Aναδιάρθρωση και εξορθολογισμός της ύλης ΙΣΤΟΡΙΑ Α΄ και Β΄ τάξη ΛΥΚΕΙΟΥ (ημερήσιου και εσπερινού)

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
Advertisements

Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
Γιατί ένα πολιτιστικό πρόγραμμα;. Τα Πολιτιστικά προγράμματα προϋπήρχαν του θεσμού. Θετικό γιατί υπάρχει ενδιαφέρον και παράδοση. Αρνητικό γιατί δεν είναι.
ΤΠΕ και γραμματισμός Επιμέλεια παρουσίασης: Νότα Σεφερλή.
Μερικά ακόμη παραδείγματα
Σενάρια διδασκαλίας ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
Επιμόρφωση στα Επιμόρφωση στα νέα βιβλία Συνάντηση πρώτη Μαθηματικά Γκουτζαμάνης Βασίλης – Σχολικός Σύμβουλος Ζυγούρη Έλενα – Σχολικός.
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Η Τράπεζα Θεμάτων στο Νέο Λύκειο Δρ. Δημήτριος Σισιαρίδης Διευθυντής στο 1 ο ΕΠΑ. Λ Ελευθερούπολης.
Παρουσίαση Μικροδιδασκαλίας Αντωνακάκης Γεώργιος Ηράκλειο 01/12/2014.
Ερευνητικές Εργασίες: Πόσο
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ Γυμνασίων Οκτώβριος 2007.
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
Τι άλλαξε στα νέα αναλυτικά προγράμματα;. Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Ένα συνεκτικό.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ Α ΛΥΚΕΙΟΥ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΥΡΟΜΜΑΤΗΣ.  Η σημερινό διάλεξη είναι μια μορφή εισαγωγής στο υποχρεωτικό μάθημα ‘ Βασικές αρχές Ανθρωπογεωγραφίας ’  Αλλά τι είναι η ανθρωπογεωγραφία.
ΛΙΘΟΞΟΪΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ Α.Ε.Μ  Ένα βασικό κι αναγνωρισμένο πεδίο εισαγωγής της στα προγράμματα σπουδών και της γενικής εκπαίδευσης.  Ένα συχνό θέμα.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Μάριος Κουκουνάρας - Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών Μάθημα 6 Το εκπαιδευτικό έργο και οι γενικές όψεις και συνθήκες της εκπαίδευσης.
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ Δρ. Αθανάσιος Κόκορης Σχ. Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Ροδόπης.
ΓΕΛ ΦΙΛΟΘΕΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι Εβδομήντα μεταφράζουν την εβραϊκή λέξη berith στα ελληνικά διαθήκη Απαντάται στις εκφράσεις.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
I. Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΜΕΤΑ ΤΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΤΩΝ ΛΑΩΝ 1. Οι συνέπειες της μετανάστευσης των γερμανικών φύλων για την Ευρώπη.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
Οδηγίες διδασκαλίας για τη Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία στο Λύκειο, στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης και του εξορθολογισμού της διδακτέας ύλης Βενετία.
Δομή & και Αξιολόγηση εκπαιδευτικών σεναρίων. Διδασκαλία μέσω παραδείγματος Ανοίξτε την παρακάτω ιστοσελίδα και διαβάστε το σενάριο βασισμένο στο «Πούσι»
ΠΜΣ Ευρωπαϊκή Κοινωνική Πολιτική Ευρωπαϊκές Πολιτικές Μετανάστευσης και Κοινωνικής Ενσωμάτωσης Θεματική ενότητα 2 ου εξαμήνου / 3 τρίωρα σεμινάρια.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
4 Μαίου 2012 Ομάδα 7 Βολιανίτη Γεωργία-Βαλεντίνα Καμπόλη Μαρίνα Κοντογιώργη Ιωάννα Τρίκολα Μαρίνα.
Κώστας Θεριανός, Δρ. Επιστημών της Αγωγής Το σχέδιο δράσης (project) και η σύνδεση του με την Επαγγελματική Συμβουλευτική.
Διδακτική της Πληροφορικής Ορολογία
Δούκα Ανθίππη Υπ. Δρ. Γλωσσολογίας Πανεπιστημίου Πατρών
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
ΕΤΕΡΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΙΑΣΠΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑ: ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΜΕΛΕΤΗΤΗ ΤΗΣ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ RICHARD CLOGG Φοιτητριες: ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ.
Μαθηματικά προσανατολισμού Β΄ Λυκείου
Μαρξισμός και ιστοριογραφία
Παιδαγωγική: Ειδική Διδακτική των Αρχαιογνωστικών Μαθημάτων
Διδακτική αρχαίων ελληνικών Α΄ λυκείου από πρωτότυπο κείμενο
Παραδείγματα εκπαιδευτικών ερευνών δράσης
Αρχαια ελληνικα απο πρωτοτυπο στο γυμνασιο
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μαθηματικά προσανατολισμού Β΄ Λυκείου
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Ο όρος Αρχαία Ελλάδα χρησιμοποιείται για να περιγράψει τον ελληνικό κόσμο κατά την περίοδο της αρχαιότητας. Αναφέρεται όχι μόνο στις περιοχές του σύγχρονου.
Αγωγή Ειρήνης και Διαπολιτισμική Αγωγή
«Διδακτικές Διαδρομές στο Σημερινό Σχολείο»
Το μάθημα των “Νέων Ελληνικών” στα ΕΠΑΛ: Ζητήματα διδασκαλίας
Ερευνητική Εργασία Η ιστορία του νομού Σερρών Β΄ τετράμηνο
Διδακτικές ενότητες Αξιολόγηση μαθήματος
Oι περιορισμοί του εγχειρήματος:
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Διαπολιτισμική Προσέγγιση και Παγκοσμιοποίηση
ΙΣΤΟΡΙΑ ΔΙΚΑΙΟΥ.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Aναδιάρθρωση και εξορθολογισμός της ύλης ΙΣΤΟΡΙΑ Α΄ και Β΄ τάξη ΛΥΚΕΙΟΥ (ημερήσιου και εσπερινού)

