ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΝΤΥΠΩΝ ΣΤΙΣ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ Μωιτσίδου Φανή
Σκοπός Είναι η καταγραφή των διαστάσεων, κατά τις οποίες διαχειρίζονται τα έντυπα στις αεροπορικές μεταφορές. Πιο συγκεκριμένα γίνεται λόγος για τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας (International Civil Aviation Organization – ICAO), τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών (International Air Transport Association - IATA) και το Παγκόσμιο Δίκτυο Αποσκευών (World Baggage Network – WBN). Η IATA, ο ICAO και το WBN αποτέλεσαν και συνεχίζουν να αποτελούν τους κινητήριους τροχούς της εξέλιξης των αερομεταφορών.
Η επιτυχία των αεροπορικών μεταφορών διέπεται από συγκεκριμένους κανόνες που θεσπίζονται από τα μέλη των Οργανισμών / Ενώσεων που αναφέρθηκαν, δηλαδή από όλες εκείνες τις εταιρίες που ασχολούνται με τις αεροπορικές μεταφορές, μικρές ή μεγάλες, εγχώριες ή διεθνείς. Αναπόσπαστο κομμάτι των κανόνων είναι η απαίτηση συγκεκριμένων εντύπων / εγγράφων που ακολουθούν τη μεταφορά. Τα έντυπα αυτά συμβάλλουν στη συνέπεια, την ασφάλεια και φυσικά στην επιτυχία των αερομεταφορών, αποφεύγοντας παράλληλα δυσμενείς επιπτώσεις Σκοπός
Μεθοδολογία Για την καταγραφή της συγκεκριμένης πτυχιακής εργασίας έγινε έρευνα σε: Μηχανές αναζήτησης του Διαδικτύου Σύγχρονα επιστημονικά περιοδικά ηλεκτρονικής μορφής Εφημερίδες ηλεκτρονικής μορφής Σύγχρονες επιστημονικές μελέτες Επιστημονικά βιβλία Το πρακτικό σκέλος της πτυχιακής αυτής ήταν η συνέντευξη με άτομο με μεγάλη εμπειρία στον τομέα των αεροπορικών μεταφορών
Αεροπορικές Μεταφορές Οι αεροπορικές μεταφορές έγιναν πραγματικά γνωστές το Νωρίτερα δεν χρησιμοποιούνταν εκτός φυσικά από τις στρατιωτικές αεροπορικές μεταφορές. Η κατασκευή νέων, εξελιγμένων και κυρίως μεγαλύτερων αεροσκαφών δίνει τη δυνατότητα της μεταφοράς όλο και μεγαλύτερων σε όγκο και βάρος αντικειμένων.
Αεροπορικές Μεταφορές Πλεονεκτήματα Ταχύτητα Κόστος Ασφάλεια Συνέπεια Μειονεκτήματα Εκπομπές αυξημένων ρύπων Υψηλό κόστος κατασκευής αεροσκαφών Η μεταφορά των αγαθών από και προς το αεροδρόμιο μεταφορών αυξάνει το κόστος Η επιλογή αερομεταφοράς γίνεται μόνο σε περιπτώσεις μακρινών αποστάσεων
ICAO Ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας (International Civil Aviation Organization – ICAO) αποτελεί τμήμα των Ηνωμένων Εθνών και ιδρύθηκε το Σε γενικές γραμμές καθορίζει κανονισμούς που είναι αναγκαίοι για την ασφάλεια, την προστασία, την αποτελεσματικότητα και την τακτικότητα, καθώς επίσης και για την αεροπορική προστασία του περιβάλλοντος. Ο Οργανισμός λειτουργεί ως πλαίσιο συνεργασίας σε όλου τους τομείς της πολιτικής αεροπορίας μεταξύ των 191 κρατών μελών της.
ICAO Καθήκοντα Προτυποποίηση και ασφάλεια της αεροπλοΐας Ρύθμιση του σχετικού διεθνούς αεροπορικού δικαίου Ανάπτυξη των αναγκαίων υποδομών, με κοινά προγράμματα υποστήριξης των μελών για τη χρηματοδότησή τους, καθώς και προγραμμάτων τεχνικής βοήθειας. Διανομή και διαχείριση των γνωστών κωδικών (κωδικών ICAO) για τα αεροδρόμια, τα αεροσκάφη και τις αεροπορικές εταιρίες σε παγκόσμιο επίπεδο. Προτυποποίηση των ταξιδιωτικών εγγράφων, σε παγκόσμιο ενιαίο τύπο. Ορισμός των ανεκτών επιπέδων θορύβου των αεροσκαφών
IATA Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (International Air Transport Association) είναι ένας διεθνής μη κρατικός οργανισμός αερομεταφορέων, με έδρα το Μόντρεαλ του Κεμπέκ, στον Καναδά και ιδρύθηκε τον Απρίλιο του 1945.
