ΑΤΑΛΟΤΑΤΑ ΠΑΙΖΕΙ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Γ Γυμνασίου Ενότητα 6 Ελένη Αδαμοπούλου 3 ο Γυμνάσιο Ναυπάκτου
ΕΠΙΓΡΑΦΗ ΔΙΠΥΛΟΥ ΗΟΣ ΝΥΝ ΟΡΧΕΣΤΟΝ ΠΑΝΤΟΝ ΑΤΑΛΟΤΑΤΑ ΠΑΙΖΕΙ ΤΟ ΤΟΔΕ Κ ΑΝ ΜΙΝ Οποιος παίξει με περισσότερη χάρη από τους υπόλοιπους, κερδίζει
Ο Πολύβιος (203 π.Χ π.Χ.) ήταν Έλληνας ιστορικός, διάσημος για το βιβλίο του Οι Ιστορίες ή Η Άνοδος της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, το οποίο καλύπτει λεπτομερώς την περίοδο από το 220 ως 146 π.Χ.
Μουσικὴν πᾶσι μὲν ἀνθρώποις ὄφελος (ἐστι) ἀσκεῖν Ἀρκάσι δὲ καὶ ἀναγκαῖον (ἐστί ἀσκεῖν). Η αναγκαιότητα της ΜΟΥΣΙΚΗΣ
ΑΡΚΑΔΙΑ et-in-arcadia-ego Ποτέ δεν έλειψαν από τον πολιτισμό μας ποιητικές φωνές που διατηρούσαν ζωντανό το ειλικρινές κάλεσμα στην αρμονία και την απλότητα μέσα από μια βουκολική εικόνα. Δεν είναι εύκολο να προσδιορίσει κανείς πότε γεννήθηκε αυτό το όνειρο, αλλά με αρχή το έργο του Λατίνου ποιητή Βιργίλιου, απέκτησε για πάντα το όνομα Αρκαδία.Η Αρκαδία, πέρα από μια ιστορική και σύγχρονη περιοχή, θριάμβευσε στον πολιτισμό μας σαν αναπόληση της ειρήνης, της αθωότητας, της αρμονίας, της φύσης, της χαράς της ζωής, της ευαισθησίας, της απλότητας, του μέτρου και της επιστροφής στην ουσία. Η Αρκαδία είναι το όραμα μιας απλής και εφικτής ευδαιμονίας, το αμυδρό και υποβλητικό πορτραίτο ενός τόπου απ' όπου ο άνθρωπος δε νιώθει ξεριζωμένος.
Παρὰ μόνοις γὰρ Ἀρκάσι πρῶτον μὲν οἱ παῖδες ἐθίζονται ᾄδειν τοὺς ὕμνους καὶ παιᾶνας ἐκ νηπίων κατὰ νόμους οἷς ἕκαστοι ὑμνοῦσι τοὺς ἐπιχωρίους ἥρωας καὶ θεοὺς κατὰ τὰ πάτρια μετὰ δὲ ταῦτα πολλῇ φιλοτιμίᾳ χορεύουσι κατ’ ἐνιαυτὸν τοῖς Διονυσιακοῖς αὐληταῖς ἐν τοῖς θεάτροις Νηπιόθεν…
Καὶ μὲν ἡγοῦνται οὐδὲν αἰσχρὸν (εἶναι) ἀρνηθῆναί μὴ γιγνώσκειν τι τῶν ἄλλων μαθημάτων τήν γε μὴν ᾠδὴν οὒτ’ ἀρνηθῆναι δύνανται διὰ τὸ μανθάνειν κατ’ ἀνάγκην πάντας, οὒθ’ ὁμολογοῦντες ἀποτρίβεσθαι (δύνανται) διὰ τὸ νομίζεσθαι τοῦτο τῶν αἰσχρῶν παρ’ αὐτοῖς. Υποχρεωτικό μάθημα η μουσική
ΜΑΘΗΜΑ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
Ταῦτά τέ μοι δοκοῦσιν οἱ πάλαι παρεισαγαγεῖν οὐ τρυφῆς καὶ περιουσίας χάριν, ἀλλὰ θεωροῦντες μὲν τὴν ἑκάστων αὐτουργίαν καὶ συλλήβδην τὸ ἐπίπονον καὶ σκληρόν τῶν βίων, θεωροῦντες δὲ τὴν αὐστηρίαν τῶν ἠθῶν, ἥτις αὐτοῖς παρέπεται διὰ τὴν ψυχρότητα καὶ στυγνότητα τοῦ περιέχοντος τὴν ὑπάρχουσαν κατὰ τὸ πλεῖστον ἐν τοῖς τόποις. Η ερμηνεία
ΜΟΥΣΕΣ και ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ
Ε ΡΩΤΗΣΕΙΣ - ΕΡΓΑΣΙΕΣ (1) Ποιες ενέργειες των Αρκάδων φανερώνουν την αναγκαιότητα της μουσικής παιδείας στην κοινωνία τους; Ποιους στόχους εξυπηρετεί η μουσική παιδεία των Αρκάδων; Τι πέτυχαν οι Αρκάδες θεωρώντας αναγκαία τη μουσική εκπαίδευση; Ποια επίδραση ασκεί, σύμφωνα με το κείμενο, το φυσικό περιβάλλον στις ενασχολήσεις και τον ψυχισμό των κατοίκων μιας περοχής; Σήμερα τι ισχύει; Βρείτε στοιχεία για τη σημασία της μουσικής στην αρχαία Ελλάδα. Αναπτύξτε σε εκτενή παράγραφο τη διαχρονική αξία της μουσικής ως άκουσμα ή και ενασχόληση.
Ε ΡΩΤΗΣΕΙΣ - ΕΡΓΑΣΙΕΣ (2) Καταγράψτε με τη βοήθεια λεξικού (πχ language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/ ) ομόρριζες λέξεις των: μούσα, μουσική, παιάνας,ύμνος kαι τη σημασία τους language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/ Βρείτε και παρουσιάσιε με ppt εικόνες α.ε. αγγείων με θέμα τη μουσική ή και εικόνες α.ε. μουσικών οργάνων Βρείτε και παρουσιάσιε με ppt πίνακες ζωγραφικής με θεματική την α.ε μουσική, τις μούσες, τη μυθική Αρκαδία Αναζητείστε προσπάθειες ανασύνθεσης της α.ε μουσικής
Ελένη Αδαμοπούλου 3 ο Γυμνάσιο Ναυπάκτου