Κίνηση και επεξεργασία – μαθησιακές προσαρμογές (804)
2 η Περίπτωση: Ποδόσφαιρο Ο Θάνος είναι ο νέος Κ.Φ.Α. που ήρθε να εργαστεί στην κατασκήνωση. Η προπονητική ειδίκευση που έχει είναι Ποδόσφαιρο. Ήταν ο τελευταίος στη σειρά που διάλεξε σε ποια τμήματα θα διδάσκει αθλοπαιδιές κάθε απόγευμα με αποτέλεσμα να αναλάβει αυτά που είχαν απομείνει: 4 τμήματα με πέντε κορίτσια ετών το κάθε ένα, που ήθελαν να μάθουν ποδόσφαιρο. Στο τέλος της περιόδου θα συμμετείχαν σε εσωτερικό πρωτάθλημα που διοργάνωνε η κατασκήνωση στο ειδικά διαμορφωμένο γήπεδο mini- football. Πως θα διαμορφωθεί το πρόγραμμα εξάσκησης;
4 τμήματα των 5 κοριτσιών (20 άτομα), ηλικίας ετών Αρχάριες στο άθλημα, αρχικό στάδιο μάθησης Έχουν συμμετάσχει ξανά σε ομαδικά αθλήματα ( π.χ. πετοσφαίριση, καλαθοσφαίριση) Επιλογή τερματοφυλάκων, κριτήριο το ύψος Ύπαρξη εσωτερικής παρακίνησης (θέλουν να μάθουν ποδόσφαιρο) κι εξωτερικής (πρωτιά στους αγώνες-δωρεάν συμμετοχή του χρόνου) Χρόνος εξάσκησης 20 μέρες, 20 απογευματινές προπονήσεις
Η κατανόηση βασικών κανόνων του παιχνιδιού. Η μάθηση βασικών δεξιοτήτων του ποδοσφαίρου (πάσα συρτή, σουτ δυνατό) απαιτεί την απόκτηση ενός κινητικού προγράμματος. Οι ασκούμενες θα χρειαστεί να εκτελούν τις δεξιότητες αυτές σε διαφορετικές μορφές (μάθηση παραμέτρων) και να γενικεύσουν την απόδοση εκτέλεσης σε συνθήκες αγώνα. Η ανάπτυξη της ικανότητας εντοπισμού και διόρθωσης λαθών είναι απαραίτητη για τη διατήρηση της απόδοσης.
Διακριτές, ανοιχτές, αδρές, σύνθετες, κινητικές και γνωστικές απαιτήσεις σε ισορροπία (μέση) Μέτριο επίπεδο διέγερσης Χειρισμός αντικειμένου (μπάλα) Ανταλλαγή ταχύτητας-ακρίβειας στην κίνηση Χωρική ακρίβεια Ανοιχτό κύκλωμα κινητικού ελέγχου. Αυξημένος φόβος τραυματισμού, γιατί υπάρχει σωματική επαφή
Γήπεδα mini football κατασκήνωσης Αγωνιστικές συνθήκες Παρουσία κοινού (κατασκηνωτές, προσωπικό, γονείς) Πίεση χρόνου για την επίτευξη του στόχου και λίγος χρόνος για προετοιμασία. Φόβος αποτυχίας, λόγω άγχους στον αγώνα.
Ενημέρωση για το ποδόσφαιρο (κανόνες, βασικά σημεία) Αξιοποίηση προηγούμενων εμπειριών των ασκούμενων (αθλητικές έννοιες, χαρακτηριστικά ομαδικών αθλημάτων, αίσθηση του γηπέδου) Παρακίνηση για μάθηση, να κερδίσω την προσοχή. Ορισμός των στόχων. Παρουσίαση δεξιοτήτων (σύντομα, όχι πολλές λεπτομέρειες-οι λέξεις δεν βοηθούν, γιατί οι ασκούμενες είναι αρχάριες) Προφορική επεξήγηση με πλήρη επίδειξη (μοντέλο ο Κ.Φ.Α.) και υποδείξεις. Πληροφορίες για τη στρατηγική και την ποιότητα εκτέλεσης. Επικέντρωση της προσοχής σε σημεία κλειδιά.