IATA Αποδίδει κωδικούς τριών και δύο γραμμάτων προς τα αεροδρόμια και τις αεροπορικές εταιρείες, αντίστοιχα, τα οποία συνήθως χρησιμοποιούνται σε όλο τον κόσμο. Είναι καθοριστική στην παγκόσμια διαπίστευση των ταξιδιωτικών πρακτόρων. Πάνω από το 80% των πωλήσεων προέρχονται από διαπιστευμένους πράκτορες της ΙΑΤΑ. Διαχειρίζεται παγκοσμίως το σχέδιο τιμολόγησης και διακανονισμού (BSP) και τα συστήματα διακανονισμού λογαριασμών αεροπορικών μεταφορών (CASS). Ρυθμίζει τις μεταφορές επικίνδυνων εμπορευμάτων και δημοσιεύει ετησίως τους κανονισμούς επικίνδυνων αγαθών της IATA (IATA Dangerous Goods Regulations - DGR) Διατηρεί την βάση δεδομένων Timatic που περιέχει τα έντυπα που απαιτούνται από τους επιβάτες που ταξιδεύουν διασχίζοντας σύνορα χωρών. Δημοσιεύει πρότυπα για χρήση στον κλάδο των αερομεταφορών, πχ το πρότυπο της κάρτας επιβίβασης με γραμμικό κώδικα (Bar Coded Boarding Pass – BCBP). Δημοσιεύει τα ποσοστά συναλλάγματος της ΙΑΤΑ (IATA Rates of Exchange) τέσσερις φορές το χρόνο. Το 2004, ξεκίνησε την απλούστευση του επιχειρηματικού (Simplifying the Business) - μια σειρά από πέντε πρωτοβουλίες που υπολογίζεται ότι θα εξοικονομεί από τη βιομηχανία των ΗΠΑ δολαρίων κάθε χρόνο (BCBP, IATA e-freight, CUSS (common use self-service), Baggage Improvement Program (BIP), Fast Travel Program)
WBN Το World Baggage Network (WBN) είναι το παγκόσμιο δίκτυο διαχείρισης αποσκευών, το οποίο αποτελείται από μέλη σε όλο τον κόσμο με κύριο στόχο τη κοινή διαχείριση των αποσκευών που μεταφέρονται.
WBN Στόχοι Πρόσληψη και αντιπροσώπευση διεθνών εταιριών εμπορευματικών μεταφορών που πληρούν τα κριτήρια που καθορίζονται από το WBN. Προώθηση και ανάπτυξη ενός παγκόσμιου δικτύου εταιριών εξειδικευμένων στη μεταφορά αποσκευών. Παροχή αποτελεσματικών και αποδοτικών υπηρεσιών στους πελάτες, είτε προς το αεροδρόμιο, το λιμάνι ή την πόρτα του πελάτη. Δημιουργία ενός συνολικού και παγκόσμιου πολυτροπικού δικτύου που αντιπροσωπεύεται από πραγματικά γραφεία σε κάθε πόλη που διαχειρίζονται από τα μέλη του WBN. Συνεργασία όλων των μελών του WBN ώστε να παρέχουν ολοκληρωμένες υπηρεσίες για τις αποσκευές.
Έντυπα Consignment security declaration Air cargo manifest Air waybill Master air waybill House air waybill Certificate of Origin Customs release export Customs release import Dangerous Goods Declaration Export cargo declaration Import cargo declaration Export goods declaration Import goods declaration House cargo manifest Invoice Packing list Υπάρχουν 14 κύρια έντυπα:
AWB Το Air Waybill – AWB - (Αεροπορική Φορτωτική) είναι το σημαντικότερο έντυπο που εκδίδεται από ένα μεταφορέα, είτε άμεσα είτε μέσω εξουσιοδοτημένου αντιπροσώπου του. Πρόκειται για ένα μη διαπραγματεύσιμο έγγραφο μεταφοράς και καλύπτει τη μεταφορά φορτίου από αεροδρόμιο προς αεροδρόμιο. Με την αποδοχή μιας αποστολής ένας πράκτορας εμπορευματικών μεταφορών της ΙΑΤΑ ενεργεί για λογαριασμό του μεταφορέα, του οποίου η αεροπορική φορτωτική εκδίδεται.
