείας: εργαλείο για την προαγωγή της υγείας. Αγωγή υγείας Χρήσιμη στην παροχή πληροφοριών να παρακινήσει τους πολίτες στην προαγωγή της υγείας τους Μοντέλα αγωγή υγείας Παραδοσιακά Συμμετοχικά

ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΞΗ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΕΝΝΟΙΑΣ ΠΡΟΣ ΜΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ: ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΚΑΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ Χαρακτηριστικά ΜΟΝΤΕΛΟ ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ «Παραδοσιακό» «Συμμετοχικό» Βασικός σκοπός Γνώση Χειραφέτηση «Ενδυνάμωση» Θεωρία μάθησης Μετάδοση γνώσης Κοινωνική αλληλεπίδραση Ρόλος ατόμου Παραλήπτης και δημιουργός γνώσης Χρήση γνώσης για αλληλεπίδραση με άλλους σε κοινωνικά καθήκοντα Ρόλος κοινότητας Πελάτης και συμφραζόμενα Πρωταγωνιστής Ρόλος Αγωγής Υγείας Αυθεντία Ενορχηστρωτής των έργων ομαδικής συμμετοχής στην κοινότητα

Οι πολίτες πρέπει να συμμετέχουν στην προαγωγή της υγείας ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ: ςτρατηγικες προαγωγης διαδικαςιων αλλαγης ςε τοπικο πλαιςιο Ottawa Charter (1986) Οι πολίτες πρέπει να συμμετέχουν στην προαγωγή της υγείας Προγράμματα προαγωγής Υγείας Εύνοια ενσωμάτωσης Δια-τομεακή Κοινή ευθύνη μεταξύ Κράτους και πληθυσμού Πλεονεκτήματα Ενδυνάμωση πολιτών Βελτιωμένη αποτελεσματικότητα Μεγαλύτερη κοινωνική συνοχή

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ Δημιουργία χώρου διαπραγμάτευσης για την προώθηση της συνυπευθυνότητας στο Εθνικό Σύστημα Υγείας. Η θεσμοθέτηση των πολιτών και η συμμετοχή των εργαζομένων στη διοίκηση του Συστήματος Υγείας. Διεύρυνση των γνώσεων, των δυνατοτήτων και των ικανοτήτων του πληθυσμού όσον αφορά την υγεία. Δημιουργία μηχανισμών που επιτρέπουν την κοινωνική συμμετοχή στη διοίκηση του Συστήματος.

ΜΟΝΤΕΛΟ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΥΓΕΙΑ: precede-proceed Μέθοδος συμμετοχής της κοινότητας για την προαγωγή της υγείας. ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ Εξηγεί συμπεριφορές που σχετίζονται με την υγεία Να σχεδιάζουν και να αξιολογούν παρεμβάσεις Να επηρεάζουν συμπεριφορές και συνθήκες ζωής Predisposing (προδιαθεσικές) Reinforcing (ενθαρρυντικές) Enabling (διευκολυντικές) Constructs in (θεωρήσεις στην) Educational (εκπαιδευτική) Diagnosis and (διάγνωση και) Evaluation (αξιολόγηση) Policy (πολιτικές) Regulation (ρυθμιστικές) Organization (οργανωτικές) Education and (εκπαίδευση και) Environmental (περιβαλλοντική) Development (ανάπτυξη)

ΜΟΝΤΕΛΟ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΥΓΕΙΑ: precede-proceed Βελτιώνει την ποιότητα ζωής Συμμετοχική διαδικασία Η υγεία ως ένα ζήτημα της κοινότητας Η υγεία περιλαμβάνεται στο πλαίσιο της ποιότητας ζωής. Η Υγεία πέρα από τη σωματική ευεξία ή την απουσία της ασθένειας.

