ΜΕΤΑΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΥΣΗ ΣΥΝΘΕΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΑΠΟ ΜΑΘΗΤΡΙΑ ΜΕ ΣΥΝΔΡΟΜΟ ASPERGER: ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ Ευάγγελος Μώκος 1 και.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΙΚΟΙ ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΙ
Advertisements

Ενημέρωση και αγωγή υγείας για τη νέα γρίπη στα σχολεία Α. Ξεκαλάκη Παιδίατρος Δ/νση Κοινωνικής και Αναπτυξιακής Παιδιατρικής Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού.
Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
Διαγνωστικοί αξιολογικοί και υποστηρικτικοί φορείς μαθητών με αναπηρία και ειδικές μαθησιακές ανάγκες είναι τα: ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης.
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Τμήμα Μηχανικών Η/Υ Τηλεπικοινωνιών και δικτύων Εργασία για το μάθημα: Διδακτική της πληροφορικής.
«Σχέδια μαθήματος, από τον σχεδιασμό στην υλοποίηση» Μαρία Αντωνάτου
Γνωστικά εργαλεία είναι: οι εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τ. Π. Ε
ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ Σεμινάρια Φεβρουαρίου 2009 Μ. Τορτούρης
ΤΙΤΛΟΣ: CAAS (Cognitive-Aptitude-Assessment-Software) ΕΠΙΠΕΔΟ: Παιδιά δημοτικού – γυμνασίου – λυκείου ΕΚΔΟΣΕΙΣ: Educational Help. Inc ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ: CD-ROM.
Εισηγητής:Στέφανος Μέτης
Στέλλα Καραολιά Βαλεντίνα Θεοδοσίου 20 Απριλίου 2013
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ Δ.Ε.. Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ & Η ΑΠΟΜΝΗΜΟΝΕΥΣΗ ΤΩΝ ΑΠΛΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΘΕΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ.
Επιμόρφωση στα Επιμόρφωση στα νέα βιβλία Συνάντηση πρώτη Μαθηματικά Γκουτζαμάνης Βασίλης – Σχολικός Σύμβουλος Ζυγούρη Έλενα – Σχολικός.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Μεταφορά ενός Ερευνητικού Εργαστηρίου στη Σχολική Αίθουσα για τη Διδασκαλία των Φ.Ε. Η περίπτωση του Εκπαιδευτικού Αστρονομικού Εργαστηρίου ΕΥΔΟΞΟΣ Ανδρικόπουλος.
ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΚΡΙΤΙΡΙΩΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΜΙΑΣ MULTIMEDIA ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ ΤΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ ΤΑΡΑΚΤΣΗΣ ΑΝΤΥΠΑΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι Ιανουάριος 2014.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
Μέθοδος Project Μια εναλλακτική μορφή διδασκαλίας απέναντι στην παραδοσιακή, στο μάθημα της Έκφρασης-΄Εκθεσης. Προσανατολισμός: Ανθρωπιστικός - Παιδοκεντρικός.
Ορισμός της Αναπτυξιακής Δυσαριθμησίας
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΟΚΙΜΙΩΝ ΣΤΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Η ειδική αγωγή στο σχολείο της γενικής εκπαίδευσης
«Πλακόστρωση» Μαρίνα Πάλλα.
6/12/2012 Παρουσίαση: Μιμηγιάννης Δημήτρης
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Τι άλλαξε στα νέα αναλυτικά προγράμματα;. Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Ένα συνεκτικό.
 Τι είναι;  Γιατί η γνώση είναι καλύτερα να είναι οργανωμένη;  Ποια η οργάνωση στο μαθητή, στον εκπαιδευτικό, στα βιβλία;
Σχολικά Μαθηματικά, Δάσκαλος των Μαθηματικών, Μαθητής Καθηγητής Μαθηματικών Μαθητής Σχολικά Μαθηματικά Ακαδημαϊκά Μαθηματικά Φροντιστήρια ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
«ΤΟΠΙΚΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»
Curriculum-Based Measurement (CBM) Μάμμου Χριστίνα Υφαντής Χρήστος Εισηγητές: Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής.
 Το project με το οποίο ασχοληθήκαμε ονομάζεται «παιχνίδι της γνώσης». Χωριστήκαμε σε ομάδες όπου η κάθε μία ασχολήθηκε με ένα ξεχωριστό διδασκόμενο μάθημα.
Δειγματική διδασκαλία Κεφ. 15: Αναγωγή στην κλασματική δεκαδική μονάδα
Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά
ΑΜΕρίΑς: Πληροφοριακό Σύστημα Δομών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης Γεώργιος Κουρουπέτρογλου
3 η διδασκαλία. Παραγοντοποίση- Χρήση ταυτοτήτων- Επίλυση εξισώσεων Τάξη: Γ’ Γυμνασίου Αριθμός Μαθητών: 28.
