Εκπαιδευτική έρευνα: Συλλογή, Οργάνωση και Ανάλυση Δεδομένων στην Πράξη (Μέρος B’) Άγγελος Μάρκος, Επίκουρος Καθηγητής ΠΤΔΕ, ΔΠΘ *Το υλικό βρίσκεται αναρτημένο στο http://www.amarkos.gr/material/authseminar2.ppt http://www.amarkos.gr/material/Bullying.sav http://www.amarkos.gr/material/paper2.pdf
Η Διαδικασία της Έρευνας Gravetter, Forzano (2009) 1. Εντοπισμός ενός πεδίου έρευνας – Ερευνητικά ερωτήματα / υποθέσεις 8. Αναθεώρηση / παραγωγή νέων ερευνητικών υποθέσεων 2. Ορισμός Μεταβλητών και Κλιμάκων Μέτρησης 7. Αναφορά των Αποτελεσμάτων 3. Τα υποκείμενα της έρευνας (πλήθος, χαρακτηριστικά) 6. Ανάλυση-Επεξεργασία των Δεδομένων 5. Διεξαγωγή της έρευνας 4. Καθορισμός ερευνητικής διαδικασίας και στρατηγικής
Η Διαδικασία της Έρευνας Το Πρόβλημα Ανασκόπηση Βιβλιογραφίας Ερευνητικά ΕρωτήματαQuestions Ποσοτικές προσεγγίσεις Ποιοτικές προσεγγίσεις Ερευνητικοί Σχεδιασμοί Ποσοτικοί -Πειραματικοί -Συσχετιστικοί -Δειγματοληπτικοί Ποιοτική -Θεμελιωμένη θεωρία -Εθνογραφική -Αφηγηματική έρευνα Μικτές Μέθοδοι -Τριγωνοποίηση -Έρευνα δράσης Ποσοτική: προήλθε από τις θετικές επιστήμες, όπως η φυσική και η χημεία (τέλη του 19ου αιώνα). Τρεις τάσεις: Στατιστικές διαδικασίες, Έλεγχοι και Μετρήσεις, Ερευνητικοί σχεδιασμοί Ποιοτική: Έπεται της ποσοτικής (περίπου αρχές του 20ου), Βασίζεται στης αρχές του κονστρουκριβισμού, δίνει έμφαση στη σημασία της άποψης του συμμετέχοντος και του περιβάλλοντος ή πλαισίου Δειγματοληψία Εργαλεία μέτρησηςProtocols Ανάλυση Ερμηνεία Συζήτηση, Συμπεράσματα, Περιορισμοί, Μελλοντική έρευνα
Βασικά βήματα της ποσοτικής προσέγγισης Περιγραφή του ερευνητικού προβλήματος Ανασκόπηση της βιβλιογραφίας για την άντληση ερευνητικών ερωτημάτων Καταγραφή σκοπού, ερευνητικών ερωτημάτων ή/και υποθέσεων, που περιγράφουν μετρήσιμες και παρατηρήσιμες συμπεριφορές ή δεξιότητες Κατασκευή/Εντοπισμός των εργαλείων της έρευνας Συλλογή δεδομένων Ανάλυση δεδομένων Συγγραφή και ερμηνεία των αποτελεσμάτων Α ) Quantitative research ( ποσοτική ). Η εκπαιδευτική έρευνα η οποία στηρίχθηκε στις φυσικές και βιολογικές επιστήμες ( achievement tests, rating scales, standardized observation schedules) B) Qualitative research ( ποιοτική στηρίχτηκε κοινωνικές researcher as a primary instrument for collecting data-- feelings, impressions and judgments in collecting data)
Ένα Παράδειγμα
Περιγραφή του ερευνητικού προβλήματος (1) Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού έχει προσλάβει μεγάλες διαστάσεις όχι μόνο διεθνώς αλλά και στη χώρα μας (Bibou-Nakou, Asimopoulos, Hatzipemou, Soumaki, & Tsiantis, 2013· Κοκκέβη, Σταύρου, Φωτίου, & Καναβού, 2010). Α̟πό την ανασκόπ̟ηση της διεθνούς βιβλιογραφίας προκύ̟πτει ότι ένα μεγάλο μέρος της ερευνητικής προσπάθειας έχει ε̟πικεντρωθεί στη σύνδεση του εκφοβισμού με τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας των συμμετεχόντων (π.χ. Tani, Freenman, Schneider, & Fregoso, 2003). Εντούτοις, η σχέση αυτή δεν έχει τύχει εμπεριστατωμένης διερεύνησης στη χώρα μας, καθώς οι περισσότερες μελέτες είναι περιγραφικές…