Περιορισμοί του εγχειρήματος το ισχύον Πρόγραμμα Σπουδών, το σύστημα αξιολόγησης τα σχολικά εγχειρίδια.

Στόχοι του εγχειρήματος: να αποφευχθεί ο κατακερματισμός των υπό μελέτη φαινομένων, να αποφευχθούν οι συνεχείς επαναλήψεις ανάμεσα στις διάφορες σχολικές βαθμίδες και η στεγανοποίηση των γνώσεων, να αποφευχθεί η στείρα απομνημόνευση, να διατεθεί διδακτικός χρόνος σε ενεργητικούς τρόπους μάθησης (π.χ. διερεύνηση, κριτικός σχολιασμός των πηγών) να οργανωθεί η διδασκαλία των ενοτήτων κάτω από κοινούς άξονες, ώστε να αναδεικνύονται τα προς μελέτη φαινόμενα και να δοθεί η ευκαιρία στους μαθητές/τριες να εμβαθύνουν στη μελέτη και κατανόηση ιστορικών φαινομένων.

Πώς παρουσιάζεται η ύλη; Η ύλη παρουσιάζεται βασικά με δύο τρόπους : Α) Αναλυτική παρουσίαση και Β) Συνοπτική παρουσίαση ή απλή αναφορά. Τα φαινόμενα που παρουσιάζονται με αναλυτικό τρόπο (αναλυτική παρουσίαση) αποτελούν την εξεταστέα ύλη του μαθήματος, ενώ τα φαινόμενα που παρουσιάζονται με συνοπτικό τρόπο (συνοπτική παρουσίαση ή απλή αναφορά) δεν εξετάζονται. Ακολουθούν π.χ.

Αναλυτική παρουσίαση: Η ίδρυση της Ρώμης και η οργάνωση της, σ , Η συγκρότηση της ρωμαϊκής πολιτείας – Res publica, σ Υποστηρικτικό υλικό: -[Οι επτά λόφοι της Ρώμης]: [για την κατάργηση του θεσμού της βασιλείας], Πλούταρχος, Αίτια Ρωμαϊκά, 63, ΙΜΕ: -«Kοινωνικές σχέσεις και πατρωνεία», ΙΜΕ: -Πηγή, [ένταξη στην τάξη των πατρικίων ενός πλούσιου Σαβίνου, του ΄Αττιου Κλαύσου, γενάρχη των Κλαυδίων, που μετανάστευσε στη Ρώμη με όλο το γένος του, 5000 οικογένειες], Πλούταρχος, Ποπλικόλας, ΚΑ΄: - πηγές σχολικού βιβλίου. Προτεινόμενες δραστηριότητες: 1. ΄Ασκηση/δραστηριότητα 3, σ.182 του βιβλίου. 2. Πατρωνεία και πελατειακές σχέσεις στην αρχαία Ρώμη. Επιβίωση των όρων και σημασία τους. 3. Σύγκριση της πολιτικής οργάνωσης της Ρώμης ΄Ασκηση/δραστηριότητα 1, σ. 182 του βιβλίου

