Καταιγισμός ιδεών Συνιστάται για την πολυεπίπεδη εξέταση ζητήματος ή κεντρικής έννοιας, μέσω της παρακίνησης των εκπαιδευόμενων να προβούν σε ελεύθερη, αυθόρμητη έκφραση ιδεών Οι συμμετέχοντες εκφράζουν με μορφή καταιγισμού όσο περισσότερες σκέψεις μπορούν Δε χρειάζεται να γνωρίζουν σε βάθος το θέμα Κατά την παρουσίαση ιδεών δε γίνεται κριτική – αυτές καταγράφονται, ταξινομούνται σε κατηγορίες και συζητούνται στη συνέχεια, οπότε γίνεται σύνθεση Θα πρέπει όλοι να νιώθουν άνετα να εκφραστούν, χωρίς όμως να πλατειάσουν/ξεφύγουν από το θέμα Στο τέλος, ο εκπαιδευτής οικοδομεί νέα γνώση επάνω στις ιδέες που εκφράστηκαν
Ασκήσεις Κάθε μορφή ατομικής ή συλλογικής εργασίας, που στοχεύει να οδηγήσει σε πρακτική εφαρμογή της θεωρίας που διδάχθηκε Επεξεργασία θέματος, λύση προβλήματος, σύγκριση τεχνικών ή θεωριών, διεξαγωγή πειράματος, εφαρμογή νοσηλείας Σαφείς οδηγίες εκπόνησης, κατά προτίμηση γραπτά διατυπωμένες: τι ακριβώς πρέπει να πράξουν, βάσει ποιών πηγών, πόσο χρόνο διαθέτουν Συνιστάται η χρήση πηγής έμπνευσης, π.χ. παροχή διαγράμματος ασθενούς, και σχολιασμός με βάση αυτό σχετικά με τις ανάγκες φροντίδας του ασθενή
Επίδειξη Παρουσίαση κλινικής πράξης από τον εκπαιδευτή, την οποία στη συνέχεια προσπαθούν να εφαρμόσουν όλοι οι εκπαιδευόμενοι, υπό την καθοδήγησή του Παρατήρηση όλων και κατάλληλες διορθώσεις με επεξήγηση / αιτιολόγηση βάσει της θεωρίας Ιδανική για την απόκτηση πρακτικής γνώσης Απαραίτητη η εξασφάλιση όλων των αναγκαίων υλικών και εξοπλισμού, αλλά και επαρκούς χρόνου ώστε να καλυφθούν όλες οι ανάγκες Εξίσου απαραίτητος ο σεβασμός κ αι η ενθάρρυνση/ ενεργοποίηση όλωντων εκπαιδευόμενων Εναλλακτικές μέθοδοι: χρήση υψηλής ποιότητας διαφανειών, video
Ομάδες εργασίας Διαίρεση εκπαιδευόμενων και τυχαία συγκρότηση ομάδων με μικρό αριθμό μελών – κυκλική τοποθέτηση, αλλαγή σύνθεσης κάθε φορά Κατά προτίμηση 5 άτομα: όταν είναι λιγότερα, οι ιδέες εξαντλούνται γρήγορα, όταν είναι περισσότερα, μειώνεται η δυνατότητα παρέμβασης του κάθε ατόμου Αποσαφήνιση εργασίας, χρονικά περιθώρια, ορισμός εκπροσώπου ομάδας Παρακολούθηση καλής λειτουργίας ομάδων, γραπτή ή προφορική παρουσίαση Παρουσίαση προϊόντος εργασίας, κριτική από τις υπόλοιπες ομάδες, σύνθεση Ιδανική για αμφιλεγόμενα θέματα
Μελέτη περίπτωσης Παρουσίαση από τον εκπαιδευτή πραγματικού ή υποθετικού παραδείγματος, που θεωρείται ότι αντανακλά μια ευρύτερη κατάσταση, με σκοπό την ανάλυσή του σε βάθος και την παροχή απαντήσεων σε πιθανά ερωτήματα Παράθεση κατά το δυνατό λεπτομερών στοιχείων, κατά προτίμηση γραπτώς Οι εκπαιδευόμενοι πρέπει να διαθέτουν αντίστοιχη γνώση και εμπειρία Αποσαφήνιση εργασίας, χρονικά περιθώρια, διευκρινήσεις σχετικά με τους τρόπους επεξεργασίας του θέματος Εκτέλεση μελέτης ατομικά ή σε ομάδες εργασίας, σύνθεση βασικών σημείων, γενίκευση και εξαγωγή συμπερασμάτων Ιδανική για κλινικά περιστατικά
Παιχνίδι ρόλων Οι εκπαιδευόμενοι υποδύονται ρόλους που συνδέονται με μια εξεταζόμενη κατάσταση στον επαγγελματικό χώρο, ώστε να κατανοήσουν καλύτερα τις συνθήκες/απαιτήσεις της κατάστασης και τις αντιδράσεις τους σ’ αυτή Ιδανική για συγκρουσιακές ή προβληματικές καταστάσεις που αφορούν στάσεις και επικοινωνία Αφήγηση ιστορίας στην οποία παρουσιάζονται λεπτομερώς τα χαρακτηριστικά των ρόλων Κλίμα εμπιστοσύνης, εθελοντική ανάθεση ρόλων, ενθάρρυνση για αυθόρμητες αντιδράσεις, χιούμορ, επαρκής προετοιμασία για το ρόλο Σύνθεση, σχολιασμός και ερμηνεία των τεκταινόμενων
ΚΛΙΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΚΟΠΟΣ: ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΓΝΩΣΗΣ ΣΕ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΣΥΝΘΗΚΕΣ Επιβεβαιώνουν – διευκρινίζουν έννοιες και αρχές Θέτουν σε εφαρμογή τις γνώσεις Συνδέουν τη θεωρητική γνώση με την εφαρμογή Προσδίδουν αμφίδρομη εμπειρία στο φοιτητή
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Α. Προετοιμασία κλινικής εμπειρίας Θεωρητική προετοιμασία των φοιτητών Μελέτη περιστατικού Συλλογή πληροφοριών Σχέδιο φροντίδας
Β. Εφαρμογή στην πράξη. Ο καθηγητής: Διαμορφώνει το κλίμα Ενισχύει τους φοιτητές στις προσπάθειές τους Απευθύνει ερωτήσεις Φροντίζει την ασφάλεια
Γ. Μετακλινική διδασκαλία Συζήτηση, ανασκόπηση της νοσηλευτικής εμπειρίας Ο φοιτητής παρουσιάζει την εμπειρία του Ελέγχεται η εφαρμογή των θεωρητικών γνώσεων στη νοσηλευτική πράξη (υλικό αξιολόγησης) Συμπλήρωση δελτίων φροντίδας
Οι φοιτητές :ανταλλάσσουν εμπειρίες -αναπτύσσουν συναδελφικότητα -αναπτύσσουν αυτοπεποίθηση Δ. Αξιολόγηση Παρατήρηση και σχολιασμός της κλινικής εμπειρίας