Περιγραφή του ερευνητικού προβλήματος (2) Tα υπάρχοντα ερευνητικά πορίσματα αναφορικά με την εξέταση της εν λόγω σχέσης μέσω διαφορετικών μοντέλων της προσωπικότητας, όπως το Μοντέλο των Μεγάλων Πέντε Παραγόντων είναι περιορισμένα (Tani et al., 2003). …η σχετική έρευνα επικεντρώνεται κυρίως στη μελέτη των χαρακτηριστικών της προσωπικότητας των θυμάτων (Beaty & Alexeyev, 2008), ενώ σύμφωνα με τους Book, Volk, και Hosker (2012) τα ευρήματα που αφορούν στα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας των θυτών είναι λίγα, διάσ̟παρτα και σε μεγάλο βαθμό χωρίς συγκεκριμένο θεωρητικό υ̟πόβαθρο.
Περιγραφή του ερευνητικού προβλήματος (3) Σύμφωνα με πολλούς ερευνητές, η διερεύνηση των πιθανών συμβαλλόμενων παραγόντων στο να εκδηλώσει κά̟ποιο παιδί εκφοβιστική συμπεριφορά υποδεικνύει ως η έρευνα θα πρέ̟πει να εστιάζεται όχι μόνο στα ατομικά του χαρακτηριστικά (προσω̟πικότητα) αλλά και στο κοινωνικό και οικογενειακό του περιβάλλον (Bibou-Nakou et al., 2013). …Τα βιβλιογραφικά δεδομένα ε̟πισημαίνουν την ε̟πίδραση του δεσμού προσκόλλησης του παιδιού με τους γονείς στα προσωπικά χαρακτηριστικά και τις μελλοντικές δια̟προσωπικές σχέσεις κατά τη διάρκεια της παιδικής, εφηβικής και ενήλικης ζωής (Kokkinos, 2007).
Βασικός Σκοπός και Ειδικοί Στόχοι Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η μελέτη της σχέσης του εκφοβισμού, των Μεγάλων Πέντε Παραγόντων της προσωπικότητας και του δεσμού προσκόλλησης σε μαθητές Ε’ και Στ’ τάξης δημοτικού σχολείου. Επιπλέον στόχοι της έρευνας είναι: α) ο εντοπισμός της μορφής εκφοβισμού που εκδηλώνεται συχνότερα, β) η καταγραφή της συχνότητας εμφάνισης των συμπεριφορών που εκδηλώνονται σε κάθε μία από τις 5 επιμέρους μορφές εκφοβισμού (σωματικός, λεκτικός, κ.λ̟.π.), γ) ο έλεγχος του αν οι θύτες και οι αμέτοχοι διαφορο̟ποιούνται ως προς τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας τους, …
Βασικός Σκοπός και Ειδικοί Στόχοι Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η μελέτη της σχέσης του εκφοβισμού, των Μεγάλων Πέντε Παραγόντων της προσωπικότητας και του δεσμού προσκόλλησης σε μαθητές Ε’ και Στ’ τάξης δημοτικού σχολείου. Επιπλέον στόχοι της έρευνας είναι: … δ) ο έλεγχος του αν ο δεσμός προσκόλλησης σχετίζεται με το ρόλο των συμμετεχόντων (θύτης, αμέτοχος), ε) η μελέτη του ρόλου του φύλου στις μορφές εκφοβισμού για την ομάδα των θυτών, στ) η περιγραφή του προφίλ των θυτών, και τέλος ζ) η εξέταση της σύνδεσης των επιμέρους μορφών εκφοβισμού με τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας.