Συνοπτική παρουσίαση : Ο ελληνιστικός κόσμος, σ. 124, Η διάσπαση του κράτους του Μ. Αλεξάνδρου, σ Υποστηρικτικό υλικό: -Διαδραστικός χάρτης με τα ελληνιστικά βασίλεια π.Χ., ΙΜΕ: ) Προτεινόμενη δραστηριότητα: Ανάδειξη με τη βοήθεια χαρτών των κρατών που προκύπτουν από τη διάσπαση του κράτους του Μ. Αλεξάνδρου μετά τη μάχη της Ιψού (301 π.Χ.) και των πολιτειακών μορφών του ελληνιστικού κόσμου μέχρι την κατάκτησή του από τους Ρωμαίους.

Παρουσιάζονται αναλυτικά : Ενότητα 5, 5α. Συνθήκες εκδήλωσης της Εικονομαχίας, 5β. Έναρξη της Εικονομαχίας, 5γ. Κορύφωση της εικονομαχίας, σ Υποστηρικτικό υλικό: Πηγές - σ. 19 σχολικού βιβλίου, Η πολιτική αναγκαιότητα της εικονομαχίας, - σ. 20 σχολικού βιβλίου, Τα επιχειρήματα των εικονοκλαστών και Τα επιχειρήματα των εικονολατρών Εικόνες - σ. 20 σχολικού βιβλίου, Εικονομάχοι καλύπτουν την εικόνα του Χριστού, - σ.15 σχολικού βιβλίου, Η επιστροφή του Μωάμεθ στη Μέκκα, - σ. 111 σχολικού βιβλίου, Το μιχράμπ του Μεγάλου Τζαμιού στην Κόρδοβα Προτεινόμενη δραστηριότητα: Αξιοποιείται η θρησκευτική εικονογράφηση των Αράβων, για να γίνει κατανοητή η επίδραση της ανεικονικότητας. Προτείνεται συζήτηση σχετικά με τα εξής ζητήματα: α) Ενάντια σε ποιους εχθρούς ήταν ανάγκη να πολεμήσουν οι αγροτικοί πληθυσμοί της Μ. Ασίας, γιατί η εικονομαχική πολιτική μπορούσε να συμφιλιώσει τους πληθυσμούς των ανατολικών επαρχιών με την Κωνσταντινούπολη, ποιοι λόγοι οδήγησαν στην εικονομαχία (βλ. και ερώτηση 1 του σχολικού βιβλίου), β) Πώς αξιολογούν οι μαθητές/τριες την επιχειρηματολογία των μεν και των δε (ερώτηση 3, σ. 21 του σχολικού βιβλίου). γ) Ποιες οι πρακτικές των εικονομάχων και εικονολατρών και ο συμβολισμός τους. δ) Ποιοι οι λόγοι που οδηγούν την κάθε μια από τις δύο αυτές ομάδες στην υιοθέτηση της μιας ή της άλλης θέσης.

Κεφάλαιο Ι. Παρουσιάζεται συνοπτικά:Ενότητα 8, 8δ. Η διαίρεση της Αυτοκρατορίας του Καρόλου, σ Υποστηρικτικό υλικό: χάρτης σ. 28 σχολικού βιβλίου, Η διαίρεση του Φραγκικού Κράτους με βάση τη Συνθήκη του Βερντέν Προτεινόμενη δραστηριότητα: Διαπιστώνεται η διαίρεση του Φραγκικού Κράτους και συζητείται σε ποια σύγχρονα κράτη αντιστοιχούν οι τρεις εδαφικές ενότητες στις οποίες χωρίστηκε το κράτος του Καρλομάγνου, καθώς και η κληρονομιά (legacy) του Καρλομάγνου (“Pater Europae”), η διεκδίκησή του από Γάλλους και Γερμανούς, οι οποίοι θεωρούσαν τους βασιλικούς οίκους τους απογόνους του.Προϊδεασμός σχετικά με τις συνέπειες που θα είχε η διαίρεση αυτή για το πολιτικό-οικονομικο-κοινωνικό σύστημα της Ευρώπης σε συνδυασμό με τις νέες επιδρομές Βίκινγκς/Νορμανδών, Ούγγρων, Αράβων (ανασφάλεια κτλ.) και τις μεταρρυθμίσεις του Καρλομάγνου, όταν θα έχει εκλείψει η επιβλητική προσωπικότητα του Μεγάλου Καρόλου.