Μεταβαλλόμενη εξάσκηση (ακολουθία κινήσεων μεταξύ των στοιχείων, διαφορές στις παραμέτρους της κίνησης) Πρώτες 10 προπονήσεις ομαδοποιημένη εξάσκηση (επανάληψη ίδιας δεξιότητας, μετά η επόμενη) – 10 επόμενες σειριακή (εναλλαγή διαφορετικών δεξιοτήτων με την ίδια σειρά) Μαζική (προπονήσεις σε συνεχόμενες μέρες, εξοικονόμηση χρόνου) Σταδιακή μείωση της συχνότητας παροχής ανατροφοδότησης.
Συρτή πάσα Μεταβίβαση της μπάλας σε απόσταση 5μ. από ένα στόχο που ορίζεται από 2 κώνους σε απόσταση 2μ. μεταξύ τους. Μεγαλώνει η απόσταση (10μ.) κι επανάληψη. Βαθμολογία: και στις 2 περιπτώσεις, ο αριθμός των μεταβιβάσεων που πέρασαν ανάμεσα στους κώνους σε 10 προσπάθειες. Στόχος 6/10(και με το σωστό τρόπο) Συμμετοχή και του τερματοφύλακα. Το πόδι στήριξης κοντά στην μπάλα & στραμμένο προς το στόχο. Ο αντίθετος βραχίονας μακριά από το σώμα για ισορροπία. Τα μάτια πάνω στη μπάλα. Η επαφή με το εσωτερικό του παπουτσιού. Το πόδι που εκτελεί τη μεταβίβαση συνεχίζει να κινείται προς την κατεύθυνση του στόχου..
Σουτ Σουτ από το πέναλτι προς την εστία. Η μπάλα είναι σταθερή στο έδαφος. Σουτ από την ίδια απόσταση, ενώ η μπάλα μεταβιβάζεται. Βαθμολογία: και στις 2 περιπτώσεις, ο αριθμός των σουτ που κατέληξαν στα δίχτυα μετά από 10 προσπάθειες. Στόχος 6/10(και με το σωστό τρόπο) Το πόδι στήριξης κοντά στην μπάλα & στραμμένο προς το στόχο. Ο αντίθετος βραχίονας μακριά από το σώμα για ισορροπία. Τα μάτια πάνω στη μπάλα. Η επαφή με τη μπάλα γίνεται με τα κορδόνια, όχι με το εσωτερικό του παπουτσιού. Το πόδι που εκτελεί τη μεταβίβαση συνεχίζει να κινείται προς την κατεύθυνση του στόχου. Για τα σουτ σε κίνηση, η μπάλα διασχίζει το κέντρο του σώματος πριν από την επαφή για σουτ.
Εσωτερική Αισθητηριακές πληροφορίες, εμφανίζονται όταν οι εκτελεστές κάνουν τις κινήσεις. Εξωτερική Γνώση απόδοσης(KP) Γνώση αποτελέσματος(KR) Ενημέρωση των αρχάριων Πληροφορίες με λεκτική μορφή αφ ότου για την ποιότητα των κινήσεων ολοκληρωθεί η κίνηση. π.χ. Το πόδι στήριξης κοντά στην μπάλα π.χ. Η πορεία της μπάλας ήταν πολύ ψηλή. & στραμμένο προς το στόχο. Αποφάσεις διδασκαλίας Αρχικά ανατροφοδότηση για το κινητικό πρόγραμμα Καθοδηγητική Στη συνέχεια για τις επιμέρους Παροχή πληροφοριών, για να κάνουν παραμέτρους. αποτελεσματική διόρθωση στην επόμενη εκτέλεση. Μέτρια ακρίβεια ανατροφοδότησης (μεγάλα λάθη στην αρχή, άρα οι πληροφορίες για το ακριβές μέγεθός τους δεν είναι σημαντικές) Αρχικά σχετική συχνότητα ανατροφοδότησης 50% (ανά 2 προσπάθειες), αλλά στη συνέχεια η συχνότητά της μειώνεται. Ανατροφοδότηση ορισμένου εύρους (με βάση το αποτέλεσμα-άστοχες προσπάθειες)
Φιλικές αναμετρήσεις ανάμεσα στις 4 ομάδες – βιντεοσκόπηση των αγώνων. Αξιολόγηση της απόδοσης (και όχι του αποτελέσματος του φιλικού αγώνα). Συζήτηση.