Ερευνητικές Υποθέσεις α) Οι συχνότερες μορφές εκφοβισμού θα είναι ο λεκτικός και ο εκφοβισμός σχέσεων (Υ1). β) Ως πιο συχνή συμπεριφορά στο λεκτικό εκφοβισμό αναμένεται να είναι τα πειράγματα και οι βρισιές, στον εκφοβισμό σχέσεων, ο κοινωνικός αποκλεισμός και η διάδοση φημών και στο σωματικό εκφοβισμό οι χειρονομίες και τα χτυπήματα (Υ2). γ) Οι θύτες θα διαφοροποιούνται ως προς τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς τους από τους αμέτοχους (Υ3). Συγκεκριμένα, αναμένεται να σημειώσουν υψηλότερη βαθμολογία στη Συναισθηματική Αστάθεια, και χαμηλότερη στους παράγοντες Καλή Προαίρεση/Συνεργατικότητα, Ευσυνειδησία, Εξωστρέφεια και Πνευματική Διαθεσιμότητα συγκριτικά με τους αμέτοχους (̟.χ. Menesini et al., 2010· Muris et al., 2005· Tani et al., 2003) (Υ3).
Ερευνητικές Υποθέσεις δ) Ως προς το δεσμό προσκόλλησης, οι θύτες αναμένεται να αναφέρουν ανασφαλή δεσμό, ενώ οι αμέτοχοι ασφαλή (Υ4). ε) Οι θύτες του σωματικού και λεκτικού εκφοβισμού θα είναι αγόρια, ενώ του εκφοβισμού σχέσεων κορίτσια (Υ5). στ) Οι θύτες θα δηλώσουν υψηλή Συναισθηματική Αστάθεια και χαμηλή βαθμολογία στα θετικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας (Υ6). ζ) Ως προς τις συσχετίσεις μεταξύ των χαρακτηριστικών της προσωπικότητας και του εκφοβισμού, αναμένονται διαφορές ως προς τη σύνδεση των Πέντε Παραγόντων με τις επιμέρους μορφές εκφοβισμού (Υ7). Συγκεκριμένα, αναμένεται να σημειώσουν υψηλότερη βαθμολογία στη Συναισθηματική Αστάθεια, και χαμηλότερη στους παράγοντες Καλή Προαίρεση/Συνεργατικότητα, Ευσυνειδησία, Εξωστρέφεια και Πνευματική Διαθεσιμότητα συγκριτικά με τους αμέτοχους (̟.χ. Menesini et al., 2010· Muris et al., 2005· Tani et al., 2003) (Υ3).
Τα εργαλεία της έρευνας Σε κάθε μαθητή χορηγήθηκε ένα ερωτηματολόγιο αυτοαναφοράς, το οποίο απαρτιζόταν από τέσσερα μέρη: α) τα δημογραφικά στοιχεία (φύλο, ηλικία, τάξη φοίτησης), β) το ερωτηματολόγιο δεσμού προσκόλλησης γ) μία κλίμακα εκφοβισμού δ) ένα ερωτηματολόγιο των πέντε παραγόντων της προσωπικότητας Πραγματοποιήθηκε έλεγχος αξιοπιστίας και εγκυρότητας των ψυχομετρικών εργαλείων.