Γιατί υπάρχει αυτή η οργάνωση της ύλης; Ποιος είναι ο ρόλος των ενοτήτων που παρουσιάζονται συνοπτικά και γιατί παρουσιάζονται με υποστηρικτικό υλικό και δραστηριότητες; Δεδομένου ότι τα σχολικά βιβλία έχουν γραφτεί με συγκεκριμένες προδιαγραφές, περαιτέρω μείωση της ύλης θα δημιουργούσε κενά και ασυνέχειες στην εξέταση των ιστορικών φαινομένων, επομένως ήταν ανάγκη σε οποιαδήποτε προσπάθεια για περαιτέρω μείωσης της ύλης να δημιουργηθούν ορισμένες γέφυρες ανάμεσα στα φαινόμενα, ώστε αποφύγουμε τα χάσματα.

Ένας άλλος λόγος που μας οδήγησε σε αυτήν την κατεύθυνση ήταν και το γεγονός ότι στην πράξη, αρκετές φορές, ο,τιδήποτε αφαιρείται από την ύλη και προτείνεται να διδαχθεί συνοπτικά, δεν διδάσκεται ή δεν διδάσκεται στα σημεία εκείνα που πραγματικά αποτελούν βάση για επόμενες ενότητες. Επομένως έπρεπε αφενός να καταστεί δυνατόν να οργανωθεί η ύλη κάτω από συγκεκριμένους άξονες, αφετέρου να αποκατασταθεί η συνέχεια των φαινομένων προκειμένου να καταστεί δυνατή και η ιστορική τους κατανόηση. Οι ενότητες που παρουσιάζονται με συνοπτικό τρόπο έχουν αυτόν τον ρόλο.

Ας δούμε τώρα σε ποια κατεύθυνση κινούμαστε στις δύο τάξεις του Λυκείου. Προκαταβολικά δηλώνουμε πως η επιλογή των κατευθύνσεων γύρω από τις οποίες οργανώθηκαν οι παρακάτω προτάσεις επιβλήθηκε εν πολλοίς και από το είδος της ιστορίας που προβάλλουν τα συγκεκριμένα βιβλία.

Ιστορία του αρχαίου κόσμου, Α΄ τάξη Λυκείου Με αναλυτικό τρόπο παρουσιάζονται σε μεγάλο βαθμό, άρα εξετάζονται, η ομηρική, η αρχαϊκή και η κλασική εποχή, ώστε να αναδειχθούν τα γεγονότα εκείνα που σχετίζονται με την : πολιτική και κοινωνική- οικονομική οργάνωση της ομηρικής εποχής, εμφάνιση και εξέλιξη της πόλης- κράτους, εξέλιξη του δημοκρατικού πολιτεύματος στην αρχαία Αθήνα μέχρι και την κρίση του 4 ο αι. π.Χ. Παρουσιάζονται ορισμένες πτυχές του έργου του Μ. Αλεξάνδρου και του ελληνιστικού κόσμου, ώστε εκτός από την οργάνωσή τους (πολιτική, οικονομική, κοινωνική) να αναδειχθούν και πτυχές της ειδικότερης συμβολής τους.

Δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να εμβαθύνουν στον ρωμαϊκό κόσμο μέσα από τη μελέτη της μετατροπής της Res publica σε ηγεμονία, τις ρωμαϊκές κατακτήσεις και τις συνέπειές τους, αλλά και μέσα από την κρίση του 3 ου αι. μ.Χ., που οδηγεί τελικά στις αλλαγές του 4 ου αι. μ.Χ. Οι τελευταίες μαζί με την αποδοχή του χριστιανισμού δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τη μετεξέλιξη της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας σε βυζαντινή. Τέλος με αναλυτικό τρόπο παρουσιάζεται και η ελληνοχριστιανική οικουμένη της περιόδου του Ιουστινιανού, προκειμένου να γίνει αντιληπτός ο μεταβατικός χαρακτήρας ολόκληρης της περιόδου (4 ος -6 ος αι. μ.Χ.).