ΜΟΝΤΕΛΟ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΥΓΕΙΑ: precede-proceed Φάση 1. Κοινωνική διάγνωση. Αξιολογήστε το επίπεδο της ποιότητας της ζωής των μελών της κοινότητας μέσα από τις αντιλήψεις τους σε σχέση με τις δυνάμεις και τους πόρους τους στον κοινωνικό, οικονομικό, πολιτιστικό και περιβαλλοντικό τομέα. Επίσης αναλύονται οι ανάγκες και οι δυσκολίες τους. Αυτό το στάδιο αρχίζει με την συλλογή των κοινωνικο-δημογραφικών δεδομένων, τα οποία παρουσιάζονται στην κοινότητα για να βοηθήσουν τους πολίτες να αποφασίσουν τις προτεραιότητες. Αυτό είναι για το πώς να καθοριστεί τι θέλουν οι πολίτες για την κοινότητά τους Φάση 2. Επιδημιολογική διάγνωση. Σε αυτή τη φάση, προσδιορίζονται η συμπεριφορά υγείας, ο τρόπος ζωής ή/και περιβαλλοντικοί παράγοντες που επηρεάζουν την υγεία πιο ξεκάθαρα. Φάση 3. Συμπεριφορική και περιβαλλοντική διάγνωση. Σε αυτή τη φάση, εντοπίζονται οι παράγοντες που συμβάλλουν στην προδιάθεση, τη διευκόλυνση και την ενίσχυση. Προδιαθεσικοί παράγοντες. Είναι οι βασικές διανοητικές και φυσικές συνθήκες που τείνουν να κάνουν τα άτομα να έχουν περισσότερες ή λιγότερες πιθανότητες υιοθέτησης υγιεινών ή επικίνδυνων συμπεριφορών. Διευκολυντικοί παράγοντες. Οι εσωτερικές και εξωτερικές συνθήκες που βοηθούν τους ανθρώπους να υιοθετήσουν και να διατηρήσουν υγιείς ή επιζήμιες συμπεριφορές και τρόπο ζωής. Ενισχυτικοί παράγοντες. Οι συμπεριφορές των ανθρώπων και των κοινοτήτων που υποστηρίζουν ή δημιουργούν δυσκολίες στην υιοθέτηση υγειών συμπεριφορών ή στην προώθηση υγειών περιβαλλοντικών συνθηκών. Φάση 4. Εκπαιδευτική και οργανωτική διάγνωση. Καθορίζονται οι διοικητικοί και κανονιστικοί παράγοντες που επηρεάζουν την παρέμβαση που πρόκειται να υλοποιηθεί. Η δομή, οι διαδικασίες και η κουλτούρα του οργανισμού λαμβάνονται υπόψη, καθώς και η διαθεσιμότητα των απαραίτητων πόρων για την παρέμβαση.

ΣΥΝΕΔΡΙΑ 2: ΠΡΟΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΕ ΑΣΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ (1ο ΜΕΡΟΣ) ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΕΥΕΞΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ

ΣΤΟΧΟΙ Να εκπαιδεύσει για μια υγιεινή διατροφή. Να προωθήσει την περιβαλλοντική εκπαίδευση, προκειμένου να αναπτυχθούν υγιείς συνήθειες διαβίωσης και ενίσχυση της ευημερίας των μαθητών. Στενή σχέση μεταξύ του φυσικού περιβάλλοντος, συνηθειών τρόπου ζωής, κοινωνικών και οικονομικών συνθηκών και της υγείας. Ανάγκη να διευκρινιστεί το είδος των τροφίμων που καταναλώνονται στο αστικό περιβάλλον. Οι περιβαλλοντικές συνθήκες επηρεάζουν τις συνθήκες διαβίωσης των μαθητών και την ευημερία τους.

Εκπαιδεύοντας για μια υγιεινή διατροφή Κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες πρόσβαση σε φρέσκα τρόφιμα Η επιλογή των τροφίμων που συνθέτουν την διατροφή εξαρτάται από τη γνώση για τη διατροφή Εκπαίδευση διατροφής Παραγωγή κηπευτικών Τροποποιώντας τις συνήθειες της καθημερινότητας

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΥΓΙΕΙΝΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΑΠΟ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

1. Δημιουργια φιλικων προς το περιβαλλον ςχολικων κηπων Να μάθουν πώς να καλλιεργούν υγιεινά τρόφιμα. 2 Να κατανοήσουν τις συνδέσεις μεταξύ διατροφής και υγείας. 3 Να σέβονται το περιβάλλον. 4 Να ανιχνεύσουν τους δεσμούς μεταξύ κηπουρικής και σωστής διατροφής. 5 Να εκτιμήσουν την αξία των φρούτων, λαχανικών και οσπρίων. 6 Να απορρίψουν το πρόχειρο φαγητό. Μαθησιακοί Στόχοι Δραστηριότητα: Σε μικρές ομάδες, προσπαθήστε να απαντήσετε πρώτα την ακόλουθη ερώτηση: ποιοι ειδικοί στόχοι μπορούν να επιτευχθούν με τη δημιουργία ενός οικολογικού σχολικού κήπου; (10’)

1. Δημιουργια φιλικων προς το περιβαλλον ςχολικων κηπων 2. Διατροφική εκπαίδευση 3. Υγιεινή διατροφή 1. Σχολικός κήπος

2. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΜΙΑ ΥΓΙΕΙΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ Διατροφική εκπαίδευση Διατροφικές συνήθειες Συνδυάζοντας κηπουρική Η παραγωγή τροφίμων στο σχολείο είναι χρήσιμη μόνο αν υποστηρίζεται από εκπαίδευση σε θέματα διατροφής. Δραστηριότητα: Παρακολούθηση και ανάλυση βίντεο για τη δημιουργία σχολικών κήπων (15’) http://blog.oxfamintermon.org/como-hacer-un-huerto-en-casa-con-poco-espacio/ Πώς να κατασκευάσετε έναν σχολικό κήπο https://www.youtube.com/watch?v=qXO5NYV6bCc https://www.youtube.com/watch?v=ozlL2AvkR04 https://www.youtube.com/watch?v=AYnmUKaVeuM Αλλαγή στην καθημερινή κατανάλωση τροφίμων Ενδιαφέρον στα λαχανικά

3. ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΚΗΠΩΝ 1. Σκέψεις για το: τί τρώμε; τί μπορούμε να καλλιεργήσουμε; 2. Ανάλυση της κατάστασης τι χρειάζεται; 3. Απόφαση για το τι θα καλλιεργηθεί γιατί; 4. Σχεδιασμός βημάτων τί διαδικασίες; 5. Αν τα προϊόντα καταναλώνονται στο σχολείο σχεδιασμός γευμάτων

4. ΠλεονεκτηματΑ ΧΡΗΣΗΣ ςχολικων κηπων Ουσιαστική μάθηση Αύξηση γνώσεων Πλεονεκτήματα Δραστηριότητες με υψηλά κίνητρα Μάθηση μέσω πράξης Συνεργατική διδασκαλία Αλληλεπίδραση με την οικογένεια και την κοινότητα Δραστηριότητα: Μαθαίνοντας για άλλες εκπαιδευτικές εμπειρίες μέσα από το διαδίκτυο και τα διαθέσιμα βίντεο (15´). Mare de Deu del Carme School: ο κήπος είναι μέρος των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων του ιδρύματος, αλλά με τη συνεργασία των γειτόνων σε οικόπεδο που ανήκει στο Δημαρχείο Tarrasa (Ισπανία). http://ecokarmel.blogspot.com.es/search/label/Hort%20urb%C3%A0 Edible School Yard στο Berkeley, California: καλλιεργούν οργανικά τρόφιμα, τα ετοιμάζουν και τα καταναλώνουν στο σχολείο. http://edibleschoolyard.org/

5. ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ I 1 Κατασκευάζοντας δεξαμενή για συλλογή βρόχινου νερού 2 Φτιάχνοντας ενημερωτικά φυλλάδια σχετικά με τη διατροφική, κοινωνική και οικονομική αξία ορισμένων από τα προϊόντα 3 Τήρηση λογαριασμών για τα προϊόντα 4 Αναλύοντας τα προϊόντα που χρησιμοποιούνται για μεσημεριανό στο σχολείο

5. ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ II Ανάπτυξη δραστηριοτήτων κατάρτισης με τις οικογένειες για: 6 Εμπλοκή οικογενειών με τη δημιουργία σπιτικών κήπων σπιτικοί κήποι σκεπές Μπαλκόνι ή ταράτσα Διατροφική εκπαίδευση Την αυτο-παραγωγή τροφίμων

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ

1. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ I Η υγεία εξαρτάται από την ποιότητα φυσικό περιβάλλον του κοινωνικού περιβάλλοντος του δομημένου περιβάλλοντος

1. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ II Παράγοντες Ποιότητα νερού Ποιότητα αέρα θόρυβος μυρωδιές φωτισμός Περιβαλλοντικοί παράγοντες που επηρεάζουν την υγεία

2. ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΗ ΡΥΠΑΝΣΗ Αιτίες υψηλά ποσοστά θνησιμότητας Κυκλοφορία και μέσα μεταφοράς Συστήματα θέρμανσης Βιομηχανικές εκπομπές Γεωργία και κτηνοτροφία Συνέπειες υψηλά ποσοστά θνησιμότητας υψηλό οικονομικό κόστος ασθένειες πληθυσμού . Προκαταρκτική δραστηριότητα: Ποιες είναι οι αιτίες και οι συνέπειες της ατμοσφαιρικής ρύπανσης; (10’) Οι πιο κοινές ασθένειες του πληθυσμού εξαιτίας της ατμοσφαιρικής ρύπανσης είναι: βρογχίτιδα, καρκίνος του πνεύμονα, καρδιαγγειακές ασθένειες και παιδικό άσθμα

3. ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ Βελτιώνει την ποιότητα του αέρα Ο περιορισμός των οχημάτων γύρω από το σχολείο Μειώνει τα επίπεδα θορύβου Αυξάνει την ασφάλεια Φύτευση δέντρων και βλάστησης στο σχολείο Χαμηλότερα επίπεδα ατμοσφαιρικής μόλυνσης Βελτιώνει την ψυχική υγεία Βελτιώνει τη σωματική υγεία των μαθητών Σύμφωνα με το Κέντρο Έρευνας στην Περιβαλλοντική Επιδημιολογία (2015): όσο μεγαλύτερος ο αριθμός των δέντρων μέσα και γύρω από τα όρια του σχολείου: Τόσο χαμηλότερα τα επίπεδα μόλυνσης του αέρα μέσα και γύρω από το σχολείο Αυτό βελτιώνει τη σωματική και ψυχική υγεία των μαθητών. Έτσι, η δενδροφύτευση στο σχολείο και η βλάστηση γύρω από αυτό είναι απαραίτητες.