Διαδικασία συλλογής δεδομένων Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 282 μαθητές και μαθήτριες της Ε’ και Στ’ δημοτικών σχολείων των Περιφερειών Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης και Κεντρικής Μακεδονίας. Το δείγμα ήταν ευκαιριακό. Συμμετείχαν 159 (56,4%) αγόρια, 122 (43,3%) κορίτσια, ενώ ένα άτομο δε σημείωσε το φύλο. Η ηλικία των συμμετεχόντων κυμαινόταν από 9 έως 14 έτη. Η συμπλήρωση του ερωτηματολογίου, η οποία διήρκεσε 30-35 λεπτά, έγινε ομαδικά στην τάξη στο πλαίσιο μιας διδακτικής περιόδου, ήταν εθελοντική, και πραγματοποιήθηκε κατόπιν ενυπόγραφης συγκατάθεσης των γονέων κατόπιν ενημέρωσής τους για τον σκοπό της έρευνας. Στους συμμετέχοντες, τονίστηκε η ανωνυμία και η εμπιστευτικότητα της διαδικασίας.
Τα εργαλεία της έρευνας Κλίμακα Εκφοβισμού και Θυματοποίησης (ΚΕΚΘΥ) (Kokkinos, Sarroudi, & Baxevanidou, 2010) Χρησιμοποιήθηκε για τη μέτρηση του βαθμού εμπλοκής των μαθητών σε περιστατικά εκφοβισμού. Αξιολογεί πέντε μορφές εκφοβιστικών συμ̟περιφορών και συγκεκριμένα: α) τον σωματικό εκφοβισμό (8 στοιχεία), β) τον λεκτικό (9 στοιχεία), γ) τον συμπεριφορικό (5 στοιχεία), δ) τον έμμεσο (6 στοιχεία) και ε) τον άμεσο εκφοβισμό σχέσεων (6 στοιχεία). Τρίβαθμη κλίμακα τύπου Likert, όπου το 2 = κάθε μέρα ή τις ̟περισσότερες μέρες, το 1 = λίγες μέρες ή μία δύο φορές και το 0 = ποτέ κατά τη διάρκεια της τελευταίας εβδομάδας. Η ΚΕΚΘΥ βασίζεται σε διεθνή και ευρέως γνωστά ερωτηματολόγια μέτρησης του φαινομένου (Crick et al., 2001· Duffy, 2004· Kokkinos, 2007· Olweus, 2001β).
Τα εργαλεία της έρευνας Κλίμακα Εκφοβισμού και Θυματοποίησης (ΚΕΚΘΥ) (Kokkinos, Sarroudi, & Baxevanidou, 2010) Λεκτικός εκφοβισμός (9 στοιχεία) Σωματικός (7 στοιχεία) Συμπεριφορικός (5 στοιχεία) Άμεσος σχέσεων (6 στοιχεία) Έμμεσος BV1 BP2 ΒΒ18 BDR3 BIR14 BV4 BP5 ΒΒ23 BDR6 BIR19 BV10 BP7 ΒΒ30 BDR8 BIR22 BV12 BP9 ΒΒ32 BDR11 BIR25 BV16 BP13 ΒΒ34 BDR17 BIR28 BV21 BP15 BDR20 BIR31 BV24 BP27 BV26 BP29 BV33
Τα εργαλεία της έρευνας Ερωτηματολόγιο των Μεγάλων Πέντε για Παιδιά (Kokkinos, Sarroudi, & Baxevanidou, 2010) Χρησιμοποιήθηκε για την αξιολόγηση των Πέντε Παραγόντων της ̟προσωπ̟ικότητας (Barbaranelli et al., 2003· Kokkinos & Markos, 2014), το οποίο αποτελείται από 65 δηλώσεις που αφορούν συνήθειες και συμπ̟εριφορές που ενδεχομένως χαρακτηρίζουν τα άτομα. Ενέργεια/Εξωστρέφεια (13 δηλώσεις) Καλή Προαίρεση/Συνεργατικότητα (13 δηλώσεις) Ευσυνειδησία (13 δηλώσεις) Συναισθηματική Αστάθεια (13 δηλώσεις) Πνευματική Διαθεσιμότητα (13 δηλώσεις) Κλίμακα πέντε διαβαθμίσεων, (1 = ισχύει ελάχιστες φορές ή σχεδόν ποτέ έως το 5 = ισχύει τις περισσότερες φορές ή ̟σχεδόν πάντα). Για τον υπολογισμό της τιμής του καθενός από τους πέντε παράγοντες υ̟πολογίστηκε ο μέσος όρος των επ̟ιμέρους δηλώσεων.