Τόσο στην περίπτωση της αρχαίας ελληνικής ιστορίας όσο και στην περίπτωση της ρωμαϊκής προτείνεται η αναγνώριση βασικών χαρακτηριστικών έργων τέχνης με λέξεις –κλειδιά, προκειμένου να : καταστεί δυνατή η σύγκριση έργων τέχνης διαφορετικών περιόδων, αναδειχθεί η στενή σχέση του ελληνικού και ρωμαϊκού πολιτισμού, γίνει κατανοητός ο τρόπος με τον οποίο η τέχνη προβάλλει πολιτικά μηνύματα. Στην τάξη αυτή προτείνουμε στην τελική αξιολόγηση να συμπεριληφθούν και οι ενότητες των έργων τέχνης που έχουν διδαχθεί οι μαθητές κατά τη διάρκεια του έτους με λέξεις- κλειδιά.

Με συνοπτικό τρόπο διδάσκουμε, άρα δεν αξιολογούμε, στην τάξη αυτή ορισμένες ενότητες που σχετίζονται με τις παραπάνω κατευθύνσεις, των οποίων η διδασκαλία μέσα από δραστηριότητες θα βοηθούσε τους μαθητές/τριες να αντιληφθούν το ιστορικό παρελθόν ως ολότητα εντάσσοντας τα προς μελέτη γεγονότα και φαινόμενα στο ιστορικό τους πλαίσιο, αλλά και συνδέοντάς τα με σύγχρονες οπτικές και ερωτήματα. Αυτό συμβαίνει στην περίπτωση των λαών της Μεσοποταμίας και Αιγύπτου, αλλά και των αιγαιακών πολιτισμών και του μυκηναϊκού. Σε κάποιες άλλες περιπτώσεις πρόκειται για στρατιωτικά γεγονότα ή και πολιτισμικά, τα οποία πιστεύουμε ότι οι μαθητές μπορούν να γνωρίσουν, δεν χρειάζεται όμως και να αποστηθίσουν.

Σε ποια κατεύθυνση μπορεί να κινηθεί η συνοπτική διδασκαλία των λαών της Μεσοποταμίας και της Αιγύπτου; Η πρότασή μας είναι ότι η διδασκαλία πρέπει να κινηθεί στην εξής κατεύθυνση: Να διευκολύνει τους μαθητές/μαθήτριες στο να αποκτήσουν μια γενική εικόνα των πολιτισμών αυτών σε τομείς που θα τους απασχολήσουν και κατά την εξέταση και μελέτη του ελληνικού και ρωμαϊκού κόσμου (πολιτική/ οικονομική/κοινωνική οργάνωση, ρόλος της τέχνης).

Μάλιστα καθώς, πρόκειται για αρχική ενότητα και δεν θα υπάρχει χρόνος οι εκπαιδευτικοί να οργανώσουν το μάθημά τους, προτείνουμε και ενδεικτικό σχεδιάγραμμα για το πώς μπορεί να οργανωθεί η συνοπτική παρουσίαση μιας ενότητας μέσα από κύρια σημεία που απαντούν σε συγκεκριμένα ερωτήματα. Στο σχεδιάγραμμα δίνουμε περιληπτικά τα σημεία εκείνα που πρέπει να μελετήσουν οι μαθητές/τριες με έμφαση στην πολιτική /οικονομική /κοινωνική οργάνωση των πολιτισμών αυτών σε συνάρτηση με την εξέταση του ρόλου του γεωγραφικού παράγοντα και του ρόλου της γραφής, ενώ και στην περίπτωση αυτή, η μελέτη της τέχνης κινείται στην κατεύθυνση της ανάδειξης της πραγματικότητας, της κοινωνικής-οικονομικής, πολιτικής οργάνωσης των πολιτισμών αυτών.