4. ΗΧΟΡΥΠΑΝΣΗ Αιτίες Βιομηχανικές δραστηριότητες Μεταφορικά μέσα Κατασκευαστικές δραστηριότητες Μεταφορικά μέσα Δραστηριότητες αναψυχής Προκαταρκτική δραστηριότητα: Ποια είναι τα στοιχεία ή οι παράγοντες που δημιουργούν ηχορύπανση; (5’) Πολλές δραστηριότητες αναψυχής προκαλούν αύξηση της έκθεσης σε δυνατούς ήχους σε χώρους διασκέδασης, όπως κινηματογράφοι, νυχτερινά κέντρα, συναυλίες, αθλητικές εκδηλώσεις και γυμναστήρια. Πολλοί νέοι και παιδιά συνήθως ακούνε μουσική μέσω συσκευών αναπαραγωγής μουσικής και κινητά τηλέφωνα σε υψηλές εντάσεις για μεγάλο χρονικό διάστημα. Σχεδόν το 50% των εφήβων και των νέων ηλικίας 12-35 χρονών, εκτίθενται σε επίπεδα θορύβου που είναι πολύ επιζήμια για την υγεία τους.

5. ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ηχορυπανςης I Στην έκθεση σε υψηλά επίπεδα θορύβου Ευαισθητοποίηση των μαθητών: Στην καλή χρήση των κινητών συσκευών Είναι σημαντικό να μάθουν για τις κατευθυντήριες γραμμές υγείας όσον αφορά τα επίπεδα θορύβου, όπως συνιστάται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Οι μαθητές πρέπει να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της διατήρησης του ήχου των συσκευών σε χαμηλά επίπεδα, κάτω από το 60% της μέγιστης έντασης. Η χρήση ωτοασπίδων για την προστασία του εσωτερικού των αυτιών σε αθλητικές εκδηλώσεις ή άλλα θορυβώδη περιβάλλοντα πρέπει να προωθηθεί επίσης. Δραστηριότητα: Δουλεύοντας σε ομάδες, η κάθε μία θα δημιουργήσει ένα χάρτη θορύβου ενός συγκεκριμένου σχολείου, καθώς και ένα σχέδιο για τη μείωση του περιβαλλοντικού θορύβου σε εκείνο το σχολείο (30’). Ένας χάρτης θορύβου της περιοχής Σχέδια δράσης για τη μείωση του θορύβου στο σχολείο

5. ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ηχορυπανςης II Αναλύοντας τα επίπεδα θορύβου στο σχολείο Δημιουργώντας μια εκστρατεία ευαισθητοποίησης Όλα κατά του θορύβου! Για να αναλύσουν τα επίπεδα θορύβου στο σχολείο, οι μαθητές θα τα μετρήσουν χρησιμοποιώντας φορητές συσκευές, κατεβάζοντας την εφαρμογή «Sonómetro». Θα ανιχνευτεί το μέσο ημερήσιο ποσό του θορύβου σε διάφορες περιοχές του σχολείου και σε διαφορετικές ώρες της ημέρας.

ΣΥΝΕΔΡΙΑ 3: ΠΡΟΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΕ ΑΣΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ (2ο ΜΕΡΟΣ) ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΕΥΕΞΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ

ΣΤΟΧΟΙ Να προωθήσει την κινητικότητα των μαθητών και τη σωματική δραστηριότητα στο σχολείο Να ενημερώσει τους μαθητές για την υγιή χρήση των δημόσιων ανοιχτών χώρων

ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ Στην υγεία των ατόμων και της κοινότητας Κινητικότητα και σωματική δραστηριότητα επίδραση Παράγοντας κινδύνου για θνησιμότητα Έλλειψη σωματικής δραστηριότητας Προκαταρκτική δραστηριότητα: Αναλύστε σε ομάδες τις συνέπειες της έλλειψης σωματικής δραστηριότητας στην υγεία (5’). Η κινητικότητα και η σωματική δραστηριότητα επηρεάζουν την υγεία των ατόμων και της κοινότητας. Η σωματική αδράνεια είναι ο τέταρτος κορυφαίος παράγοντας κινδύνου για θνησιμότητα (3,2 εκατομμύρια θάνατοι κάθε χρόνο). Η τακτική σωματική δραστηριότητα μειώνει τον κίνδυνο ασθενειών: στεφανιαίας νόσου, αγγειοεγκεφαλικά επεισόδια, διαβήτη τύπου 2, κατάθλιψη, υπέρταση, καρκίνο του παχέος εντέρου και του μαστού. Είναι σημαντική για τον έλεγχο του βάρους. Η τακτική σωματική δραστηριότητα μειώνει τον κίνδυνο ασθενειών