ASPERGER ΑΡΧΙΜ. ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΒΑΛΙΩΤΗΣ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΜΑΡΩΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ και ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ Αντωνία Παπαδάκη Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Πέλλας.
Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών και Διδακτική Πράξη Διδάσκουσα Πόταρη Δ. Καρατράσογλου Αθανασία Δ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Ενότητα 7: Παράδειγμα από Α΄ Λυκείου: Ανισοτικές σχέσεις στο τρίγωνο Δέσποινα Πόταρη Σχολή Θετικών.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
Αναδιάρθρωση και εξορθολογισμός της διδακτέας ύλης Μαθηματικά Α΄ - Στ ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70.
Εργαστήριο με θέμα: Η χαρτογράφηση εννοιών ως εκπαιδευτικό εργαλείο στο πλαίσιο της Π.Ε/ Ε.Α.Α.
Κώστας Θεριανός, Δρ. Επιστημών της Αγωγής Το σχέδιο δράσης (project) και η σύνδεση του με την Επαγγελματική Συμβουλευτική.
Χρήση της χαρτογράφησης εννοιών για την μείωση των λαθών στο μάθημα της Τεχνολογίας ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ «ΤΑ ΛΑΘΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ» ΑΘΗΝΑ, 1-2 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ,
Β’ γυμνασίου(Γεωμετρία)
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Εισαγωγή στη διδακτική μεθοδολογία
επίλυση προβλημάτων Γ΄& Δ΄ δημοτικού
Εκπαιδευτική Διαδικασία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο
ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Αριθμοί- αλγεβρικές εκφράσεις
Προσχολική Παιδαγωγική
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ
Ενότητα 11: Επίλυση Προβλημάτων
Εργαστήριο Παιδαγωγικές Εφαρμογές και ΤΠΕ
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΓΙΑΣ ΜΑΡΙΝΑΣ (Κ.Α) Ετήσιο Πρόγραμμα Τάξης Γ΄2
Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών
ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Διδακτικές ενότητες Αξιολόγηση μαθήματος
Δύο πρωτότυπα προβλήματα από το σχολικό βιβλίο της Ά Γυμνασίου
Πρωτότυπα προβλήματα Κατσανού Μαρία.
Δραστηριότητα από ΑΠΣ Α’ Λυκείου
ΕΥΡΕΤΙΚΕΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ
Πρακτική Άσκηση στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση
795. Πρακτική άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσησ
Μεθοδολογία έρευνας Αποτελέσματα έρευνας
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Χαρακτηριστικά, θεμελιώδεις έννοιες και αρχές της διαθεματικής προσέγγισης.
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΜΕΤΑΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΥΣΗ ΣΥΝΘΕΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΑΠΟ ΜΑΘΗΤΡΙΑ ΜΕ ΣΥΝΔΡΟΜΟ ASPERGER: ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ Ευάγγελος Μώκος 1 και Ιωάννης Νούλης 2 1 Πανεπιστήμιο Αιγαίου, 2 Πανεπιστήμιο Αιγαίου Σκοπός της έρευνάς μας είναι να διαπιστώσουμε, αν μπορεί μια μαθήτρια α΄ γυμνασίου με διαπιστωμένο ΣΑ να παρουσιάσει αυθόρμητα μεταγνωστικές λειτουργίες ελέγχου και παρακολούθησης, όταν λύνει ένα συγκεκριμένο τύπο μαθηματικού προβλήματος που δεν είναι στα ενδιαφέροντά της. Attwood, T., (2009). Σύνδρομο Asperger. Ένας πλήρης οδηγός. Β. Παπαγεωργίου (Επιμ.) (Χ. Λυμπεροπούλου, Μετάφ.). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. (Το πρωτότυπο έργο δημοσιεύτηκε το 2007). Μώκος, Ε., (2012). Διερεύνηση μεταγνωστικών λειτουργιών κατά την επίλυση μαθηματικών προβλημάτων σε μαθητές ηλικίας 10 – 11 ετών. Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού. Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Αδημοσίευτη Διδακτορική Διατριβή. Νούλης, Ι., (2014). Η διερεύνηση της πολλαπλασιαστικής σκέψης παιδιών με διάγνωση συνδρόμου Asperger. Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού. Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Αδημοσίευτη Διδακτορική Διατριβή. Νούλης, Ι. & Καφούση, Σ. (2014). H διερεύνηση της πολλαπλασιαστικής σκέψης των παιδιών με διάγνωση συνδρόμου Asperger μέσα από λεκτικά προβλήματα. Πρακτικά του 5 ου Πανελλήνιου Συνέδριου της Ένωσης Ερευνητών στη Διδακτική των Μαθηματικών. Φλώρινα, Μάρτιος. (Έκδοση πρακτικών σε CD) Μεθοδολογία έρευνας Η μελέτη μας στηρίχθηκε στην ανάλυση του τρόπου επίλυσης ενός σύνθετου μαθηματικού προβλήματος από μια μαθήτρια που έχει τελειώσει το δημοτικό (α΄ γυμνασίου) με διαπιστωμένο ΣΑ στην οποία δεν είχε προηγηθεί μεταγνωστικού τύπου διδασκαλία και η έρευνα διεξήχθη το Μάρτιο του «Αγόρασε κάποιος ένα διαμέρισμα 90 τετραγωνικών μέτρων προς 2300 € το τ.μ. Πλήρωσε το μισό της αξίας μετρητοίς και το υπόλοιπο σε 25 ίσες μηνιαίες δόσεις. Πόσο πλήρωσε την κάθε δόση;» Χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος της «φωναχτής σκέψης». Επίσης αναλύσαμε τις λεκτικές αναφορές της μαθήτριας σύμφωνα με το τροποποιημένο MAI (Mώκος, 2012). Αποτελέσματα έρευνας Η μαθήτρια φάνηκε πως με δυσκολία μπορεί να πει φωναχτά τη σκέψη της. Σύμφωνα με το MAI φάνηκε ότι κατέχει Δηλωτική και Διαδικαστική γνώση (Μεταγνωστική Παρακολούθηση), αλλά δεν κατέχει τις μεταγνωστικές λειτουργίες του Ελέγχου (Αξιολόγηση, Διαχείριση πληροφοριών, στρατηγικές Διόρθωσης κλπ). Το πρόβλημα επίσης της έρευνας δεν αναφέρεται στα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα της συμμετέχουσας και ίσως είναι ένας επιπλέον λόγος για μη καλή ανάπτυξη μεταγνωστικών ικανοτήτων (Νούλης & Καφούση, 2014). Μεταγνώση Η μεταγνώση συνδέεται με τον έλεγχο των γνωστικών διεργασιών και τις λειτουργίες που ακολουθούν αυτόν το έλεγχο. Οι Nelson και Narens το 1994, μπόρεσαν να δώσουν ένα μεταγνωστικό μοντέλο που επικεντρώνεται στην αλληλεπίδραση μεταξύ δύο μεταγνωστικών λειτουργιών: της παρακολούθησης (monitoring) και του ελέγχου (control), καθώς επίσης και τη σχέση της ροής των πληροφοριών μεταξύ των δύο επιπέδων (Μώκος, 2012) (σχ.1) (σχ. 1). Asperger Το Σύνδρομο Asperger (ΣΑ) είναι μια διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή και ανήκει στις Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ). Οι χαρακτηριστικές δυσκολίων των ατόμων με ΣΑ και γενικότερα όσων ανήκουν στις ΔΑΦ οφείλονται στην «τριάδα κοινωνικών διαταραχών». Η έρευνα για τη μαθηματική ικανότητα των ατόμων με ΣΑ (μέσω ψυχομετρικών δοκιμασιών) έδειξε ότι (Νούλης, 2014): Έχουν παρόμοια μαθηματική επίδοση με το μέσο όρο των συμμαθητών τους Σχεδόν τα μισά παρουσιάζουν ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στα Μαθηματικά Οι μεγαλύτερες δυσκολίες εντοπίστηκαν στην επίλυση προβλήματος Έχουν «δικό τους» τρόπο σκέψης Οι μαθητές με ΣΑ που είναι ικανοί να λύσουν ένα σύνθετο μαθηματικό πρόβλημα αδυνατούν να εκφράσουν λεκτικά τον τρόπο σκέψης, που τους οδήγησε στη λύση (Attwood, 2009). [5]Ε. Τι σκέφτεσαι τώρα; [6]Μ. ΤίποταΚουνά δεξιά αριστερά το κεφάλι της και λέει (χωρίς μεταγνωστική λειτουργία) [7]Ε. Τίποτα; [8]Μ.Μ.Κοιτά ανέκφραστη το πρόβλημα για 10 δεύτερα (χωρίς μεταγνωστική λειτουργία) [12]Μ. Βασικά αφού λέει ότι πλήρωσε το μισό της αξίας του μετρητοίς, δηλαδή θα πρέπει να κάνουμε 2300 € δια 2 για να βρούμε πόσο είναι το μισό της αξίας…δηλαδή του διαμερίσματος που έκανε Διαδικαστική γνώση