Η οπτική κάτω από την οποία οργανώθηκε η συνοπτική παρουσίαση της ενότητας αυτής γίνεται φανερή μέσα από τις προτεινόμενες δραστηριότητες: Διερεύνηση της επίδρασης που άσκησε ο γεωγραφικός παράγοντας στη δημιουργία και οργάνωση των πρώτων πολιτισμών σε Μεσοποταμία και Αίγυπτο. Διερεύνηση του ρόλου της γραφής στην οργάνωση της κοινωνίας και οικονομίας των πρώτων πολιτισμών. Επιλογή ενός έργου τέχνης (πυραμίδα, ζιγκουράτ), περιγραφή βασικών χαρακτηριστικών του και σύνδεσή του με την κοινωνική και πολιτική οργάνωση του πολιτισμού στον οποίο ανήκει.

Με τον ίδιο συνοπτικό τρόπο προτείνεται και η εξέταση των αιγαιακών πολιτισμών και του μυκηναϊκού κόσμου. Μέσα από τις αντίστοιχες προτεινόμενες δραστηριότητες γίνονται φανεροί οι άξονες με βάση τους οποίους οργανώσαμε την μελέτη μας.

Ιστορία του Μεσαιωνικού και νεότερου κόσμου. Στόχος της αναδιάρθρωσης και του εξορθολογισμού της ύλης στη Β΄ τάξη του Λυκείου ήταν να: αντιληφθούν οι μαθητές/τριες ότι λαοί, που σήμερα παίζουν σημαντικό ρόλο στην περιοχή, εγκαταστάθηκαν σε αυτήν ειρηνικά ή βίαια την περίοδο του Μεσαίωνα και ότι ο πολιτικός χάρτης της Ευρώπης διαμορφώθηκε μέσα από συνεχείς, άλλοτε ήρεμες και άλλοτε ταραχώδεις, διαδικασίες που έλαβαν χώρα ήδη από το Μεσαίωνα, αντιληφθούν ότι οι οικονομικές και κοινωνικές εξελίξεις κατά τον Μεσαίωνα έθεσαν τα θεμέλια του σύγχρονου κόσμου. Έτσι δίνεται η δυνατότητα αντιμετώπισης των προκαταλήψεων που θεωρούν τη μεσαιωνική περίοδο μια εποχή σκοταδισμού.

να μελετήσουν εκτενέστερα την ευρωπαϊκή ιστορία, στην οποία δίνεται περισσότερος χώρος. Τα φαινόμενα αντιμετωπίζονται στις παγκόσμιες διαστάσεις τους, ώστε να μυηθούν οι μαθητές/τριες σε μια ευρύτερη οπτική και ως εκ τούτου και στην προσέγγιση του Βυζαντίου ως ενός πολύ σημαντικού τμήματος της ευρωπαϊκής ιστορίας.

Με αυτήν τη λογική αποφασίστηκαν και ποιες ενότητες θα διδαχθούν αναλυτικά και ποιες συνοπτικά. ΄Ετσι, πχ. για τη χρονική περίοδο που εκτείνεται «Από το θάνατο του Ιουστινιανού ως την αποκατάσταση των εικόνων και τη συνθήκη του Βερντέν» από τη μια προτείνουμε ορισμένες ενότητες κυρίως της Βυζαντινής ιστορίας να διδαχθούν συνοπτικά, ώστε ζητήματα εξωτερικής πολιτικής (εξωτερικοί εχθροί και σχέσεις του Βυζαντίου με τους γειτονικούς λαούς) να ενταχθούν σε ένα ευρύτερο πλαίσιο και να αποκτήσουν οι μαθητές αφενός τη μεγάλη εικόνα της εποχής και αφετέρου μια πολυδιάστατη εικόνα για το Βυζάντιο και για τις εξελίξεις στην περιοχή αυτή, στην οποία θα εγκατασταθούν και άλλοι λαοί, θα δημιουργηθούν νέα κράτη και θα αναδειχθούν νέοι πολιτισμοί. Από την άλλη προτείνουμε να εξεταστούν αναλυτικά ενότητες που αφορούν ζητήματα εσωτερικής πολιτικής του Βυζαντίου, όπως ο θεσμός των θεμάτων, ο σταδιακός εξελληνισμός του κράτους, η εικονομαχία, η οικονομία και κοινωνία που, αν και γνωστά, αποτελούν κλειδιά για την κατανόηση του βυζαντινού κόσμου.