AWB Τα AWB έχουν αριθμούς έντεκα ψηφίων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να γίνουν κρατήσεις, να ελεγχθεί η κατάσταση της παράδοσης και η τρέχουσα θέση του δέματος που μεταφέρεται. Ο αριθμός αυτός αποτελείται από: Τα πρώτα τρία ψηφία είναι το πρόθεμα των αεροπορικών εταιριών. Τα επόμενα επτά ψηφία είναι ο αριθμός κυκλοφορίας, ένας αριθμός για κάθε αποστολή. Το τελευταίο ψηφίο ονομάζεται ψηφίο ελέγχου. Αυτό το τελευταίο ψηφίο δεν είναι τυχαίο αλλά προκύπτει από τη διαίρεση του αριθμού κυκλοφορίας (τα επτά ψηφία) με τον αριθμό 7. Το υπόλοιπο που προκύπτει από τη διαίρεση αποτελεί το ψηφίο ελέγχου. Αυτός είναι και ο λόγος που δεν υπάρχει αριθμός AWB που να τελειώνει με αριθμό μεγαλύτερο του 6.
AWB Το AWB χωρίζεται σε δύο διαφορετικούς τύπους. Το Master Airway Bill (MAWB) και το House Airway Bill (HAWB). Το MAWB είναι το κύριο έγγραφο που εκδίδεται από την αεροπορική εταιρία που μεταφέρει την αποστολή. Αυτό το έντυπο επίσης αναφέρεται ως κύρια αεροπορική φορτωτική και εκδίδεται είτε από την αεροπορική εταιρεία ή από εξουσιοδοτημένο εκπρόσωπό της. Το HAWB σημαίνει House Airway Bill και εκδίδεται από τον εκπρόσωπο της εταιρίας αερομεταφορών για τον πελάτη του. Υπάρχουν δύο κύριες λειτουργίες του HAWB. Λειτουργεί ως απόδειξη για την παραλαβή των αγαθών ή την αποστολή, αλλά και ως απόδειξη του συμβολαίου μεταξύ του εκπρόσωπου αερομεταφοράς και του πελάτη. Συνήθως το HAWB ετοιμάζεται προτού τα αγαθά παραδοθούν στην αεροπορική εταιρία που θα τα μεταφέρει
DGN Το Dangerous Goods Note, ή αλλιώς DGN, είναι το έντυπο που συμπληρώνεται σε περίπτωση επικίνδυνων εμπορευμάτων – υλικών. Ορισμένα αντικείμενα ή υλικά είναι δυνατό να απειλήσουν την ασφάλεια του αεροσκάφους και των ανθρώπων που επιβαίνουν σε αυτό. Η αεροπορική μεταφορά επικίνδυνων αντικειμένων και υλικών είτε απαγορεύεται είτε επιτρέπεται υπό ορισμένες προϋποθέσεις.
DGN Κανονισμοί “IATA Dangerous Goods Regulations”, IATA “Technical Instructions for the Safe Transport of Dangerous Goods by Air”, ICAO “Limited Quantity “Y” Packing Instructions”, ΟΗΕ “UN Recommendations on the transport of Dangerous Goods”, ΟΗΕ Model Regulations Manual of Tests and Criteria
DGN Πρόσθετο έντυπο Το έντυπο DGN που αναλύθηκε παραπάνω είναι το επίσημο έντυπο που χρησιμοποιούν οι αεροπορικές εταιρίες και οι εταιρίες μεταφορών. Σε ορισμένες περιπτώσεις, και κυρίως όταν κατά τη μεταφορά δεν λαμβάνει μέρος κάποια μεταφορική εταιρία ή σε περίπτωση μεταφοράς χειραποσκευής, απαιτείται η συμπλήρωση ενός πρόσθετου εντύπου. Το έντυπο αυτό είναι πιο απλό και λιγότερο αναλυτικό, με κύριο σκοπό την ενημέρωση του αποστολέα για τα απαγορευμένα αγαθά. Συνήθως παρέχεται και απαιτείται από τα τελωνεία ορισμένων χωρών.