ΟΦΕΛΗ ΤΗΣ ΣΩΜΑΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΝΕΩΝ Μειώνει το σωματικό λίπος Καλύτερη οστική υγεία ψυχολογικά Βελτιώνει τη φυσική κατάσταση Οφέλη Προκαταρκτική δραστηριότητα: Ποια είναι τα οφέλη της σωματικής δραστηριότητας στην υγεία των παιδιών και των νέων; (3’). τα οφέλη της σωματικής δραστηριότητας στην υγεία των παιδιών και των νέων μεταξύ 5 και17 χρονών είναι: Βελτιώνει τη φυσική κατάσταση (μυϊκή ενδυνάμωση και καρδιοαναπνευστικές λειτουργίες), Μειώνει το σωματικό λίπος, Καλύτερη οστική υγεία Λιγότερα συμπτώματα κατάθλιψης Επιπλέον, συνιστάται η προπόνηση αντοχής τουλάχιστον τρεις ημέρες την εβδομάδα για τη βελτίωση της μυϊκής δύναμης, καθώς και αερόβιες ασκήσεις για τη βελτίωση της καρδιοαναπνευστικής λειτουργίας. Συστάσεις 60 λεπτά ανά ημέρα Δύο 30λεπτες συνεδρίες Τουλάχιστον 3 μέρες την εβδομάδα Αερόβιες ασκήσεις και προπόνηση αντοχής

ΠΩΣ ΝΑ ΑΝΑΠΤΥΞΟΥΜΕ ΤΗ ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ; Σωματική δραστηριότητα παιχνίδια ταξίδια Αθλητισμός Δραστηριότητες αναψυχής Φυσική Αγωγή Προγραμματισμένη άσκηση στην οικογένεια Δραστηριότητες κοινότητας Δραστηριότητα: Σε μικρές ομάδες, σκεφτείτε τι είδους ασκήσεις μπορούν να γίνουν για την ανάπτυξη της σωματικής δραστηριότητας των μαθητών; Κάθε ομάδα θα κάνει μια λίστα με πιθανές δραστηριότητες σε διάφορους τομείς, δηλαδή, κάποια θα ασχοληθεί με δραστηριότητες αναψυχής, μια άλλη με τις δραστηριότητες της κοινότητας και η τρίτη με ασκήσεις στην οικογένεια (10’).

Κινητικοτητα I Το κοινωνικό και οικονομικό πλαίσιο Η σωματική δραστηριότητα περιορίζεται από Το κοινωνικό και οικονομικό πλαίσιο Το φυσικό περιβάλλον φυσικό αστικό Ατομικές προτιμήσεις Ενεργή Κινητικότητα χρήση ιδιωτικών οχημάτων σωματική αδράνεια ενασχόληση με σωματική δραστηριότητα καθιστικός τρόπος ζωής

Διατήρηση σωματικής δραστηριότητας ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ II Διατήρηση σωματικής δραστηριότητας Κινητικότητα: πηγαίνοντας στο σχολείο Στο σπίτι Στον ελεύθερο χρόνο Η διατήρηση της σωματικής δραστηριότητας στις τρεις περιοχές είναι σημαντική: - Στο σχολείο, προώθηση κινητικότητας: περπατώντας ή ποδηλατώντας για το σχολείο Στο σπίτι: με τις δουλειές του σπιτιού ή την κηπουρική Στον ελεύθερο χρόνο: ενασχόληση με αθλητικές δραστηριότητες.

ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΕΝΘΑΡΡΥΝΣΗ ΓΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ 1 μειώνεται η ατμοσφαιρική μόλυνση 2 επεκτείνεται η κοινωνική επαφή 3 μειώνεται το στρες 4 αυξάνεται η σωματική δραστηριότητα στη διαδρομή για την στάση Η αύξηση της ευαισθητοποίησης μαθητών και οικογένειας για τη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς Προκαταρκτική δραστηριότητα: Σε ομάδες, σκεφτείτε πιθανές στρατηγικές για την ανάπτυξη της ενθάρρυνσης για κινητικότητα και δραστηριότητα από το σχολείο. Οι δημόσιες συγκοινωνίες ευνοούν τη σωματική δραστηριότητα για την πρόσβαση στη στάση, με τα πόδια ή με ποδήλατο. Η συνηθισμένη απόσταση κυμαίνεται από 300 έως 500 μέτρα. Ένα καλό σύστημα δημόσιων συγκοινωνιών διευκολύνει την πρόσβαση στη δημόσια υγεία, σε κοινωνικές και εκπαιδευτικές υπηρεσίες, κάτι το οποίο είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τις ευάλωτες ομάδες εντός της κοινότητας (παιδιά, ηλικιωμένοι, άτομα με ειδικές ανάγκες, κλπ).

ΑΛΛΕΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΕΝΘΑΡΡΥΝΣΗΣ ΓΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ 1 Σωματική δραστηριότητα ως καθημερινή ρουτίνα. 2 Προώθηση κινητικότητας εντός μικρών αποστάσεων. Π.χ.: περίπου 500 μέτρα (5-10 λεπτά με τα πόδια). 3 Περπάτημα ή ποδηλάτηση για να πάνε στις εξωσχολικές δραστηριότητες. 4 Χρήση δημόσιων ανοιχτών χώρων που είναι κατάλληλοι για δραστηριότητες στον ελεύθερο χρόνο: ασφαλείς και ελκυστικοί. Αύξηση της ευαισθητοποίησης για να συμπεριληφθεί η σωματική δραστηριότητα στην καθημερινή ρουτίνα. Έτσι, η ελάχιστη απαιτούμενη ποσότητα καθημερινής σωματικής δραστηριότητας θα έχει επιτευχθεί. Υπάρχει επιτυχία, όταν η ευκολότερη επιλογή για το πρόσωπο είναι μια συμπεριφορά που είναι ευνοϊκή για την υγεία. Η προώθηση της χρήσης των δημόσιων ανοιχτών χώρων που είναι κατάλληλοι για δραστηριότητες στον ελεύθερο χρόνο. Όσο πιο ασφαλείς και πιο ελκυστικοί, τόσο μεγαλύτερη η δραστηριότητα. Ειδικά οι δημόσιοι χώροι που είναι εξοπλισμένοι με διαδρομές για ποδήλατο και περπάτημα, γήπεδα, εξοπλισμό, καλάθια καλαθοσφαίρισης, κ.λπ.

ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΕΝΘΑΡΡΥΝΣΗ ΓΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΙΙΙ Σχεδιάζοντας ασφαλείς διαδρομές πρόσβασης στο σχολείο ομάδες παιδιών υπό την επίβλεψη ενηλίκου Ομάδες παιδιών που πηγαίνουν μόνα τους στο σχολείο με τα πόδια: συμμετοχή της κοινότητας Ποδηλάτηση προς το σχολείο, σε ασφαλείς διαδρομές Αρκετός χώρος παρκαρίσματος Σχεδιάζοντας ασφαλείς διαδρομές πρόσβασης στο σχολείο: - ομάδες παιδιών υπό την επίβλεψη ενηλίκου να περπατάνε προς και από το σχολείο. Οι οικογένειες μπορούν να αναλαμβάνουν εκ περιτροπής την καθημερινή επιτήρηση. - ομάδες παιδιών που πάνε μόνα τους με τα πόδια στο σχολείο: απαιτείται συμμετοχή της κοινότητας με τα καταστήματα, τους γείτονες, κλπ για να παρακολουθούν τη διαδρομή τους προς και από το σχολείο. - ποδηλάτηση προς το σχολείο, σχεδιασμός ασφαλών διαδρομών μαζί με τις τοπικές αρχές. Το κέντρο εκπαίδευσης πρέπει να εμπλακεί και να παρέχει αρκετό χώρο στάθμευσης για τα ποδήλατα.

ΔΗΜΟΣΙΟΙ ΑΝΟΙΧΤΟΙ ΧΩΡΟΙ I Χώροι πράσινου πάρκα κήποι πλατείες πεζόδρομοι ποτάμια ή παραλίες Χαρακτηριστικά ανοιχτοί σε όλους τους πολίτες συμβολή στην κοινωνική συνοχή προαγωγή σωματικής και ψυχικής υγείας προαγωγή κοινωνικών σχέσεων μείωση στρες και ψυχικής εξουθένωσης Οι δημόσιοι ανοιχτοί χώροι περιλαμβάνουν χώρους πρασίνου, όπως: πάρκα, κήπους, πλατείες, χώρους αναψυχής, πεζόδρομους και ζώνες ποδηλασίας, καθώς και ποτάμια ή παραλίες σε αυτές τις αστικές περιοχές Είναι χώροι για συναντήσεις, διαδηλώσεις και δημιουργικές εκδηλώσεις, οι οποίες είναι συνήθως αυθόρμητες και ανεξέλεγκτες, αλλά προσφέρουν ευκαιρίες για σωματική δραστηριότητα. Είναι χώροι ανοιχτοί σε όλους τους πολίτες χωρίς διακρίσεις σε φύλο, ηλικία ή σε κοινωνικο-οικονομική κατάσταση. Οι χώροι αυτοί συμβάλλουν στην κοινωνική συνοχή και στην προώθηση της σωματικής και ψυχικής υγείας, ειδικά στα παιδιά. Ευνοούν την επικοινωνία και τις κοινωνικές σχέσεις, βελτιώνουν την αυτοεκτίμηση και τη μειώνουν τους κινδύνους κοινωνικής απομόνωσης και κατάθλιψης. Αυτοί οι χώροι πρασίνου και κήπων μειώνουν το στρες και την ψυχική εξουθένωση μέσω της επαφής με τη φύση.