Επιμένοντας στην ευρωπαϊκή διάσταση των φαινομένων από την αναλυτική μελέτη του κράτους των Καρολιδών, των οικονομικών και κοινωνικών συνθηκών της Δυτικής Ευρώπης την περίοδο της φεουδαρχίας, εξετάζοντας τις μεταβολές του 12 ου -13 ου αι. και την κρίση της φεουδαρχίας περνάμε σε αναλυτική εξέταση των φαινομένων των νεότερων χρόνων, γιατί από αυτή την περίοδο και ύστερα ο ιστορικός χρόνος πυκνώνει με εξελίξεις που θα διαμορφώσουν το οικονομικό, κοινωνικό, πολιτικό και πολιτισμικό πλαίσιο της Ευρώπης, αλλά και θα θέσουν τη σφραγίδα τους στον εξευρωπαϊσμό του κόσμου.

Καθώς σε μεγάλο βαθμό στην τάξη αυτή τα πολιτισμικά φαινόμενα εντάχθηκαν με προτεινόμενες δραστηριότητες στο ιστορικό πλαίσιο στο οποίο ανήκουν, πιστεύουμε ότι περαιτέρω διδασκαλία τους στις χωριστές αντίστοιχες ενότητες του βιβλίου δεν μπορεί να γίνει παρά συμπληρωματικά με συνοπτικό τρόπο και σε αυτήν την περίπτωση με λέξεις κλειδιά.

Ποιος είναι ο ρόλος του υποστηρικτικού υλικού και των προτεινόμενων δραστηριοτήτων στη βαθμίδα αυτή; Ο κύριος ρόλος τους είναι: να διευκολυνθεί ο διδάσκων στην εφαρμογή της διερευνητικής μάθησης και της κριτικής επεξεργασίας ιστορικών πηγών, να κατανοήσουν οι μαθητές/τριες ότι η ιστοριογραφία αποτελεί κατασκευή, η οποία οφείλει να υπακούει στους κανόνες της ιστορικής επιστήμης να αναπτύξουν κριτική στάση απέναντι στις διαφορετικές ιστοριογραφικές οπτικές, αλλά και την ικανότητα ερμηνείας και αξιολόγησής τους να αναπτύξουν κριτική σκέψη και ως εκ τούτου να αποφύγουν την στείρα απομνημόνευση. να εργαστούν πάνω σε ερωτήματα, αφού στην ουσία οι προτεινόμενες δραστηριότητες αποτελούν ερωτήματα προς διερεύνηση. Κάποιες από αυτές μπορούν να αποτελέσουν και θέματα για περαιτέρω διερεύνηση ανάλογα με το ενδιαφέρον των μαθητών/τριών.

Η ποικιλία του υποστηρικτικού υλικού μέσω του οποίου οι μαθητές/τριες εμπλέκονται σε διάφορες δραστηριότητες συμβάλλει στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και ως εκ τούτου στην αποφυγή της στείρας απομνημόνευσης, αφού οι μαθητές/τριες καλούνται να συνδυάσουν πληροφοριακό υλικό από διάφορες πηγές προκειμένου να απαντήσουν στα ερωτήματα.

΄Ετσι πρέπει να γίνει κατανοητό είναι ότι: α) το υποστηρικτικό υλικό και οι προτεινόμενες δραστηριότητες στηρίζουν αφενός βασικά σημεία της υπό εξέταση ενότητας, αφετέρου αποτελούν ένα ενιαίο σύνολο, δηλαδή οι προτεινόμενες δραστηριότητες μπορούν να υλοποιηθούν με βάση το υποστηρικτικό υλικό. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι πρέπει να αξιοποιηθεί όλο αυτό το υποστηρικτικό υλικό, ούτε ότι μπορούν να τεθούν μόνο αυτά τα ερωτήματα. Το προτεινόμενο υλικό πολλές φορές είναι περισσότερο από αυτό που απαιτεί η προσέγγιση των υπο εξέταση ενοτήτων και τούτο για να υπάρχει η ευελιξία της επιλογής, αλλά και για να δοθεί η δυνατότητα σε τμήματα ή μαθητές/τριες να ικανοποιήσουν τυχόν ενδιαφέρον τους. Β) πρέπει να οργανώνουμε τη μελέτη των φαινομένων σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις και ότι το υλικό που αξιοποιούμε πρέπει να εξυπηρετεί αυτές τις κατευθύνσεις.

Σας ευχαριστούμε πολύ