Τα εργαλεία της έρευνας To Ερωτηματολόγιο Δεσμού για Παιδιά (Attachment Questionnaire for Children· AQ-C, Kokkinos, 2007· Muris, Mayer, & Meesters, 2000). Χρησιμοποιήθηκε για τη μέτρηση των αντιλήψεων των μαθητών για τις στενές τους σχέσεις και αποτελεί προσαρμογή του ερευνητικού εργαλείου των Hazan και Shaver (1987) για τη μέτρηση των τριών βασικών τύπων δεσμού (ασφαλής, αποφυγής και αμφιθυμικός) σε ενήλικες, παιδιά και εφήβους. Το ερωτηματολόγιο έχει μεταφραστεί στα ελληνικά (Kokkinos, 2007) και αποτελείται από τρεις σύντομες περιγραφές που αναφέρονται στους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους τα παιδιά κάνουν φίλους, ενώ οι συμμετέχοντες καλούνται να επιλέξουν την περιγραφή που τους εκφράζει περισσότερο. *Οι επιλογές δεσμός απ̟οφυγής και αμφιθυμικός δεσμός συγχωνεύτηκαν σε μία (ανασφαλής δεσμός). Τα α̟οτελέσματα κατέδειξαν ότι οι έφηβοι (ηλικίας 12-14), οι ο̟οίοι κατατάσσουν τους εαυτούς τους στα άτομα με ασφαλή δεσμό δήλωσαν υψηλότερα ε̟ί̟εδα εμ̟ιστοσύνης και χαμηλότερα ε̟ί̟εδα α̟οξένωσης, αλλά ̟αρόμοια ε̟ί̟εδα ε̟ικοινωνίας με τους γονείς και τους συνομηλίκους τους σε σχέση με αυτούς ̟ου ανέφεραν ανασφαλή δεσμό.
IBM SPSS Statistics (έκδοση 23) Ανάλυση δεδομένων IBM SPSS Statistics (έκδοση 23) Download: https://goo.gl/5pWych
Ανάλυση δεδομένων Για τη διερεύνηση της επίδρασης του ρόλου συμμετοχής, του φύλου και του δεσμού προσκόλλησης στις υπό μελέτη μεταβλητές διενεργήθηκε μια σειρά από αναλύσεις διακύμανσης μονής κατεύθυνσης (One-way ANOVA). Η επίδραση του δεσμού προσκόλλησης των μαθητών στον ρόλο συμμετοχής τους στα περιστατικά εξετάστηκε με τον στατιστικό έλεγχο ανεξαρτησίας χ2 (Chi-Square test) Πριν τη διενέργεια των αναλύσεων πραγματοποιήθηκε ο έλεγχος Levene, για την εξακρίβωση της ομοιογένειας των διακυμάνσεων (p > 0,05) (Howitt & Cramer, 2010). Ό̟ου ο έλεγχος του Levene βρέθηκε στατιστικά σημαντικός (p < 0,05), ̟ραγματο̟οιήθηκαν εναλλακτικά μη ̟αραμετρικοί στατιστικοί έλεγχοι U των Mann-Whitney για δύο ομάδες.