ΔΗΜΟΣΙΟΙ ΑΝΟΙΧΤΟΙ ΧΩΡΟΙ II Μπορούν να χρησιμοποιηθούν με τρόπο που να είναι: άνετος αυτόνομος χωρίς φραγμούς ασφαλής Η χρήση τους προωθείται όταν: παγκάκια σκιά Είναι εξοπλισμένοι με: βρύσες παιδικές χαρές

ΑΛΛΟΙ ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ, ΤΗ ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΚΑΙ ΨΥΧΙΚΗ ΤΟΥΣ ΕΥΕΞΙΑ

ΑΛΛΟΙ ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ, ΤΗ ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΚΑΙ ΨΥΧΙΚΗ ΤΟΥΣ ΕΥΕΞΙΑ σπίτια ή διαμερίσματα με υγρασία ή χαμηλή εσωτερική θερμοκρασία Ασθένειες: άσθμα, αλλεργίες… Χρόνιο στρες Έχοντας ένα σπίτι συνωστισμός Λοιμώξεις αναπνευστικού Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να γνωρίζουν τις συνθήκες διαβίωσης των μαθητών, διότι επηρεάζουν την προσωπική τους ευημερία, καθώς και τις επιδόσεις τους στο σχολείο. Ως εκ τούτου, οι αποφάσεις που λαμβάνονται στο κέντρο εκπαίδευσης δεν πρέπει να είναι επιζήμιες για τους μαθητές που ζουν κάτω από ιδιαίτερες συνθήκες, αλλά να παρέχουν λύσεις στις ανάγκες τους. Πολλοί ντόπιοι και μετανάστες μαθητές ζουν σε σπίτια ή διαμερίσματα με υγρασία. Εξαιτίας αυτού, πάσχουν από ασθένειες όπως το άσθμα, οι αλλεργίες και λοιμώξεις του αναπνευστικού. Οι χαμηλές εσωτερικές θερμοκρασίες σε αυτά τα μέρη, συνδέονται με κακή κατάσταση υγείας και με πιθανά καρδιαγγειακά νοσήματα σε παιδιά και νέους. Ο συνωστισμός συνδέεται με το χρόνιο στρες και τη μετάδοση λοιμώξεων του αναπνευστικού. Εάν τα σπίτια βρίσκονται σε μη ασφαλή κοινωνικά περιβάλλοντα, αυτό έχει αρνητικές επιπτώσεις στη σωματική και ψυχική υγεία και δεν ευνοεί ούτε την αλληλεπίδραση ούτε την κοινωνική συνοχή. Χαμηλή σωματική και ψυχική υγεία μη ασφαλή κοινωνικά περιβάλλοντα Απουσία αλληλεπίδρασης ή κοινωνικής συνοχής

ΑΣΦΑΛΕΙΑ απουσία κοινωνικής επαφής απομόνωση Ανασφάλεια μείωση της καθημερινής σωματικής δραστηριότητας καλή ορατότητα εύκολες και ασφαλείς μετακινήσεις Δημόσιοι χώροι φωτισμός Η ανασφάλεια προκαλεί έλλειψη κοινωνικής επαφής, απομόνωση και μείωση της καθημερινής σωματικής δραστηριότητας. Οι αντικοινωνικές συμπεριφορές ή οι κακές συνθήκες σε κάποιες γειτονιές σχετίζονται με μια μεγαλύτερη αίσθηση της ανασφάλειας. Οι δημόσιοι χώροι πρέπει να παρέχουν καλή ορατότητα για να υποστηριχθεί η εύκολη και ασφαλής μετακίνηση. Επιπλέον, ο φωτισμός σε αυτά τα μέρη θα πρέπει να είναι επαρκής. Επίσης, καταστήματα και άλλες υπηρεσίες στα ισόγεια ενισχύουν τις υπαίθριες δραστηριότητες, καθώς και ένα καλό σύστημα φυσικής επιτήρησης στους δρόμους. Περισσότερη δραστηριότητα Καταστήματα και άλλες υπηρεσίες στα ισόγεια στους δρόμους Καλή φυσική επιτήρηση

ΣΥΝΕΔΡΙΑ 4: ΠΡΟΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΕ ΦΥΣΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΕΥΕΞΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ

ΣΤΟΧΟΙ Να προάγει στους μαθητές τη χρήση των χώρων πράσινου από το σχολείο. Να μάθουν για τις θετικές επιδράσεις της χρήσης χώρων πράσινου στη σωματική υγεία του μαθητή.

ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ Μείωση παραγόντων κινδύνου παχυσαρκίας Παρέμβαση Στάσεις και συμπεριφορές Αποτελεσματικότητα χώρων πράσινου Διαταραχή Έλλειψης της Φύσης στην παιδική ηλικία Στρες Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής Υπερκινητικότητα Άγχος Έξι στους δέκα Ευρωπαίους είναι παχύσαρκοι ή υπέρβαροι (59%). Η μείωση αυτών των παραγόντων κινδύνου με άμεση παρέμβαση στις στάσεις και συμπεριφορές των ατόμων είναι απαραίτητη. Οι χώροι πράσινου συμβάλλουν πολύ αποτελεσματικά στην επίτευξη των στόχων αυτών. Τα παιδιά θίγονται από μια Διαταραχή Έλλειψης της Φύσης, που αποτελείται από μια ομάδα ασθενειών, όπως το στρες, η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής, η υπερκινητικότητα και το άγχος, που επηρεάζουν τα παιδιά λόγω έλλειψης επαφής με τη φύση (Louv, 2005). Μια ελάχιστη επένδυση προωθώντας την επαφή με τη φύση επιτρέπει να αποφευχθεί το υψηλό οικονομικό, κοινωνικό και υγειονομικό κόστος στο μέλλον (Giraldo, Toro, Macías, Valencia y Palacios, 2010). Ελάχιστη επένδυση Το υψηλό κόστος αποφεύγεται οικονομικό κοινωνικό υγειονομικό

ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ ΧΡΗΣΗΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ ΣΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΥΗΜΕΡΙΑ I Μείωση καρδιαγγειακών ασθενειών Θετικές επιδράσεις στην υγεία Παραγωγή βιταμίνης D Ανάρρωση από ασθένειες Ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος Κοινωνική συμμετοχή Προκαταρκτική δραστηριότητα: Σε μικρές ομάδες, αναλύστε ποιες είναι οι θετικές επιδράσεις από τη χρήση φυσικών χώρων στην υγεία και την ευημερία των μαθητών. Υπάρχει ένα ευρύ φάσμα των θετικών επιπτώσεων από τη χρήση χώρων πρασίνου στη σωματική υγεία των μαθητών (Mujica, 2013). Αναφέρονται στις διαφάνειες. Άλλα οφέλη Προώθηση υγιεινού τρόπου ζωής Απόλαυση καλών εμπειριών

ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ ΧΡΗΣΗΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ ΣΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΥΗΜΕΡΙΑ II Άλλα οφέλη Μείωση βίαιων συμπεριφορών Αντιμετώπιση ζωής με πιο θετικό τρόπο Ψυχολογική ευεξία Μεγαλύτερη παραγωγικότητα και συγκέντρωση Βελτίωση αυτοπεποίθησης Στάσεις ομαδικής συνεργασίας

ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΧΡΗΣΗΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ I Τα παιδιά με πρόσβαση στη φύση: 1 Μαθαίνουν καλύτερα 2 Είναι συνήθως πιο ήσυχα και με καλή συμπεριφορά 3 Είναι πιο δημιουργικά 4 Αντιμετωπίζουν τα σωματικά και ψυχικά τους ελλείμματα

ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΧΡΗΣΗΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ II εξαιρετικές εκπαιδευτικές καταστάσεις για το παιδί Μεγαλύτερα κίνητρα Βελτιώνει στάση για σωματική δραστηριότητα και κινητικές δεξιότητες Άλλα πλεονεκτήματα Ευνοεί Εμπειρίες για προσωπική ανάπτυξη Συναισθηματικό και ισχυρό δεσμό με τη φύση

ΕΙΔΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΓΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Δραστηριότητες προσανατολισμού Κατασκήνωση Δημοφιλή παιχνίδια Πεζοπορία Ορειβασία Δραστηριότητες διάσωσης Ιππασία Δραστηριότητες στο νερό…

ΠΙΘΑΝΕΣ ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΜΑΖΙΚΗ ΧΡΗΣΗ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΑ ΔΙΑΒΡΩΣΗ ΕΔΑΦΟΥΣ ΜΟΛΥΝΣΗ ΑΛΛΟΙΩΣΗ ΤΟΠΙΟΥ ΕΞΑΠΛΩΣΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΗΣ Το σχολείο πρέπει να πάρει μέτρα για την αποφυγή τους

ΑΛΛΕΣ ΠΙΘΑΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΤΟ ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ I Κατασκευή φωλιών για πουλιά Καθαρισμός τμήματος ποταμιού ή ρεματιάς Μελέτη περιβάλλοντος Παρατήρηση ζώων και φυτών Δενδροφύτευση

ΑΛΛΕΣ ΠΙΘΑΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΤΟ ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ II Δενδροφύτευση ξηρών περιοχών Κατασκευή φυσικών χρωμάτων από στοιχεία της φύσης Απόλαυση στιγμών ησυχίας Εμπλοκή οικογενειών Εκτίμηση του αντίκτυπου της διαμονής Δραστηριότητα: Σε μικρές ομάδες, προγραμματίστε τις εργασίες που θα πρέπει να γίνουν και ποια στοιχεία θα είναι απαραίτητα για να αναπτυχθεί μια από αυτές τις δραστηριότητες.