DGN Τα εμπορεύματα αγαθά που αναγράφονται σε αυτό το πρόσθετο έντυπο είναι: Αερολύματα (aerosols) Εύφλεκτα αγαθά Κασέτες γραφίτη ή μελανιού Ζωικά προϊόντα Αναλώσιμα αγαθά, φυτά, σπόροι, χάπια και βιταμίνες Χρήματα και αντικείμενα σημαντικής αξίας Ποτά και αναψυκτικά Είδη καπνού Πορνογραφικό υλικό
Packing List Η packing list ή λίστα συσκευασίας, είναι ένα έγγραφο αποστολής που συνοδεύει το φορτίο, συνήθως μέσα σε μια ειδική θήκη που κολλάει πάνω στη συσκευασία ή και μέσα στη συσκευασία. Το έγγραφο αυτό περιλαμβάνει μια αναλυτική λίστα των περιεχομένων της συσκευασίας, χωρίς όμως να περιλαμβάνει τιμολόγηση από τον πελάτη. Χρησιμοποιείται για να ενημερώνει όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, συμπεριλαμβανομένων των οργανισμών μεταφορών, τις κυβερνητικές αρχές και τους πελάτες, σχετικά με το περιεχόμενο του φορτίου.
Τελωνεία Τα τελωνεία είναι αρμόδια για τη συλλογή και τη διαφύλαξη των τελωνειακών δασμών και τον έλεγχο της ροής των αγαθών εντός και εκτός της χώρας. Ανάλογα με την τοπική νομοθεσία και τους κανονισμούς, η εισαγωγή ή εξαγωγή ορισμένων αγαθών μπορεί να περιορίζεται ή να απαγορεύεται, και η τελωνειακή αρχή εφαρμόζει αυτούς τους κανόνες. Οι αρμοδιότητες αυτές των τελωνειακών αρχών εφαρμόζονται έπειτα από έλεγχο των αγαθών και των εντύπων που τα συνοδεύουν. Επειδή κάθε χώρα έχει τους δικούς της νόμους και κανόνες για την εισαγωγή και εξαγωγή αγαθών, έτσι απαιτούν και τα δικά τους έντυπα αντίστοιχα.
Τελωνεία Στην εργασία αναλύονται τα έντυπα που απαιτούνται σε ορισμένες μόνο χώρες οι οποίες από τη μία αποτελούν κέντρα εισαγωγών και εξαγωγών και από την άλλη διακρίνονται για την αυστηρότητά τους και την απαίτηση μεγάλου αριθμού εντύπων. Πιο συγκεκριμένα, γίνεται ανάλυση των εντύπων που χρησιμοποιούν οι τελωνειακές αρχές: Της Αυστραλίας Της Νέας Ζηλανδίας Των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής και Της Νοτίου Αφρικής
Συμπεράσματα Τα έντυπα: διευκολύνουν τη συνεννόηση και συνεργασία των παραγόντων που συμμετέχουν από διαφορετικές χώρες του κόσμου που καθένας λειτουργεί με βάση διαφορετικούς νόμους παρέχουν άμεσα όλες τις απαραίτητες για τη μεταφορά πληροφορίες προλαμβάνουν τυχόν κινδύνους και ατυχήματα του φορτίου συμβάλλουν στην ταχύτητα και τη συνέπεια της μεταφοράς ευνοούν την επιτυχία της μεταφοράς
Συμπεράσματα Η διαχείριση των εντύπων στις αεροπορικές μεταφορές αποτελεί τον κινητήριο τροχό για την επιτυχία της διαδικασίας των μεταφορών. Διεθνείς οργανισμοί όπως η IATA, ο ICAO, αλλά και άλλοι ανά τον κόσμο, έχουν καταφέρει μέσα από τη συνεργασία, να συντάξουν αυτά τα έντυπα προς όφελος όλων των παραγόντων, με μοναδικό σκοπό την ασφαλή ολοκλήρωση της μεταφοράς. Βασική προϋπόθεση είναι η διαρκής ενημέρωση και ανανέωση των κανόνων και των εντύπων ώστε να συμβαδίζουν με τις απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνίας. Αν και ο όγκος των πληροφοριών και ο κυριολεκτικός όγκος των εντύπων που απαιτούνται να αυξάνεται, αλλά δεν παύει να είναι απαραίτητο συστατικό για την ασφάλεια, τη συνέπεια και την επιτυχία των αεροπορικών μεταφορών.
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