Ας θυμηθούμε την πρώτη ερευνητική υπόθεση α) Οι συχνότερες μορφές εκφοβισμού θα είναι ο λεκτικός και ο εκφοβισμός σχέσεων (Υ1). Για να εξετάσουμε την υπόθεση πρέπει προηγουμένως να κατασκευάσουμε συνθετικές (composite) μεταβλητές στην κλίμακα εκφοβισμού. Προσοχή: Επειδή πρόκειται για ψυχομετρικά εργαλεία πρέπει να έχουν προηγηθεί έλεγχοι εγκυρότητας και αξιοπιστίας.
Κατασκευή Συνθετικών Μεταβλητών Παράδειγμα: Για την υποκλίμακα «Λεκτικός Εκφοβισμός» (9 στοιχεία) θα δημιουργηθεί η μεταβλητή: Λεκτικός_εκφοβισμός = (BV1 + BV4 + BV10 + BV12 + BV16 + BV21 + BV24 + BV26 + BV33) / 9 Στο SPSS: Transform Compute Variable…
Κατασκευή Συνθετικών Μεταβλητών Transform Compute Variable…
Αποτελέσματα για την πρώτη ερευνητική υπόθεση Analyze Descriptive Statistics Frequencies (Κλικ στο Statistics, Επιλογή Mean, Standard Deviation, Continue, OK)
Αποτελέσματα για την πρώτη ερευνητική υπόθεση «Οι 34 διαφορετικές δηλώσεις ομαδοποιούνται και συνιστούν τις ̟πέντε διακριτές μορφές εκφοβισμού. Με βάση την κατάταξη των μέσο όρο των πέντε μορφών εκφοβισμού, ο άμεσος εκφοβισμός σχέσεων (Μ = 0,35, SD = 0,35) σημείωσε τον υψηλότερο Μ και ακολούθησαν ο φυσικός και ο λεκτικός εκφοβισμός (Μ = 0,24, SD = 0,35 και Μ = 0,23, SD = 0,32 αντίστοιχα). Απεναντίας, ο έμμεσος εκφοβισμός σχέσεων και ο συμ̟περιφορικός εκφοβισμός (Μ = 0,19, SD = 0,37 και Μ = 0,13, SD = 0,32 αντίστοιχα) σημείωσαν τους χαμηλότερους μέσους όρους».
Ας θυμηθούμε τη δεύτερη ερευνητική υπόθεση β) Ως πιο συχνή συμπεριφορά στο λεκτικό εκφοβισμό αναμένεται να είναι τα πειράγματα και οι βρισιές, στον εκφοβισμό σχέσεων, ο κοινωνικός αποκλεισμός και η διάδοση φημών και στο σωματικό εκφοβισμό οι χειρονομίες και τα χτυπήματα (Υ2). Analyze Descriptive Statistics Frequencies
Αποτελέσματα για τη δεύτερη ερευνητική υπόθεση
Ας θυμηθούμε την τρίτη ερευνητική υπόθεση γ) Οι θύτες θα διαφοροποιούνται ως προς τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς τους από τους αμέτοχους (Υ3).
Κατανομή των παιδιών σε ρόλους σε σχέση με τη συμμετοχή τους σε φαινόμενα εκφοβισμού Προκειμένου να διερευνηθούν τα χαρακτηριστικά της ̟προσωπικότητας και το είδος δεσμού προσκόλλησης σε μαθητές που εμπλέκονται σε περιστατικά εκφοβισμού ως θύτες, το δείγμα ομαδοποιήθηκε σε δύο κατηγορίες: α) θύτες, και β) αμέτοχοι. ...η ομαδοποίηση πραγματοποιήθηκε με βάση τη βαθμολογία των συμμετεχόντων στην κλίμακα του εκφοβισμού και ειδικότερα τις τιμές των άνω και κάτω τεταρτημορίων της συγκεκριμένης κατανομής, έτσι ώστε το πρώτο και το τελευταίο σκέλος (περίπου το 25%) να περιλαμβάνει τις υψηλότερες και χαμηλότερες τιμές αντίστοιχα.
Κατανομή των παιδιών σε ρόλους σε σχέση με τη συμμετοχή τους σε φαινόμενα εκφοβισμού
Κατανομή των παιδιών σε ρόλους σε σχέση με τη συμμετοχή τους σε φαινόμενα εκφοβισμού Analyze Descriptive Statistics Frequencies… Κλικ στο Statistics… (Επιλογή Quartiles και Continue, OK)
Κατανομή των παιδιών σε ρόλους σε σχέση με τη συμμετοχή τους σε φαινόμενα εκφοβισμού Transform Recode into Different Variables… Επιλογή της μεταβλητής Συνολικός_Εκφ Δίνουμε όνομα (Name) στη νέα μεταβλητή (Συνολικός_Recode), κλικ στο Change και στη συνέχεια στο Old and New Values…
Κατανομή των παιδιών σε ρόλους σε σχέση με τη συμμετοχή τους σε φαινόμενα εκφοβισμού Από τη χαμηλότερη (lowest) τιμή μέχρι το 0,0556 αντικατάσταση με 1 και όλες οι υπόλοιπες τιμές αντικατάσταση με 2. Δίνουμε labels στη νέα μεταβλητή (1 = θύτης, 2 = αμέτοχος)
Κατανομή των παιδιών σε ρόλους σε σχέση με τη συμμετοχή τους σε φαινόμενα εκφοβισμού
Κατανομή των παιδιών σε ρόλους σε σχέση με τη συμμετοχή τους σε φαινόμενα εκφοβισμού «Με βάση την παραπάνω κατανομή, το 25,9% του δείγματος (73 μαθητές: 55 αγόρια, 18 κορίτσια) χαρακτηρίστηκαν ως θύτες, ενώ οι υπόλοιποι 208 μαθητές (74,1%) θεωρήθηκαν ως αμέτοχοι. Επιπλέον, ως προς το δεσμό προσκόλλησης, 223 μαθητές (79,1%) δήλωσαν ασφαλή δεσμό, 54 (19,1%) ανασφαλή. Συγκεκριμένα 6,7% (19 μαθητές) δήλωσαν δεσμό αποφυγής και 12,4% (35 μαθητές) ανέφεραν δεσμό αμφιθυμίας, ενώ 5 συμμετέχοντες (1,8%) δεν δήλωσαν το είδος δεσμού».
Ας θυμηθούμε την τρίτη ερευνητική υπόθεση γ) Οι θύτες θα διαφοροποιούνται ως προς τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς τους από τους αμέτοχους (Υ3).
Αποτελέσματα για την τρίτη ερευνητική υπόθεση
Αποτελέσματα για την τρίτη ερευνητική υπόθεση Analyze Compare Means Independent Samples t-test…
Αποτελέσματα για την τρίτη ερευνητική υπόθεση Analyze Compare Means Independent Samples t-test…
Αποτελέσματα για την τρίτη ερευνητική υπόθεση Analyze Compare Means Independent Samples t-test…
Αποτελέσματα για την τρίτη ερευνητική υπόθεση Analyze Non Parametric Tests Legacy Dialogs 2 Independent Samples (Έλεγχος Mann-Whitney U)
Αποτελέσματα για την τρίτη ερευνητική υπόθεση Analyze Non Parametric Tests Legacy Dialogs 2 Independent Samples (Έλεγχος Mann-Whitney U)
Αποτελέσματα για την τρίτη ερευνητική υπόθεση «Ο ρόλος συμμετοχής στον εκφοβισμό βρέθηκε να διαφοροποιεί στατιστικά σημαντικά τις διαμέσους των βαθμολογιών των συμμετεχόντων στις θετικές διαστάσεις της προσωπικότητας Καλή Προαίρεση/Συνεργατικότητα και Ευσυνειδησία με τους αμέτοχους να δηλώνουν πιο συχνά τα παραπάνω χαρακτηριστικά συγκριτικά με τους θύτες. Αντίθετα, στην περίπτωση της Συναισθηματικής Αστάθειας, οι θύτες ήταν πιθανότερο να δηλώσουν αυτό το χαρακτηριστικό σε σχέση με τους αμέτοχους».
Αποτελέσματα για την τέταρτη ερευνητική υπόθεση δ) Ως προς το δεσμό προσκόλλησης, οι θύτες αναμένεται να αναφέρουν ανασφαλή δεσμό, ενώ οι αμέτοχοι ασφαλή (Υ4). «Αναφορικά με την κατανομή θυτών/αμέτοχων ως προς τον δεσμό προσκόλλησης προέκυψε στατιστικά σημαντική διαφορά [χ2(1, 277) = 5,80, p≤0,05]. Συγκεκριμένα, το 70,8% των θυτών και το 83,9% των αμέτοχων ανέφεραν ασφαλή δεσμό». Ας τρέξουμε τον έλεγχο χ2: Analyze Descriptive Statistics Crosstabs…
Ας θυμηθούμε την πέμπτη ερευνητική υπόθεση ε) Οι θύτες του σωματικού και λεκτικού εκφοβισμού θα είναι αγόρια, ενώ του εκφοβισμού σχέσεων κορίτσια (Υ5).
Ας θυμηθούμε την πέμπτη ερευνητική υπόθεση ε) Οι θύτες του σωματικού και λεκτικού εκφοβισμού θα είναι αγόρια, ενώ του εκφοβισμού σχέσεων κορίτσια (Υ5).
Ας θυμηθούμε την πέμπτη ερευνητική υπόθεση ε) Οι θύτες του σωματικού και λεκτικού εκφοβισμού θα είναι αγόρια, ενώ του εκφοβισμού σχέσεων κορίτσια (Υ5). Μερική συμφωνία των ευρημάτων
Ας θυμηθούμε την έβδομη ερευνητική υπόθεση ζ) Ως προς τις συσχετίσεις μεταξύ των χαρακτηριστικών της προσωπικότητας και του εκφοβισμού, αναμένονται διαφορές ως προς τη σύνδεση των Πέντε Παραγόντων με τις επιμέρους μορφές εκφοβισμού Analyze Correlate Bivariate…
Υλικό - Επικοινωνία http://www.amarkos.gr/material/authseminar2.ppt email: amarkos@eled.duth.gr http://www.amarkos.gr/material/Bullying.sav http://www.amarkos.gr/material/paper2.pdf
Βιβλιογραφία Για ζητήματα Μεθοδολογίας της Έρευνας 1. Creswell, J. W. (2011). Η έρευνα στην εκπαίδευση: Σχεδιασμός, διεξαγωγή και αξιολόγηση της ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας (Επιμέλεια Χ. Τζορμπατζούδης). Αθήνα: Ίων 2. Cohen, L., Manion, L. & Keith, M. (2008) Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας, Αθήνα: Μεταίχμιο 3. Αλεξόπουλος, Δ. (1998) Ψυχομετρία: Σχεδιασμός τεστ και ανάλυση ερωτήσεων, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Για ζητήματα Ανάλυσης Δεδομένων 1. Ρούσσος, Π. Λ., & Τσαούσης, Γ. (2011) - Στατιστική στις επιστήμες της συμπεριφοράς με τη χρήση του SPSS, Εκδόσεις Τόπος. 2. Κατσής, A., Σιδερίδης Γ.Δ., Εμβαλωτής, Α. (2011) Στατιστικές μέθοδοι στις κοινωνικές επιστήμες, Εκδόσεις Τόπος. 3. Γναρδέλλης, Χ. (2013). Ανάλυση Δεδομένων με το IBM SPSS Statistics 21.0. Αθήνα: Παπαζήσης. 4. Γιαλαμάς, Β., (2005). Στατιστικές Τεχνικές και εφαρμογές στις Επιστήμες της Αγωγής. Αθήνα: Πατάκης.